중학생의 아침 결식 예방을 위한 영양교육 프로그램의 개발 및 평가 Development and Evaluation of Nutrition Education Program to Promote Breakfast Consumption in Middle School Students원문보기
본 연구는 그동안 영양 교육에서 청소년의 식행동에 대해 설명해왔던 사회인지이론을 바탕으로 하여 청소년, 그 중에서도 중학생을 대상으로 한 아침 결식 예방 영양교육 프로그램을 개발하고 그 효과를 평가하고자 하였다. 대상자는 모두 부천시 소재의 남자 중학교 1학년에 재학 중이었고, 결손가정인 대상자는 전체의 약 5.9%였다. 대상자의 70.0%가 직장을 다니는 어머니를 가지고 있었고, 가족의 한 달간 총 소득액은 200∼300만원이 30.8%로 가장 많았다. 대상자의 아침 식사를 거르는 이유는 ‘늦게 일어나서’, ‘입맛이 없어서’ 순이었다. ‘성장기 청소년에게 개선이 필요한 식사’가 아침이라고 응답한 대상자는 전체의 74.0%로 가장 높아서 대상자들이 아침식사에 대한 변화가 필요하다는 점을 인식하고 있었고 아침식사와 건강의 관련성에 대해서 어느 정도 인지하고 있는 것으로 나타났다. 대상자와 부모 모두 아침식사를 한식 형태로 하고 있었으나 대상자가 밥, 국, 반찬을 아침 메뉴로 섭취하는 경우가 70.6%인 것에 비해, 부모들은 83.5%로 나타나 청소년들보다는 성인들이 한식을 선호하고 있었다. 일주일간 운동 횟수, 잠자리에 드는 시각, 수면 시간, 아침 기상 시각과 같은 생활습관과 학습 활동 수준이 아침 식사 섭취 횟수와 관련이 있는지 분석하였으나 유의한 상관성을 보이지 않았다. 어머니 직업 유무에 따른 대상자의 아침식사 횟수는 유의적 차이를 보이지 않았으나, 어머니의 아침 섭취 횟수에 따라서는 통계적으로 유의적 차이를 나타냈다(p<.01). 또한 부모와 일주일간 함께한 아침 식사 횟수(p<.001)와 아침식사 준비자(p<.05), 아침식사 결식 시 부모의 태도(p<.001)에 따라 대상자의 아침식사 횟수는 유의한 차이를 보여 가정환경이 아침 식사의 중요한 요인임을 알 수 있었다. 아침 결식 예방을 위하여 개발한 영양 교육 프로그램의 주요 내용은 다음과 같았다. 1)아침식사의 필요성에 대해서 설명한다. 2)아침 식사 섭취의 장애 요인과 이를 극복할 수 있는 방법에 대해서 알아본다. 3)아침식사를 포함한 하루 식사 시에 영양적으로 균형 잡힌 식품 및 식단을 선택할 수 있다. 4)학교 급식에 대한 이해를 증가시킨다. 지도자 지침서, 슬라이드, ...
