본 연구는 학령전기 아동의 글씨 쓰기 특징을 알아보고 글씨 쓰기 명료도와 시지각 능력과의 상관관계를 확인하며, 글씨 쓰기 명료도에 영향을 주는 요인을 알아보기 위한 목적으로 실시하였다. 본 연구의 대상은 한국형 덴버 발달 판별 검사를 통하여 정상 발달로 판별된 49명의 학령전기 아동(평균 연령=67.0개월, SD=3.4)이었다. 글씨 쓰기 명료도 측정을 위하여 자모 쓰기 검사지를 사용하여 자음과 모음을 모사하도록 하였으며, 시지각 및 시각-운동 통합 ...
본 연구는 학령전기 아동의 글씨 쓰기 특징을 알아보고 글씨 쓰기 명료도와 시지각 능력과의 상관관계를 확인하며, 글씨 쓰기 명료도에 영향을 주는 요인을 알아보기 위한 목적으로 실시하였다. 본 연구의 대상은 한국형 덴버 발달 판별 검사를 통하여 정상 발달로 판별된 49명의 학령전기 아동(평균 연령=67.0개월, SD=3.4)이었다. 글씨 쓰기 명료도 측정을 위하여 자모 쓰기 검사지를 사용하여 자음과 모음을 모사하도록 하였으며, 시지각 및 시각-운동 통합 수행 능력 측정을 위하여 한국판 시지각 발달 검사를 사용하였다. 연구 결과는 다음과 같다.첫째, 글씨 쓰기 특징은 확산, 선 변형, 직각이탈 순으로 오류를 범하는 아동이 많았으며, 상하역전과 좌우역전에 어려움을 보이는 아동은 없었다. 오류 합계는 글씨 쓰기 명료도와 매우 높은 수준의 역상관관계를 보였고 글씨 쓰기 명료도의 점수가 낮은 아동이 범하는 오류의 수도 많았다.둘째, 글씨 쓰기 명료도는 전반적인 시지각 능력과 양호한 수준의 상관관계를 나타냈고, 특히 운동성이 요구되는 시각-운동 통합 척도 중 눈-손 협응, 따라 그리기, 시각-운동 속도와 양호한 수준의 상관관계를 보였다.셋째, 회귀 분석 결과 글씨 쓰기 명료도에 가장 큰 영향을 주는 요인은 눈-손 협응과 따라 그리기였다.본 연구를 통하여 5~6세 학령전기 아동의 글씨 쓰기 능력을 향상시키기 위해 표준화된 평가 도구를 사용하여 아동의 시지각 능력을 확인하고 특히, 비운동성 시지각 보다는 시각-운동 통합 능력의 발달을 향상시키기 위한 중재를 제공하는 것이 자모 따라 쓰기 능력을 향상시킬 수 있다는 것을 알 수 있다. 이를 통하여 작업치료사들이 글씨 쓰기의 지도 및 치료에 중요한 역할을 수행할 수 있을 것으로 사료된다.앞으로의 연구에서는 학령기 아동의 글씨 쓰기를 평가할 수 있는 도구가 개발되어야 할 것이며 시지각 능력 검사 외에 글씨 쓰기 능력과 미세-운동 협응, 손-안 조작 등 다양한 준비 기술과의 상관관계를 알아보는 연구가 필요할 것으로 보인다.
본 연구는 학령전기 아동의 글씨 쓰기 특징을 알아보고 글씨 쓰기 명료도와 시지각 능력과의 상관관계를 확인하며, 글씨 쓰기 명료도에 영향을 주는 요인을 알아보기 위한 목적으로 실시하였다. 본 연구의 대상은 한국형 덴버 발달 판별 검사를 통하여 정상 발달로 판별된 49명의 학령전기 아동(평균 연령=67.0개월, SD=3.4)이었다. 글씨 쓰기 명료도 측정을 위하여 자모 쓰기 검사지를 사용하여 자음과 모음을 모사하도록 하였으며, 시지각 및 시각-운동 통합 수행 능력 측정을 위하여 한국판 시지각 발달 검사를 사용하였다. 연구 결과는 다음과 같다.첫째, 글씨 쓰기 특징은 확산, 선 변형, 직각이탈 순으로 오류를 범하는 아동이 많았으며, 상하역전과 좌우역전에 어려움을 보이는 아동은 없었다. 오류 합계는 글씨 쓰기 명료도와 매우 높은 수준의 역상관관계를 보였고 글씨 쓰기 명료도의 점수가 낮은 아동이 범하는 오류의 수도 많았다.둘째, 글씨 쓰기 명료도는 전반적인 시지각 능력과 양호한 수준의 상관관계를 나타냈고, 특히 운동성이 요구되는 시각-운동 통합 척도 중 눈-손 협응, 따라 그리기, 시각-운동 속도와 양호한 수준의 상관관계를 보였다.셋째, 회귀 분석 결과 글씨 쓰기 명료도에 가장 큰 영향을 주는 요인은 눈-손 협응과 따라 그리기였다.본 연구를 통하여 5~6세 학령전기 아동의 글씨 쓰기 능력을 향상시키기 위해 표준화된 평가 도구를 사용하여 아동의 시지각 능력을 확인하고 특히, 비운동성 시지각 보다는 시각-운동 통합 능력의 발달을 향상시키기 위한 중재를 제공하는 것이 자모 따라 쓰기 능력을 향상시킬 수 있다는 것을 알 수 있다. 이를 통하여 작업치료사들이 글씨 쓰기의 지도 및 치료에 중요한 역할을 수행할 수 있을 것으로 사료된다.앞으로의 연구에서는 학령기 아동의 글씨 쓰기를 평가할 수 있는 도구가 개발되어야 할 것이며 시지각 능력 검사 외에 글씨 쓰기 능력과 미세-운동 협응, 손-안 조작 등 다양한 준비 기술과의 상관관계를 알아보는 연구가 필요할 것으로 보인다.
