호남고속철의 착공과 광주도심철도의 완전 개통으로 인한 광주의 중심역으로서의 역활과 유동 인구의 증가를 고려한 송정리역 주변의 역세권 활성화 방안 고찰은 현 시점에서 의미 있는 시도라 생각되며, 향후 도시 계획적 측면에서 고려되는 광주역의 송정리역으로 통합ㆍ이전에 대비한 송정리역의 종합적인 개발 논의가 함께 시작되어야 한다고 판단된다. 이 연구의 목적은 송정리역 주변의 역세권 활성화 방안을 제시하는 것이다. 이를 위해 본 연구에서는 역세권 이용자 설문조사, 토지이용 패턴 조사ㆍ분석, 이용시설패턴 조사를 실시하였다. 또한 국내ㆍ외 역 주변 토지이용 및 개발 사례를 조사하였다. 이를 통해 본 연구에서는 송정리역 주변의 토지이용 특성을 조사 분석한 결과 다음과 같은 결론을 얻을 수 있었다. 첫째, 역 주변 시설물 개발 시 무분별한 상업시설보다는 각 업종의 입지패턴에 따라 집적의 효과 또는 분산의 효과를 얻는 시설들을 명확히 구분, 역세권내 상업시설 계획에 반영할 수 있도록 해야 한다. 즉, 의류나 유흥업소 등은 집적의 효과를 얻는 반면, 일정간격을 유지하는 것이 바람직할 것이다. 또한, 의약품, 식료품체인점 등은 분산시켜야하며, 각 업종의 입지패턴을 결정하고 이를 계획적으로 입지시킨다면, 현재와 같이 무질서한 시설입지를 사전에 예방하고 자연발생적으로 생겨나는 시설들은 대폭 줄이는 효과를 거둘 수 있을 것으로 사료된다. 둘째, 역세권 통과인구의 체류시간 연장 및 지역 중심으로서의 이미지 강화를 위하여 지역의 특색이나 이용객들의 특성을 고려한 문화의 거리나 청소년의 거리, 음식체험의 거리, 쇼핑의 거리 등의 ...
호남고속철의 착공과 광주도심철도의 완전 개통으로 인한 광주의 중심역으로서의 역활과 유동 인구의 증가를 고려한 송정리역 주변의 역세권 활성화 방안 고찰은 현 시점에서 의미 있는 시도라 생각되며, 향후 도시 계획적 측면에서 고려되는 광주역의 송정리역으로 통합ㆍ이전에 대비한 송정리역의 종합적인 개발 논의가 함께 시작되어야 한다고 판단된다. 이 연구의 목적은 송정리역 주변의 역세권 활성화 방안을 제시하는 것이다. 이를 위해 본 연구에서는 역세권 이용자 설문조사, 토지이용 패턴 조사ㆍ분석, 이용시설패턴 조사를 실시하였다. 또한 국내ㆍ외 역 주변 토지이용 및 개발 사례를 조사하였다. 이를 통해 본 연구에서는 송정리역 주변의 토지이용 특성을 조사 분석한 결과 다음과 같은 결론을 얻을 수 있었다. 첫째, 역 주변 시설물 개발 시 무분별한 상업시설보다는 각 업종의 입지패턴에 따라 집적의 효과 또는 분산의 효과를 얻는 시설들을 명확히 구분, 역세권내 상업시설 계획에 반영할 수 있도록 해야 한다. 즉, 의류나 유흥업소 등은 집적의 효과를 얻는 반면, 일정간격을 유지하는 것이 바람직할 것이다. 또한, 의약품, 식료품체인점 등은 분산시켜야하며, 각 업종의 입지패턴을 결정하고 이를 계획적으로 입지시킨다면, 현재와 같이 무질서한 시설입지를 사전에 예방하고 자연발생적으로 생겨나는 시설들은 대폭 줄이는 효과를 거둘 수 있을 것으로 사료된다. 둘째, 역세권 통과인구의 체류시간 연장 및 지역 중심으로서의 이미지 강화를 위하여 지역의 특색이나 이용객들의 특성을 고려한 문화의 거리나 청소년의 거리, 음식체험의 거리, 쇼핑의 거리 등의 특화거리 조성이 필요하다고 본다. 셋째, 사례지구 내 노후화된 건물과 상업용도 시설 위주의 시설로 인한 도심 공동화 방지를 위해 이 지역의 주상복합용도 개발에 통한 정주인구 확대 유도하여 역세권 활성화를 위한 소비인구로 활용이 필요하다고 본다. 넷째, 설문조사 결과를 분석해 볼때 역세권 개발시 철도시설과 주차장의 지하시설화를 통해 도심의 주차난을 해소하고, 역사의 전면부에는 진입광장과 공원을 두어 도심 내 부족한 녹지공간과 이용객들에게 휴식공간을 제공하며, 역청사의 업무, 물류, 쇼핑 등의 시설뿐만 아니라 숙박, 문화예술시설, 스포츠센터 등과 같은 시설들을 두어 지역민의 만남의 장소로서, 광주 중심역으로서의 랜드마크(Land Mark)까지 담당할 수 있는 복합시설화의 적극적 수용자세가 필요하다고 본다.
