제7차 교육과정의 도입 이후 교육시설은 새로운 교육과정에 대응하기 위하여 다양한 변화를 요구하여왔고, 그에 따른 교육시설 계획이 이루어져 왔다. 하지만 교육과정과 시설의 대응에 대한 연구가 부족한 실정이다. 이에 본 연구에서는 제7차 교육과정에 대응하여 계획된 교과교실형 고등학교의 홈베이스 공간의 유형을 기존 연구를 토대로 공간 구문론적 관점에서 재설정하고, 그 유형별 대표되는 홈베이스 공간의 특성과 각 유형별 홈베이스가 지니는 공간구조의 장·단점을 분석한다. 그리고 분석 결과를 바탕으로 사례 고등학교 방문을 통한 현장조사 결과와 비교, 사용자와의 인터뷰 등을 통하여 현재 계획되고 있는 교과교실형 고등학교 홈베이스가 실제 사용에 적합한지에 대한 평가에 그 목적이 있다. 본 연구의 전개는 제7차 교육과정 발표 이후 개교한 고등학교로 연구의 범위를 한정하였다. 그리고 학교 선정은 제7차 교육과정에서 요구되는 교과교실형으로 계획된 학교로 제한하기 위해 교과 연구실과 홈베이스를 갖춘 학교를 선정하였고 변화의 가장 큰 특징인 홈베이스를 중점적으로 분석하였다. 2장에서는 교육과정의 변화와 그에 대응하는 교육시설에 대해 알아보았다. 제7차 교육과정의 기본 방향과 각 교육과정의 특징, 학교급별 교육 목표에 대해 기존 연구를 통해 분석하였다. 그리고 그에 대응하는 교과교실형 고등학교의 개념과 특징을 알아보고, 4가지 Type의 평면 유형을 분석하였다. 3장에서는 교과교실형 고등학교의 홈베이스에 대한 고찰을 통해 홈베이스의 개념과 외국 사례들을 살펴보았다. 이를 바탕으로 물리적인 측면에서 유형을 분류한 기존 연구에서 공간 구문론적으로 관점을 재설정하여 홀형, 개실형, 분산형의 세 가지로 분류하였다. 4장에서는 앞에서 분류한 유형별 대표 사례로 성남 늘푸른고등학교, 용인 구성고등학교, 안산 성포고등학교를 선정하였다. 또한 각 사례들을 공간구문론으로 정량화하여 특성을 분석하였다. 그리고 현장조사를 통해 정량화된 결과와 비교·분석하였다. 이를 통한 본 연구의 결론은 다음과 같다. 첫째, 교과교실형 고등학교의 대표 유형은 홀형, 개실형, 분산형으로 분류할 수 있다. 이것은 기존 연구에서 나타난 물리적 분류를 바탕에 두고, 공간 구문론적 입장에서 공간과 공간의 관계에 중점을 두고 분류하였다. 홀형 홈베이스는 홀의 영역을 확장하여 홈베이스를 구성하는 것으로 코어를 중심으로 위치하고 있으며 복도와 직접적으로 연계되어있다. 개실형 홈베이스는 홈베이스가 교과교실과 동일한 모듈의 구성 내에 위치하고 있는 것으로, 복도를 면하여 접근하게 되어있고 복도를 향한 면의 벽면이 개방되어있다. 분산형 홈베이스는 홈베이스가 2개 이상으로 분산되어있고, 교과블록이나 특별교실에 근접하여 위치한다. 둘째, 블록공간도를 활용한 공간 구문론으로 분석한 결과를 통해 유형별 사례의 학교 전체적인 특성을 비교하면, ...
