최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기동의신경정신과학회지 = Journal of oriental neuropsychiatry, v.25 no.2, 2014년, pp.133 - 142
유경 (밝은언어심리센터) , 김락형 (우석대학교 부속한방병원 한방신경정신과)
Objectives: The aim of this study was to investigate the effects of handwriting on the writing assessment, according to whether the handwriting is excellent or bad. Methods: A total of 24 elementary and middle school teachers participated in this study and assessed 6 original writings and 6 transcri...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
쓰기란? | 쓰기는 말하기, 듣고 이해하기, 읽기와 함께 인간의 의사소통의 한부분이며, 학습과 직업 활동에서 필수적 능력이다. 아동에서 개인의 생활연령, 지능, 교육 정도에 비해 기대하는 정도보다 현저히 낮은 쓰기 기술로 인하여 학업과 일상생활에 어려움을 가지는 경우 쓰기장애라 진단하게 된다. | |
쓰기검사는 어떻게 사용되는가? | 쓰기검사는 쓰기능력의 평가를 통해 이러한 쓰기장애의 진단과 아동에서의 치료와 다양한 아동에서의 교육의 목표 설정을 위해 사용되어진다. 현재 국내에서는 쓰기평가도구와 관련하여 여러 도구들이 개발되어 사용되고 있는데2-4), 쓰기검사는 다른 모든 검사들과 마찬가지로 검사로서의 신뢰도와 타당도를 가져야 하다. | |
쓰기검사에서 평가자가 평가에서 가능한 자신의 주관적인 견해를 줄여 편견을 피해야하는 이유는? | 쓰기검사는 쓰기능력의 평가를 통해 이러한 쓰기장애의 진단과 아동에서의 치료와 다양한 아동에서의 교육의 목표 설정을 위해 사용되어진다. 현재 국내에서는 쓰기평가도구와 관련하여 여러 도구들이 개발되어 사용되고 있는데2-4), 쓰기검사는 다른 모든 검사들과 마찬가지로 검사로서의 신뢰도와 타당도를 가져야 하다. 이를 위해 평가자는 평가에서 가능한 자신의 주관적인 견해를 줄여 편견을 피하도록 해야 한다5). |
Cho SC. Concept of Child Psychiatric Disorders. Seoul:Seoul National University Press. 2000:49-51.
Park GS, Kim GO, Song YJ, Jeong DY, Jeong IS. KISE-Basic Academic Achievement Tests. Seoul: Korean Institute for Special Education. 2004:7-22
Yu G, Jeong EH. A Comparative Study on the Characteristics of Writing Knowledge among Children with Specific Language Impairment, Those with Borderline Intelligence-Language Impairment, and Normal Children. The Journal of Special Children Education. 43(2):217-36.
Kim DI. Basic academic skills assessment: written expression. Seoul: Hakjisa Institute of Psychological Testing. 2009:35-6
Park YM. The Key Issues of Writing Assessment Research. Research on Writing. 2008:6:9-37.
Hong SD. Diagnosis and Assessment of Writing Disorder. Summer Workshop. Learning Disabilities Association of Korea. 2009:23-4.
Lee ES. A Study for Reliability Improvement in Writing Assessment Based on Anchor Papers. Chonan: Korea National University of Education Master's Degree. 2011.
Park YM. The Method and Procedure of Evaluating Writing Ability. Korean Language Education. 1999:6:1-29.
Kim RY. A Study on the Correlation between Holistic Writing Assessment and Analytical Writing Assessment. Bilingual Research. 2007:35:103-26.
Park YM. Instructional Strategies for the Improvement of Writing Abilities Hongik University Journal of Education. 1994:10:111-37.
Kim HG. A Model of Teaching English Writing Skill through Analyzing Middle School English Textbooks of Third Grade Students: Focused on a Process-Genre Approach. Jungang University Graduage School Master's Degree 2003.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
오픈액세스 학술지에 출판된 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.