본 연구는 그동안 영양 교육에서 청소년의 식행동에 대해 설명해왔던 사회인지이론을 바탕으로 하여 청소년, 그 중에서도 중학생을 대상으로 한 아침 결식 예방 영양교육 프로그램을 개발하고 그 효과를 평가하고자 하였다. 대상자는 모두 부천시 소재의 남자 중학교 1학년에 재학 중이었고, 결손가정인 대상자는 전체의 약 5.9%였다. 대상자의 70.0%가 직장을 다니는 어머니를 가지고 있었고, 가족의 한 달간 총 소득액은 200∼300만원이 30.8%로 가장 많았다. 대상자의 아침 식사를 거르는 이유는 ‘늦게 일어나서’, ‘입맛이 없어서’ 순이었다. ‘성장기 청소년에게 개선이 필요한 식사’가 아침이라고 응답한 대상자는 전체의 74.0%로 가장 높아서 대상자들이 아침식사에 대한 변화가 필요하다는 점을 인식하고 있었고 아침식사와 건강의 관련성에 대해서 어느 정도 인지하고 있는 것으로 나타났다. 대상자와 부모 모두 아침식사를 한식 형태로 하고 있었으나 대상자가 밥, 국, 반찬을 아침 메뉴로 섭취하는 경우가 70.6%인 것에 비해, 부모들은 83.5%로 나타나 청소년들보다는 성인들이 한식을 선호하고 있었다. 일주일간 운동 횟수, 잠자리에 드는 시각, 수면 시간, 아침 기상 시각과 같은 생활습관과 학습 활동 수준이 아침 식사 섭취 횟수와 관련이 있는지 분석하였으나 유의한 상관성을 보이지 않았다. 어머니 직업 유무에 따른 대상자의 아침식사 횟수는 유의적 차이를 보이지 않았으나, 어머니의 아침 섭취 횟수에 따라서는 통계적으로 유의적 차이를 나타냈다(p<.01). 또한 부모와 일주일간 함께한 아침 식사 횟수(p<.001)와 아침식사 준비자(p<.05), 아침식사 결식 시 부모의 태도(p<.001)에 따라 대상자의 아침식사 횟수는 유의한 차이를 보여 가정환경이 아침 식사의 중요한 요인임을 알 수 있었다. 아침 결식 예방을 위하여 개발한 영양 교육 프로그램의 주요 내용은 다음과 같았다. 1)아침식사의 필요성에 대해서 설명한다. 2)아침 식사 섭취의 장애 요인과 이를 극복할 수 있는 방법에 대해서 알아본다. 3)아침식사를 포함한 하루 식사 시에 영양적으로 균형 잡힌 식품 및 식단을 선택할 수 있다. 4)학교 급식에 대한 이해를 증가시킨다. 지도자 지침서, 슬라이드, 브레인스토밍 활동, 동영상, 삽화, 식사 구성안 게임, 식사 구성안 상자, 실물 크기의 식품 사진 카드 등의 교육 도구를 개발하여 교육 프로그램 실행 시에 사용하였다. 포스터, 브레인스토밍 활동지, 아침식사 실천 달력, 아침식사 홍보 오프너 등이 아침 식사를 위한 환경적 변화를 유도하였고, 동영상과 삽화, 가정통신문 등은 개인의 인지적 변화에 이용되었다. 「즐거운 아침식사」 소책자와 식사구성안게임은 올바른 식행동을 위해 필요한 방법을 익히도록 하였다. 교육 과정의 평가에서 평균적으로 보통 이상의 결과를 나타냈다. 아침 결식 예방을 위한 영양교육 프로그램의 효과를 평가하기 위하여 교육군과 비교육군의 두 그룹으로 나누어 비교한 결과, 일주일간 아침 식사 섭취 횟수는 교육군에서 교육 전 전혀 먹지 않은 그룹이 13.2%에서 2.9%로 감소하였고, 매일 먹은 그룹이 57.4%에서 70.6%로 증가하여 교육 전후 통계적으로 유의한 차이를 보였다(p<.01). 교육군과 비교육군간의 하루 동안의 영양소 섭취량과 1000kcal당 섭취한 영양소 밀도를 비교한 결과 식이 섬유에 대한 섭취 변화량이 유의적인 차이를 나타냈다(p<.01). 또한 교육군에서 교육 시행 후 1000kcal당 섭취한 단백질과 티아민의 양이 유의적으로 증가하였다(p<.05). 교육군의 영양 지식 평균 점수는 교육을 실행한 뒤 증가하여 유의적인 차이를 나타냈다(p<.05). 사회인지이론의 여러 가지 요소를 통해 교육 후 아침식사에 대한 태도의 변화를 알아본 결과 교육군에서 ‘의도’를 제외한 ‘행동수행력’, ‘접근가능성’, ‘역할모델’, ‘자아효능감’, ‘인식?자각’, ‘보상’, ‘선호’ 항목에서 증가하는 경향을 보였다. 이번 연구에서 영양 교육 프로그램 실행 후 아침결식과 관련된 대상자의 지식, 태도, 행동을 변화시키는 데에 어느 정도의 효과를 보았으나 균형 잡힌 영양 섭취와 같은 식습관은 단기적인 교육의 실행으로 수정할 수 있는 문제가 아니라는 제한점이 있다. 영양 교사가 학교와 가정의 협력 하에 전체적인 환경 요인을 적극적으로 바꾸면서 본 교육 프로그램을 실시하고, 상담을 지속적으로 실행하여 학생의 식태도나 식행동에 영향을 주는 요인을 개선한다면 아침 결식 예방 효과를 훨씬 증대시킬 수 있을 것이다.