호남고속철의 착공과 광주도심철도의 완전 개통으로 인한 광주의 중심역으로서의 역활과 유동 인구의 증가를 고려한 송정리역 주변의 역세권 활성화 방안 고찰은 현 시점에서 의미 있는 시도라 생각되며, 향후 도시 계획적 측면에서 고려되는 광주역의 송정리역으로 통합ㆍ이전에 대비한 송정리역의 종합적인 개발 논의가 함께 시작되어야 한다고 판단된다. 이 연구의 목적은 송정리역 주변의 역세권 활성화 방안을 제시하는 것이다. 이를 위해 본 연구에서는 역세권 이용자 설문조사, 토지이용 패턴 조사ㆍ분석, 이용시설패턴 조사를 실시하였다. 또한 국내ㆍ외 역 주변 토지이용 및 개발 사례를 조사하였다. 이를 통해 본 연구에서는 송정리역 주변의 토지이용 특성을 조사 분석한 결과 다음과 같은 결론을 얻을 수 있었다. 첫째, 역 주변 시설물 개발 시 무분별한 상업시설보다는 각 업종의 입지패턴에 따라 집적의 효과 또는 분산의 효과를 얻는 시설들을 명확히 구분, 역세권내 상업시설 계획에 반영할 수 있도록 해야 한다. 즉, 의류나 유흥업소 등은 집적의 효과를 얻는 반면, 일정간격을 유지하는 것이 바람직할 것이다. 또한, 의약품, 식료품체인점 등은 분산시켜야하며, 각 업종의 입지패턴을 결정하고 이를 계획적으로 입지시킨다면, 현재와 같이 무질서한 시설입지를 사전에 예방하고 자연발생적으로 생겨나는 시설들은 대폭 줄이는 효과를 거둘 수 있을 것으로 사료된다. 둘째, 역세권 통과인구의 체류시간 연장 및 지역 중심으로서의 이미지 강화를 위하여 지역의 특색이나 이용객들의 특성을 고려한 문화의 거리나 청소년의 거리, 음식체험의 거리, 쇼핑의 거리 등의 특화거리 조성이 필요하다고 본다. 셋째, 사례지구 내 노후화된 건물과 상업용도 시설 위주의 시설로 인한 도심 공동화 방지를 위해 이 지역의 주상복합용도 개발에 통한 정주인구 확대 유도하여 역세권 활성화를 위한 소비인구로 활용이 필요하다고 본다. 넷째, 설문조사 결과를 분석해 볼때 역세권 개발시 철도시설과 주차장의 지하시설화를 통해 도심의 주차난을 해소하고, 역사의 전면부에는 진입광장과 공원을 두어 도심 내 부족한 녹지공간과 이용객들에게 휴식공간을 제공하며, 역청사의 업무, 물류, 쇼핑 등의 시설뿐만 아니라 숙박, 문화예술시설, 스포츠센터 등과 같은 시설들을 두어 지역민의 만남의 장소로서, 광주 중심역으로서의 랜드마크(Land Mark)까지 담당할 수 있는 복합시설화의 적극적 수용자세가 필요하다고 본다.
