학습 및 심리적·인지적 특성 면에서 학습준비기능이라고 할 수 있는 주의집중력의 결함은 거의 모든 지적장애아동에게 나타나는 현상이다. 이러한 주의집중력의 결함으로 인하여 이들은 학습의 실패뿐만 아니라 부적응 행동을 초래하게 되며 더 나아가 사회생활의 적응에 어려움을 겪게 된다. 그러므로 주의집중력의 결함을 교정하고 발달시키는 것이야말로 그들을 위한 교육의 출발점이라 할 수 있으며, 이를 위하여 지적장애아동의 학습과제에 대한 동기유발과 주의집중을 증가시킬 수 있는 교수기술과 전략을 모색하는 것이 중요하다. 이와 관련하여 음악은 주의집중력을 향상시키기 위한 중요한 도구가 될 수 있으며, 지적장애아동에게 흥미로운 자극제로 작용할 수 있다. 또한 음악에 맞춰 신체 동작을 하고, 노래 부르며, 악기를 연주하는 달크로즈 음악활동의 경우 청각·시각·촉각·근육감각을 이용한 ...
학습 및 심리적·인지적 특성 면에서 학습준비기능이라고 할 수 있는 주의집중력의 결함은 거의 모든 지적장애아동에게 나타나는 현상이다. 이러한 주의집중력의 결함으로 인하여 이들은 학습의 실패뿐만 아니라 부적응 행동을 초래하게 되며 더 나아가 사회생활의 적응에 어려움을 겪게 된다. 그러므로 주의집중력의 결함을 교정하고 발달시키는 것이야말로 그들을 위한 교육의 출발점이라 할 수 있으며, 이를 위하여 지적장애아동의 학습과제에 대한 동기유발과 주의집중을 증가시킬 수 있는 교수기술과 전략을 모색하는 것이 중요하다. 이와 관련하여 음악은 주의집중력을 향상시키기 위한 중요한 도구가 될 수 있으며, 지적장애아동에게 흥미로운 자극제로 작용할 수 있다. 또한 음악에 맞춰 신체 동작을 하고, 노래 부르며, 악기를 연주하는 달크로즈 음악활동의 경우 청각·시각·촉각·근육감각을 이용한 감각통합음악치료를 통하여 집중력이 부족한 지적장애아동을 도울 수 있다.
이에 본 연구는 주의집중력의 결함으로 학습에 어려움을 보이는 지적장애아동들을 대상으로 달크로즈 음악활동을 통한 주의집중력의 향상에 목적을 두고 연구하였다. 연구대상자는 서울시 S장애인 복지관 이용자 중 신체활동에 어려움이 없는 만 7세의 지적장애아동 두 명이었다. 이들을 대상으로 2006년 4월 13일부터 2006년 7월 30일까지 주 1회씩 총 13회기의 그룹음악활동을 실시하였다. 달크로즈 음악활동은 음악적 주제인 박, 높낮이, 셈여림, 악센트, 빠르기, 아티큘레이션을 2~3회씩 반복하여 실시하였으며, 신체활동이 중심이 되어 먼저 신체활동이 선행된 후에 노래활동, 악기연주활동, 감상활동이 이루어졌다.
대상아동의 주의집중력 향상 정도를 알아보기 위하여 음악활동을 실시하기 전·후에 ADD-H 포괄적 교사평정척도(ACTeRS) 검사도구 중 주의집중과 과잉행동 항목을 평가하여 비교 분석하였다. 그리고 음악활동 안에서 주의집중 지속시간의 변화를 매 회기마다 지속시간 기록법으로 측정하여 분석하였다. 또한 과잉행동·충동성의 변화를 알아보기 위하여 자리이탈, 손발행동, 지시 전 수행을 매 회기마다 빈도수 기록법으로 측정하여 분석하였다. 마지막으로 위의 척도들이 가지는 양적인 데이터의 단점을 보완하기 위하여 아동들이 음악활동에서 보여준 주의집중과 과잉행동·충동성에 관한 반응을 질적으로 분석하였다.