The purposes of this study were to examine characteristics of preschool children's handwriting skills, to investigate the relationships of handwriting legibility and visual perception skills based on the Korean Letter Copying Test and the Korean-Developmental Test of Visual Perception-2(K-DTVP-2), a...
The purposes of this study were to examine characteristics of preschool children's handwriting skills, to investigate the relationships of handwriting legibility and visual perception skills based on the Korean Letter Copying Test and the Korean-Developmental Test of Visual Perception-2(K-DTVP-2), and to identify the predictors which affected on handwriting legibility of preschool children.Forty-nine typically developing preschool children(mean age: 67.0 months) were selected through Korean-Denver Developmental Screening Test-2(K-DDST-2). The children were tested with regard to handwriting legibility, motor-reduced visual perception and visual-motor integration. The results were as follows :First, the children showed difficulties in line extension, changing the line character(curved line to straight line or vice versa), and keeping right angle in handwriting skills. But no children made errors in up-down reverse and right-left reverse. Total errors had high negative relationship with handwriting legibility and children with low handwriting legibility scores made more errors.Second, a significant fair relationship was found between the children's performance on the handwriting legibility and general visual perception. Especially, eye-hand coordination, copying, and visual-motor speed subitems in visual-motor integration(VMI) showed significant fair relationships with handwriting legibility.Third, stepwise multiple regression analyses showed that eye-hand coordination and copying subitems in visual-motor integration were significant predictors for handwriting legibility.From conclusions of this study, occupational therapists should evaluate children's visual perception levels utilizing a standardized test and focus on visual-motor integration skills rather than motor-reduced visual perception to improve handwriting skills. And occupational therapists are expected to play an important role in management or treatment of children's handwriting skills.In the future research, it is suggested that an evaluation tool for school children's handwriting skills be developed. Furthermore, investigation into correlational studies between handwriting skills and other handwriting readiness skills such as fine-motor coordination and in-hand manipulation, are recommended.
The purposes of this study were to examine characteristics of preschool children's handwriting skills, to investigate the relationships of handwriting legibility and visual perception skills based on the Korean Letter Copying Test and the Korean-Developmental Test of Visual Perception-2(K-DTVP-2), and to identify the predictors which affected on handwriting legibility of preschool children.Forty-nine typically developing preschool children(mean age: 67.0 months) were selected through Korean-Denver Developmental Screening Test-2(K-DDST-2). The children were tested with regard to handwriting legibility, motor-reduced visual perception and visual-motor integration. The results were as follows :First, the children showed difficulties in line extension, changing the line character(curved line to straight line or vice versa), and keeping right angle in handwriting skills. But no children made errors in up-down reverse and right-left reverse. Total errors had high negative relationship with handwriting legibility and children with low handwriting legibility scores made more errors.Second, a significant fair relationship was found between the children's performance on the handwriting legibility and general visual perception. Especially, eye-hand coordination, copying, and visual-motor speed subitems in visual-motor integration(VMI) showed significant fair relationships with handwriting legibility.Third, stepwise multiple regression analyses showed that eye-hand coordination and copying subitems in visual-motor integration were significant predictors for handwriting legibility.From conclusions of this study, occupational therapists should evaluate children's visual perception levels utilizing a standardized test and focus on visual-motor integration skills rather than motor-reduced visual perception to improve handwriting skills. And occupational therapists are expected to play an important role in management or treatment of children's handwriting skills.In the future research, it is suggested that an evaluation tool for school children's handwriting skills be developed. Furthermore, investigation into correlational studies between handwriting skills and other handwriting readiness skills such as fine-motor coordination and in-hand manipulation, are recommended.
주제어
#작업치료 한국판 시지각 발달검사 한글 자모 쓰기 검사 occupational therapy K-DTVP-2 Korean letter copying test
학위논문 정보
저자
민경철
학위수여기관
연세대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
재활학과
지도교수
정민예
발행연도
2008
총페이지
vi, 32장
키워드
작업치료 한국판 시지각 발달검사 한글 자모 쓰기 검사 occupational therapy K-DTVP-2 Korean letter copying test
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.