본 연구는 그동안 영양 교육에서 청소년의 식행동에 대해 설명해왔던 사회인지이론을 바탕으로 하여 청소년, 그 중에서도 중학생을 대상으로 한 아침 결식 예방 영양교육 프로그램을 개발하고 그 효과를 평가하고자 하였다. 대상자는 모두 부천시 소재의 남자 중학교 1학년에 재학 중이었고, 결손가정인 대상자는 전체의 약 5.9%였다. 대상자의 70.0%가 직장을 다니는 어머니를 가지고 있었고, 가족의 한 달간 총 소득액은 200∼300만원이 30.8%로 가장 많았다. 대상자의 아침 식사를 거르는 이유는 ‘늦게 일어나서’, ‘입맛이 없어서’ 순이었다. ‘성장기 청소년에게 개선이 필요한 식사’가 아침이라고 응답한 대상자는 전체의 74.0%로 가장 높아서 대상자들이 아침식사에 대한 변화가 필요하다는 점을 인식하고 있었고 아침식사와 건강의 관련성에 대해서 어느 정도 인지하고 있는 것으로 나타났다. 대상자와 부모 모두 아침식사를 한식 형태로 하고 있었으나 대상자가 밥, 국, 반찬을 아침 메뉴로 섭취하는 경우가 70.6%인 것에 비해, 부모들은 83.5%로 나타나 청소년들보다는 성인들이 한식을 선호하고 있었다. 일주일간 운동 횟수, 잠자리에 드는 시각, 수면 시간, 아침 기상 시각과 같은 생활습관과 학습 활동 수준이 아침 식사 섭취 횟수와 관련이 있는지 분석하였으나 유의한 상관성을 보이지 않았다. 어머니 직업 유무에 따른 대상자의 아침식사 횟수는 유의적 차이를 보이지 않았으나, 어머니의 아침 섭취 횟수에 따라서는 통계적으로 유의적 차이를 나타냈다(p<.01). 또한 부모와 일주일간 함께한 아침 식사 횟수(p<.001)와 아침식사 준비자(p<.05), 아침식사 결식 시 부모의 태도(p<.001)에 따라 대상자의 아침식사 횟수는 유의한 차이를 보여 가정환경이 아침 식사의 중요한 요인임을 알 수 있었다. 아침 결식 예방을 위하여 개발한 영양 교육 프로그램의 주요 내용은 다음과 같았다. 1)아침식사의 필요성에 대해서 설명한다. 2)아침 식사 섭취의 장애 요인과 이를 극복할 수 있는 방법에 대해서 알아본다. 3)아침식사를 포함한 하루 식사 시에 영양적으로 균형 잡힌 식품 및 식단을 선택할 수 있다. 4)학교 급식에 대한 이해를 증가시킨다. 지도자 지침서, 슬라이드, 브레인스토밍 활동, 동영상, 삽화, 식사 구성안 게임, 식사 구성안 상자, 실물 크기의 식품 사진 카드 등의 교육 도구를 개발하여 교육 프로그램 실행 시에 사용하였다. 포스터, 브레인스토밍 활동지, 아침식사 실천 달력, 아침식사 홍보 오프너 등이 아침 식사를 위한 환경적 변화를 유도하였고, 동영상과 삽화, 가정통신문 등은 개인의 인지적 변화에 이용되었다. 「즐거운 아침식사」 소책자와 식사구성안게임은 올바른 식행동을 위해 필요한 방법을 익히도록 하였다. 교육 과정의 평가에서 평균적으로 보통 이상의 결과를 나타냈다. 아침 결식 예방을 위한 영양교육 프로그램의 효과를 평가하기 위하여 교육군과 비교육군의 두 그룹으로 나누어 비교한 결과, 일주일간 아침 식사 섭취 횟수는 교육군에서 교육 전 전혀 먹지 않은 그룹이 13.2%에서 2.9%로 감소하였고, 매일 먹은 그룹이 57.4%에서 70.6%로 증가하여 교육 전후 통계적으로 유의한 차이를 보였다(p<.01). 교육군과 비교육군간의 하루 동안의 영양소 섭취량과 1000kcal당 섭취한 영양소 밀도를 비교한 결과 식이 섬유에 대한 섭취 변화량이 유의적인 차이를 나타냈다(p<.01). 또한 교육군에서 교육 시행 후 1000kcal당 섭취한 단백질과 티아민의 양이 유의적으로 증가하였다(p<.05). 교육군의 영양 지식 평균 점수는 교육을 실행한 뒤 증가하여 유의적인 차이를 나타냈다(p<.05). 사회인지이론의 여러 가지 요소를 통해 교육 후 아침식사에 대한 태도의 변화를 알아본 결과 교육군에서 ‘의도’를 제외한 ‘행동수행력’, ‘접근가능성’, ‘역할모델’, ‘자아효능감’, ‘인식?자각’, ‘보상’, ‘선호’ 항목에서 증가하는 경향을 보였다. 이번 연구에서 영양 교육 프로그램 실행 후 아침결식과 관련된 대상자의 지식, 태도, 행동을 변화시키는 데에 어느 정도의 효과를 보았으나 균형 잡힌 영양 섭취와 같은 식습관은 단기적인 교육의 실행으로 수정할 수 있는 문제가 아니라는 제한점이 있다. 영양 교사가 학교와 가정의 협력 하에 전체적인 환경 요인을 적극적으로 바꾸면서 본 교육 프로그램을 실시하고, 상담을 지속적으로 실행하여 학생의 식태도나 식행동에 영향을 주는 요인을 개선한다면 아침 결식 예방 효과를 훨씬 증대시킬 수 있을 것이다.
The purpose of this study was to develop and evaluate the effect of a Nutrition Education Program to promote Breakfast consumption in Middle school students based on the Social Cognitive Theory. All of the participants were first-year students in a boy's middle school in Bucheon, and 5.9% of the par...
The purpose of this study was to develop and evaluate the effect of a Nutrition Education Program to promote Breakfast consumption in Middle school students based on the Social Cognitive Theory. All of the participants were first-year students in a boy's middle school in Bucheon, and 5.9% of the participants were from single-parent families. Seventy percent of the subjects had mothers who held jobs outside the household, and 30.8% of the subjects had a monthly family income of 2~3 million won. The two top reasons why participants Skipped Breakfast were 'got up late', and 'had no appetite'. Seventy four percent of participants responded that the meal that needs to be improved for the growing youth is breakfast, which shows that they recognized the necessity to change breakfast consumption patterns and that breakfast is related to health. Participants and their parents ate traditional Korean meals for breakfast including rice, soup, and side dishes but parents preferred