고등학교 과학 교과서 내 화학실험 분석 및 실험지도서 제시 Analysis of chemical experiments in high school science textbooks and suggestion for teacher's experimental manual원문보기
과학과 교육과정에서 학생들이 문제를 해결할 수 있는 능력을 습득 할 수 있는 지식의 습득이나 사고 과정에 대한 관심이 증가 되고 있다. 이 과정은 실험을 통해서 이루어지고 있다. 실험과정은 학생들이 어떻게 과학적으로 사고하는 과정을 배우게 한다. 따라서 학생의 사고 훈련을 위해서 과학 실험은 매우 중요하고 과학 교육의 중요한 부분을 차지한다고 할 수 있다. (김재현 2005) 고등학교 과학 교과서는 창의성 향상을 목표로 하는 제7차 교육과정에 바탕을 두고 있다. 제7차 교육과정에서는 학습 활동으로 탐구 종합 학습 활동을 중심으로 한 과학 교육을 강조하고 있다. 따라서 본 연구에서는 고등학교 과학 교과서 내 화학 실험을 중점으로 연구하였다. (황경령 2002) 연구의 방법으로 현재 발행된 5종의 고등학교 과학 교과서를 각각단원별 실험항목과 공통으로 다루는 화학실험 부분의 실험 목표로 나누어 비교 분석하고 공통의 화학실험항목을 선정해 학습 지도안, 교사 참고자료, 실험지도서와 실험보고서를 제시하였다. (전영미 2002) 교과서의 평균 전체 실험 수는 60.2개이며 III. 물질 단원이 19.6개로 실험의 수가 제일 많았다. 교과서에 있는 실험의 구성을 보면 하나의 내용으로 2~3개의 비슷한 실험이 있는 경우도 있으며 한 제목으로 여러 가지의 실험을 동시에 하는 경우도 있다. 또한 중단원에 포함된 실험 내용이 다소 차이가 있었으나 적당한 중단원에 포함 시켜 분류하였다. 분석 결과 총 25가지의 실험 중 모두에서 공통적으로 다루고 있는 화학실험은 전해질, 염화구리(II) 수용액의 ...
과학과 교육과정에서 학생들이 문제를 해결할 수 있는 능력을 습득 할 수 있는 지식의 습득이나 사고 과정에 대한 관심이 증가 되고 있다. 이 과정은 실험을 통해서 이루어지고 있다. 실험과정은 학생들이 어떻게 과학적으로 사고하는 과정을 배우게 한다. 따라서 학생의 사고 훈련을 위해서 과학 실험은 매우 중요하고 과학 교육의 중요한 부분을 차지한다고 할 수 있다. (김재현 2005) 고등학교 과학 교과서는 창의성 향상을 목표로 하는 제7차 교육과정에 바탕을 두고 있다. 제7차 교육과정에서는 학습 활동으로 탐구 종합 학습 활동을 중심으로 한 과학 교육을 강조하고 있다. 따라서 본 연구에서는 고등학교 과학 교과서 내 화학 실험을 중점으로 연구하였다. (황경령 2002) 연구의 방법으로 현재 발행된 5종의 고등학교 과학 교과서를 각각단원별 실험항목과 공통으로 다루는 화학실험 부분의 실험 목표로 나누어 비교 분석하고 공통의 화학실험항목을 선정해 학습 지도안, 교사 참고자료, 실험지도서와 실험보고서를 제시하였다. (전영미 2002) 교과서의 평균 전체 실험 수는 60.2개이며 III. 물질 단원이 19.6개로 실험의 수가 제일 많았다. 교과서에 있는 실험의 구성을 보면 하나의 내용으로 2~3개의 비슷한 실험이 있는 경우도 있으며 한 제목으로 여러 가지의 실험을 동시에 하는 경우도 있다. 또한 중단원에 포함된 실험 내용이 다소 차이가 있었으나 적당한 중단원에 포함 시켜 분류하였다. 