정보화 시대를 맞아 컴퓨터는 교수·학습의 개선에 기여를 하고 있다. 기존 대부분의 음악 창작 수업은 실제 악기를 연주하며 진행되었다. 그러나 컴퓨터의 등장으로 많은 소프트웨어가 개발 되어져 음악 교육에서의 창작 수업은 폭 넓게 전개 될 수 있게 되었다. 이는 곧 음악 교수·학습을 풍부하고 다양하게 진행할 수 있게 됨을 의미한다. 본 연구는 초등학교에서 실제 음악 수업에 사용하기 좋은 외국 소프트웨어들의 특성과 메뉴구성을 조사하고 주요 기능을 소개하여 창작 수업에서의 적용 가능성에 대해 접근하였다. 음악 창작 지도에 있어 감각적인 경험 즉 소리와의 접촉에 의한 풍부한 경험 없이 창작하는 것(오선 악보에 의한 방식을 채택하는 것)은 바람직하지 않다고 대부분의 음악교육자들은 지적하고 있다. 어린이들이 소리를 듣고 흉내내보는 경험 즉 소리의 조작을 통해 자연스럽게 창작해 보도록 하는 경험은 매우 중요하다. 이후에 소리를 시각화하는 악보 중심의 창작으로 연결되는 것이 아동의 학습 발달 수준에도 적합하다고 할 수 있다. 음악 수업 시 창작을 어렵게 생각하는 것은 음악의 이론적 지식과 악보기보 기술의 습득이 먼저 라고 생각하는 데 있다. 그러나 문명의 발달로 인하여 컴퓨터가 보급되었고 이는 음악 교육에 많은 변화를 가져오게 되었다. 본 연구에 제시된 ...
정보화 시대를 맞아 컴퓨터는 교수·학습의 개선에 기여를 하고 있다. 기존 대부분의 음악 창작 수업은 실제 악기를 연주하며 진행되었다. 그러나 컴퓨터의 등장으로 많은 소프트웨어가 개발 되어져 음악 교육에서의 창작 수업은 폭 넓게 전개 될 수 있게 되었다. 이는 곧 음악 교수·학습을 풍부하고 다양하게 진행할 수 있게 됨을 의미한다. 본 연구는 초등학교에서 실제 음악 수업에 사용하기 좋은 외국 소프트웨어들의 특성과 메뉴구성을 조사하고 주요 기능을 소개하여 창작 수업에서의 적용 가능성에 대해 접근하였다. 음악 창작 지도에 있어 감각적인 경험 즉 소리와의 접촉에 의한 풍부한 경험 없이 창작하는 것(오선 악보에 의한 방식을 채택하는 것)은 바람직하지 않다고 대부분의 음악교육자들은 지적하고 있다. 어린이들이 소리를 듣고 흉내내보는 경험 즉 소리의 조작을 통해 자연스럽게 창작해 보도록 하는 경험은 매우 중요하다. 이후에 소리를 시각화하는 악보 중심의 창작으로 연결되는 것이 아동의 학습 발달 수준에도 적합하다고 할 수 있다. 음악 수업 시 창작을 어렵게 생각하는 것은 음악의 이론적 지식과 악보기보 기술의 습득이 먼저 라고 생각하는 데 있다. 그러나 문명의 발달로 인하여 컴퓨터가 보급되었고 이는 음악 교육에 많은 변화를 가져오게 되었다. 본 연구에 제시된 미디 소프트웨어의 대부분은 교사가 미디 소프트 프로그램을 음악 수업 시 제시하고 학생이 모니터를 보면서 수업을 진행하거나, 인터넷 연결이 되어있는 컴퓨터실에서 수업하는 경우 프리웨어나 쉐어웨어, 데모버전 등을 직접 다운로드 받아 학생 각자 개별적으로 자신이 필요한 부분을 학습하는 방안은 교육적의 효율성 측면에서도 매우 긍정적이다. 본 연구에서는 미디 소프트웨어들을 음악 수업에 적극적으로 도입할 수 있도록 다양한 미디 소프트웨어 프로그램을 제시하였다. 컴퓨터를 활용하는 음악학습은 수업을 보다 효율적으로 진행하여 학습 효과를 신장, 발전시키는 보조자 역할을 하게 되며 학생들은 다양한 방면으로 모든 활동들이 가능하게 된다. 컴퓨터를 활용한 음악학습의 효과는 악기 연주기술이 부족하거나 독보 기보 능력이 미비한 경우도 수준 높은 음악을 표현할 수 있도록 하며, 컴퓨터에 내재된 기능으로 인해 다양한 방식의 음악적 실험이 가능하다. 컴퓨터의 자유롭게 음악적 요소를 탐색할 수 있는 학습 환경은 학생들에게 음악적 탐구심과 창의력을 길러주어 풍성한 음악적 경험을 제공해 주게 된다. 본 연구에서는 초등학교 음악과 교육 과정상의 창작 학습 내용을 조사해보고 창작 학습의 기초 능력 및 창작 능력을 신장시키기 위한 음악 미디 소프트웨어 프로그램을 특징을 소개하고 메뉴구성의 소개를 통해 다양한 창작지도 방안을 모색 할 것이다. 미디소프트웨어를 음악 창작 수업에 활용했을 때의 교육적 효과를 밝히기 위한 방법 중 일부이며 이를 계기로 현장 교사들의 노력과 교육 환경 시설의 지속적인 발전을 기대하며 학습자들의 수준과 각 급 학교 실정에 알맞은 교육이 이루어져야 할 것이다.
