장애인콜택시는 우리나라 최초의 특별교통수단(Special Transport Service)으로서 교통 약자의 Door-to-Door 실현을 가져다 준 것은 사실이다. 외출이 불가능한 교통약자의 이동권 향상을 위하여 특별교통수단제공은 대중교통수단을 이용하지 못하는 중증장애인들의 이동욕구 충족에 단초를 제공은 물론 그들의 사회참여를 확대하는 등 장애인에 대한 사회전반의 인식 전환을 통하여 편견 없는 사회를 만들고 우리 모두가 함께 살아가는 사회구성원으로서의 계기의 장을 마련하게 된 것이다.
하지만 장애인 콜택시의 시행과정에서 다양한 문제점이 나타나고 있다. 서울지역에 거주하는 1,2급 지체·뇌병변장애인 및 1,2급 휠체어 장애인으로 대상으로 설문조사를 시행하여 문제점을 도출하고 개선방안을 제시하였다.
그 결과를 정리하면 다음과 같다.
첫째, 지체장애나 뇌병변의 장애인들이 주 2-3회 이상 차량을 통한 외출을 하고 있으나 아직도 장애인콜택시 이용방법에 대한 인식이 미약하였고, 탑승시 정보제공의 불편을 겪고 있는 것으로 나타났다. 따라서 장애인콜택시 이용상의 편의증진을 위하여 정보요구를 완화할 필요성이 있다.
둘째, 장애인 콜택시 이용요금에 대한 부담이 상당한 수준으로 나타났다. 따라서 저소득중증장애인의 사회활동 교통비 보전을 위한 교통수단 이용권(...
장애인콜택시는 우리나라 최초의 특별교통수단(Special Transport Service)으로서 교통 약자의 Door-to-Door 실현을 가져다 준 것은 사실이다. 외출이 불가능한 교통약자의 이동권 향상을 위하여 특별교통수단제공은 대중교통수단을 이용하지 못하는 중증장애인들의 이동욕구 충족에 단초를 제공은 물론 그들의 사회참여를 확대하는 등 장애인에 대한 사회전반의 인식 전환을 통하여 편견 없는 사회를 만들고 우리 모두가 함께 살아가는 사회구성원으로서의 계기의 장을 마련하게 된 것이다.
하지만 장애인 콜택시의 시행과정에서 다양한 문제점이 나타나고 있다. 서울지역에 거주하는 1,2급 지체·뇌병변장애인 및 1,2급 휠체어 장애인으로 대상으로 설문조사를 시행하여 문제점을 도출하고 개선방안을 제시하였다.
그 결과를 정리하면 다음과 같다.
첫째, 지체장애나 뇌병변의 장애인들이 주 2-3회 이상 차량을 통한 외출을 하고 있으나 아직도 장애인콜택시 이용방법에 대한 인식이 미약하였고, 탑승시 정보제공의 불편을 겪고 있는 것으로 나타났다. 따라서 장애인콜택시 이용상의 편의증진을 위하여 정보요구를 완화할 필요성이 있다.
둘째, 장애인 콜택시 이용요금에 대한 부담이 상당한 수준으로 나타났다. 따라서 저소득중증장애인의 사회활동 교통비 보전을 위한 교통수단 이용권(바우처)지급 등의 방안을 제시하였다.
셋째, 장애인콜택시 운전기사에 대한 만족도는 상당히 높게 나타났다. 불만족의 원인은 운전자마다의 장애인에 대한 서비스 질의 차이에 있었다. 따라서 장애인콜택시 운전자 채용을 위한 철저한 고용관리와 그에 따른 안전운전 능력을 향상시키고 맡은바 직무를 보다 효율적으로 수행할 수 있도록 적절한 교육훈련을 실시하여야 한다.
넷째, 장애인들이 외출시 가족, 친지와 동행하는 장애인도 상당수로 나타나고 있었으나 장애인콜택시의 이용인원은 제한되어 있다. 하지만 장애인의 특성에 따라 동행인의 탑승인원을 확대할 필요성이 있다.
다섯째, 예약후 대기시간은 1시간 이내에는 탔다고 과반 수 이상을 차지하였으나 다수의 이용자는 1시간 이상이 지나서야 탑승할 수 있었다. 그리고 장애인콜택시 이용 시 불편한 점은 예약 후 대기시간 지연, 운행대수의 부족, 탑승 시마다 장애인등록증 확인 순으로 나타나 제도적 개선사항 이 필요함을 보여주었다.
