1995년부터 지방자치제가 본격적으로 실시된 이후 각 지역자치단체는 현재의 ‘지역의 문화자원 육성전략’이 미래의 국가 및 지역 간 경쟁력을 좌우하게 될 것으로 예측하고, 지역의 문화자원을 발굴하여 이를 특성화, 차별화, 전문화시키며 지원해 오고 있다. 또한 지역문화의 발전과 거점화를 위해 지역문화기반시설을 건립하여 다양하고 알찬 프로그램을 기획, 운영함으로써 지역민들과 대중들의 문화적 욕구를 해소해 주고 있다. 마침내 ‘지방화 시대’와 함께 ‘문화의 시대’가 도래한 것이다. 2005년부터는 주5일 근무제와 수업제가 실시되었고 최근...
1995년부터 지방자치제가 본격적으로 실시된 이후 각 지역자치단체는 현재의 ‘지역의 문화자원 육성전략’이 미래의 국가 및 지역 간 경쟁력을 좌우하게 될 것으로 예측하고, 지역의 문화자원을 발굴하여 이를 특성화, 차별화, 전문화시키며 지원해 오고 있다. 또한 지역문화의 발전과 거점화를 위해 지역문화기반시설을 건립하여 다양하고 알찬 프로그램을 기획, 운영함으로써 지역민들과 대중들의 문화적 욕구를 해소해 주고 있다. 마침내 ‘지방화 시대’와 함께 ‘문화의 시대’가 도래한 것이다. 2005년부터는 주5일 근무제와 수업제가 실시되었고 최근 정착화 되어감에 따라, 일반인들과 청소년의 여가시간 확대와 관심은 다양한 문화 예술 기회에 대한 참여로 표출 되고 있다. 그 중 ‘지식 문화 향유’ 에 대한 일반인들의 관심과 청소년들을 위한 문화예술의 감상과 체험활동의 중요성이 대두되면서 미술관교육의 필요성과 체계적 확립에 대한 연구가 절실하게 요구되고 있다. 그러므로 지역 문화자원 발굴과 육성 차원에서의 지역 작가미술관 설립은 지역자치단체의 현안과제가 되고 있으며, 미술관교육의 실천은 시대적 요청에 의해 당연하게 인식되고 있다. 본 연구는 여가문화의 질적인 향유로써 지식문화기반시설이 되고 있는 지역 작가미술관을 활성화시키기 위해서 학교와 연계한 교육프로그램 운영방안, 미술관과 학교교육의 매개자로서의 미술관 교육담당자(educator)와 교사와의 관계, 효율적 학습을 위한 미술관 자원의 활용방안, 지역의 문화기반시설과 지역사회간의 유기적인 협력을 통한 교육프로그램 운영방안에 대해 제안하고 있다. 연구의 객관성을 위해 국내 지역 작가미술관 현황과 교육프로그램 운영에 대한 사례 조사방법으로, 최근의 문헌정보자료와 미술관 담당자를 대상으로 한 전화 인터뷰 조사를 실시하였고, 그 외 미비 자료에 대한 부분은 이메일과 설문지 조사를 통해 확보하였다. 박수근미술관의 교육프로그램 사례와 활성화 방안에 대한 제안은 질적 조사 방법론의 한 분야인 참여 관찰 조사 방법을 토대로 구성하였다. 국내의 지역 작가미술관은 지역자치단체 설립·운영 작가미술관과 최근 국가지원정책으로 활성화되고 있는 개인 및 기업·재단이 설립·운영하고 있는 작가미술관이 있으며 이들의 교육프로그램 사례를 비교·연구 조사함으로써 작가미술관의 특성을 쟁점으로 하는 학교연계교육프로그램 운영 방안에 대해 제안하고자 하였다. 설립·운영 주체와 상관없이 지역의 문화 자원인 한 예술가의 삶과 작품을 주요 소장품으로 하는 지역 작가미술관은 그 설립 목적과 비젼, 그리고 일반 대중들과 청소년들의 지식문화향유를 위해서 보다 질적인 교육프로그램 운영 방안에 대해 지속적으로 연구하여야 할 것이다.
