2006년 국토해양부(구, 건교부)에서 발표된 자료에 의하면 전방신호기 설치가 교차로 교통사고에 괄목할만한 효과(최대80%)라고 판단하여, 교통사고잦은곳 개선사업에 우선적으로 전방신호등을 설치를 권장하고 있다. 기 발표된 자료를 토대로 일방적인 전방신호등 개선사업을 시행한다면 오히려 교통안전측면에서 더 큰 시행착오를 범하기에 앞서 본 연구와 같은 정량적인 연구를 바탕으로, 전방신호등의 설치가 과연 얼마만큼의 효과가 있는지, 또한 전방신호기의 설치에 따른 사고유형의 변화 및 전방신호기가 적합한 교차로 유형을 제시 하고자 한다. 분석방법으로는 Hauer(1997)가 개발한 ...
2006년 국토해양부(구, 건교부)에서 발표된 자료에 의하면 전방신호기 설치가 교차로 교통사고에 괄목할만한 효과(최대80%)라고 판단하여, 교통사고잦은곳 개선사업에 우선적으로 전방신호등을 설치를 권장하고 있다. 기 발표된 자료를 토대로 일방적인 전방신호등 개선사업을 시행한다면 오히려 교통안전측면에서 더 큰 시행착오를 범하기에 앞서 본 연구와 같은 정량적인 연구를 바탕으로, 전방신호등의 설치가 과연 얼마만큼의 효과가 있는지, 또한 전방신호기의 설치에 따른 사고유형의 변화 및 전방신호기가 적합한 교차로 유형을 제시 하고자 한다. 분석방법으로는 Hauer(1997)가 개발한 비교그룹방법(Comparison-Group, C.G Method)을 활용하여 분석하였다. 분석결과, 전방신호등 설치로 인한 전체 교통사고 감소효과에는 긍정적인 결과로 나타났으나 교차로의 형태별, 사고유형별 효과분석에서는 각기 상이한 결과를 나타내기도 하였다. 소규모 교차로에서는 사고 유형별로 모두 전방신호등 설치로 인한 감소효과가 나타났지만, 대규모 교차로의 경우 정면충돌 및 측면직각 사고유형에서는 오히려 전방신호등 설치로 인하여 사고가 증가하여 교통안전측면에서는 부정적인 결과를 초래하였다. 더욱 정밀한 분석을 위하여 많은 표본수를 확보하고 사고충돌도 및 운전자 행태분석과 병행한 교통사고 효과 분석을 향후 연구과제로 제시한다.
2006년 국토해양부(구, 건교부)에서 발표된 자료에 의하면 전방신호기 설치가 교차로 교통사고에 괄목할만한 효과(최대80%)라고 판단하여, 교통사고잦은곳 개선사업에 우선적으로 전방신호등을 설치를 권장하고 있다. 기 발표된 자료를 토대로 일방적인 전방신호등 개선사업을 시행한다면 오히려 교통안전측면에서 더 큰 시행착오를 범하기에 앞서 본 연구와 같은 정량적인 연구를 바탕으로, 전방신호등의 설치가 과연 얼마만큼의 효과가 있는지, 또한 전방신호기의 설치에 따른 사고유형의 변화 및 전방신호기가 적합한 교차로 유형을 제시 하고자 한다. 분석방법으로는 Hauer(1997)가 개발한 비교그룹방법(Comparison-Group, C.G Method)을 활용하여 분석하였다. 분석결과, 전방신호등 설치로 인한 전체 교통사고 감소효과에는 긍정적인 결과로 나타났으나 교차로의 형태별, 사고유형별 효과분석에서는 각기 상이한 결과를 나타내기도 하였다. 소규모 교차로에서는 사고 유형별로 모두 전방신호등 설치로 인한 감소효과가 나타났지만, 대규모 교차로의 경우 정면충돌 및 측면직각 사고유형에서는 오히려 전방신호등 설치로 인하여 사고가 증가하여 교통안전측면에서는 부정적인 결과를 초래하였다. 더욱 정밀한 분석을 위하여 많은 표본수를 확보하고 사고충돌도 및 운전자 행태분석과 병행한 교통사고 효과 분석을 향후 연구과제로 제시한다.
The Ministry of Land, Transport and Maritime Affairs announced in 2006 that a scheme of pre-signal would show remarkable outcome(Maximum 80% of the efficiency) to reduce traffic accidents. Therefore, the Ministry recommended applying preferentially the pre-signal scheme to enhancement projects for h...
The Ministry of Land, Transport and Maritime Affairs announced in 2006 that a scheme of pre-signal would show remarkable outcome(Maximum 80% of the efficiency) to reduce traffic accidents. Therefore, the Ministry recommended applying preferentially the pre-signal scheme to enhancement projects for high accident frequency areas. In case that the suggested pre-signal was unilaterally introduced to the enhancement projects at intersections, it might rather cause a big trial and error in terms of traffic safety. Hence, on the basis of quantitative analysis, this study was to indicate a pre-signal's efectiveness to reduce the traffic accidents, to illustrate a trend of the accident type due to the pre-signal, and to introduce intersection type that could be appropriate for the pre-signal. The methodology adopted Comparison-Group (C.G) Method which was developed by Hauer (1997). Through this methodology, overall effectiveness reduce the accidents is considered positive but individual effectiveness by intersection and by accident case was different. All cases of the accidents at small scale intersection demonstrated positive results to reduce its accidents, while in case of frontal collision and side-right angle collision out of the accident types, the installation of pre-signal rather caused a negative result increasing the accident in terms fo the traffic safety. I hope that this study would be a useful reference for future development of the estimation of accident effectiveness. I suggest that collision diagram and driver's behavior apply to the future development based on numerous samples for more precise analysis.
The Ministry of Land, Transport and Maritime Affairs announced in 2006 that a scheme of pre-signal would show remarkable outcome(Maximum 80% of the efficiency) to reduce traffic accidents. Therefore, the Ministry recommended applying preferentially the pre-signal scheme to enhancement projects for high accident frequency areas. In case that the suggested pre-signal was unilaterally introduced to the enhancement projects at intersections, it might rather cause a big trial and error in terms of traffic safety. Hence, on the basis of quantitative analysis, this study was to indicate a pre-signal's efectiveness to reduce the traffic accidents, to illustrate a trend of the accident type due to the pre-signal, and to introduce intersection type that could be appropriate for the pre-signal. The methodology adopted Comparison-Group (C.G) Method which was developed by Hauer (1997). Through this methodology, overall effectiveness reduce the accidents is considered positive but individual effectiveness by intersection and by accident case was different. All cases of the accidents at small scale intersection demonstrated positive results to reduce its accidents, while in case of frontal collision and side-right angle collision out of the accident types, the installation of pre-signal rather caused a negative result increasing the accident in terms fo the traffic safety. I hope that this study would be a useful reference for future development of the estimation of accident effectiveness. I suggest that collision diagram and driver's behavior apply to the future development based on numerous samples for more precise analysis.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.