이 연구는 기계적 세계관과 이원론에 기초한 서구 과학문명이 환경파괴와 생명경시를 초래하였다고 보는 바, 수운과 해월의 초기동학사상에서 생명존중의 사상들과 수행방법론들이 사회와 교육현상에 반추적 의미를 제공해 줄 수 있는지에 대해 맥락을 짚어보았다. 동학의 기본사상인 수운의 시천주에서 인간은 한울님을 모시고 있는 존엄한 존재이며, 한울은 초월적, 초자연적인 객관화된 존재의 대상으로서 인간의 몸에 모셔져 있는 것이 아니라 기화지신(氣化至神)의 의미이다. 해월의 사인여천의 사상은 사람이 곧 한울이니, 사람을 대할 때 한울을 대하듯 공경...
이 연구는 기계적 세계관과 이원론에 기초한 서구 과학문명이 환경파괴와 생명경시를 초래하였다고 보는 바, 수운과 해월의 초기동학사상에서 생명존중의 사상들과 수행방법론들이 사회와 교육현상에 반추적 의미를 제공해 줄 수 있는지에 대해 맥락을 짚어보았다. 동학의 기본사상인 수운의 시천주에서 인간은 한울님을 모시고 있는 존엄한 존재이며, 한울은 초월적, 초자연적인 객관화된 존재의 대상으로서 인간의 몸에 모셔져 있는 것이 아니라 기화지신(氣化至神)의 의미이다. 해월의 사인여천의 사상은 사람이 곧 한울이니, 사람을 대할 때 한울을 대하듯 공경하라고 하였다. 한울과 인간, 인간과 인간, 인간과 자연의 관계들에 대해 조화와 상생을 추구하는 평등의 관계이다. 동학생명존중 사상에서 수운의 불연기연은 보이는 현상의 드러난 질서에 대한 기연 즉 ‘그렇다’와 보이지 않는 근원적인 ‘숨겨진 질서’의 차원에 대한 불연이다. 기연이 한없이 기연일 수 없고, 불연이 끝까지 불연일 수 없다는 원리에 의해 기연이 불연이 되고, 불연이 기연이 될 수 있는 가시적 질서와 근원적 질서를 통일적으로 인식하는 것이다. 해월의 물물천 사사천은 세상 만유가 한울이 아닌 것이 없다는 것으로, 우주만물에 한울의 생명이 깃들어 있으니 공경하고, 또 공경하는 것이 사람의 이치라는 것이다. 동학생명존중 사상의 교육방법론은 수심정기와 성경신의 수행방법으로 설명할 수 있다. 만권의 책을 읽음으로써 체득하는 것이 아니요, 홀로 산사에 들어가 독행하는 것이 수행의 기본이 아니라 삶의 기술로써 수심정기와 성경신의 실천요령을 말하고 있다. 수심정기나 성경신의 궁극적인 목적은 시천주사상에 이르는 것을 일컫는데, 어려운 학문적 소양이 아닌 인간의 삶에서의 도리와 실천방안에 대해서 서술하였다. 동학생명존중 사상에서 생명에 대한 드넓은 범위와 생명과 인간, 인간과 인간, 인간과 자연의 관계에 대해서 생명존중교육으로 보고, 이러한 내용을 포함하여 삶에서의 자기교육으로서 교육적 함의를 이끌어 내었다. 생명존중의 교육방법은 생명을 보살피고, 생명을 기르고 관계를 맺어주는 것이어야 한다. 삶에서의 자기교육에서는 인간의 실제적인 삶에서 스스로 생각하며 자신과 자신의 주변을 체험적으로 자기 마음으로 느낄 수 있는 교육이어야 한다.
