미디어교육의 교육과정 구성에 대한 연구 : 부산지역의 미디어교육 사례분석을 중심으로 A Case Study on the curriculum of media education in Busan : focused on the analysis of the cases of media education원문보기
이 논문에서는 미디어에 대한 인식변화로 인해, 그 중요성이 높아지고 있는 미디어교육의 교육과정 구성을 부산지역 미디어교육 사례분석을 중심으로 비판적 고찰과 개선점에 대해 논의하였다. 하버마스의 커뮤니케이션행위이론에 바탕을 둔 바케의 미디어 능력에 대한 이론적 이해와 네 가지 구성범주를 분석틀로 하여 기존의 2006년도 부산·울산·경남 미디어교육과 직접 참관한 시청자 미디어센터 ‘우리들의 UCC’ 교육을 분석하였다. 양적 분석은 총 54건의 미디어 교육을 통해 알아보았다. 그 결과 대상별 교육은 어린이·청소년이 27건, 여성이 6건, 노인이 4건, 교사 5건, 장애인 6건, 기타가 6건으로 나타났고, 기관별로는 시청자미디어센터가 20건, 지방자치기관이나 단체가 14건, 시민단체가 17건, Festival 3건으로 나타났다. 미디어 교육의 목표에서는 기능적, 가치적, 지식적, 상호작용적 측면의 순으로 나타났고, 내용측면에서는 기능적측면에 가장 많은 시간을 할애하였고, 다음이 지식, 가치, 상호작용적 측면의 순으로 나타났다. 미디어교육 목표와 내용의 일처성이 7건으로, 미디어교육 커리큘럼의 미흡함을 드러냈다. 질적 분석은 모든 교육이 기능적 측면에 치우쳐있었고, 대상별로 다른 가치적 측면을 나타내었다. 가치적 측면은 비평/비판과 이용의 범주까지 포함한 것으로 어린이·청소년은 미디어의 비판과 올바른 선택에 관한 교육과 시민단체별 성격에 따라 인권, ...
이 논문에서는 미디어에 대한 인식변화로 인해, 그 중요성이 높아지고 있는 미디어교육의 교육과정 구성을 부산지역 미디어교육 사례분석을 중심으로 비판적 고찰과 개선점에 대해 논의하였다. 하버마스의 커뮤니케이션행위이론에 바탕을 둔 바케의 미디어 능력에 대한 이론적 이해와 네 가지 구성범주를 분석틀로 하여 기존의 2006년도 부산·울산·경남 미디어교육과 직접 참관한 시청자 미디어센터 ‘우리들의 UCC’ 교육을 분석하였다. 양적 분석은 총 54건의 미디어 교육을 통해 알아보았다. 그 결과 대상별 교육은 어린이·청소년이 27건, 여성이 6건, 노인이 4건, 교사 5건, 장애인 6건, 기타가 6건으로 나타났고, 기관별로는 시청자미디어센터가 20건, 지방자치기관이나 단체가 14건, 시민단체가 17건, Festival 3건으로 나타났다. 미디어 교육의 목표에서는 기능적, 가치적, 지식적, 상호작용적 측면의 순으로 나타났고, 내용측면에서는 기능적측면에 가장 많은 시간을 할애하였고, 다음이 지식, 가치, 상호작용적 측면의 순으로 나타났다. 미디어교육 목표와 내용의 일처성이 7건으로, 미디어교육 커리큘럼의 미흡함을 드러냈다. 질적 분석은 모든 교육이 기능적 측면에 치우쳐있었고, 대상별로 다른 가치적 측면을 나타내었다. 가치적 측면은 비평/비판과 이용의 범주까지 포함한 것으로 어린이·청소년은 미디어의 비판과 올바른 선택에 관한 교육과 시민단체별 성격에 따라 인권, 약물남용, 퍼블릭 엑세스와 같은 가치도 함께 추구하였다. 여성과 노인, 장애인은 사회적 약사로서 자신감 회복, 양성평등추구, 삶의 재고찰, 장애의 재인식, 권리의식 양성 등을 목표로 하였다. 교사와 기타의 경우는 지식과 기능적 측면에 초점을 맞춘교육을 실시였다. ‘우리들의 UCC’수업은 상리종합복지관의 학생을 대상으로 한 교육으로, 교육초기 미디어 리터러시에 대한 가치적 측면을 중심으로 UCC제작을 통한 자신의 의사표현의 기회를 제공함으로서 서로간의 협동과 의사소통 향상을 목표로 하였으나, 실제교육은 영상제작의 기능적 측면과 협동의 상호작용적 만을 교육하였다. 전체적으로 현 미디어교육은 지나친 영상 미디어의 기능적 측면에 치우치면서, 미디어교육의 목적인 ‘왜 우리는 미디어의 능동적 주체가 되어야 하는가·’ 에 대한 근본적 질문에 대한 답을 전혀 추구하지 못하고 있다. 이는 단순히 기존의 영상미디어의 답습으로 인해 기득권층의 권력 유지의 도구로 전락하고 있는 것은 아닌가에 대한 우려가 나타난다. 미디어교육의 발전을 위해서는 현재 지배적 교육의 패러다임을 무조건 수용하기보다는 우리 실정에 맞는 교육이 무엇인지에 대한 충분한 논의가 이루어져야할 것이다.
