본 논문은 미국의 교육심리학자인 로버트 밀스 가네(Robert Mills Gagne, 1916-2002)가 제시한 아홉 가지 수업사태의 이론적 배경을 기반으로 중학교 음악교과의 합창수업 교수안을 설계하고, 이를 토대로 학교 현장에서 활용할 수 있는 수업 설계의 원리와 방법을 제시하는 것이 목적이다. 효과적인 학습을 유발하기 위하여 학습자의 인지 과정을 촉진할 수 있는 일련의 수업사태를 수업에 포함하여야 한다는 가네의 수업 설계의 원리와 방법을 제시하는 것이 목적이다. 효과적인 학습을 유발하기 위하여 학습자의 인지 과정을 촉진할 수 있는 일련의 수업사태를 수업에 포함하여야 한다는 가네의 학습이론은 교수 활동에서 제공하는 학습조건을 결정하는 하나의 틀을 제공하여 준다는데 착안하여 연구를 하였다.현대 사회는 인간 개개인이 가지고 있는 소질 능력 적성 등 제반 내재적인 발달 가능성을 보다 다양하고 다채롭게 키운 창의적인 인간을 필요로 한다.합창은 가장 쉽게 접하고 참여할 수 있는 음악 예술이다. 합창의 목적은 어느 한순간의 집중적인 노력에 의해서 성취되는 것이 아니라 함께 연습하고, 연주하는 과정에서 전체가 개인과 단체의 사회적 성장을 이룸은 물론이요 합창하는 주체들 사이에서 인격적이면서도 상호적인 만남의 관계가 성립될 수 있다. 또한 정서적 안정감 뿐 만 아니라 협동심과 사회성 등의 다양한 교육적 효과를 얻을 수 있는 활동이다. 그러므로 오늘날과 같이 인성교육의 중요성이 강조되고 있는 사회에서 합창교육은 중요하다.제 7차 음악과 교육과정의 가창영역에는 제창과 중창 그리고 2부 합창을 비롯하여 3부·4부 합창 등을 포함하고 있다. 음악에 있어서 합창 활동이 중요함에도 불구하고 실제 수업에서 합창은 잘 다루어지지 않고 있다. 이와 같이 합창 수업이 제대로 이루어지고 있지 않는 가장 큰 이유로는 체계적인 합창 지도의 과정과 방법론의 부재, 그리고 합창 교수방법의 전문성 부재로 인한 어려움이 가장 크다고 본다.이 연구에서는 가네의 학습이론을 적용하여 교사들이 체계적인 합창지도 방법을 통해 학생들의 합창학습을 효율적으로 가르칠 수 있도록 수업모형과 방법을 제안한다.본 연구의 구성은 다음과 같다. 1장에서는 연구목적과 연구방법을 설정하고 2장에서는 가네가 제시한 학습이론의 핵심개념들과 학습의 아홉 가지 수업사태에 대해 알아보았다. 이를 바탕으로 3장에서는 중학교 3학년 교과서에 있는 합창 제재곡 중 4곡을 선정하여 실제 합창 지도에 가르칠 수 있는 수업모형을 제안하였다.학습 내용의 설계는 가네가 제시한 아홉 가지 수업사태별로 구성하였고 학습자의 내·외적 조건을 고려함으로써 학생의 학습의 효과를 높이고, 교사가 보다 효율적인 수업이 이루어질 수 있도록 체계적인 학습 방법을 제시하였다.