1995년부터 지방자치제가 본격적으로 실시된 이후 각 지역자치단체는 현재의 ‘지역의 문화자원 육성전략’이 미래의 국가 및 지역 간 경쟁력을 좌우하게 될 것으로 예측하고, 지역의 문화자원을 발굴하여 이를 특성화, 차별화, 전문화시키며 지원해 오고 있다. 또한 지역문화의 발전과 거점화를 위해 지역문화기반시설을 건립하여 다양하고 알찬 프로그램을 기획, 운영함으로써 지역민들과 대중들의 문화적 욕구를 해소해 주고 있다. 마침내 ‘지방화 시대’와 함께 ‘문화의 시대’가 도래한 것이다. 2005년부터는 주5일 근무제와 수업제가 실시되었고 최근 정착화 되어감에 따라, 일반인들과 청소년의 여가시간 확대와 관심은 다양한 문화 예술 기회에 대한 참여로 표출 되고 있다. 그 중 ‘지식 문화 향유’ 에 대한 일반인들의 관심과 청소년들을 위한 문화예술의 감상과 체험활동의 중요성이 대두되면서 미술관교육의 필요성과 체계적 확립에 대한 연구가 절실하게 요구되고 있다. 그러므로 지역 문화자원 발굴과 육성 차원에서의 지역 작가미술관 설립은 지역자치단체의 현안과제가 되고 있으며, 미술관교육의 실천은 시대적 요청에 의해 당연하게 인식되고 있다. 본 연구는 여가문화의 질적인 향유로써 지식문화기반시설이 되고 있는 지역 작가미술관을 활성화시키기 위해서 학교와 연계한 교육프로그램 운영방안, 미술관과 학교교육의 매개자로서의 미술관 교육담당자(educator)와 교사와의 관계, 효율적 학습을 위한 미술관 자원의 활용방안, 지역의 문화기반시설과 지역사회간의 유기적인 협력을 통한 교육프로그램 운영방안에 대해 제안하고 있다. 연구의 객관성을 위해 국내 지역 작가미술관 현황과 교육프로그램 운영에 대한 사례 조사방법으로, 최근의 문헌정보자료와 미술관 담당자를 대상으로 한 전화 인터뷰 조사를 실시하였고, 그 외 미비 자료에 대한 부분은 이메일과 설문지 조사를 통해 확보하였다. 박수근미술관의 교육프로그램 사례와 활성화 방안에 대한 제안은 질적 조사 방법론의 한 분야인 참여 관찰 조사 방법을 토대로 구성하였다. 국내의 지역 작가미술관은 지역자치단체 설립·운영 작가미술관과 최근 국가지원정책으로 활성화되고 있는 개인 및 기업·재단이 설립·운영하고 있는 작가미술관이 있으며 이들의 교육프로그램 사례를 비교·연구 조사함으로써 작가미술관의 특성을 쟁점으로 하는 학교연계교육프로그램 운영 방안에 대해 제안하고자 하였다. 설립·운영 주체와 상관없이 지역의 문화 자원인 한 예술가의 삶과 작품을 주요 소장품으로 하는 지역 작가미술관은 그 설립 목적과 비젼, 그리고 일반 대중들과 청소년들의 지식문화향유를 위해서 보다 질적인 교육프로그램 운영 방안에 대해 지속적으로 연구하여야 할 것이다.
Since the local self-governance system began in 1995, local governments have tried to develop their cultural resources and have tried to differentiate themselves in terms of regional culture and art. The local governments apparently believe that such efforts can augment both the national and the loc...
Since the local self-governance system began in 1995, local governments have tried to develop their cultural resources and have tried to differentiate themselves in terms of regional culture and art. The local governments apparently believe that such efforts can augment both the national and the local competitiveness of the cultural institutions for which they are responsible. In addition, building up cultural facilities and planning various programs on a local basis have stimulated local development. These efforts help satisfy residents’ desire to experience cultural events close to home and with a distinct regional flair. Moreover, the institution of the five-day workweek in 2005 has helped people to become more involved in cultural and art events. This increases the demand for education programs in art museums and the need for research into effective program design.
This research is intended to contribute to the development of educational programs in local art museums that will raise the quality of options for leisure activities and help revive museums as important centers of such activities. To do this, I argue that local art museums need to improve their education programs through collaboration between museum education coordinators and teachers at local schools. The research also suggests ways in which local cultural facilities can work together with local governments to operate their programs more effectively.
The research consists of a study of the status of local art museums as of 2005-2006, a case study of an education program, a review of relevant literature and interviews with museum curators and educators. The case study of the Park Soo Keun Museum makes use of qualitative methodology, specifically observation and critical analysis of the Museum’s education program. Based on this examination and comparisons with programs at other local art museums, as well as my literature review and interviews, I suggest specific ways in which cooperation with local schools could enhance the quality of the education program at Park Soo Keun Museum. Overall, I argue that museums should continuously strive to operate high quality educational programs in order to promote the knowledge and enjoyment of cultures through ongoing study.
Since the local self-governance system began in 1995, local governments have tried to develop their cultural resources and have tried to differentiate themselves in terms of regional culture and art. The local governments apparently believe that such efforts can augment both the national and the local competitiveness of the cultural institutions for which they are responsible. In addition, building up cultural facilities and planning various programs on a local basis have stimulated local development. These efforts help satisfy residents’ desire to experience cultural events close to home and with a distinct regional flair. Moreover, the institution of the five-day workweek in 2005 has helped people to become more involved in cultural and art events. This increases the demand for education programs in art museums and the need for research into effective program design.
This research is intended to contribute to the development of educational programs in local art museums that will raise the quality of options for leisure activities and help revive museums as important centers of such activities. To do this, I argue that local art museums need to improve their education programs through collaboration between museum education coordinators and teachers at local schools. The research also suggests ways in which local cultural facilities can work together with local governments to operate their programs more effectively.
The research consists of a study of the status of local art museums as of 2005-2006, a case study of an education program, a review of relevant literature and interviews with museum curators and educators. The case study of the Park Soo Keun Museum makes use of qualitative methodology, specifically observation and critical analysis of the Museum’s education program. Based on this examination and comparisons with programs at other local art museums, as well as my literature review and interviews, I suggest specific ways in which cooperation with local schools could enhance the quality of the education program at Park Soo Keun Museum. Overall, I argue that museums should continuously strive to operate high quality educational programs in order to promote the knowledge and enjoyment of cultures through ongoing study.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.