이 논문에서는 미디어에 대한 인식변화로 인해, 그 중요성이 높아지고 있는 미디어교육의 교육과정 구성을 부산지역 미디어교육 사례분석을 중심으로 비판적 고찰과 개선점에 대해 논의하였다. 하버마스의 커뮤니케이션행위이론에 바탕을 둔 바케의 미디어 능력에 대한 이론적 이해와 네 가지 구성범주를 분석틀로 하여 기존의 2006년도 부산·울산·경남 미디어교육과 직접 참관한 시청자 미디어센터 ‘우리들의 UCC’ 교육을 분석하였다. 양적 분석은 총 54건의 미디어 교육을 통해 알아보았다. 그 결과 대상별 교육은 어린이·청소년이 27건, 여성이 6건, 노인이 4건, 교사 5건, 장애인 6건, 기타가 6건으로 나타났고, 기관별로는 시청자미디어센터가 20건, 지방자치기관이나 단체가 14건, 시민단체가 17건, Festival 3건으로 나타났다. 미디어 교육의 목표에서는 기능적, 가치적, 지식적, 상호작용적 측면의 순으로 나타났고, 내용측면에서는 기능적측면에 가장 많은 시간을 할애하였고, 다음이 지식, 가치, 상호작용적 측면의 순으로 나타났다. 미디어교육 목표와 내용의 일처성이 7건으로, 미디어교육 커리큘럼의 미흡함을 드러냈다. 질적 분석은 모든 교육이 기능적 측면에 치우쳐있었고, 대상별로 다른 가치적 측면을 나타내었다. 가치적 측면은 비평/비판과 이용의 범주까지 포함한 것으로 어린이·청소년은 미디어의 비판과 올바른 선택에 관한 교육과 시민단체별 성격에 따라 인권, 약물남용, 퍼블릭 엑세스와 같은 가치도 함께 추구하였다. 여성과 노인, 장애인은 사회적 약사로서 자신감 회복, 양성평등추구, 삶의 재고찰, 장애의 재인식, 권리의식 양성 등을 목표로 하였다. 교사와 기타의 경우는 지식과 기능적 측면에 초점을 맞춘교육을 실시였다. ‘우리들의 UCC’수업은 상리종합복지관의 학생을 대상으로 한 교육으로, 교육초기 미디어 리터러시에 대한 가치적 측면을 중심으로 UCC제작을 통한 자신의 의사표현의 기회를 제공함으로서 서로간의 협동과 의사소통 향상을 목표로 하였으나, 실제교육은 영상제작의 기능적 측면과 협동의 상호작용적 만을 교육하였다. 전체적으로 현 미디어교육은 지나친 영상 미디어의 기능적 측면에 치우치면서, 미디어교육의 목적인 ‘왜 우리는 미디어의 능동적 주체가 되어야 하는가·’ 에 대한 근본적 질문에 대한 답을 전혀 추구하지 못하고 있다. 이는 단순히 기존의 영상미디어의 답습으로 인해 기득권층의 권력 유지의 도구로 전락하고 있는 것은 아닌가에 대한 우려가 나타난다. 미디어교육의 발전을 위해서는 현재 지배적 교육의 패러다임을 무조건 수용하기보다는 우리 실정에 맞는 교육이 무엇인지에 대한 충분한 논의가 이루어져야할 것이다.
This paper offers some critical considerations and improvements in the composition for the curriculum of media education whose importance is getting higher and higher due to the change of the understanding of media, focused on the analysis of the cases of media education. With Dietrich Baacke's ...
