19세기 독일의 철학자 니체(Friedrich Wilhelm Nietzsche, 1844∼1900)는 “음악이 없는 삶은 잘못된 삶이요, 음악을 만들어 내는 것은, 어떤 의미에서는 어린이들을 만들어 내는 것이다.”라고 했다. 니체가 주창한 것처럼 음악은 인간의 삶에 필수적인 요소라 할 수 있으며, 인간에게 주어진 음악의 잠재적 능력은 후천적인 교육에 때문에 더욱 발전시킬 수 있다.
20세기 유럽을 중심으로 활동한 세 명의 음악학자인 달크로즈(Emile Jacques Dalcroze, 1865~1950)와 코다이(Zoltán Kodály, 1882~1967), 그리고 오르프(Carl Orff, 1895~1982)는 ...
19세기 독일의 철학자 니체(Friedrich Wilhelm Nietzsche, 1844∼1900)는 “음악이 없는 삶은 잘못된 삶이요, 음악을 만들어 내는 것은, 어떤 의미에서는 어린이들을 만들어 내는 것이다.”라고 했다. 니체가 주창한 것처럼 음악은 인간의 삶에 필수적인 요소라 할 수 있으며, 인간에게 주어진 음악의 잠재적 능력은 후천적인 교육에 때문에 더욱 발전시킬 수 있다.
20세기 유럽을 중심으로 활동한 세 명의 음악학자인 달크로즈(Emile Jacques Dalcroze, 1865~1950)와 코다이(Zoltán Kodály, 1882~1967), 그리고 오르프(Carl Orff, 1895~1982)는 음악교육이 전인교육(全人敎育)을 위한 가장 좋은 교육법이라는 생각에 공통으로 동의하였고, 특히 음악학자 달크로즈는 리듬동작, 오르프는 악기연주, 코다이는 가창을 중심으로 하는 체계적이고 단계적인 음악교육 접근법을 연구하였다. 이 세 사람의 음악 교육가는 피아노를 높은 수준으로 연주할 수 있는 음악학자들로 효율적인 피아노 교육을 위한 음악 지도방안에 대하여 깊이 있는 연구하고, 피아노 교육을 연계한 유아 음악교육이 중요하다는 것을 주장하였다.
이러한 유아기 음악교육은 음악에 대한 흥미를 높일 수 있어 효과적이고, 실제로 피아노 교육을 잘 받을 수 있는 단계로 성장할 수 있는 발판을 마련해 주었다. 악기교육을 시작하기에 앞서 조기부터 기본적인 음악성을 기르기 위한 음악교육으로 훈련된 아이들은 악기를 배울 때 커다란 부담감 없이 체득하게 된다. 오세집(2008)에 의하면, ‘특히 리듬을 몸으로 체득한 어린이들은 섬세한 움직임을 표현해야 하는 피아노 연주를 잘 배울 수 있다.’라고 하였다.『유아 음악에 관한 모든 것』,(2008 : p.47) 또한, 유아기에 여러 가지 활동을 통해 리듬, 선율, 패턴, 화성, 독보, 테크닉 등에 필요한 기본적인 요소들을 경험할 수 있다.
오세집은 준비 없이 악기교육에 들어가는 아이들은 한 번에 두 가지를 동시에 배워야만 한다. 즉 머리로 이해하는 악기(음악을 듣고 이해하는 능력)와 손으로 만지는 악기(특별한 기술을 가지고 연주하는 악기)를 동시에 배워야 하는 것이다.『유아 음악에 관한 모든 것』,(2008 : p.140) 음악은 머리로만, 또는 기술로만, 체득되거나 완성할 수 없으므로, 조기 음악교육에서 악기교육을 통한 음악교육이 필요하며, 특히 피아노 음악교육을 선행하는 것이 효과적이라 할 수 있다.
피아노를 통한 음악교육의 장점으로는 피아노는 절대음을 가지고 있으며, 소리내기가 쉽고, 동시에 여러 성부의 소리를 낼 수 있으며, 넓은 음역을 연주할 수 있는 특징을 가지고 있다. 따라서 피아노 음악교육은 다양한 음악적 표현과 양손의 사용으로 소근육 및 좌뇌와 우뇌에 고른 발달을 도와주어 음악을 통한 심신발달(心身發達)에 훌륭한 악기이다.