제7차 교육과정의 도입 이후 교육시설은 새로운 교육과정에 대응하기 위하여 다양한 변화를 요구하여왔고, 그에 따른 교육시설 계획이 이루어져 왔다. 하지만 교육과정과 시설의 대응에 대한 연구가 부족한 실정이다. 이에 본 연구에서는 제7차 교육과정에 대응하여 계획된 교과교실형 고등학교의 홈베이스 공간의 유형을 기존 연구를 토대로 공간 구문론적 관점에서 재설정하고, 그 유형별 대표되는 홈베이스 공간의 특성과 각 유형별 홈베이스가 지니는 공간구조의 장·단점을 분석한다. 그리고 분석 결과를 바탕으로 사례 고등학교 방문을 통한 현장조사 결과와 비교, 사용자와의 인터뷰 등을 통하여 현재 계획되고 있는 교과교실형 고등학교 홈베이스가 실제 사용에 적합한지에 대한 평가에 그 목적이 있다. 본 연구의 전개는 제7차 교육과정 발표 이후 개교한 고등학교로 연구의 범위를 한정하였다. 그리고 학교 선정은 제7차 교육과정에서 요구되는 교과교실형으로 계획된 학교로 제한하기 위해 교과 연구실과 홈베이스를 갖춘 학교를 선정하였고 변화의 가장 큰 특징인 홈베이스를 중점적으로 분석하였다. 2장에서는 교육과정의 변화와 그에 대응하는 교육시설에 대해 알아보았다. 제7차 교육과정의 기본 방향과 각 교육과정의 특징, 학교급별 교육 목표에 대해 기존 연구를 통해 분석하였다. 그리고 그에 대응하는 교과교실형 고등학교의 개념과 특징을 알아보고, 4가지 Type의 평면 유형을 분석하였다. 3장에서는 교과교실형 고등학교의 홈베이스에 대한 고찰을 통해 홈베이스의 개념과 외국 사례들을 살펴보았다. 이를 바탕으로 물리적인 측면에서 유형을 분류한 기존 연구에서 공간 구문론적으로 관점을 재설정하여 홀형, 개실형, 분산형의 세 가지로 분류하였다. 4장에서는 앞에서 분류한 유형별 대표 사례로 성남 늘푸른고등학교, 용인 구성고등학교, 안산 성포고등학교를 선정하였다. 또한 각 사례들을 공간구문론으로 정량화하여 특성을 분석하였다. 그리고 현장조사를 통해 정량화된 결과와 비교·분석하였다. 이를 통한 본 연구의 결론은 다음과 같다. 첫째, 교과교실형 고등학교의 대표 유형은 홀형, 개실형, 분산형으로 분류할 수 있다. 이것은 기존 연구에서 나타난 물리적 분류를 바탕에 두고, 공간 구문론적 입장에서 공간과 공간의 관계에 중점을 두고 분류하였다. 홀형 홈베이스는 홀의 영역을 확장하여 홈베이스를 구성하는 것으로 코어를 중심으로 위치하고 있으며 복도와 직접적으로 연계되어있다. 개실형 홈베이스는 홈베이스가 교과교실과 동일한 모듈의 구성 내에 위치하고 있는 것으로, 복도를 면하여 접근하게 되어있고 복도를 향한 면의 벽면이 개방되어있다. 분산형 홈베이스는 홈베이스가 2개 이상으로 분산되어있고, 교과블록이나 특별교실에 근접하여 위치한다. 둘째, 블록공간도를 활용한 공간 구문론으로 분석한 결과를 통해 유형별 사례의 학교 전체적인 특성을 비교하면, 통합도의 학교별 전체 평균 수치는 구성고등학교(0.504) < 성포고등학교(0.517) < 늘푸른고등학교(0.721)의 순으로 홀형의 늘푸른고등학교가 기타 유형의 고등학교에 비해 열린 공간의 구조를 가지고 있고, 개실형의 구성고등학교가 기타 유형에 비해 닫힌 구조를 가지고 있다고 할 수 있다. 셋째, 각각의 유형별 대표 사례 홈베이스의 특징을 분석하면, 홀형의 늘푸른고등학교 홈베이스는 열린 공간이며, 중심에 위치한 공간으로 다양한 접근이 용이하고 시각적으로 개방적인 홈베이스라고 할 수 있다. 개실형의 구성고등학교 홈베이스는 닫힌 공간이며 중심에 위치한 공간으로 다양한 접근이 용이하고 독립적인 홈베이스라고 할 수 있다. 