본 연구를 통해 얻어진 결과는 첫째, 달크로즈 음악활동을 통해 지적장애아동들의 ADD-H 포괄적 교사평정척도(ACTeRS) 검사에서 주의집중 점수가 증가하고, 과잉행동 점수가 감소하였다. 주의력 항목의 경우 아동 A는 8점, 아동 B는 9점이 상승하였고, 과잉행동 항목의 경우 아동 A는 5점, 아동 B는 6점 감소하였다. 또한 대상 아동 모두 주의집중 지속시간의 변화를 보였는데, 아동 A는 32%, 아동 B는 29% 증가하였다. 이처럼 과잉행동은 감소하고 주의집중이 증가했으므로 달크로즈 음악활동은 지적장애아의 주의집중력 향상에 긍정적인 영향을 미쳤다.
둘째, 달크로즈 음악활동을 통해 지적장애아동들의 자리이탈, 손발행동, 지시 전 수행과 같은 행동들이 회기가 진행될수록 감소함으로써, 과잉행동·충동성 조절 향상에 긍정적인 영향을 미쳤다.
이러한 결과를 비추어 볼 때 달크로즈 음악활동이 대상아동들의 주의집중력 향상에 치료적 효과를 나타내었고, 이것은 달크로즈 음악활동 중심의 음악치료적 접근이 지적장애아동의 주의집중력 향상에 있어 유용한 치료적 수단으로 적용될 수 있음을 나타내고 있는 것이다.
학습 및 심리적·인지적 특성 면에서 학습준비기능이라고 할 수 있는 주의집중력의 결함은 거의 모든 지적장애아동에게 나타나는 현상이다. 이러한 주의집중력의 결함으로 인하여 이들은 학습의 실패뿐만 아니라 부적응 행동을 초래하게 되며 더 나아가 사회생활의 적응에 어려움을 겪게 된다. 그러므로 주의집중력의 결함을 교정하고 발달시키는 것이야말로 그들을 위한 교육의 출발점이라 할 수 있으며, 이를 위하여 지적장애아동의 학습과제에 대한 동기유발과 주의집중을 증가시킬 수 있는 교수기술과 전략을 모색하는 것이 중요하다. 이와 관련하여 음악은 주의집중력을 향상시키기 위한 중요한 도구가 될 수 있으며, 지적장애아동에게 흥미로운 자극제로 작용할 수 있다. 또한 음악에 맞춰 신체 동작을 하고, 노래 부르며, 악기를 연주하는 달크로즈 음악활동의 경우 청각·시각·촉각·근육감각을 이용한 감각통합 음악치료를 통하여 집중력이 부족한 지적장애아동을 도울 수 있다.
이에 본 연구는 주의집중력의 결함으로 학습에 어려움을 보이는 지적장애아동들을 대상으로 달크로즈 음악활동을 통한 주의집중력의 향상에 목적을 두고 연구하였다. 연구대상자는 서울시 S장애인 복지관 이용자 중 신체활동에 어려움이 없는 만 7세의 지적장애아동 두 명이었다. 이들을 대상으로 2006년 4월 13일부터 2006년 7월 30일까지 주 1회씩 총 13회기의 그룹음악활동을 실시하였다. 달크로즈 음악활동은 음악적 주제인 박, 높낮이, 셈여림, 악센트, 빠르기, 아티큘레이션을 2~3회씩 반복하여 실시하였으며, 신체활동이 중심이 되어 먼저 신체활동이 선행된 후에 노래활동, 악기연주활동, 감상활동이 이루어졌다.