본 논문은 미국의 교육심리학자인 로버트 밀스 가네(Robert Mills Gagne, 1916-2002)가 제시한 아홉 가지 수업사태의 이론적 배경을 기반으로 중학교 음악교과의 합창수업 교수안을 설계하고, 이를 토대로 학교 현장에서 활용할 수 있는 수업 설계의 원리와 방법을 제시하는 것이 목적이다. 효과적인 학습을 유발하기 위하여 학습자의 인지 과정을 촉진할 수 있는 일련의 수업사태를 수업에 포함하여야 한다는 가네의 학습이론은 교수 활동에서 제공하는 학습조건을 결정하는 하나의 틀을 제공하여 준다는데 착안하여 연구를 하였다.현대 사회는 인간 개개인이 가지고 있는 소질 능력 적성 등 제반 내재적인 발달 가능성을 보다 다양하고 다채롭게 키운 창의적인 인간을 필요로 한다.합창은 가장 쉽게 접하고 참여할 수 있는 음악 예술이다. 합창의 목적은 어느 한순간의 집중적인 노력에 의해서 성취되는 것이 아니라 함께 연습하고, 연주하는 과정에서 전체가 개인과 단체의 사회적 성장을 이룸은 물론이요 합창하는 주체들 사이에서 인격적이면서도 상호적인 만남의 관계가 성립될 수 있다. 또한 정서적 안정감 뿐 만 아니라 협동심과 사회성 등의 다양한 교육적 효과를 얻을 수 있는 활동이다. 그러므로 오늘날과 같이 인성교육의 중요성이 강조되고 있는 사회에서 합창교육은 중요하다.제 7차 음악과 교육과정의 가창영역에는 제창과 중창 그리고 2부 합창을 비롯하여 3부·4부 합창 등을 포함하고 있다. 음악에 있어서 합창 활동이 중요함에도 불구하고 실제 수업에서 합창은 잘 다루어지지 않고 있다. 이와 같이 합창 수업이 제대로 이루어지고 있지 않는 가장 큰 이유로는 체계적인 합창 지도의 과정과 방법론의 부재, 그리고 합창 교수방법의 전문성 부재로 인한 어려움이 가장 크다고 본다.이 연구에서는 가네의 학습이론을 적용하여 교사들이 체계적인 합창지도 방법을 통해 학생들의 합창학습을 효율적으로 가르칠 수 있도록 수업모형과 방법을 제안한다.본 연구의 구성은 다음과 같다. 1장에서는 연구목적과 연구방법을 설정하고 2장에서는 가네가 제시한 학습이론의 핵심개념들과 학습의 아홉 가지 수업사태에 대해 알아보았다. 이를 바탕으로 3장에서는 중학교 3학년 교과서에 있는 합창 제재곡 중 4곡을 선정하여 실제 합창 지도에 가르칠 수 있는 수업모형을 제안하였다.학습 내용의 설계는 가네가 제시한 아홉 가지 수업사태별로 구성하였고 학습자의 내·외적 조건을 고려함으로써 학생의 학습의 효과를 높이고, 교사가 보다 효율적인 수업이 이루어질 수 있도록 체계적인 학습 방법을 제시하였다.
This study is based on the theoretical background in 9 instructional events that are suggested by Robert Mills Gagne(1916-2002), who is America's educational psychologist. A teaching plan for choral instruction in music curriculum of middle school is designed. And, the purpose of this study is to su...