성포고등학교의 홈베이스 1은 통제도와 통합도가 모두 평균값보다 높으므로 홀형의 특징을 보인다. 반면에 홈베이스 2는 통제도와 통합도가 모두 평균값보다 낮으므로 접근이 용이하지 못하고 독립적인 공간이다. 넷째, 홀형 홈베이스는 학생들의 이동상 매우 유리한 홈베이스라고 할 수 있다. 하지만 기능적으로 개방된 형태이기 때문에 홈베이스가 정주공간으로서의 기능은 약하다고 할 수 있다. 개실형 홈베이스는 정주공간의 개념이 강화된 홈베이스라고 할 수 있지만 홈베이스의 통합도가 낮게 측정될 경우, 그 위계가 편중됨으로 학생들의 접근이 각 교과블록에서 공평하게 분배되지 못하는 경우가 발생함으로 계획 시 중심부에 위치해야 한다. 분산형 홈베이스는 각각의 교과블록에 포함되어있으므로 위계가 중심적이지 못하고 이동이 잦지 않고 특별교과만 이동하여 수업하는 수업방식에 유리한 평면이라고 할 수 있고, 분산된 홈베이스의 위치가 각 교과블록 내에 포함되어야 이용 시 학생들의 불편함을 줄일 수 있다. 그러나 각 사례 학교를 현장 방문한 결과, 모든 사례학교에서 제7차 교육과정을 시행하고 있지 않았다. 그러므로 홈베이스 공간 또한 그 기능이 제대로 활용되고 있지 않았다. 제7차 교육과정에서 볼 때, 홀형 홈베이스와, 개실형 홈베이스 중 통합도가 높은 중심부에 위치한 유형이 적합하다고 볼 수 있다. 하지만 현행 교육운영 방식에서 보
제7차 교육과정의 도입 이후 교육시설은 새로운 교육과정에 대응하기 위하여 다양한 변화를 요구하여왔고, 그에 따른 교육시설 계획이 이루어져 왔다. 하지만 교육과정과 시설의 대응에 대한 연구가 부족한 실정이다. 이에 본 연구에서는 제7차 교육과정에 대응하여 계획된 교과교실형 고등학교의 홈베이스 공간의 유형을 기존 연구를 토대로 공간 구문론적 관점에서 재설정하고, 그 유형별 대표되는 홈베이스 공간의 특성과 각 유형별 홈베이스가 지니는 공간구조의 장·단점을 분석한다. 그리고 분석 결과를 바탕으로 사례 고등학교 방문을 통한 현장조사 결과와 비교, 사용자와의 인터뷰 등을 통하여 현재 계획되고 있는 교과교실형 고등학교 홈베이스가 실제 사용에 적합한지에 대한 평가에 그 목적이 있다. 본 연구의 전개는 제7차 교육과정 발표 이후 개교한 고등학교로 연구의 범위를 한정하였다. 그리고 학교 선정은 제7차 교육과정에서 요구되는 교과교실형으로 계획된 학교로 제한하기 위해 교과 연구실과 홈베이스를 갖춘 학교를 선정하였고 변화의 가장 큰 특징인 홈베이스를 중점적으로 분석하였다. 2장에서는 교육과정의 변화와 그에 대응하는 교육시설에 대해 알아보았다. 제7차 교육과정의 기본 방향과 각 교육과정의 특징, 학교급별 교육 목표에 대해 기존 연구를 통해 분석하였다. 그리고 그에 대응하는 교과교실형 고등학교의 개념과 특징을 알아보고, 4가지 Type의 평면 유형을 분석하였다. 3장에서는 교과교실형 고등학교의 홈베이스에 대한 고찰을 통해 홈베이스의 개념과 외국 사례들을 살펴보았다. 이를 바탕으로 물리적인 측면에서 유형을 분류한 기존 연구에서 공간 구문론적으로 관점을 재설정하여 홀형, 개실형, 분산형의 세 가지로 분류하였다. 4장에서는 앞에서 분류한 유형별 대표 사례로 성남 늘푸른고등학교, 용인 구성고등학교, 안산 성포고등학교를 선정하였다. 또한 각 사례들을 공간구문론으로 정량화하여 특성을 분석하였다. 그리고 현장조사를 통해 정량화된 결과와 비교·분석하였다. 이를 통한 본 연구의 결론은 다음과 같다. 