국내의 지형적 상황은 구릉지 및 산지의 분포가 60%이상으로, 산봉우리와 고개가 많은 것이 특징이다. 그에 따라 도로 사업시 종단경사구간이 다수 나타나게 된다. 이러한 국내 지형적 상황을 고려했을 때, 국내의 도로 건설시 가장 밀접한 관계를 가지는 설계제원은 종단경사 기준이라 할 수 있다.
그에 따라 본 연구에서는 차량의 성능의 개선과 도로 설계자가 당면한 결정의 문제를 인식하고 세계 각국의 지형과 최대종단경사 적용기준을 비교하여 우리나라의 최대종단경사의 적용의 현황을 분석하였다. 그리고 국내의 트럭현황을 검토하여 대표트럭을 선정...
국내의 지형적 상황은 구릉지 및 산지의 분포가 60%이상으로, 산봉우리와 고개가 많은 것이 특징이다. 그에 따라 도로 사업시 종단경사구간이 다수 나타나게 된다. 이러한 국내 지형적 상황을 고려했을 때, 국내의 도로 건설시 가장 밀접한 관계를 가지는 설계제원은 종단경사 기준이라 할 수 있다.
그에 따라 본 연구에서는 차량의 성능의 개선과 도로 설계자가 당면한 결정의 문제를 인식하고 세계 각국의 지형과 최대종단경사 적용기준을 비교하여 우리나라의 최대종단경사의 적용의 현황을 분석하였다. 그리고 국내의 트럭현황을 검토하여 대표트럭을 선정하고 힘의 관계식을 이용하여 종단경사 구간에서 대표트럭의 성능곡선을 도출하였다. 도출된 결과를 바탕으로 차량 성능 향상이 종단경사에 미치는 영향 및 현 최대 종단경사 적용의 적정성을 검토하였다. 또한, 제안하고자 하는 기준의 효과를 분석하기 위해 사례분석을 실시하여 공사비 및 환경적 측면에서 비교분석하였다. 본 연구의 결론을 다음과 같다.
첫째, 국내 트럭 등록 현황 및 제원표 분석을 통해 대표트럭의 중량-마력비는 150lb/HP로 산정하였으며, 둘째, 트럭의 진입속도는 90km/h로 가정하고 트럭의 상향 경사지에서 힘의 관계를 바탕으로 관계식을 정립하였다. 셋째, 힘의 관계식을 통해 국내 대표 트럭(150lb/HP) 성능 곡선을 제시 및 현 기준의 적정성 검토하였으며, 넷째, 최대 종단경사 적용의 1∼2% 여유값 확인하고 최대 종단경사 및 새로운 차량 성능곡선 제시하였다. 마지막으로 사례분석을 통해 현기준에 의한 설계안과 새로운 기준에 의한 설계안을 비교하여 새로운 기준 적용시 경제적, 환경적 효과가 발생하는 것을 확인하였다.
본 연구의 결론으로 인해, 산지과 같이 지형의 영향을 많이 받는 지역에서 설계자들은 경제성을 고려하여 탄력적인 종단경사 적용을 할 수 있을 것으로 판단된다. 또한, 불필요한 공사부분을 최소화함에 따라 경제적으로, 환경적으로 긍정적인 효과가 발생할 것으로 예상된다.
국내의 지형적 상황은 구릉지 및 산지의 분포가 60%이상으로, 산봉우리와 고개가 많은 것이 특징이다. 그에 따라 도로 사업시 종단경사구간이 다수 나타나게 된다. 이러한 국내 지형적 상황을 고려했을 때, 국내의 도로 건설시 가장 밀접한 관계를 가지는 설계제원은 종단경사 기준이라 할 수 있다.
그에 따라 본 연구에서는 차량의 성능의 개선과 도로 설계자가 당면한 결정의 문제를 인식하고 세계 각국의 지형과 최대종단경사 적용기준을 비교하여 우리나라의 최대종단경사의 적용의 현황을 분석하였다. 그리고 국내의 트럭현황을 검토하여 대표트럭을 선정하고 힘의 관계식을 이용하여 종단경사 구간에서 대표트럭의 성능곡선을 도출하였다. 도출된 결과를 바탕으로 차량 성능 향상이 종단경사에 미치는 영향 및 현 최대 종단경사 적용의 적정성을 검토하였다. 또한, 제안하고자 하는 기준의 효과를 분석하기 위해 사례분석을 실시하여 공사비 및 환경적 측면에서 비교분석하였다. 본 연구의 결론을 다음과 같다.