대상아동의 주의집중력 향상 정도를 알아보기 위하여 음악활동을 실시하기 전·후에 ADD-H 포괄적 교사평정척도(ACTeRS) 검사도구 중 주의집중과 과잉행동 항목을 평가하여 비교 분석하였다. 그리고 음악활동 안에서 주의집중 지속시간의 변화를 매 회기마다 지속시간 기록법으로 측정하여 분석하였다. 또한 과잉행동·충동성의 변화를 알아보기 위하여 자리이탈, 손발행동, 지시 전 수행을 매 회기마다 빈도수 기록법으로 측정하여 분석하였다. 마지막으로 위의 척도들이 가지는 양적인 데이터의 단점을 보완하기 위하여 아동들이 음악활동에서 보여준 주의집중과 과잉행동·충동성에 관한 반응을 질적으로 분석하였다.
본 연구를 통해 얻어진 결과는 첫째, 달크로즈 음악활동을 통해 지적장애아동들의 ADD-H 포괄적 교사평정척도(ACTeRS) 검사에서 주의집중 점수가 증가하고, 과잉행동 점수가 감소하였다. 주의력 항목의 경우 아동 A는 8점, 아동 B는 9점이 상승하였고, 과잉행동 항목의 경우 아동 A는 5점, 아동 B는 6점 감소하였다. 또한 대상 아동 모두 주의집중 지속시간의 변화를 보였는데, 아동 A는 32%, 아동 B는 29% 증가하였다. 이처럼 과잉행동은 감소하고 주의집중이 증가했으므로 달크로즈 음악활동은 지적장애아의 주의집중력 향상에 긍정적인 영향을 미쳤다.
둘째, 달크로즈 음악활동을 통해 지적장애아동들의 자리이탈, 손발행동, 지시 전 수행과 같은 행동들이 회기가 진행될수록 감소함으로써, 과잉행동·충동성 조절 향상에 긍정적인 영향을 미쳤다.
이러한 결과를 비추어 볼 때 달크로즈 음악활동이 대상아동들의 주의집중력 향상에 치료적 효과를 나타내었고, 이것은 달크로즈 음악활동 중심의 음악치료적 접근이 지적장애아동의 주의집중력 향상에 있어 유용한 치료적 수단으로 적용될 수 있음을 나타내고 있는 것이다.
The lack of attention a prerequisite for learning, psychologically and cognitively, is a common characteristic of intellectually disabled children. Because of this, many of them not only fail their studies but have hard time adjusting to society. After all, they will end up getting maladjusted to th...
The lack of attention a prerequisite for learning, psychologically and cognitively, is a common characteristic of intellectually disabled children. Because of this, many of them not only fail their studies but have hard time adjusting to society. After all, they will end up getting maladjusted to their social environment. Therefore, helping them with this matter and developing a way of increasing their attention span could be the starting point for the effective education. It is very important to find teaching strategies and skills that will not only motivate them to learn but increase their attention span. In connection with this, music can be a useful tool to increase their attention and it will also act as an interesting stimulus. Moreover, Dalcroze music activities which involves physical movements, singing, and playing instruments can help intellectually disabled children by sensory integration therapy which is using kinesthetic senses such as auditory, sight, smell and muscular senses.
This study has been done targeting at children with difficulty of learning caused by lack of attention, aimed at increasing their attention on the basis of Dalcroze music therapy. This study was conducted on 2 children age of 7 with intellectual disability and having no difficulty of physical activities at a 'S' welfare center in Seoul. Once a week, a group music treatment was applied to these children totally 13 periods of time, from April 13. 2006 to July. 30. 2006. Music treatments on the basis of Dalcroze music therapy occurred 2~3 times with the repetition of beat, pitch, dynamics, accent, tempo, and articulation which are the basic elements of music. Singing and playing instruments and the appreciation were followed by the physical activities.
Constantly checking up the improvements of the targeted children's attention occurred. The attention and hyperactivity disorder items from 'ADD-H Comprehensive Teacher's Rating scale(ACTeRS)' were rated, compared, and analyzed before and after the music treatments. The changes of the targeted children's attention spans were checked and analyzed each session by the method of 'Duration recording' while the musical therapies were being applied. To evaluate the changes of the children's hyper active reaction and impulsion, 'Leaving positions', 'Limbs reaction', 'Acting before direction' were checked by the method of 'Event recording'. Finally, to make up for the weakness of these quantitative indexes, the qualitative approaches were applied by analyzing the children's power of concentration and hyperactive reaction during musical activities.