첫째, 교과교실형 고등학교의 대표 유형은 홀형, 개실형, 분산형으로 분류할 수 있다. 이것은 기존 연구에서 나타난 물리적 분류를 바탕에 두고, 공간 구문론적 입장에서 공간과 공간의 관계에 중점을 두고 분류하였다. 홀형 홈베이스는 홀의 영역을 확장하여 홈베이스를 구성하는 것으로 코어를 중심으로 위치하고 있으며 복도와 직접적으로 연계되어있다. 개실형 홈베이스는 홈베이스가 교과교실과 동일한 모듈의 구성 내에 위치하고 있는 것으로, 복도를 면하여 접근하게 되어있고 복도를 향한 면의 벽면이 개방되어있다. 분산형 홈베이스는 홈베이스가 2개 이상으로 분산되어있고, 교과블록이나 특별교실에 근접하여 위치한다. 둘째, 블록공간도를 활용한 공간 구문론으로 분석한 결과를 통해 유형별 사례의 학교 전체적인 특성을 비교하면, 통합도의 학교별 전체 평균 수치는 구성고등학교(0.504) < 성포고등학교(0.517) < 늘푸른고등학교(0.721)의 순으로 홀형의 늘푸른고등학교가 기타 유형의 고등학교에 비해 열린 공간의 구조를 가지고 있고, 개실형의 구성고등학교가 기타 유형에 비해 닫힌 구조를 가지고 있다고 할 수 있다. 셋째, 각각의 유형별 대표 사례 홈베이스의 특징을 분석하면, 홀형의 늘푸른고등학교 홈베이스는 열린 공간이며, 중심에 위치한 공간으로 다양한 접근이 용이하고 시각적으로 개방적인 홈베이스라고 할 수 있다. 개실형의 구성고등학교 홈베이스는 닫힌 공간이며 중심에 위치한 공간으로 다양한 접근이 용이하고 독립적인 홈베이스라고 할 수 있다. 성포고등학교의 홈베이스 1은 통제도와 통합도가 모두 평균값보다 높으므로 홀형의 특징을 보인다. 반면에 홈베이스 2는 통제도와 통합도가 모두 평균값보다 낮으므로 접근이 용이하지 못하고 독립적인 공간이다. 넷째, 홀형 홈베이스는 학생들의 이동상 매우 유리한 홈베이스라고 할 수 있다. 하지만 기능적으로 개방된 형태이기 때문에 홈베이스가 정주공간으로서의 기능은 약하다고 할 수 있다. 개실형 홈베이스는 정주공간의 개념이 강화된 홈베이스라고 할 수 있지만 홈베이스의 통합도가 낮게 측정될 경우, 그 위계가 편중됨으로 학생들의 접근이 각 교과블록에서 공평하게 분배되지 못하는 경우가 발생함으로 계획 시 중심부에 위치해야 한다. 분산형 홈베이스는 각각의 교과블록에 포함되어있으므로 위계가 중심적이지 못하고 이동이 잦지 않고 특별교과만 이동하여 수업하는 수업방식에 유리한 평면이라고 할 수 있고, 분산된 홈베이스의 위치가 각 교과블록 내에 포함되어야 이용 시 학생들의 불편함을 줄일 수 있다. 그러나 각 사례 학교를 현장 방문한 결과, 모든 사례학교에서 제7차 교육과정을 시행하고 있지 않았다. 그러므로 홈베이스 공간 또한 그 기능이 제대로 활용되고 있지 않았다. 제7차 교육과정에서 볼 때, 홀형 홈베이스와, 개실형 홈베이스 중 통합도가 높은 중심부에 위치한 유형이 적합하다고 볼 수 있다. 하지만 현행 교육운영 방식에서 보
After the introduction of the 7th revision of curriculum, educational facilities have been requested to change to face new curriculums and have been planned. But, it is actual condition that researches of curriculum and facilities seem to be insufficient. This research will re-establish in an angle ...