the Korean traditional meal type more than the adolescents. The results showed that there is no significant correlation between life style(exercise frequency, bed time, wake up time, sleeping hours), school grades and breakfast-eating frequency. Mother's employment status was not correlated with students' breakfast-eating frequency but mother's breakfast-eating frequency was related (p<.01). Moreover, a correlation was found between the frequency of breakfast eaten together with participants/parents or the breakfast cookers and participant breakfast consumption. In addition the attitude of the parents when student skipped the breakfast was also related with participant breakfast consumption. Therefore, the home environment was found to important factor in breakfast consumption. The main contents of the nutrition education program to promote breakfast consumption are as following. 1) Explain about the necessity of breakfast 2) Investigate the causes that impede breakfast consumption and methods can overcome them. 3) When eating a daily meal including breakfast, students can select well-balanced foods and menu. 4) Increase understanding about school provided lunch. The curricular material of leader's guides, slides, brainstorming activities, animations, illustrations, the Food Guide game, the Food Guide game box, and the food picture cards of actual size were developed. Posters, brainstorming worksheets, the breakfast activating calendar and the breakfast promoting opener were used to induce environmental changes for breakfast and animations, illustrations and a leaflet were used for individuals’ cognitive changes. A pamphlet ‘Breakfast with fun’ and the Food Guide game were developed to teach participants how to eat right. The evaluation results showed that on average the education process was effective. According to the results, there was a significant difference between the two groups(education group and non-education group). After education, participants who never ate breakfast decreased from 13.2% to 2.9% and daily breakfast eaters increased from 57.4% to 70.6% in the education group, which was statistically a significant difference(p<.01). The results to compare daily nutrient densities (amount of nutrient/1000kcal) between the education group and the non-education group, change of dietary fiber intake showed significant difference(p<.01). Students in education group significantly increased the intake of protein and thiamin per 1000kcal after education. Education group's nutrition knowledge score average increased after education(p<.05). Among the various factors of social cognitive theory, there was an increase in all factors after education with the exception of ‘intention’. The factors 'behavior capability', ‘accessibility', 'role-model', 'self efficacy', 'awareness', 'reinforcement', and 'preference' increased after education. This study found that the nutrition education program was effective to promote breakfast eating and to increase the knowledge and attitude in participants. However, we found that some eating habits such as eating balanced meal can not be improved by practice of short-term education, which may be one of limitations in this study. If the nutrition teacher can implement the education program with the cooperation of the family in order to improve the total environment, and continue counseling to improve the factors that influence the students’ eating habits, the breakfast-skipping will be reduced substantially.