정보화 시대를 맞아 컴퓨터는 교수·학습의 개선에 기여를 하고 있다. 기존 대부분의 음악 창작 수업은 실제 악기를 연주하며 진행되었다. 그러나 컴퓨터의 등장으로 많은 소프트웨어가 개발 되어져 음악 교육에서의 창작 수업은 폭 넓게 전개 될 수 있게 되었다. 이는 곧 음악 교수·학습을 풍부하고 다양하게 진행할 수 있게 됨을 의미한다. 본 연구는 초등학교에서 실제 음악 수업에 사용하기 좋은 외국 소프트웨어들의 특성과 메뉴구성을 조사하고 주요 기능을 소개하여 창작 수업에서의 적용 가능성에 대해 접근하였다. 음악 창작 지도에 있어 감각적인 경험 즉 소리와의 접촉에 의한 풍부한 경험 없이 창작하는 것(오선 악보에 의한 방식을 채택하는 것)은 바람직하지 않다고 대부분의 음악교육자들은 지적하고 있다. 어린이들이 소리를 듣고 흉내내보는 경험 즉 소리의 조작을 통해 자연스럽게 창작해 보도록 하는 경험은 매우 중요하다. 이후에 소리를 시각화하는 악보 중심의 창작으로 연결되는 것이 아동의 학습 발달 수준에도 적합하다고 할 수 있다. 음악 수업 시 창작을 어렵게 생각하는 것은 음악의 이론적 지식과 악보기보 기술의 습득이 먼저 라고 생각하는 데 있다. 그러나 문명의 발달로 인하여 컴퓨터가 보급되었고 이는 음악 교육에 많은 변화를 가져오게 되었다. 본 연구에 제시된 미디 소프트웨어의 대부분은 교사가 미디 소프트 프로그램을 음악 수업 시 제시하고 학생이 모니터를 보면서 수업을 진행하거나, 인터넷 연결이 되어있는 컴퓨터실에서 수업하는 경우 프리웨어나 쉐어웨어, 데모버전 등을 직접 다운로드 받아 학생 각자 개별적으로 자신이 필요한 부분을 학습하는 방안은 교육적의 효율성 측면에서도 매우 긍정적이다. 본 연구에서는 미디 소프트웨어들을 음악 수업에 적극적으로 도입할 수 있도록 다양한 미디 소프트웨어 프로그램을 제시하였다. 컴퓨터를 활용하는 음악학습은 수업을 보다 효율적으로 진행하여 학습 효과를 신장, 발전시키는 보조자 역할을 하게 되며 학생들은 다양한 방면으로 모든 활동들이 가능하게 된다. 컴퓨터를 활용한 음악학습의 효과는 악기 연주기술이 부족하거나 독보 기보 능력이 미비한 경우도 수준 높은 음악을 표현할 수 있도록 하며, 컴퓨터에 내재된 기능으로 인해 다양한 방식의 음악적 실험이 가능하다. 컴퓨터의 자유롭게 음악적 요소를 탐색할 수 있는 학습 환경은 학생들에게 음악적 탐구심과 창의력을 길러주어 풍성한 음악적 경험을 제공해 주게 된다. 본 연구에서는 초등학교 음악과 교육 과정상의 창작 학습 내용을 조사해보고 창작 학습의 기초 능력 및 창작 능력을 신장시키기 위한 음악 미디 소프트웨어 프로그램을 특징을 소개하고 메뉴구성의 소개를 통해 다양한 창작지도 방안을 모색 할 것이다. 미디소프트웨어를 음악 창작 수업에 활용했을 때의 교육적 효과를 밝히기 위한 방법 중 일부이며 이를 계기로 현장 교사들의 노력과 교육 환경 시설의 지속적인 발전을 기대하며 학습자들의 수준과 각 급 학교 실정에 알맞은 교육이 이루어져야 할 것이다.
