로봇이란 단어는 이제 일상생활에서 더 이상 낯선 단어가 아니다. 우리의 생활 속에 서비스 로봇의 역할이 점차 증가하여 다양한 기능의 휴머노이드 서비스 로봇이 등장하고 있다. 그렇기 때문에 이 휴머노이드 서비스 로봇은 서비스를 받는 사람들에게 친근한 이미지로 다가서는 것이 필요하다. 서비스 로봇이 자신의 역할을 다하기 위해서는 일을 대신해주는 기기가 아닌 생활의 동반자로서 사용자가 친근감을 느낄 수 있는 존재가 되어야 한다. 우리나의 경우 2006년 국민로봇을 출시하고 2010년 세계 제3대 서비스로봇 강국에 진입하고 2020년 1가구1로봇 시대를 실현할 것이라고 하고 있다. 휴머노이드 서비스 로봇은 가사 도우미 로봇, 안내 도우미 로봇, 엔터테인먼트 로봇, 장난감로봇, 청소 로봇, 교육로봇 등 다양한 로봇으로 개발되어 인간의 삶에 도움을 주며 공존하고 있다. 이제 로봇은 더 이상 단순한 업무를 도와주고 생활을 편하게 해주는 ...
로봇이란 단어는 이제 일상생활에서 더 이상 낯선 단어가 아니다. 우리의 생활 속에 서비스 로봇의 역할이 점차 증가하여 다양한 기능의 휴머노이드 서비스 로봇이 등장하고 있다. 그렇기 때문에 이 휴머노이드 서비스 로봇은 서비스를 받는 사람들에게 친근한 이미지로 다가서는 것이 필요하다. 서비스 로봇이 자신의 역할을 다하기 위해서는 일을 대신해주는 기기가 아닌 생활의 동반자로서 사용자가 친근감을 느낄 수 있는 존재가 되어야 한다. 우리나의 경우 2006년 국민로봇을 출시하고 2010년 세계 제3대 서비스로봇 강국에 진입하고 2020년 1가구1로봇 시대를 실현할 것이라고 하고 있다. 휴머노이드 서비스 로봇은 가사 도우미 로봇, 안내 도우미 로봇, 엔터테인먼트 로봇, 장난감로봇, 청소 로봇, 교육로봇 등 다양한 로봇으로 개발되어 인간의 삶에 도움을 주며 공존하고 있다. 이제 로봇은 더 이상 단순한 업무를 도와주고 생활을 편하게 해주는 단순 기계가 아니라 우리의 생활 속에 함께 삶을 즐기고 감정을 교류하는 친구이자 동반자이다. 이미 로봇과 인간이 친근감을 느끼고 감정을 교감하며 서로 공존하는 시대가 시작된 것이다. 그렇기 때문에 가정용 서비스 로봇이 인간에게 친근감을 느끼도록 디자인 되어야 하는 점은 서비스 로봇의 개발에 있어서 가장 중요한 요소 중 하나라고 할 수 있다. 인간과 인간의 상호작용에서 말과 감정을 동시에 전달할 수 있는 강한 상호 교환 수단은 얼굴이다. 이것은 인간과 로봇의 상호 작용에서도 마찬가지로 적용된다고 할 수 있다. 우리가 휴머노이드 서비스 로봇을 대함에 있어 얼굴을 많이 주목하게 되기 때문에 인간형 서비스 로봇의 얼굴 이미지는 매우 중요할 있다. 이러한 관점에서 본 연구는 휴머노이드 서비스 로봇을 디자인하기 위한 사전연구로서 친근감 느낄 수 있는 얼굴의 이미지에 관하여 연구하고자 하였다. 인간형 로봇의 친근한 이미지 구축을 위해서는 로봇의 얼굴에 해당되는 부분의 이미지가 매우 중요하므로 디자인 요소로서 얼굴을 형태적 측면에서 살펴보고 디자인 방향을 찾고자 하였다. 본 연구는 주로 문헌조사와 사례조사를 통하여 이루어졌으며, 휴머노이드 서비스 로봇의 개념 및 분류, 친근감의 개념과 요인, 얼굴표정과 이미지에 대해서 살펴보았으며, 이를 바탕으로 친근한 얼굴 이미지를 연구함으로써 인간형 로봇 디자인에 방향이나 지표가 될 수 있는 특징적인 요소와 내용을 찾고자 하였다. 자료 수집은 문헌고찰과 실증적 연구방법을 함께 하였으며, 실증적 연구방법으로는 설문지를 이용한 설문조사법을 사용하였다. 본 논문은 이러한 시각에서 기존의 휴머노이드 서비스 로봇의 얼굴을 대상으로 사람들이 어떤 이미지로 인지하고 평가하며 어떤 얼굴 이미지를 더 선호하는가를 조사 분석하였다. 이를 바탕으로 휴머노이드 서비스 로봇 얼굴의 형태 이미지 특성을 살펴보고 사람들이 더 선호하는 휴머노이드 서비스 로봇의 얼굴 구성요소 및 형태적 특징을 파악함으로써 휴머노이드 서비스 로봇 디자인 개발을 위한 기초 자료로 삼고자 하였다. 연구 결과 휴머노이드 서비스 로봇 디자인을 위한 친근한 얼굴 이미지는 재인적 측면, 유사성 측면, 호감도 측면에서의 방향 모색이 필요하며, 재인적 측면에서는 인간의 얼굴 이미지를 느낄 수 있는 형태적 요소와 특징을 부여하는 것이, 유사성 측면에서는 uncanny valley를 피하여 디자인하는 것이, 호감도 측면에서는 기본적으로 보편성을 지니고 있으면서도 특징을 갖는 것이 중요함을 알 수 있었다.