After the introduction of the 7th revision of curriculum, educational facilities have been requested to change to face new curriculums and have been planned. But, it is actual condition that researches of curriculum and facilities seem to be insufficient. This research will re-establish in an angle of space-syntax based on existed research for home-base area of variation type in highschool according to the 7th curriculum. And the each specific character of home-base area representing each type and strong / weak points of area structure of each home-base will be analyzed. And analysis result with the model of variation type in highschool visit the on-the-spot inspection result which leads and comparison and with his interview back it leads and currently there is the objective to the evaluation the variation type in highschool home-base which is planned regarding the suitable in real use. The development of the research limited the scope of research as the highschool which opened after the 7th curriculum announcement . And the selection of school required by the 7th curriculum for the planned school curriculum limited to curriculum lab and home base for the selection of schools with the biggest changes were the focus of analysis features of the home-base. Chapter 2 showed an alternation of curriculum and education facility suit change of curriculum. It also analyzed the basic direction of 7th curriculum, characteristics of the process of education and a goal of each school through the analysis of existing research. And it showed the concepts and features of variation type in highschool corresponding the research and analyzed four types of planning case. Chapter 3, with the study of the home-base for variation type in highschool, showed the concept of home-base and studied examples of foreign cases. Based the study, e the type of classified in terms of physical space in existing research perspective to categorized the Hall-type, Room-type and Distributed-type. Chapter 4, Sungnam Neulpureun high school, Yongin Gu-sung high school and Ansan Seongpo highschool were representive of three types in Chapter 3. Quantified results of the investigation and crime scene analysis and comparison. Each case was specialized and quantified by space-syntax. Also compared and analyzed with field-investigation. Through the conclusion of this research is the following... First, the representative type of variation type in highschool are Hall-type, Room-type and Distributed-type. This classification is based on the existing research on the physical classification and grouped by focussing on the relationship between space and space category. Hall-type home-base is made-up by expanding hall area expands hall area hall type home base is located around the Core expanding hall areas and is directly linked to a hallway. the Room-type home-base shares home base with same module. It provides access to face the corridor and the open side of the wall. Distributed-type home-base has more than two distributed home-base, and located close to curriculum block and practice room. Second, comparison of entire features from analyzed schools based on space-syntax with convex map shows that Nuelpurun Highschool(0.721) - Hall-type - has the most opened structure than Sungpo High school(0.517) and Gusung High school(0.504). Gu-sung high school has the most closed structure, in other words. Third, each of the types of cases to analyze characteristics of the home base, the Hall-type, Neulpureun highschool is open space, located in the center of the space and easy access to a variety. Also is visually opened home-base. Gu-sung highschool is closed space and easy access to a variety and independent home-base. Home-base 1 of Sungpo highschool has higher control-value and integration features than average. It has distinguished feature of Hall-type. Meanwhile, Home-base 2 is lower control-value and integration features . It means it failed to facilitate access to an independent space. Fourth, Hall-type home base is suitable for students to move easily. But because the ability to form an open space as a home-base for settlement-space feature can be weak. Room-type home base has the enhanced concept of settlement-space. But it can also integrate the home base of the measured lower case, the bias is hierarchical blocks from the state curriculum for each student's approach is not fair to distribute such a plan if it does not occur, a center should be located. Distributed-type home-base is included in the curriculum because it is central hierarchy. Move is not only go to the classroom without a special school classes in favor of a flat that can be dispersed within a home base, the location of each block should be included in the curriculum use City students that can reduce the discomfort. Distributed-type home-base contains each block and it can't be a central hierarchy. it is good for less move and special classes. Location of Distributed-type home-base should be in each curriculum block for avoiding inconvenience of students However, each case to the school I visited the scene, not all high schools applied the 7th curriculum courses. Therefore, it is also home-base space capabilities were not being properly utilize. According to 7th curriculum, one of Hall-type home-base and Room-type home-base can be suitable when integration is higher. However, the way the current operational training, it is the best that Distributed-type home-base needs to be included in each curriculum block. For designing High school, plan for home-base is provided by design guidelines profitable for movable class. but the fact is that it is impossible to apply the planned use of home-base because adopted 7th curriculum. Therefore, 7th curriculum needs to be settled rapidly, or if unavoidable, guideline for designing high school should include the Distributed-type home-base.