Songjeongri railway station has been considered as the central railroad station owing to Honam High-speed railway of starting work and Gwanguju subway of opening to traffic. In addition it has been issued to intergrate to the station Songjeongri of Gwangju railway station because of several problems...
Songjeongri railway station has been considered as the central railroad station owing to Honam High-speed railway of starting work and Gwanguju subway of opening to traffic. In addition it has been issued to intergrate to the station Songjeongri of Gwangju railway station because of several problems, for example, noise, hindrance of urban growth due to railway, deterioration of urban amenity mainly owing to construction of overpass roads. This study aims to find how to establish the develping goal and plan in the near area of the Songjeongri Station. To carry out this study it is conducted a document survey, land utilization pattern survey and analysis, and facilities utilization pattern survey. Domestic and international examples for land utilization and development in nearby stations were also examined. In this study it is concluded that following; 1. In developing the business sections near the station, accumulation or distribution effect according to the conditions of location should be clearly divided and reflected on the commercial area building plan, rather than building business section indiscriminately. For example, clothing stores and bars need to follow the accumulation effects as long as those stores keep the proper distance while drug stores and groceries should follow the distribution effects. It can be said that the disordered locations of stores can be prevented in advance and the naturally developing stores can be greatly reduced if the pattern of location according to each store is determined and plannned considering these points. 2. The regional characteristics or passenger's consumption patterns are also worth considering to establish visually-pleasing streets such as the street of culture, the street for youth, the street of food, etc. This will greatly enhance the image of the station area as the center of the region. 3. To prevent the hollow phenomena of the city characterized by poor buildings and commercial-oriented buildings, constructing multi-purpose complexes for commercial shops and residential use should also be urgently considered. 4. The results of this study and questionnaire survey show that there are several ways of developing this area. To plan to layout railroad facilities and parking areas under the ground will solve the parking problem in the downtown area. The problem with insufficient green areas on the ground in the city will be solved and passengers enjoy comfortable resting places by establishing the entrance square and park in front of the station building. In addition, facilities for accommodation, culture events, and sports activities are recommended along with station-related and railroad-related facilities for the station area to serve as a landmark. On the whole a positive attitude in establishing complex facilities is need in developing the station area.
Songjeongri railway station has been considered as the central railroad station owing to Honam High-speed railway of starting work and Gwanguju subway of opening to traffic. In addition it has been issued to intergrate to the station Songjeongri of Gwangju railway station because of several problems, for example, noise, hindrance of urban growth due to railway, deterioration of urban amenity mainly owing to construction of overpass roads. This study aims to find how to establish the develping goal and plan in the near area of the Songjeongri Station. To carry out this study it is conducted a document survey, land utilization pattern survey and analysis, and facilities utilization pattern survey. Domestic and international examples for land utilization and development in nearby stations were also examined. In this study it is concluded that following; 1. In developing the business sections near the station, accumulation or distribution effect according to the conditions of location should be clearly divided and reflected on the commercial area building plan, rather than building business section indiscriminately. For example, clothing stores and bars need to follow the accumulation effects as long as those stores keep the proper distance while drug stores and groceries should follow the distribution effects. It can be said that the disordered locations of stores can be prevented in advance and the naturally developing stores can be greatly reduced if the pattern of location according to each store is determined and plannned considering these points. 2. The regional characteristics or passenger's consumption patterns are also worth considering to establish visually-pleasing streets such as the street of culture, the street for youth, the street of food, etc. This will greatly enhance the image of the station area as the center of the region. 3. To prevent the hollow phenomena of the city characterized by poor buildings and commercial-oriented buildings, constructing multi-purpose complexes for commercial shops and residential use should also be urgently considered. 4. The results of this study and questionnaire survey show that there are several ways of developing this area. To plan to layout railroad facilities and parking areas under the ground will solve the parking problem in the downtown area. The problem with insufficient green areas on the ground in the city will be solved and passengers enjoy comfortable resting places by establishing the entrance square and park in front of the station building. In addition, facilities for accommodation, culture events, and sports activities are recommended along with station-related and railroad-related facilities for the station area to serve as a landmark. On the whole a positive attitude in establishing complex facilities is need in developing the station area.
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