로봇이란 단어는 이제 일상생활에서 더 이상 낯선 단어가 아니다. 우리의 생활 속에 서비스 로봇의 역할이 점차 증가하여 다양한 기능의 휴머노이드 서비스 로봇이 등장하고 있다. 그렇기 때문에 이 휴머노이드 서비스 로봇은 서비스를 받는 사람들에게 친근한 이미지로 다가서는 것이 필요하다. 서비스 로봇이 자신의 역할을 다하기 위해서는 일을 대신해주는 기기가 아닌 생활의 동반자로서 사용자가 친근감을 느낄 수 있는 존재가 되어야 한다. 우리나의 경우 2006년 국민로봇을 출시하고 2010년 세계 제3대 서비스로봇 강국에 진입하고 2020년 1가구1로봇 시대를 실현할 것이라고 하고 있다. 휴머노이드 서비스 로봇은 가사 도우미 로봇, 안내 도우미 로봇, 엔터테인먼트 로봇, 장난감로봇, 청소 로봇, 교육로봇 등 다양한 로봇으로 개발되어 인간의 삶에 도움을 주며 공존하고 있다. 이제 로봇은 더 이상 단순한 업무를 도와주고 생활을 편하게 해주는 단순 기계가 아니라 우리의 생활 속에 함께 삶을 즐기고 감정을 교류하는 친구이자 동반자이다. 이미 로봇과 인간이 친근감을 느끼고 감정을 교감하며 서로 공존하는 시대가 시작된 것이다. 그렇기 때문에 가정용 서비스 로봇이 인간에게 친근감을 느끼도록 디자인 되어야 하는 점은 서비스 로봇의 개발에 있어서 가장 중요한 요소 중 하나라고 할 수 있다. 인간과 인간의 상호작용에서 말과 감정을 동시에 전달할 수 있는 강한 상호 교환 수단은 얼굴이다. 이것은 인간과 로봇의 상호 작용에서도 마찬가지로 적용된다고 할 수 있다. 우리가 휴머노이드 서비스 로봇을 대함에 있어 얼굴을 많이 주목하게 되기 때문에 인간형 서비스 로봇의 얼굴 이미지는 매우 중요할 있다. 이러한 관점에서 본 연구는 휴머노이드 서비스 로봇을 디자인하기 위한 사전연구로서 친근감 느낄 수 있는 얼굴의 이미지에 관하여 연구하고자 하였다. 인간형 로봇의 친근한 이미지 구축을 위해서는 로봇의 얼굴에 해당되는 부분의 이미지가 매우 중요하므로 디자인 요소로서 얼굴을 형태적 측면에서 살펴보고 디자인 방향을 찾고자 하였다. 본 연구는 주로 문헌조사와 사례조사를 통하여 이루어졌으며, 휴머노이드 서비스 로봇의 개념 및 분류, 친근감의 개념과 요인, 얼굴표정과 이미지에 대해서 살펴보았으며, 이를 바탕으로 친근한 얼굴 이미지를 연구함으로써 인간형 로봇 디자인에 방향이나 지표가 될 수 있는 특징적인 요소와 내용을 찾고자 하였다. 자료 수집은 문헌고찰과 실증적 연구방법을 함께 하였으며, 실증적 연구방법으로는 설문지를 이용한 설문조사법을 사용하였다. 본 논문은 이러한 시각에서 기존의 휴머노이드 서비스 로봇의 얼굴을 대상으로 사람들이 어떤 이미지로 인지하고 평가하며 어떤 얼굴 이미지를 더 선호하는가를 조사 분석하였다. 이를 바탕으로 휴머노이드 서비스 로봇 얼굴의 형태 이미지 특성을 살펴보고 사람들이 더 선호하는 휴머노이드 서비스 로봇의 얼굴 구성요소 및 형태적 특징을 파악함으로써 휴머노이드 서비스 로봇 디자인 개발을 위한 기초 자료로 삼고자 하였다. 연구 결과 휴머노이드 서비스 로봇 디자인을 위한 친근한 얼굴 이미지는 재인적 측면, 유사성 측면, 호감도 측면에서의 방향 모색이 필요하며, 재인적 측면에서는 인간의 얼굴 이미지를 느낄 수 있는 형태적 요소와 특징을 부여하는 것이, 유사성 측면에서는 uncanny valley를 피하여 디자인하는 것이, 호감도 측면에서는 기본적으로 보편성을 지니고 있으면서도 특징을 갖는 것이 중요함을 알 수 있었다.