분석 결과 총 25가지의 실험 중 모두에서 공통적으로 다루고 있는 화학실험은 전해질, 염화구리(II) 수용액의 전기분해, 산과염기의 중화 반응, 반응속도에 미치는 온도와 농도의 영향, 반응속도에 미치는 촉매의 영향으로 총 5개의 실험이며, 4종의 교과서에서 다루고 있는 실험은 이온의 앙금생성반응, 산의 공통적인 성질, 붉은 양배추로 천연 지시약 만들기로 총 3개의 실험이며, 1종류의 교과서에서만 다루고 있는 실험도 무려 8가지나 되었다. 5종의 교과서중 4개 이상의 교과서에서 중복이 되면 중복도가 높다 보고 총8개의 공통 실험에 대해 객관적인 실험이 이뤄지도록 공통실험의 학습 지도안, 교사 참고자료, 실험지도서, 실험보고서를 제시하였다. 이를 활용하여 과학교육의 질적 향상을 도모하고 과학 학습이 이뤄질 수 있도록 도움이 되었으면 한다. 이상의 결과로 인하여 탐구학습의 장인 화학 실험교육이 제 7차 교육과정이 추구하는 창의성 향상과 과학 기술발전에 도움이 되어야 할뿐만 아니라 보다 더 나은 학습 지도안의 개발이 하루빨리 요구되며 현장 실험 교육의 어려움, 실험 실습 기구의 확대 보급이 점진적으로 이루어 질수 있도록 노력이 필요하리라 본다.
과학과 교육과정에서 학생들이 문제를 해결할 수 있는 능력을 습득 할 수 있는 지식의 습득이나 사고 과정에 대한 관심이 증가 되고 있다. 이 과정은 실험을 통해서 이루어지고 있다. 실험과정은 학생들이 어떻게 과학적으로 사고하는 과정을 배우게 한다. 따라서 학생의 사고 훈련을 위해서 과학 실험은 매우 중요하고 과학 교육의 중요한 부분을 차지한다고 할 수 있다. (김재현 2005) 고등학교 과학 교과서는 창의성 향상을 목표로 하는 제7차 교육과정에 바탕을 두고 있다. 제7차 교육과정에서는 학습 활동으로 탐구 종합 학습 활동을 중심으로 한 과학 교육을 강조하고 있다. 따라서 본 연구에서는 고등학교 과학 교과서 내 화학 실험을 중점으로 연구하였다. (황경령 2002) 연구의 방법으로 현재 발행된 5종의 고등학교 과학 교과서를 각각단원별 실험항목과 공통으로 다루는 화학실험 부분의 실험 목표로 나누어 비교 분석하고 공통의 화학실험항목을 선정해 학습 지도안, 교사 참고자료, 실험지도서와 실험보고서를 제시하였다. (전영미 2002) 교과서의 평균 전체 실험 수는 60.2개이며 III. 물질 단원이 19.6개로 실험의 수가 제일 많았다. 교과서에 있는 실험의 구성을 보면 하나의 내용으로 2~3개의 비슷한 실험이 있는 경우도 있으며 한 제목으로 여러 가지의 실험을 동시에 하는 경우도 있다. 또한 중단원에 포함된 실험 내용이 다소 차이가 있었으나 적당한 중단원에 포함 시켜 분류하였다. 분석 결과 총 25가지의 실험 중 모두에서 공통적으로 다루고 있는 화학실험은 전해질, 염화구리(II) 수용액의 전기분해, 산과 염기의 중화 반응, 반응속도에 미치는 온도와 농도의 영향, 반응속도에 미치는 촉매의 영향으로 총 5개의 실험이며, 4종의 교과서에서 다루고 있는 실험은 이온의 앙금생성반응, 산의 공통적인 성질, 붉은 양배추로 천연 지시약 만들기로 총 3개의 실험이며, 1종류의 교과서에서만 다루고 있는 실험도 무려 8가지나 되었다. 5종의 교과서중 4개 이상의 교과서에서 중복이 되면 중복도가 높다 보고 총8개의 공통 실험에 대해 객관적인 실험이 이뤄지도록 공통실험의 학습 지도안, 교사 참고자료, 실험지도서, 실험보고서를 제시하였다. 이를 활용하여 과학교육의 질적 향상을 도모하고 과학 학습이 이뤄질 수 있도록 도움이 되었으면 한다. 이상의 결과로 인하여 탐구학습의 장인 화학 실험교육이 제 7차 교육과정이 추구하는 창의성 향상과 과학 기술발전에 도움이 되어야 할뿐만 아니라 보다 더 나은 학습 지도안의 개발이 하루빨리 요구되며 현장 실험 교육의 어려움, 실험 실습 기구의 확대 보급이 점진적으로 이루어 질수 있도록 노력이 필요하리라 본다.