여섯째, 연구대상 장애인들이 인식하는 특별교통수단의 필요성은 장애인 무료셔틀버스와 장애인 전용콜택시로 나타났다. 이러한 결과는 무료셔틀버스의 확대와 장애인 전용콜택시의 확대가 필요함을 보여주고 있다. 그리고 대중교통수단의 장애인 탑승시설 개선이 요구되었다. 장애인콜택시 증차의 어려움을 개인택시를 통해 해결할 수 있는 가능성을 보여주었으나 개인택시기사의 교육과 휠체어 보관에 대한 대책이 필요함을 보여주고 있다. 이를 위해서는 일반 택시들을 점차적으로 휠체어 사용자가 탈 수 있는 택시로 교체하는 것이 필요하며, 대형택시(콜밴 등 승합형식)들을 중심으로 휠체어 탑승이 가능하도록 내부개조와 간이형 경사로를 장착토록 비치토록 해야 한다.
향후 과제로는 현재 서울시에서 운행하고 있는 특별교통수단으로 장애인콜택시, 장애인심부름센터, 장애인해피콜봉사센터, 무료셔틀버스 등 4종류의 특별교통수단의 지원기능을 하나의 이동지원센터로 통합 운영하는 방식이다. 콜 센터 기능통합은 센터 간 서비스 수요공급에 대한 정보를 네트워크로 연계하여 신청자가 각 센터마다 전화하여 확인하지 않고, 한 센터에만 전화하여 예약 할 수 있는 시스템이 구축되어야 한다. 또한 통합 운영하는 이동지원센터는 운행차량의 정보제공과 자료 수집역할을 하는 등 운전봉사자와의 상담, 안내, 교육 등을 관리감독 함으로써 교통약자 이동권 향상에 보다 효율적인 방안을 제시하게 될 것이다.
그리고 효율적인 교통약자 정책추진과 더불어 특별교통수단 이용차량 개발 시 장애인의 이동성 확보를 위한 휠체어승강설비를 갖춘 차량개발과 다양한 도입보조제도 개발 및 안전성 강화를 위한 차량 사양이나 구조의 표준화는 지속적으로 추진하여야 할 것이다. 특히 표준모델 개발 시 이동에 제약이 심한 중증장애인의 참여는 물론 장애인단체, 학계, 언론계, 정부 측 인사 등으로 실수요자 중심의 차량의 연구개발로 편의성, 안전성, 쾌적성 등을 재확인하여 장애인뿐만 아니라 모든 사람에게 편리한 교통수단을 제공하여 교통약자의 이동권 향상에 자리매김을 기대한다.
장애인콜택시는 우리나라 최초의 특별교통수단(Special Transport Service)으로서 교통 약자의 Door-to-Door 실현을 가져다 준 것은 사실이다. 외출이 불가능한 교통약자의 이동권 향상을 위하여 특별교통수단제공은 대중교통수단을 이용하지 못하는 중증장애인들의 이동욕구 충족에 단초를 제공은 물론 그들의 사회참여를 확대하는 등 장애인에 대한 사회전반의 인식 전환을 통하여 편견 없는 사회를 만들고 우리 모두가 함께 살아가는 사회구성원으로서의 계기의 장을 마련하게 된 것이다.
하지만 장애인 콜택시의 시행과정에서 다양한 문제점이 나타나고 있다. 서울지역에 거주하는 1,2급 지체·뇌병변장애인 및 1,2급 휠체어 장애인으로 대상으로 설문조사를 시행하여 문제점을 도출하고 개선방안을 제시하였다.
그 결과를 정리하면 다음과 같다.
첫째, 지체장애나 뇌병변의 장애인들이 주 2-3회 이상 차량을 통한 외출을 하고 있으나 아직도 장애인콜택시 이용방법에 대한 인식이 미약하였고, 탑승시 정보제공의 불편을 겪고 있는 것으로 나타났다. 따라서 장애인콜택시 이용상의 편의증진을 위하여 정보요구를 완화할 필요성이 있다.
둘째, 장애인 콜택시 이용요금에 대한 부담이 상당한 수준으로 나타났다. 따라서 저소득중증장애인의 사회활동 교통비 보전을 위한 교통수단 이용권(바우처)지급 등의 방안을 제시하였다.
