본 연구는 발달지연아동 30명을 대상으로 감각통합 이론 중심의 작업치료를 적용했을 때에 어떠한 변화가 있는지를 감각통합능력평가(TSI)와 운동처리기술평가(AMPS), 캐나다작업수행측정(...
본 연구는 발달지연아동 30명을 대상으로 감각통합 이론 중심의 작업치료를 적용했을 때에 어떠한 변화가 있는지를 감각통합능력평가(TSI)와 운동처리기술평가(AMPS), 캐나다작업수행측정(COPM)을 통하여 알아보고, 작업수행요소와 작업수행기술 사이의 상관성을 알아보기 위한 연구로써 감각통합 이론 중심의 작업치료 효과를 입증하고 평가 및 치료에 대한 기초자료를 제공하려는 목적으로 시행하였다. 충남 서산, 홍성, 당진 지역의 아동 치료 시설에 작업치료에 의뢰된 만 3세에서 14세 사이의 발달지연아동 30명을 대상으로 총 20회 ~ 24회 감각통합 이론 중심의 작업치료 프로그램을 제공하였다. 감각통합 이론 중심의 작업치료 효과를 알아보기 위하여 단일집단 검사 전-검사 후 설계(one group pretest-posttest design)를 사용하였고, 피어슨 상관계수(Pearson product-moment correlation coefficient)를 이용하여 작업수행요소와 작업수행기술 사이의 상관성을 조사하였다. 대응 표본 t 검사(Paired-t test)를 통하여 프로그램 전 후의 점수변화를 알아본 결과, TSI, AMPS, COPM의 모든 평가 영역에서 통계적으로 유의한 차이를 보였으며(p<0.05), 피어슨 상관계수(Pearson product-moment correlation coefficient)를 이용하여 상관관계를 조사한 결과 COPM의 수행도와 만족도 사이에 높은 양의 상관관계(r=.840)를 보인 것을 제외한 나머지 평가도구의 각 영역별 상관관계 값은 통계학적으로 유의한 상관성을 보이지 않았다. 본 연구를 통하여 첫째, 감각통합 이론 중심의 작업치료가 발달지연아동의 감각통합능력 향상과 운동기술 및 처리기술의 향상에 도움을 주는 것으로 나타났으며 아동의 부모가 느끼는 아동의 수행도 및 만족도에도 긍정적인 효과를 보이는 것으로 나타남을 알 수 있었고 둘째, 작업수행요소(TSI)와 작업수행기술(AMPS, COPM) 사이의 상관성이 없는 것으로 나타나 감각통합 이론 중심의 작업치료 프로그램의 효과를 나타날 때에는 두 가지 평가를 함께 실시해야 할 필요성을 제시하였다.
본 연구는 발달지연아동 30명을 대상으로 감각통합 이론 중심의 작업치료를 적용했을 때에 어떠한 변화가 있는지를 감각통합능력평가(TSI)와 운동처리기술평가(AMPS), 캐나다작업수행측정(COPM)을 통하여 알아보고, 작업수행요소와 작업수행기술 사이의 상관성을 알아보기 위한 연구로써 감각통합 이론 중심의 작업치료 효과를 입증하고 평가 및 치료에 대한 기초자료를 제공하려는 목적으로 시행하였다. 충남 서산, 홍성, 당진 지역의 아동 치료 시설에 작업치료에 의뢰된 만 3세에서 14세 사이의 발달지연아동 30명을 대상으로 총 20회 ~ 24회 감각통합 이론 중심의 작업치료 프로그램을 제공하였다. 감각통합 이론 중심의 작업치료 효과를 알아보기 위하여 단일집단 검사 전-검사 후 설계(one group pretest-posttest design)를 사용하였고, 피어슨 상관계수(Pearson product-moment correlation coefficient)를 이용하여 작업수행요소와 작업수행기술 사이의 상관성을 조사하였다. 대응 표본 t 검사(Paired-t test)를 통하여 프로그램 전 후의 점수변화를 알아본 결과, TSI, AMPS, COPM의 모든 평가 영역에서 통계적으로 유의한 차이를 보였으며(p<0.05), 피어슨 상관계수(Pearson product-moment correlation coefficient)를 이용하여 상관관계를 조사한 결과 COPM의 수행도와 만족도 사이에 높은 양의 상관관계(r=.840)를 보인 것을 제외한 나머지 평가도구의 각 영역별 상관관계 값은 통계학적으로 유의한 상관성을 보이지 않았다. 본 연구를 통하여 첫째, 감각통합 이론 중심의 작업치료가 발달지연아동의 감각통합능력 향상과 운동기술 및 처리기술의 향상에 도움을 주는 것으로 나타났으며 아동의 부모가 느끼는 아동의 수행도 및 만족도에도 긍정적인 효과를 보이는 것으로 나타남을 알 수 있었고 둘째, 작업수행요소(TSI)와 작업수행기술(AMPS, COPM) 사이의 상관성이 없는 것으로 나타나 감각통합 이론 중심의 작업치료 프로그램의 효과를 나타날 때에는 두 가지 평가를 함께 실시해야 할 필요성을 제시하였다.