첫째, 국내 트럭 등록 현황 및 제원표 분석을 통해 대표트럭의 중량-마력비는 150lb/HP로 산정하였으며, 둘째, 트럭의 진입속도는 90km/h로 가정하고 트럭의 상향 경사지에서 힘의 관계를 바탕으로 관계식을 정립하였다. 셋째, 힘의 관계식을 통해 국내 대표 트럭(150lb/HP) 성능 곡선을 제시 및 현 기준의 적정성 검토하였으며, 넷째, 최대 종단경사 적용의 1∼2% 여유값 확인하고 최대 종단경사 및 새로운 차량 성능곡선 제시하였다. 마지막으로 사례분석을 통해 현기준에 의한 설계안과 새로운 기준에 의한 설계안을 비교하여 새로운 기준 적용시 경제적, 환경적 효과가 발생하는 것을 확인하였다.
본 연구의 결론으로 인해, 산지과 같이 지형의 영향을 많이 받는 지역에서 설계자들은 경제성을 고려하여 탄력적인 종단경사 적용을 할 수 있을 것으로 판단된다. 또한, 불필요한 공사부분을 최소화함에 따라 경제적으로, 환경적으로 긍정적인 효과가 발생할 것으로 예상된다.
In determining vertical grades in highway alignment design, engineers usually consider heavy vehicle performances on the upgrade. Heavy vehicles usually experience speed reduction on the upgrade and with recent years weight/horsepower improvements for heavy vehicles the speed reduction shows some ch...
In determining vertical grades in highway alignment design, engineers usually consider heavy vehicle performances on the upgrade. Heavy vehicles usually experience speed reduction on the upgrade and with recent years weight/horsepower improvements for heavy vehicles the speed reduction shows some change.
However, in spite of the weight to horsepower improvements for the design vehicles from 300lb/HP to 200lb/HP in the AASHTO, there was no change in the maximum vertical grades. Therefore, a review of the maximum vertical grade reflecting existing heavy vehicle performances is required. In particular, in South Korea where highways pass through lots of mountainous terrain, the maximum vertical grades must be reviewed throughly.
In this study the amount of heavy vehicle performances during past decades were investigated and their expected impacts on highway vertical alignment designs were subsequently analyzed. A worldwide terrain analysis and international design standards were compared to set South Korean vertical grade standards. And design vehicle is chosen by analyzing the present condition of truck registration in Korea. New truck performance curves on the grades were developed on this study.
Therefore, we reach the following conclusion. First, the weight to horsepower of design vehicle is concluded 150lb/HP. Second, we assume the approach speed for 90km/h, derive the formula of truck's power in climb. Third, the truck's performance curve is drawn by the formula and based on the new curve, it was decided that 1~2% increase of the maximum vertical grades could be allowed. Finally, we confirm the economic/enviornment effect of our new design concept from our study
In determining vertical grades in highway alignment design, engineers usually consider heavy vehicle performances on the upgrade. Heavy vehicles usually experience speed reduction on the upgrade and with recent years weight/horsepower improvements for heavy vehicles the speed reduction shows some change.
However, in spite of the weight to horsepower improvements for the design vehicles from 300lb/HP to 200lb/HP in the AASHTO, there was no change in the maximum vertical grades. Therefore, a review of the maximum vertical grade reflecting existing heavy vehicle performances is required. In particular, in South Korea where highways pass through lots of mountainous terrain, the maximum vertical grades must be reviewed throughly.
In this study the amount of heavy vehicle performances during past decades were investigated and their expected impacts on highway vertical alignment designs were subsequently analyzed. A worldwide terrain analysis and international design standards were compared to set South Korean vertical grade standards. And design vehicle is chosen by analyzing the present condition of truck registration in Korea. New truck performance curves on the grades were developed on this study.
Therefore, we reach the following conclusion. First, the weight to horsepower of design vehicle is concluded 150lb/HP. Second, we assume the approach speed for 90km/h, derive the formula of truck's power in climb. Third, the truck's performance curve is drawn by the formula and based on the new curve, it was decided that 1~2% increase of the maximum vertical grades could be allowed. Finally, we confirm the economic/enviornment effect of our new design concept from our study
주제어
#최대종단경사
#대표트럭
#차량성능곡선
#중량
#마력비
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