셋째, 장애인콜택시 운전기사에 대한 만족도는 상당히 높게 나타났다. 불만족의 원인은 운전자마다의 장애인에 대한 서비스 질의 차이에 있었다. 따라서 장애인콜택시 운전자 채용을 위한 철저한 고용관리와 그에 따른 안전운전 능력을 향상시키고 맡은바 직무를 보다 효율적으로 수행할 수 있도록 적절한 교육훈련을 실시하여야 한다.
넷째, 장애인들이 외출시 가족, 친지와 동행하는 장애인도 상당수로 나타나고 있었으나 장애인콜택시의 이용인원은 제한되어 있다. 하지만 장애인의 특성에 따라 동행인의 탑승인원을 확대할 필요성이 있다.
다섯째, 예약후 대기시간은 1시간 이내에는 탔다고 과반 수 이상을 차지하였으나 다수의 이용자는 1시간 이상이 지나서야 탑승할 수 있었다. 그리고 장애인콜택시 이용 시 불편한 점은 예약 후 대기시간 지연, 운행대수의 부족, 탑승 시마다 장애인등록증 확인 순으로 나타나 제도적 개선사항 이 필요함을 보여주었다.
여섯째, 연구대상 장애인들이 인식하는 특별교통수단의 필요성은 장애인 무료셔틀버스와 장애인 전용콜택시로 나타났다. 이러한 결과는 무료셔틀버스의 확대와 장애인 전용콜택시의 확대가 필요함을 보여주고 있다. 그리고 대중교통수단의 장애인 탑승시설 개선이 요구되었다. 장애인콜택시 증차의 어려움을 개인택시를 통해 해결할 수 있는 가능성을 보여주었으나 개인택시기사의 교육과 휠체어 보관에 대한 대책이 필요함을 보여주고 있다. 이를 위해서는 일반 택시들을 점차적으로 휠체어 사용자가 탈 수 있는 택시로 교체하는 것이 필요하며, 대형택시(콜밴 등 승합형식)들을 중심으로 휠체어 탑승이 가능하도록 내부개조와 간이형 경사로를 장착토록 비치토록 해야 한다.
향후 과제로는 현재 서울시에서 운행하고 있는 특별교통수단으로 장애인콜택시, 장애인심부름센터, 장애인해피콜봉사센터, 무료셔틀버스 등 4종류의 특별교통수단의 지원기능을 하나의 이동지원센터로 통합 운영하는 방식이다. 콜 센터 기능통합은 센터 간 서비스 수요공급에 대한 정보를 네트워크로 연계하여 신청자가 각 센터마다 전화하여 확인하지 않고, 한 센터에만 전화하여 예약 할 수 있는 시스템이 구축되어야 한다. 또한 통합 운영하는 이동지원센터는 운행차량의 정보제공과 자료 수집역할을 하는 등 운전봉사자와의 상담, 안내, 교육 등을 관리감독 함으로써 교통약자 이동권 향상에 보다 효율적인 방안을 제시하게 될 것이다.
그리고 효율적인 교통약자 정책추진과 더불어 특별교통수단 이용차량 개발 시 장애인의 이동성 확보를 위한 휠체어승강설비를 갖춘 차량개발과 다양한 도입보조제도 개발 및 안전성 강화를 위한 차량 사양이나 구조의 표준화는 지속적으로 추진하여야 할 것이다. 특히 표준모델 개발 시 이동에 제약이 심한 중증장애인의 참여는 물론 장애인단체, 학계, 언론계, 정부 측 인사 등으로 실수요자 중심의 차량의 연구개발로 편의성, 안전성, 쾌적성 등을 재확인하여 장애인뿐만 아니라 모든 사람에게 편리한 교통수단을 제공하여 교통약자의 이동권 향상에 자리매김을 기대한다.
The call taxi which is an obstacle our country initial special mean of transportation (Special Transport Service) as it has the Door-to-Door realization of traffic abbreviation and the fact that it gives all is fact. For the movement volume improvement of the traffic abbreviation whose going out is ...
The call taxi which is an obstacle our country initial special mean of transportation (Special Transport Service) as it has the Door-to-Door realization of traffic abbreviation and the fact that it gives all is fact. For the movement volume improvement of the traffic abbreviation whose going out is impossible special mean of transportation provision it does not use a public transportation means while, mobile craving sufficiently of the growing impudent lovers the single sentry provision recognition conversion of the social whole against the back obstacle person who magnifies of course their social participation to lead, to make the society which is not prejudice and us to be prepared the market of opportunity as the social member who all lives together and. But the problem point which is various from enforcement process of the call taxi which is an obstacle is appearing. It enforced a question investigation with the object with 1,2 class delay brain disease disguise lovers who dwell in the Seoul area and 1,2 class wheel body U obstacle people problem point and escape a improvement program it presented.