The aim of this study was to investigate the effects of sensory integration centered occupational therapy program on occupational performance in children with developmental disabilities. Thirty children with developmental disabilities between 3 and 13 years of age from community programs in Seosan, ...
The aim of this study was to investigate the effects of sensory integration centered occupational therapy program on occupational performance in children with developmental disabilities. Thirty children with developmental disabilities between 3 and 13 years of age from community programs in Seosan, Hongseong, Dangjin participated in this study. Each child participated in 20 to 24 sessions of sensory integration centered occupational therapy program. The DeGangi-Berk test (TSI) was used to measure the changes in sensory integration abilities. The Assessment of Motor and Process Skills (AMPS) and the Canadian Occupational Performance Measure (COPM) were used to measure the changes in occupational performance. One group pretest-posttest design was used to verify the effect of sensory integration centered occupational therapy and Pearson product-moment correlation coefficients were used to investigate the relationship between occupational performance components and occupational performance skills. The results of TSI, AMPS, and COPM scores demonstrated statistically significant improvement in all areas of occupational performance components and occupational performance skills (p<0.05) after sensory integration centered occupational therapy. There were no statistically significant relationships between occupational performance components and occupational performance skills except for COPM-Performance and COPM-Satisfaction(r=.840). The results of this study suggest that the first, sensory integration centered occupational therapy worked positively on occupational performance in children with developmental disabilities. The second, in order to fortify the evidence that sensory integration approach is effective, it is essential to evaluate changes in both occupational performance components and occupational performance skills.
The aim of this study was to investigate the effects of sensory integration centered occupational therapy program on occupational performance in children with developmental disabilities. Thirty children with developmental disabilities between 3 and 13 years of age from community programs in Seosan, Hongseong, Dangjin participated in this study. Each child participated in 20 to 24 sessions of sensory integration centered occupational therapy program. The DeGangi-Berk test (TSI) was used to measure the changes in sensory integration abilities. The Assessment of Motor and Process Skills (AMPS) and the Canadian Occupational Performance Measure (COPM) were used to measure the changes in occupational performance. One group pretest-posttest design was used to verify the effect of sensory integration centered occupational therapy and Pearson product-moment correlation coefficients were used to investigate the relationship between occupational performance components and occupational performance skills. The results of TSI, AMPS, and COPM scores demonstrated statistically significant improvement in all areas of occupational performance components and occupational performance skills (p<0.05) after sensory integration centered occupational therapy. There were no statistically significant relationships between occupational performance components and occupational performance skills except for COPM-Performance and COPM-Satisfaction(r=.840). The results of this study suggest that the first, sensory integration centered occupational therapy worked positively on occupational performance in children with developmental disabilities. The second, in order to fortify the evidence that sensory integration approach is effective, it is essential to evaluate changes in both occupational performance components and occupational performance skills.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.