연구에 앞서, ICT와 PBL의 이론적 배경을 알아보았고 지식전달 위주의 수업에서 벗어나 학습자들의 능동적인 학습을 위해서 구성주의적 학습법인 PBL에 기반한 ICT교수매체를 활용하여 고등학교 물리 II등속원운동 단원의 교수-학습 설계를 제시하였다. 연구 결과 다음과 같은 제언을 해본다. 첫째, 물리수업도 공식의 암기, 구조적인 문제를 다루기보다는 실생활과 관련된 문제들을 다루어 우리 주변의 생활들이 물리와 동떨어져 있지 않다고 느끼고 스스로 문제를 해결할 수 있도록 수업지도로 변화하여야 한다. 둘째, PBL의 교수-학습 수업모형 설계 시 고려해야 할 사항은 비구조화 된 문제의 제시, 학습자들의 ...
연구에 앞서, ICT와 PBL의 이론적 배경을 알아보았고 지식전달 위주의 수업에서 벗어나 학습자들의 능동적인 학습을 위해서 구성주의적 학습법인 PBL에 기반한 ICT교수매체를 활용하여 고등학교 물리 II등속원운동 단원의 교수-학습 설계를 제시하였다. 연구 결과 다음과 같은 제언을 해본다. 첫째, 물리수업도 공식의 암기, 구조적인 문제를 다루기보다는 실생활과 관련된 문제들을 다루어 우리 주변의 생활들이 물리와 동떨어져 있지 않다고 느끼고 스스로 문제를 해결할 수 있도록 수업지도로 변화하여야 한다. 둘째, PBL의 교수-학습 수업모형 설계 시 고려해야 할 사항은 비구조화 된 문제의 제시, 학습자들의 자기 주도적 학습, 모두미들의 원활한 의사소통과 협의, 조력자로서의 교사역할, 학습의 과정 평가이다. 셋째, PBL수업은 학습자가 수업의 중심이다. 넷째, PBL수업은 문제 해결을 학습자가 결정하고 자료를 수입, 토론하여 해결하기 때문에 많은 시간과 노력이 든다. 또한 문제 해결 시 ICT를 활용하므로 학습자 개인 PC가 필요하고 인터넷이 구축되어 있어야 하는 환경의 조성이 필요하다. 다섯째, PBL 교수-학습을 하기 위해서는 교사의 끊임없는 연구가 필요하며 교사간의 상호교환과 자기개발이 필요하다. 본 연구는 이론적 연구에 한계를 두고 구성주의적 학습법인 PBL모형에 기초한 ICT활용 수업안을 제시하나 연구의 기대효과에 관하여 학교 현장에 실제로 투입하여 적용할 수 있는 후속 연구가 필요하다.
연구에 앞서, ICT와 PBL의 이론적 배경을 알아보았고 지식전달 위주의 수업에서 벗어나 학습자들의 능동적인 학습을 위해서 구성주의적 학습법인 PBL에 기반한 ICT교수매체를 활용하여 고등학교 물리 II등속원운동 단원의 교수-학습 설계를 제시하였다. 연구 결과 다음과 같은 제언을 해본다. 첫째, 물리수업도 공식의 암기, 구조적인 문제를 다루기보다는 실생활과 관련된 문제들을 다루어 우리 주변의 생활들이 물리와 동떨어져 있지 않다고 느끼고 스스로 문제를 해결할 수 있도록 수업지도로 변화하여야 한다. 둘째, PBL의 교수-학습 수업모형 설계 시 고려해야 할 사항은 비구조화 된 문제의 제시, 학습자들의 자기 주도적 학습, 모두미들의 원활한 의사소통과 협의, 조력자로서의 교사역할, 학습의 과정 평가이다. 셋째, PBL수업은 학습자가 수업의 중심이다. 넷째, PBL수업은 문제 해결을 학습자가 결정하고 자료를 수입, 토론하여 해결하기 때문에 많은 시간과 노력이 든다. 또한 문제 해결 시 ICT를 활용하므로 학습자 개인 PC가 필요하고 인터넷이 구축되어 있어야 하는 환경의 조성이 필요하다. 다섯째, PBL 교수-학습을 하기 위해서는 교사의 끊임없는 연구가 필요하며 교사간의 상호교환과 자기개발이 필요하다. 본 연구는 이론적 연구에 한계를 두고 구성주의적 학습법인 PBL모형에 기초한 ICT활용 수업안을 제시하나 연구의 기대효과에 관하여 학교 현장에 실제로 투입하여 적용할 수 있는 후속 연구가 필요하다.
Before the research, I inquired into the theoretical background of ICT and PBL , and I offered constructive programed instruction for not just getting information from class but student's participation and active, questioning mind . This approach to the learning of senior high school physical unifor...
Before the research, I inquired into the theoretical background of ICT and PBL , and I offered constructive programed instruction for not just getting information from class but student's participation and active, questioning mind . This approach to the learning of senior high school physical uniform circular motion is based on PBL and through ICT . Here is the result of investigation and following suggestion. First of all, physics shouldn't be considered as a formula. It's just all of them that it occurs among living. Therefore they can figure it out by knowing it's not far away from their life at all. Second, There's some things to consider when teacher set the lesson rules for students. It has to show problems that are not standardized, and students take the lead in studying. Also, instructor and students need to communicate smoothly, so it can lead to right valuation for them. Third, Students take a leading role in PBL class. Fourth , PBL class takes a lot of time and efforts. Since students are prime factor, they have got to get information and discuss to get right answers. Sometimes it will be necessity having personal computer or Internet system because we may need to use them to solve the problem by using ICT. Lastly, to PBL class, it requires that instructor keep researching by studying and interchanging among teacher. The study above all is ICT based on the PBL that it is theoretical limitation and constructive course of study , and it will come into actions to find out whether it is work or not in real school.
Before the research, I inquired into the theoretical background of ICT and PBL , and I offered constructive programed instruction for not just getting information from class but student's participation and active, questioning mind . This approach to the learning of senior high school physical uniform circular motion is based on PBL and through ICT . Here is the result of investigation and following suggestion. First of all, physics shouldn't be considered as a formula. It's just all of them that it occurs among living. Therefore they can figure it out by knowing it's not far away from their life at all. Second, There's some things to consider when teacher set the lesson rules for students. It has to show problems that are not standardized, and students take the lead in studying. Also, instructor and students need to communicate smoothly, so it can lead to right valuation for them. Third, Students take a leading role in PBL class. Fourth , PBL class takes a lot of time and efforts. Since students are prime factor, they have got to get information and discuss to get right answers. Sometimes it will be necessity having personal computer or Internet system because we may need to use them to solve the problem by using ICT. Lastly, to PBL class, it requires that instructor keep researching by studying and interchanging among teacher. The study above all is ICT based on the PBL that it is theoretical limitation and constructive course of study , and it will come into actions to find out whether it is work or not in real school.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.