In science curriculum, the interest in knowledge and thought process to get ability to solve problem is increasing. This is processed by experiments. Students learn how to think through the process of experiments. So science experiments are very important for thought process of students and take imp...
In science curriculum, the interest in knowledge and thought process to get ability to solve problem is increasing. This is processed by experiments. Students learn how to think through the process of experiments. So science experiments are very important for thought process of students and take important part in science education. Science textbooks of highschool have goal to improve creativity through 7 grades curriculum. It emphasizes on investigation of synthesized study in science education. So, in this study, we researched on chemical experiments of the science textbooks of highschool. We compared and analyzed the goal of experiment items of each unit and chemical experiments in common of the 5 textbooks published now. And we selected chemical experiments categories in common and suggested teaching plan, reference for teacher, manual for experiments, and experiment report. The average number of total experiments in textbook was 60.2. The number of experiments in the III unit was most by 19.6. There are 2 or 3 similar experiments in one contents, or some of them have various experiments simultaneously in one title. There were little difference of experiments in middle unit, and we classified in proper middle unit. As a result of the analysis, the common chemical experiments in 25 kinds of textbooks were 5types like electrolyte, chloridation of copper(II), electrolysis of aqueous, neutralization reaction of acid and base, effect of temperature and concentration to reaction velocity, and effect of catalyst on reaction velocity. The common experiments in 4 kinds of textbooks were creation reaction of deposit of ion, common characteristics of acid, and making natural indicator using red cabbage. There were 8 types of experiments only in 1 kind of textbook. If they were common in more than 4 kinds of textbooks among 5, we classified to high duplication and suggested teaching plan, reference for teacher, manual for experiments, and experiment report to have objective experiments of the 8 common experiments. We want to help improving quality of science education using this. As the result, chemical experiment which is a field of investigation study has to contribute to development of scientific technology that 7 grades curriculum persue. And better teaching plan is in need, and there should be an effort to supply tools for experiments to solve difficulty of experiments education in the field step by step.
In science curriculum, the interest in knowledge and thought process to get ability to solve problem is increasing. This is processed by experiments. Students learn how to think through the process of experiments. So science experiments are very important for thought process of students and take important part in science education. Science textbooks of highschool have goal to improve creativity through 7 grades curriculum. It emphasizes on investigation of synthesized study in science education. So, in this study, we researched on chemical experiments of the science textbooks of highschool. We compared and analyzed the goal of experiment items of each unit and chemical experiments in common of the 5 textbooks published now. And we selected chemical experiments categories in common and suggested teaching plan, reference for teacher, manual for experiments, and experiment report. The average number of total experiments in textbook was 60.2. The number of experiments in the III unit was most by 19.6. There are 2 or 3 similar experiments in one contents, or some of them have various experiments simultaneously in one title. There were little difference of experiments in middle unit, and we classified in proper middle unit. As a result of the analysis, the common chemical experiments in 25 kinds of textbooks were 5types like electrolyte, chloridation of copper(II), electrolysis of aqueous, neutralization reaction of acid and base, effect of temperature and concentration to reaction velocity, and effect of catalyst on reaction velocity. The common experiments in 4 kinds of textbooks were creation reaction of deposit of ion, common characteristics of acid, and making natural indicator using red cabbage. There were 8 types of experiments only in 1 kind of textbook. If they were common in more than 4 kinds of textbooks among 5, we classified to high duplication and suggested teaching plan, reference for teacher, manual for experiments, and experiment report to have objective experiments of the 8 common experiments. We want to help improving quality of science education using this. As the result, chemical experiment which is a field of investigation study has to contribute to development of scientific technology that 7 grades curriculum persue. And better teaching plan is in need, and there should be an effort to supply tools for experiments to solve difficulty of experiments education in the field step by step.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.