The purpose of this study was to develop and evaluate the effect of a Nutrition Education Program to promote Breakfast consumption in Middle school students based on the Social Cognitive Theory. All of the participants were first-year students in a boy's middle school in Bucheon, and 5.9% of the participants were from single-parent families. Seventy percent of the subjects had mothers who held jobs outside the household, and 30.8% of the subjects had a monthly family income of 2~3 million won. The two top reasons why participants Skipped Breakfast were 'got up late', and 'had no appetite'. Seventy four percent of participants responded that the meal that needs to be improved for the growing youth is breakfast, which shows that they recognized the necessity to change breakfast consumption patterns and that breakfast is related to health. Participants and their parents ate traditional Korean meals for breakfast including rice, soup, and side dishes but parents preferred the Korean traditional meal type more than the adolescents. The results showed that there is no significant correlation between life style(exercise frequency, bed time, wake up time, sleeping hours), school grades and breakfast-eating frequency. Mother's employment status was not correlated with students' breakfast-eating frequency but mother's breakfast-eating frequency was related (p<.01). Moreover, a correlation was found between the frequency of breakfast eaten together with participants/parents or the breakfast cookers and participant breakfast consumption. In addition the attitude of the parents when student skipped the breakfast was also related with participant breakfast consumption. Therefore, the home environment was found to important factor in breakfast consumption. The main contents of the nutrition education program to promote breakfast consumption are as following. 1) Explain about the necessity of breakfast 2) Investigate the causes that impede breakfast consumption and methods can overcome them. 3) When eating a daily meal including breakfast, students can select well-balanced foods and menu. 4) Increase understanding about school provided lunch. The curricular material of leader's guides, slides, brainstorming activities, animations, illustrations, the Food Guide game, the Food Guide game box, and the food picture cards of actual size were developed. Posters, brainstorming worksheets, the breakfast activating calendar and the breakfast promoting opener were used to induce environmental changes for breakfast and animations, illustrations and a leaflet were used for individuals’ cognitive changes. A pamphlet ‘Breakfast with fun’ and the Food Guide game were developed to teach participants how to eat right. The evaluation results showed that on average the education process was effective. According to the results, there was a significant difference between the two groups(education group and non-education group). After education, participants who never ate breakfast decreased from 13.2% to 2.9% and daily breakfast eaters increased from 57.4% to 70.6% in the education group, which was statistically a significant difference(p<.01). The results to compare daily nutrient densities (amount of nutrient/1000kcal) between the education group and the non-education group, change of dietary fiber intake showed significant difference(p<.01). Students in education group significantly increased the intake of protein and thiamin per 1000kcal after education. Education group's nutrition knowledge score average increased after education(p<.05). Among the various factors of social cognitive theory, there was an increase in all factors after education with the exception of ‘intention’. The factors 'behavior capability', ‘accessibility', 'role-model', 'self efficacy', 'awareness', 'reinforcement', and 'preference' increased after education. This study found that the nutrition education program was effective to promote breakfast eating and to increase the knowledge and attitude in participants. However, we found that some eating habits such as eating balanced meal can not be improved by practice of short-term education, which may be one of limitations in this study. If the nutrition teacher can implement the education program with the cooperation of the family in order to improve the total environment, and continue counseling to improve the factors that influence the students’ eating habits, the breakfast-skipping will be reduced substantially.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.