고대 철학자와 통치자들로부터 음악을 통한 교육적 효과에 대한 주창은 오늘에 이르기까지 이어지고 있으며, 특히 20세기 유럽을 중심으로 활동한 달크로즈, 코다이, 오르프를 통해 음악교육은 전인교육(全人敎育)을 위한 가장 좋은 교육법으로 소개되었다. 특히 세 사람의 음악학자는 피아노 음악교육은 아동의 두뇌발달에 큰 영향을 미치고, 신체, 인지, 정서, 음감발달에 영향을 끼쳐 아동의 발달에 효과적이라는 것을 역설했다.
본론에서는 음악학자 달크로즈, 코다이, 오르프의 생애와 교육철학, 교수법을 조사하여 그들의 교수법들을 영역별로 비교 분석하였다. 특히 이러한 교수법들은 유아의 조기 피아노 교육으로 이어지는데, 유아 음악의 필요성 및 조기 피아노 교육의 중요성, 그리고 유아 피아노 교육의 특징 및 효과를 말하고, 이러한 피아노 교육이 아동발달에 미치는 영향을 연구 조사하였다. 따라서 본 논문은 음악학자 달크로즈, 코다이, 오르프의 효과적인 음악교육이 아동 발달에 어떠한 영향을 미치는가에 대한 연구를 통해 아동교육의 모형을 제시하고자 하였다.
19세기 독일의 철학자 니체(Friedrich Wilhelm Nietzsche, 1844∼1900)는 “음악이 없는 삶은 잘못된 삶이요, 음악을 만들어 내는 것은, 어떤 의미에서는 어린이들을 만들어 내는 것이다.”라고 했다. 니체가 주창한 것처럼 음악은 인간의 삶에 필수적인 요소라 할 수 있으며, 인간에게 주어진 음악의 잠재적 능력은 후천적인 교육에 때문에 더욱 발전시킬 수 있다.
20세기 유럽을 중심으로 활동한 세 명의 음악학자인 달크로즈(Emile Jacques Dalcroze, 1865~1950)와 코다이(Zoltán Kodály, 1882~1967), 그리고 오르프(Carl Orff, 1895~1982)는 음악교육이 전인교육(全人敎育)을 위한 가장 좋은 교육법이라는 생각에 공통으로 동의하였고, 특히 음악학자 달크로즈는 리듬동작, 오르프는 악기연주, 코다이는 가창을 중심으로 하는 체계적이고 단계적인 음악교육 접근법을 연구하였다. 이 세 사람의 음악 교육가는 피아노를 높은 수준으로 연주할 수 있는 음악학자들로 효율적인 피아노 교육을 위한 음악 지도방안에 대하여 깊이 있는 연구하고, 피아노 교육을 연계한 유아 음악교육이 중요하다는 것을 주장하였다.
이러한 유아기 음악교육은 음악에 대한 흥미를 높일 수 있어 효과적이고, 실제로 피아노 교육을 잘 받을 수 있는 단계로 성장할 수 있는 발판을 마련해 주었다. 악기교육을 시작하기에 앞서 조기부터 기본적인 음악성을 기르기 위한 음악교육으로 훈련된 아이들은 악기를 배울 때 커다란 부담감 없이 체득하게 된다. 오세집(2008)에 의하면, ‘특히 리듬을 몸으로 체득한 어린이들은 섬세한 움직임을 표현해야 하는 피아노 연주를 잘 배울 수 있다.’라고 하였다.『유아 음악에 관한 모든 것』,(2008 : p.47) 또한, 유아기에 여러 가지 활동을 통해 리듬, 선율, 패턴, 화성, 독보, 테크닉 등에 필요한 기본적인 요소들을 경험할 수 있다.
오세집은 준비 없이 악기교육에 들어가는 아이들은 한 번에 두 가지를 동시에 배워야만 한다. 즉 머리로 이해하는 악기(음악을 듣고 이해하는 능력)와 손으로 만지는 악기(특별한 기술을 가지고 연주하는 악기)를 동시에 배워야 하는 것이다.『유아 음악에 관한 모든 것』,(2008 : p.140) 음악은 머리로만, 또는 기술로만, 체득되거나 완성할 수 없으므로, 조기 음악교육에서 악기교육을 통한 음악교육이 필요하며, 특히 피아노 음악교육을 선행하는 것이 효과적이라 할 수 있다.