The robot is not unfamiliar word more in everyday life now. The increasing role of service robots intervening in human life triggered the birth of multi-functional humanoid service robots, and creating an intimate image for the service receivers is a critical factor needed for these humanoid service...
The robot is not unfamiliar word more in everyday life now. The increasing role of service robots intervening in human life triggered the birth of multi-functional humanoid service robots, and creating an intimate image for the service receivers is a critical factor needed for these humanoid service robots. In order to fully play their role, each must be a friendly life companion than just replacing people’s duties. The Korean government announced that Ubiquitous Robotic Companion in 2006 and enters in world the third service robot power in 2010 and realize every home one robot in 2020. Recently, various types of humanoid service robots have been developed: domestic aide robots, guidance robots, entertainment robots, toy robots, cleaning robots and education robots are currently under coexistence with humans to serve them. The era that robots and people coexist by feeling friendliness to each other and exchange mutual emotional response have already begun. Therefore, designing the domestic service robots in the way in which people feel friendliness is a crucial part in the development process. The case of human-to-human transaction, one of the powerful communication devices that can deliver message and emotions altogether is the facial expression. This goes same with the human-to-robot transaction. Because people pay attention to the face even while facing robots, the facial image of humanoid service robots is a crucial factor. In this viewpoint, this research seeks the friendly face images as a prior research for humanoid service robot designs. In building up a friendly image for humanoid robots, their face plays a critical role. Therefore, this research focuses on the configuration of robots’ face as a design factor. The study was carried out mainly through document research and case researches, in the concept of humanoid service robots and their distinction, the concept of friendliness and the cause of it and the examination on the facial expression and facial images. With this basis, this research finds out the characteristic factors and contents that work as an index, or shed light in the future direction for the development of humanoid robot designs. Document research and demonstrative research was conducted for data collection, and for the demonstrative research, investigation using questionnaires was performed. This study approaches under this remark to find out under what element people does cognize and evaluate existing humanoid service robots and what their preferences are. This enabled us to examine the image types of humanoid service robots’faces and grasp the idea in what types of its face composition and its configurative characteristics people prefer, which will serve as a base material for future humanoid service robot design development. The result signified that the friendly face images for humanoid service robot needed to be developed under the basis of recognition, resemblance and favorableness. In the recognition approach, it was important to give a configurative factor and characteristics of human faces. In the resemblance approach it showed that it was critical to avoid the ‘uncanny valley’. In the favorableness approach, it was important to wear an individual mask while its overall shape is bestowed with common human characteristics.
The robot is not unfamiliar word more in everyday life now. The increasing role of service robots intervening in human life triggered the birth of multi-functional humanoid service robots, and creating an intimate image for the service receivers is a critical factor needed for these humanoid service robots. In order to fully play their role, each must be a friendly life companion than just replacing people’s duties. The Korean government announced that Ubiquitous Robotic Companion in 2006 and enters in world the third service robot power in 2010 and realize every home one robot in 2020. Recently, various types of humanoid service robots have been developed: domestic aide robots, guidance robots, entertainment robots, toy robots, cleaning robots and education robots are currently under coexistence with humans to serve them. The era that robots and people coexist by feeling friendliness to each other and exchange mutual emotional response have already begun. Therefore, designing the domestic service robots in the way in which people feel friendliness is a crucial part in the development process. The case of human-to-human transaction, one of the powerful communication devices that can deliver message and emotions altogether is the facial expression. This goes same with the human-to-robot transaction. Because people pay attention to the face even while facing robots, the facial image of humanoid service robots is a crucial factor. In this viewpoint, this research seeks the friendly face images as a prior research for humanoid service robot designs. In building up a friendly image for humanoid robots, their face plays a critical role. Therefore, this research focuses on the configuration of robots’ face as a design factor. The study was carried out mainly through document research and case researches, in the concept of humanoid service robots and their distinction, the concept of friendliness and the cause of it and the examination on the facial expression and facial images. With this basis, this research finds out the characteristic factors and contents that work as an index, or shed light in the future direction for the development of humanoid robot designs. Document research and demonstrative research was conducted for data collection, and for the demonstrative research, investigation using questionnaires was performed. This study approaches under this remark to find out under what element people does cognize and evaluate existing humanoid service robots and what their preferences are. This enabled us to examine the image types of humanoid service robots’faces and grasp the idea in what types of its face composition and its configurative characteristics people prefer, which will serve as a base material for future humanoid service robot design development. The result signified that the friendly face images for humanoid service robot needed to be developed under the basis of recognition, resemblance and favorableness. In the recognition approach, it was important to give a configurative factor and characteristics of human faces. In the resemblance approach it showed that it was critical to avoid the ‘uncanny valley’. In the favorableness approach, it was important to wear an individual mask while its overall shape is bestowed with common human characteristics.
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