The results from this study are :
First, The attention and hyperactivity disorder points, ADD-H Comprehensive Teacher's Rating scale(ACTeRS), were increased and decreased respectively. The attention index have risen Child A 8 points, Child B 9 points, respectively. The hyperactivity index has decreased, Child A 5 points, Child B 6 points, respectively. Moreover, Both the targeted children's attention span has increased by Child A 32%, Child B 29%. As Dalcroze music therapy has decreased the hyper activity and has increased the attention, it has had a good effect on the intellectual disability.
Secondly, Dalcroze music therapy has shown positive effect on controlling hyper activity and impulsion for intellectually disabled children since each session the children's behaviors such as 'Leaving positions', 'Limbs reaction', 'Acting before direction' has been decreased.
As a result, Dalcroze music therapy has shown curative effects on targeted children. This proves it can be used as a useful remedy for intellectually disabled children to help them with their attention problems.
The lack of attention a prerequisite for learning, psychologically and cognitively, is a common characteristic of intellectually disabled children. Because of this, many of them not only fail their studies but have hard time adjusting to society. After all, they will end up getting maladjusted to their social environment. Therefore, helping them with this matter and developing a way of increasing their attention span could be the starting point for the effective education. It is very important to find teaching strategies and skills that will not only motivate them to learn but increase their attention span. In connection with this, music can be a useful tool to increase their attention and it will also act as an interesting stimulus. Moreover, Dalcroze music activities which involves physical movements, singing, and playing instruments can help intellectually disabled children by sensory integration therapy which is using kinesthetic senses such as auditory, sight, smell and muscular senses.
This study has been done targeting at children with difficulty of learning caused by lack of attention, aimed at increasing their attention on the basis of Dalcroze music therapy. This study was conducted on 2 children age of 7 with intellectual disability and having no difficulty of physical activities at a 'S' welfare center in Seoul. Once a week, a group music treatment was applied to these children totally 13 periods of time, from April 13. 2006 to July. 30. 2006. Music treatments on the basis of Dalcroze music therapy occurred 2~3 times with the repetition of beat, pitch, dynamics, accent, tempo, and articulation which are the basic elements of music. Singing and playing instruments and the appreciation were followed by the physical activities.
Constantly checking up the improvements of the targeted children's attention occurred. The attention and hyperactivity disorder items from 'ADD-H Comprehensive Teacher's Rating scale(ACTeRS)' were rated, compared, and analyzed before and after the music treatments. The changes of the targeted children's attention spans were checked and analyzed each session by the method of 'Duration recording' while the musical therapies were being applied. To evaluate the changes of the children's hyper active reaction and impulsion, 'Leaving positions', 'Limbs reaction', 'Acting before direction' were checked by the method of 'Event recording'. Finally, to make up for the weakness of these quantitative indexes, the qualitative approaches were applied by analyzing the children's power of concentration and hyperactive reaction during musical activities.
The results from this study are :
First, The attention and hyperactivity disorder points, ADD-H Comprehensive Teacher's Rating scale(ACTeRS), were increased and decreased respectively. The attention index have risen Child A 8 points, Child B 9 points, respectively. The hyperactivity index has decreased, Child A 5 points, Child B 6 points, respectively. Moreover, Both the targeted children's attention span has increased by Child A 32%, Child B 29%. As Dalcroze music therapy has decreased the hyper activity and has increased the attention, it has had a good effect on the intellectual disability.
Secondly, Dalcroze music therapy has shown positive effect on controlling hyper activity and impulsion for intellectually disabled children since each session the children's behaviors such as 'Leaving positions', 'Limbs reaction', 'Acting before direction' has been decreased.
As a result, Dalcroze music therapy has shown curative effects on targeted children. This proves it can be used as a useful remedy for intellectually disabled children to help them with their attention problems.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.