When it arranges the result, with afterwords it is same.
First, it was a delay obstacle or an obstacle of brain lesion and leads the vehicle above week 2-3 was going out yet the recognition against the call taxi use method which is an obstacle to be feeble, it will undergo the inconvenience of boarding hour information provision with the fact that. Consequently for the call taxi use coat bias increase which is an obstacle there is a necessity which will relax information demand.
It appeared to the level where the charge against the call taxi use fee which is a second, obstacle is considerable. Social activity transit expense preservation and mean of transportation use of the growing impudent lover in low income khwu it presented the plan of the phone urgent back consequently.
It went round satisfactorily regarding the call driving cab article which is a third, obstacle it appeared considerably highly. The unsatisfactory cause was to the service question difference against the obstacle person every of the driver. Consequently it improves the employment civil official for the call taxi driver employment which is an obstacle and an immediacy operation ability and to see the duty which it makes keep it will be able to accomplish efficiently in order, must execute training the education which is appropriate.
It is a fourth, obstacle and the going out hour family, close acquaintance and is appearing the use personnel of the call taxi which is an obstacle is restricted at the obstacle India majority which goes with. But it will follow in obstacle humanity and justice quality and there is a necessity which will magnify the together humanity and justice on-board personnel.
After fifth, having reserved waiting time to within 1 hours it burnt, above most possibility hold multiple users whom it does but the above of 1 hours will pass it will be able to board. And call taxi use hour which is an obstacle piece which is inconvenient waiting time delay after having reserved, insufficiency of operation log, every on-board hour appears with the registration card confirmation order which is an obstacle and the system improvements is necessary to seem.
It was a sixth, research objective obstacle and necessity of the special mean of transportation which it recognizes appeared by the whole aspect call taxi which is a free shuttle bus and an obstacle which are an obstacle. Like this result the magnification of the whole aspect call taxi which is a magnification and an obstacle of the free shuttle bus is showing is necessary. And the boarding facility improvement which is an obstacle of public transportation means was demanded. The call taxi which is an obstacle cung the car it is difficult and the personal taxi it leads and the countermeasure against the department of pedagogy wheel body U custody of the personal taxi article to seem is necessary is showing the possibility it will can solve. The hazard which will reach necessary to shift by the taxi which is the possibility gradually with the enemy the wheel body U user of burning the general taxis which stand the formation taxi (call van back riding together type) wheel body U boarding is possible in the center which it will listen to, in order it affixes an inside reorganization and the simple elder brother ramp, to furnish, must do.
The call taxi which is an obstacle with the special mean of transportation which is operated from hereafter current Seoul and obstacle human nature the center where it calls, integration it operates the obstacle being caused by blood call service center and the support aircraft royal tomb of special mean of transportation of free shuttle bus back 4 type at one mobile support center and application own each center it transforms and it does not confirm not to be, it will transform in only one center and the function integration it will be able to have reserved is necessary. Integration the mobile support center which it operates the call (call) which it follows in movement support of traffic abbreviation will support information provision and the collection of data back, the civil official to supervise the consultation of the vehicle which operates and the operation servant, guidance and education back and as in traffic abbreviation movement volume improvement to present more efficient plan will become.
And with efficient traffic abbreviation policy propulsion it joins in and with the vehicle development which equips the wheel body U ascent and descent equipment for a special mean of transportation use vehicle development hour obstacle humanity and justice rambling security the vehicle evening sunlight for the introduction cadence system development which is various and an immediacy characteristic reinforcement or standardization of structure must propel continuously. Specially while the restriction is serious in standard model development hour movement, participation of the growing impudent lover the group which is of course obstacle, the academic world, the press, with the government side greeting back with research and development of the vehicle in the actual demand sleeping center bias characteristic and immediacy characteristic, the comfort back it reconfirms and obstacle only is the bay it knows there is a necessity which will provide the mean of transportation which is convenient to all people.