This study is based on the theoretical background in 9 instructional events that are suggested by Robert Mills Gagne(1916-2002), who is America's educational psychologist. A teaching plan for choral instruction in music curriculum of middle school is designed. And, the purpose of this study is to suggest a principle and a method in teaching design that can apply to the school field, based on this. This study was performed with paying attention to that Gagné's learning theory as saying of the necessity of including a series of instructional events of being able to facilitate the learner's cognitive process in teaching in order to bring about effective learning, offers one frame that determines the learning condition provided by the teaching activity.Modern society requires a creative human being who cultivated more diversely and colorfully the possibility of all the immanent developments such as quality, ability and aptitude that an individual has.Chorus is musical art that can be faced and participated the most easily. The aim of chorus is not what is achieved by an intensive effort in one moment, but can be established the relationship of a moral and reciprocal meeting among entities of performing chorus, as well as being achieved the social growth in an individual and a group by the whole in the process of practicing and performing together. Also, it is the activity that can obtain variously educational effects such as cooperation and sociality as well as emotional stability. Thus, in society that is emphasized importance of human-nature education as today, the choral education is important.The singing field for the 7th National Music Curriculum is included a trio and a quartet including singing in unison, a part song, and a duet. Despite that the choral activity is important in music, but the chorus fails to be well addressed in real teaching. The biggest reason for the choral teaching to fail to be rightly performed in this way is seen to be the most difficulty caused by the absence of systematic choral teaching process and methodology, and the absence of professionalism in a choral teaching method.This study suggests a teaching model and a method so that teachers can teach students' choral learning efficiently through the systematic choral teaching method by applying Gagné's learning theory.The composition of this study is as follows. In Chapter 1, the research objective and research method were established. In Chapter 2, it examined about the core concepts in the learning theory and 9 instructional events in learning suggested by Gagné. Based on this, Chapter 3 was suggested the teaching model that can teach in the actual choral teaching, by selecting 4 musics among choral unit musics in the textbook for the 3rd grade of middle school.The design in the learning contents was formed by 9 instructional events suggested by Gagné. By considering the learner's internal and external conditions, the student's learning effect was enhanced. The systematic learning method was suggested so that the teacher can be formed the more efficient instruction.
This study is based on the theoretical background in 9 instructional events that are suggested by Robert Mills Gagne(1916-2002), who is America's educational psychologist. A teaching plan for choral instruction in music curriculum of middle school is designed. And, the purpose of this study is to suggest a principle and a method in teaching design that can apply to the school field, based on this. This study was performed with paying attention to that Gagné's learning theory as saying of the necessity of including a series of instructional events of being able to facilitate the learner's cognitive process in teaching in order to bring about effective learning, offers one frame that determines the learning condition provided by the teaching activity.Modern society requires a creative human being who cultivated more diversely and colorfully the possibility of all the immanent developments such as quality, ability and aptitude that an individual has.Chorus is musical art that can be faced and participated the most easily. The aim of chorus is not what is achieved by an intensive effort in one moment, but can be established the relationship of a moral and reciprocal meeting among entities of performing chorus, as well as being achieved the social growth in an individual and a group by the whole in the process of practicing and performing together. Also, it is the activity that can obtain variously educational effects such as cooperation and sociality as well as emotional stability. Thus, in society that is emphasized importance of human-nature education as today, the choral education is important.The singing field for the 7th National Music Curriculum is included a trio and a quartet including singing in unison, a part song, and a duet. Despite that the choral activity is important in music, but the chorus fails to be well addressed in real teaching. The biggest reason for the choral teaching to fail to be rightly performed in this way is seen to be the most difficulty caused by the absence of systematic choral teaching process and methodology, and the absence of professionalism in a choral teaching method.This study suggests a teaching model and a method so that teachers can teach students' choral learning efficiently through the systematic choral teaching method by applying Gagné's learning theory.The composition of this study is as follows. In Chapter 1, the research objective and research method were established. In Chapter 2, it examined about the core concepts in the learning theory and 9 instructional events in learning suggested by Gagné. Based on this, Chapter 3 was suggested the teaching model that can teach in the actual choral teaching, by selecting 4 musics among choral unit musics in the textbook for the 3rd grade of middle school.The design in the learning contents was formed by 9 instructional events suggested by Gagné. By considering the learner's internal and external conditions, the student's learning effect was enhanced. The systematic learning method was suggested so that the teacher can be formed the more efficient instruction.
주제어
#Gagne>, Robert Mills 가네의 아홉 가지 수업사태 합창교수-지도안 중학교 합창수업 모형 Gagne>'s 9 instructional events choral teaching middle-school choral teaching plan
학위논문 정보
저자
김정은
학위수여기관
연세대학교 교육대학원
학위구분
국내석사
학과
음악교육전공
지도교수
홍세원
발행연도
2008
총페이지
vi, 80장
키워드
Gagne>, Robert Mills 가네의 아홉 가지 수업사태 합창교수-지도안 중학교 합창수업 모형 Gagne>'s 9 instructional events choral teaching middle-school choral teaching plan
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.