This paper offers some critical considerations and improvements in the composition for the curriculum of media education whose importance is getting higher and higher due to the change of the understanding of media, focused on the analysis of the cases of media education. With Dietrich Baacke's theoretical understanding of the ability of the media based on Jurgen Habermas's theory of communication and the analyses of its four compositional categories, I analyzed 2006' media education of Busan, Ulsan and Kyung-Nam region, and "Our UCC" education of Community Media Center which directly visited the class. For the quantitative analysis, I investigated into the sum of 54 cases' media education. As a result, the education by targets shows children and teenagers are 27 cases, female 6 cases, the elder 4 cases, teachers 5 cases, the disabled 6 cases, and the others 6 cases. Also, the education by institutions shows Community Media Center is 20 cases, local governments 14 cases, civic groups 17 cases, Festivals 3 cases. It shows the goal of media education is in the order of function, value, knowledge, and interaction, and in the side of its content the most time was spent on the functional side, and the next side comes in the order of knowledge, value, and interaction. The cases showing the agreement between the goal and the content are 7 cases, revealing the insufficiency of the curriculum for media education. For the qualitative analysis, the whole education inclined too heavily toward the functional side. The side of value includes comment / criticism, and the category of its use, and pursued not only the education for children and teenagers' criticism and right choosing of media but also the value like human right, drug abuse, and public access by civic groups' character. The education for woman, the elderly, and the disabled was focused on the recovery of their confidence, the pursuit of the equality of the sexes, the reconsideration of their own lives, the new understanding of the disabled, and the uplift of the consciousness of the rights. The education of teachers and the others was progressed custom-made, focused on the side of function and knowledge, 'Our UCC Class' is a education for the students in Sangliswc, which aimed to enhance their mutual cooperation and communication by providing them the opportunities of the declaration of their intention, focused on the side of the value of media literacy at its beginning stage, but its practical instruction progressed focused only on the functional side of the production of the image and the interactional side of cooperation. On the whole, our present education for the media isn't pursuing any answer to the essential question 'Why should we become active subjects?' because it inclines too heavily toward the functional side of the image media. Due to simply following the old image media, there are concerns appearing that it has degenerated into a means to seize the power of those with vested rights. To develop media education, the discussion about what education is appropriate for our actual condition will be made rather than unconditionally accepting the present prevalent paradigm of media education.
This paper offers some critical considerations and improvements in the composition for the curriculum of media education whose importance is getting higher and higher due to the change of the understanding of media, focused on the analysis of the cases of media education. With Dietrich Baacke's theoretical understanding of the ability of the media based on Jurgen Habermas's theory of communication and the analyses of its four compositional categories, I analyzed 2006' media education of Busan, Ulsan and Kyung-Nam region, and "Our UCC" education of Community Media Center which directly visited the class. For the quantitative analysis, I investigated into the sum of 54 cases' media education. As a result, the education by targets shows children and teenagers are 27 cases, female 6 cases, the elder 4 cases, teachers 5 cases, the disabled 6 cases, and the others 6 cases. Also, the education by institutions shows Community Media Center is 20 cases, local governments 14 cases, civic groups 17 cases, Festivals 3 cases. It shows the goal of media education is in the order of function, value, knowledge, and interaction, and in the side of its content the most time was spent on the functional side, and the next side comes in the order of knowledge, value, and interaction. The cases showing the agreement between the goal and the content are 7 cases, revealing the insufficiency of the curriculum for media education. For the qualitative analysis, the whole education inclined too heavily toward the functional side. The side of value includes comment / criticism, and the category of its use, and pursued not only the education for children and teenagers' criticism and right choosing of media but also the value like human right, drug abuse, and public access by civic groups' character. The education for woman, the elderly, and the disabled was focused on the recovery of their confidence, the pursuit of the equality of the sexes, the reconsideration of their own lives, the new understanding of the disabled, and the uplift of the consciousness of the rights. The education of teachers and the others was progressed custom-made, focused on the side of function and knowledge, 'Our UCC Class' is a education for the students in Sangliswc, which aimed to enhance their mutual cooperation and communication by providing them the opportunities of the declaration of their intention, focused on the side of the value of media literacy at its beginning stage, but its practical instruction progressed focused only on the functional side of the production of the image and the interactional side of cooperation. On the whole, our present education for the media isn't pursuing any answer to the essential question 'Why should we become active subjects?' because it inclines too heavily toward the functional side of the image media. Due to simply following the old image media, there are concerns appearing that it has degenerated into a means to seize the power of those with vested rights. To develop media education, the discussion about what education is appropriate for our actual condition will be made rather than unconditionally accepting the present prevalent paradigm of media education.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.