After the introduction of the 7th revision of curriculum, educational facilities have been requested to change to face new curriculums and have been planned. But, it is actual condition that researches of curriculum and facilities seem to be insufficient. This research will re-establish in an angle of space-syntax based on existed research for home-base area of variation type in highschool according to the 7th curriculum. And the each specific character of home-base area representing each type and strong / weak points of area structure of each home-base will be analyzed. And analysis result with the model of variation type in highschool visit the on-the-spot inspection result which leads and comparison and with his interview back it leads and currently there is the objective to the evaluation the variation type in highschool home-base which is planned regarding the suitable in real use. The development of the research limited the scope of research as the highschool which opened after the 7th curriculum announcement . And the selection of school required by the 7th curriculum for the planned school curriculum limited to curriculum lab and home base for the selection of schools with the biggest changes were the focus of analysis features of the home-base. Chapter 2 showed an alternation of curriculum and education facility suit change of curriculum. It also analyzed the basic direction of 7th curriculum, characteristics of the process of education and a goal of each school through the analysis of existing research. And it showed the concepts and features of variation type in highschool corresponding the research and analyzed four types of planning case. Chapter 3, with the study of the home-base for variation type in highschool, showed the concept of home-base and studied examples of foreign cases. Based the study, e the type of classified in terms of physical space in existing research perspective to categorized the Hall-type, Room-type and Distributed-type. Chapter 4, Sungnam Neulpureun high school, Yongin Gu-sung high school and Ansan Seongpo highschool were representive of three types in Chapter 3. Quantified results of the investigation and crime scene analysis and comparison. Each case was specialized and quantified by space-syntax. Also compared and analyzed with field-investigation. Through the conclusion of this research is the following... First, the representative type of variation type in highschool are Hall-type, Room-type and Distributed-type. This classification is based on the existing research on the physical classification and grouped by focussing on the relationship between space and space category. Hall-type home-base is made-up by expanding hall area expands hall area hall type home base is located around the Core expanding hall areas and is directly linked to a hallway. the Room-type home-base shares home base with same module. It provides access to face the corridor and the open side of the wall. Distributed-type home-base has more than two distributed home-base, and located close to curriculum block and practice room. Second, comparison of entire features from analyzed schools based on space-syntax with convex map shows that Nuelpurun Highschool(0.721) - Hall-type - has the most opened structure than Sungpo High school(0.517) and Gusung High school(0.504). Gu-sung high school has the most closed structure, in other words. Third, each of the types of cases to analyze characteristics of the home base, the Hall-type, Neulpureun highschool is open space, located in the center of the space and easy access to a variety. Also is visually opened home-base. Gu-sung highschool is closed space and easy access to a variety and independent home-base. Home-base 1 of Sungpo highschool has higher control-value and integration features than average. It has distinguished feature of Hall-type. Meanwhile, Home-base 2 is lower control-value and integration features . It means it failed to facilitate access to an independent space. Fourth, Hall-type home base is suitable for students to move easily. But because the ability to form an open space as a home-base for settlement-space feature can be weak. Room-type home base has the enhanced concept of settlement-space. But it can also integrate the home base of the measured lower case, the bias is hierarchical blocks from the state curriculum for each student's approach is not fair to distribute such a plan if it does not occur, a center should be located. Distributed-type home-base is included in the curriculum because it is central hierarchy. Move is not only go to the classroom without a special school classes in favor of a flat that can be dispersed within a home base, the location of each block should be included in the curriculum use City students that can reduce the discomfort. Distributed-type home-base contains each block and it can't be a central hierarchy. it is good for less move and special classes. Location of Distributed-type home-base should be in each curriculum block for avoiding inconvenience of students However, each case to the school I visited the scene, not all high schools applied the 7th curriculum courses. Therefore, it is also home-base space capabilities were not being properly utilize. According to 7th curriculum, one of Hall-type home-base and Room-type home-base can be suitable when integration is higher. However, the way the current operational training, it is the best that Distributed-type home-base needs to be included in each curriculum block. For designing High school, plan for home-base is provided by design guidelines profitable for movable class. but the fact is that it is impossible to apply the planned use of home-base because adopted 7th curriculum. Therefore, 7th curriculum needs to be settled rapidly, or if unavoidable, guideline for designing high school should include the Distributed-type home-base.
주제어
#홈베이스 공간구문론 제7차 교육과정 교과교실형 고등학교 Home-base Space Syntax the 7th Curriculum Variation Type
학위논문 정보
저자
박주영
학위수여기관
경원대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
건축학과 건축 계획 및 설계 전공
지도교수
서붕교
발행연도
2008
총페이지
viii, 90 p.
키워드
홈베이스 공간구문론 제7차 교육과정 교과교실형 고등학교 Home-base Space Syntax the 7th Curriculum Variation Type
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.