피아노를 통한 음악교육의 장점으로는 피아노는 절대음을 가지고 있으며, 소리내기가 쉽고, 동시에 여러 성부의 소리를 낼 수 있으며, 넓은 음역을 연주할 수 있는 특징을 가지고 있다. 따라서 피아노 음악교육은 다양한 음악적 표현과 양손의 사용으로 소근육 및 좌뇌와 우뇌에 고른 발달을 도와주어 음악을 통한 심신발달(心身發達)에 훌륭한 악기이다.
고대 철학자와 통치자들로부터 음악을 통한 교육적 효과에 대한 주창은 오늘에 이르기까지 이어지고 있으며, 특히 20세기 유럽을 중심으로 활동한 달크로즈, 코다이, 오르프를 통해 음악교육은 전인교육(全人敎育)을 위한 가장 좋은 교육법으로 소개되었다. 특히 세 사람의 음악학자는 피아노 음악교육은 아동의 두뇌발달에 큰 영향을 미치고, 신체, 인지, 정서, 음감발달에 영향을 끼쳐 아동의 발달에 효과적이라는 것을 역설했다.
본론에서는 음악학자 달크로즈, 코다이, 오르프의 생애와 교육철학, 교수법을 조사하여 그들의 교수법들을 영역별로 비교 분석하였다. 특히 이러한 교수법들은 유아의 조기 피아노 교육으로 이어지는데, 유아 음악의 필요성 및 조기 피아노 교육의 중요성, 그리고 유아 피아노 교육의 특징 및 효과를 말하고, 이러한 피아노 교육이 아동발달에 미치는 영향을 연구 조사하였다. 따라서 본 논문은 음악학자 달크로즈, 코다이, 오르프의 효과적인 음악교육이 아동 발달에 어떠한 영향을 미치는가에 대한 연구를 통해 아동교육의 모형을 제시하고자 하였다.
Friedrich Wilhelm Nietzsche (1844-1900), a German philosopher in the 19th century said “Without music, life would be a mistake. To produce music is also in a sense to produce children.” As Nietzsche pronounced, music is an essential element to human life, and human beings can further develop their i...
Friedrich Wilhelm Nietzsche (1844-1900), a German philosopher in the 19th century said “Without music, life would be a mistake. To produce music is also in a sense to produce children.” As Nietzsche pronounced, music is an essential element to human life, and human beings can further develop their innate musical potentials through education. Three major European musicologists in the 20th century are Emile Jacques Dalcroze (1865-1950), Zoltán Kodály (1882-1967), and Carl Orff (1895-1950), who agreed to the idea that music education is the best teaching method for all-around education. In particular, they developed systemic music educational approaches: eurhythmics by Dalcroze; playing musical instruments method by Orff; singing method (Solfège) by Kodály. The three music educationalists are musicologists who were excellent piano player, conducted an in-depth study on music teaching methods for effective piano education, and advocated the importance of infants’ music education linked with piano education. Music education during infancy is effective because it leads infants to develop their interest in music and lays the foundation for the stage when infants grow into receiving piano education effectively. Children, who received an early music education aimed at developing basic musicality before starting musical instruments education, can easily learn to play musical instruments without much burden. According to Oh, Se-Jib (Everything about Infants’ Music, p. 47, 2008), children who acquired a sense of rhythm using their bodies are more able to learn how to play the piano which requires an expression of a delicate movement. In addition, through various musical experiences, infants can be exposed to musical elements which are essential to rhythm, melody, pattern, cannon, musical notation, and techniques. According to Oh, Se-Jib (Everything about Infants’ Music, p. 140, 2008), children who started musical instruments education without any prior music education must learn two things at a time: an instrument to be learned through brain (capability of listening to and understanding music); and an instrument to be learned by touching (instruments to be played with special skills). As music cannot be acquired nor completed through using only bran or skills, musical instrument education is an essential part of early music education. In particular, an early piano education is an effective method of music education. Advantages of music education through piano lie in the characteristics of a piano: it has the absolute pitch; it is easy to create sound; it can simultaneously create a combination of counterpoint; and it has a great range, from low to high notes. Therefore, piano education develops children’s musical expression ability and contributes to a balanced development of right and left brain activity through using both hands. Piano is a great musical instrument which helps music contributes to children’s physical and emotional development. Advocacy of music’s educational effects dates back to ancient philosophers and rulers and continues down to these days. In particular, Dalcroze, Kodály, and Orff, who were three major European musicologists in the 20th century, introduced music education as the best teaching method for all-around education. In particular, these three musicologists emphasized that piano music education has effective and considerable influences children’s brain, cognitive, emotional, and musical aptitudes developments. The discussion part studied the life, educational philosophy, and teaching methods of musicologists Dalcroze, Kodály, and Orff, and made a comparative analysis on their teaching methods according to music sectors. In particular, the analysis on the teaching methods leads to infants’ early piano education. This paper demonstrated the need of infants’ music education, the importance of early piano education, characteristics and effects of infants’ piano education and studied the piano education’s influence on children’s development. To sum up, this paper aims to conduct a study on how effective music education of musicologists Dalcroze, Kodály, and Orff influences children development and to present a model for children education.