Encountering the age of information, we have the computer making a great contribution to the improvement of TeachingㆍLearning. Most existing class for music creation has been in progress while actual musical instrument has been played. But, the creation class of musical education came to spread wide...
Encountering the age of information, we have the computer making a great contribution to the improvement of TeachingㆍLearning. Most existing class for music creation has been in progress while actual musical instrument has been played. But, the creation class of musical education came to spread wide, as a lot of software has been developed with the emergence of computer. This means instantly that we can have the musical TeachingㆍLearning progressed more richly and variously. This research investigates the characteristics & menu composition of foreign software which is good to use for musical class at elementary school, and introduces the major function so that we could have access to the application possibility to creation class. Most of educational pedagogues point out that the creation (way of teaching) is undesirable without sensible experiences of musical creation teaching, that is to say, the enriched experiences by sound contact. It is extremely important to have experience that young students hear the sound and imitate it, that is, naturally to create through manipulation of sound. After that, it could be appropriate for learning development level of young students that to be linked to the creation centered on music staff visualizing the sound. The reason that we think of creation at musical class as difficult one is because we put first priority on learning theoretical information & staff recording tech. But with the development of civilization, computer has been popularized which brought lots of changes into existence for the musical education. It is quite positive from the aspect of educational efficiency that students respectively study what they are required to secure by downloading freeware, shareware or demo-version, incase class is processed at computer room in which internet is linked, or that teacher presents MIDI software illustrated on this research at musical class while students study watching monitors. This research concerned here presents diversified MIDI software programs so that MIDI software could be aggressively introduced to musical class. Musical class utilizing the computer plays a great role as assistant in improving & developing study effect by proceeding with the class more effectively, which makes it possible for students to act toward diversified fields. The learning effect of musical class using computer enables people of poor skill in playing instrument and reading staff to express music of high level, and enables people to have various musical experiments due to the implicit functions provided by computer. Learning environment provided by computer to search the musical components freely ultimately gives students affluent musical experiences by cultivating the musical desire to explore and to create. This inquiry investigates the contents of creating study of elementary institute music and educational course, and introduces to us the characteristics of MIDI software to broaden fundamental ability for creating study and creating capability, and gropes for varied creating instruction method through the introduction of menu make-up. We have it as a part of methods to illustrate the educational effect when MIDI software is used at musical creation class, expecting continuous development of educational environment & teachers’ effort, and believe that proper education will be made in accordance with learners’ level & situation of each educational institute.
Encountering the age of information, we have the computer making a great contribution to the improvement of TeachingㆍLearning. Most existing class for music creation has been in progress while actual musical instrument has been played. But, the creation class of musical education came to spread wide, as a lot of software has been developed with the emergence of computer. This means instantly that we can have the musical TeachingㆍLearning progressed more richly and variously. This research investigates the characteristics & menu composition of foreign software which is good to use for musical class at elementary school, and introduces the major function so that we could have access to the application possibility to creation class. Most of educational pedagogues point out that the creation (way of teaching) is undesirable without sensible experiences of musical creation teaching, that is to say, the enriched experiences by sound contact. It is extremely important to have experience that young students hear the sound and imitate it, that is, naturally to create through manipulation of sound. After that, it could be appropriate for learning development level of young students that to be linked to the creation centered on music staff visualizing the sound. The reason that we think of creation at musical class as difficult one is because we put first priority on learning theoretical information & staff recording tech. But with the development of civilization, computer has been popularized which brought lots of changes into existence for the musical education. It is quite positive from the aspect of educational efficiency that students respectively study what they are required to secure by downloading freeware, shareware or demo-version, incase class is processed at computer room in which internet is linked, or that teacher presents MIDI software illustrated on this research at musical class while students study watching monitors. This research concerned here presents diversified MIDI software programs so that MIDI software could be aggressively introduced to musical class. Musical class utilizing the computer plays a great role as assistant in improving & developing study effect by proceeding with the class more effectively, which makes it possible for students to act toward diversified fields. The learning effect of musical class using computer enables people of poor skill in playing instrument and reading staff to express music of high level, and enables people to have various musical experiments due to the implicit functions provided by computer. Learning environment provided by computer to search the musical components freely ultimately gives students affluent musical experiences by cultivating the musical desire to explore and to create. This inquiry investigates the contents of creating study of elementary institute music and educational course, and introduces to us the characteristics of MIDI software to broaden fundamental ability for creating study and creating capability, and gropes for varied creating instruction method through the introduction of menu make-up. We have it as a part of methods to illustrate the educational effect when MIDI software is used at musical creation class, expecting continuous development of educational environment & teachers’ effort, and believe that proper education will be made in accordance with learners’ level & situation of each educational institute.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.