The call taxi which is an obstacle our country initial special mean of transportation (Special Transport Service) as it has the Door-to-Door realization of traffic abbreviation and the fact that it gives all is fact. For the movement volume improvement of the traffic abbreviation whose going out is impossible special mean of transportation provision it does not use a public transportation means while, mobile craving sufficiently of the growing impudent lovers the single sentry provision recognition conversion of the social whole against the back obstacle person who magnifies of course their social participation to lead, to make the society which is not prejudice and us to be prepared the market of opportunity as the social member who all lives together and. But the problem point which is various from enforcement process of the call taxi which is an obstacle is appearing. It enforced a question investigation with the object with 1,2 class delay brain disease disguise lovers who dwell in the Seoul area and 1,2 class wheel body U obstacle people problem point and escape a improvement program it presented.
When it arranges the result, with afterwords it is same.
First, it was a delay obstacle or an obstacle of brain lesion and leads the vehicle above week 2-3 was going out yet the recognition against the call taxi use method which is an obstacle to be feeble, it will undergo the inconvenience of boarding hour information provision with the fact that. Consequently for the call taxi use coat bias increase which is an obstacle there is a necessity which will relax information demand.
It appeared to the level where the charge against the call taxi use fee which is a second, obstacle is considerable. Social activity transit expense preservation and mean of transportation use of the growing impudent lover in low income khwu it presented the plan of the phone urgent back consequently.
It went round satisfactorily regarding the call driving cab article which is a third, obstacle it appeared considerably highly. The unsatisfactory cause was to the service question difference against the obstacle person every of the driver. Consequently it improves the employment civil official for the call taxi driver employment which is an obstacle and an immediacy operation ability and to see the duty which it makes keep it will be able to accomplish efficiently in order, must execute training the education which is appropriate.
It is a fourth, obstacle and the going out hour family, close acquaintance and is appearing the use personnel of the call taxi which is an obstacle is restricted at the obstacle India majority which goes with. But it will follow in obstacle humanity and justice quality and there is a necessity which will magnify the together humanity and justice on-board personnel.
After fifth, having reserved waiting time to within 1 hours it burnt, above most possibility hold multiple users whom it does but the above of 1 hours will pass it will be able to board. And call taxi use hour which is an obstacle piece which is inconvenient waiting time delay after having reserved, insufficiency of operation log, every on-board hour appears with the registration card confirmation order which is an obstacle and the system improvements is necessary to seem.
It was a sixth, research objective obstacle and necessity of the special mean of transportation which it recognizes appeared by the whole aspect call taxi which is a free shuttle bus and an obstacle which are an obstacle. Like this result the magnification of the whole aspect call taxi which is a magnification and an obstacle of the free shuttle bus is showing is necessary. And the boarding facility improvement which is an obstacle of public transportation means was demanded. The call taxi which is an obstacle cung the car it is difficult and the personal taxi it leads and the countermeasure against the department of pedagogy wheel body U custody of the personal taxi article to seem is necessary is showing the possibility it will can solve. The hazard which will reach necessary to shift by the taxi which is the possibility gradually with the enemy the wheel body U user of burning the general taxis which stand the formation taxi (call van back riding together type) wheel body U boarding is possible in the center which it will listen to, in order it affixes an inside reorganization and the simple elder brother ramp, to furnish, must do.
The call taxi which is an obstacle with the special mean of transportation which is operated from hereafter current Seoul and obstacle human nature the center where it calls, integration it operates the obstacle being caused by blood call service center and the support aircraft royal tomb of special mean of transportation of free shuttle bus back 4 type at one mobile support center and application own each center it transforms and it does not confirm not to be, it will transform in only one center and the function integration it will be able to have reserved is necessary. Integration the mobile support center which it operates the call (call) which it follows in movement support of traffic abbreviation will support information provision and the collection of data back, the civil official to supervise the consultation of the vehicle which operates and the operation servant, guidance and education back and as in traffic abbreviation movement volume improvement to present more efficient plan will become.
And with efficient traffic abbreviation policy propulsion it joins in and with the vehicle development which equips the wheel body U ascent and descent equipment for a special mean of transportation use vehicle development hour obstacle humanity and justice rambling security the vehicle evening sunlight for the introduction cadence system development which is various and an immediacy characteristic reinforcement or standardization of structure must propel continuously. Specially while the restriction is serious in standard model development hour movement, participation of the growing impudent lover the group which is of course obstacle, the academic world, the press, with the government side greeting back with research and development of the vehicle in the actual demand sleeping center bias characteristic and immediacy characteristic, the comfort back it reconfirms and obstacle only is the bay it knows there is a necessity which will provide the mean of transportation which is convenient to all people.
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