Friedrich Wilhelm Nietzsche (1844-1900), a German philosopher in the 19th century said “Without music, life would be a mistake. To produce music is also in a sense to produce children.” As Nietzsche pronounced, music is an essential element to human life, and human beings can further develop their innate musical potentials through education. Three major European musicologists in the 20th century are Emile Jacques Dalcroze (1865-1950), Zoltán Kodály (1882-1967), and Carl Orff (1895-1950), who agreed to the idea that music education is the best teaching method for all-around education. In particular, they developed systemic music educational approaches: eurhythmics by Dalcroze; playing musical instruments method by Orff; singing method (Solfège) by Kodály. The three music educationalists are musicologists who were excellent piano player, conducted an in-depth study on music teaching methods for effective piano education, and advocated the importance of infants’ music education linked with piano education. Music education during infancy is effective because it leads infants to develop their interest in music and lays the foundation for the stage when infants grow into receiving piano education effectively. Children, who received an early music education aimed at developing basic musicality before starting musical instruments education, can easily learn to play musical instruments without much burden. According to Oh, Se-Jib (Everything about Infants’ Music, p. 47, 2008), children who acquired a sense of rhythm using their bodies are more able to learn how to play the piano which requires an expression of a delicate movement. In addition, through various musical experiences, infants can be exposed to musical elements which are essential to rhythm, melody, pattern, cannon, musical notation, and techniques. According to Oh, Se-Jib (Everything about Infants’ Music, p. 140, 2008), children who started musical instruments education without any prior music education must learn two things at a time: an instrument to be learned through brain (capability of listening to and understanding music); and an instrument to be learned by touching (instruments to be played with special skills). As music cannot be acquired nor completed through using only bran or skills, musical instrument education is an essential part of early music education. In particular, an early piano education is an effective method of music education. Advantages of music education through piano lie in the characteristics of a piano: it has the absolute pitch; it is easy to create sound; it can simultaneously create a combination of counterpoint; and it has a great range, from low to high notes. Therefore, piano education develops children’s musical expression ability and contributes to a balanced development of right and left brain activity through using both hands. Piano is a great musical instrument which helps music contributes to children’s physical and emotional development. Advocacy of music’s educational effects dates back to ancient philosophers and rulers and continues down to these days. In particular, Dalcroze, Kodály, and Orff, who were three major European musicologists in the 20th century, introduced music education as the best teaching method for all-around education. In particular, these three musicologists emphasized that piano music education has effective and considerable influences children’s brain, cognitive, emotional, and musical aptitudes developments. The discussion part studied the life, educational philosophy, and teaching methods of musicologists Dalcroze, Kodály, and Orff, and made a comparative analysis on their teaching methods according to music sectors. In particular, the analysis on the teaching methods leads to infants’ early piano education. This paper demonstrated the need of infants’ music education, the importance of early piano education, characteristics and effects of infants’ piano education and studied the piano education’s influence on children’s development. To sum up, this paper aims to conduct a study on how effective music education of musicologists Dalcroze, Kodály, and Orff influences children development and to present a model for children education.
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