이 연구는 기계적 세계관과 이원론에 기초한 서구 과학문명이 환경파괴와 생명경시를 초래하였다고 보는 바, 수운과 해월의 초기동학사상에서 생명존중의 사상들과 수행방법론들이 사회와 교육현상에 반추적 의미를 제공해 줄 수 있는지에 대해 맥락을 짚어보았다. 동학의 기본사상인 수운의 시천주에서 인간은 한울님을 모시고 있는 존엄한 존재이며, 한울은 초월적, 초자연적인 객관화된 존재의 대상으로서 인간의 몸에 모셔져 있는 것이 아니라 기화지신(氣化至神)의 의미이다. 해월의 사인여천의 사상은 사람이 곧 한울이니, 사람을 대할 때 한울을 대하듯 공경하라고 하였다. 한울과 인간, 인간과 인간, 인간과 자연의 관계들에 대해 조화와 상생을 추구하는 평등의 관계이다. 동학생명존중 사상에서 수운의 불연기연은 보이는 현상의 드러난 질서에 대한 기연 즉 ‘그렇다’와 보이지 않는 근원적인 ‘숨겨진 질서’의 차원에 대한 불연이다. 기연이 한없이 기연일 수 없고, 불연이 끝까지 불연일 수 없다는 원리에 의해 기연이 불연이 되고, 불연이 기연이 될 수 있는 가시적 질서와 근원적 질서를 통일적으로 인식하는 것이다. 해월의 물물천 사사천은 세상 만유가 한울이 아닌 것이 없다는 것으로, 우주만물에 한울의 생명이 깃들어 있으니 공경하고, 또 공경하는 것이 사람의 이치라는 것이다. 동학생명존중 사상의 교육방법론은 수심정기와 성경신의 수행방법으로 설명할 수 있다. 만권의 책을 읽음으로써 체득하는 것이 아니요, 홀로 산사에 들어가 독행하는 것이 수행의 기본이 아니라 삶의 기술로써 수심정기와 성경신의 실천요령을 말하고 있다. 수심정기나 성경신의 궁극적인 목적은 시천주사상에 이르는 것을 일컫는데, 어려운 학문적 소양이 아닌 인간의 삶에서의 도리와 실천방안에 대해서 서술하였다. 동학생명존중 사상에서 생명에 대한 드넓은 범위와 생명과 인간, 인간과 인간, 인간과 자연의 관계에 대해서 생명존중교육으로 보고, 이러한 내용을 포함하여 삶에서의 자기교육으로서 교육적 함의를 이끌어 내었다. 생명존중의 교육방법은 생명을 보살피고, 생명을 기르고 관계를 맺어주는 것이어야 한다. 삶에서의 자기교육에서는 인간의 실제적인 삶에서 스스로 생각하며 자신과 자신의 주변을 체험적으로 자기 마음으로 느낄 수 있는 교육이어야 한다.
This study regards that western science culture which is based on technological viewpoint and dualism overlooked environmental disaster, examined whether life respect of early Donghak method, Soowoon and Haewal, can look back our society and education. Sichenjoo of Soowoon, basic idea of Donghak, is...
This study regards that western science culture which is based on technological viewpoint and dualism overlooked environmental disaster, examined whether life respect of early Donghak method, Soowoon and Haewal, can look back our society and education. Sichenjoo of Soowoon, basic idea of Donghak, is that human worships Hanulnim. Hanul is not in human body, which is the concept of evaporated god as transcendental and supernatural existence. Sainyeocheon idea of Haewal told that human equals Hanul. When we face human beings, we should respect them as we attends Hanul. Relationships such as Hanul and human, human and human, human and nature are the equity that pursues harmony and living together. Bulyeongiyeon of Soowoon is that Giyeon of visible order, that is, 'yes' and Bulyeon of 'invisible order'. Giyeon cannot be Giyeon infinitely, Bulyeon cannot be Bulyeon forever either. By this method, Giyeon turns into Bulyeon and Bulyeon also changes into Giyeon. As a result, in this point of view, visible order and invisible order are regarded in the same way. Mulmulchen Sasachen of Haewal means that everything in the world is Hanul, namely, Hanul is in every lives so we should respect all of them. It is human duty. Educational method of Donghak's life respect idea can be explained by training method of Soosim Jeonggi and Seonggyungsin. It cannot be obtained by reading ten thousands of books. It means practice Soosim Jeonggi and Seonggyungsin as the art of living. Real meaning of Soosim Jeonggi and Seonggyungsin is to reach Sichenju idea. It did not mention about difficult academical grounding, but truth and practical ways. This study regarded wide range of life in Donghak as life respect education about relationships such as life and human, human and human, human and nature. Also, it induced educational meaning containing life respect as a self-education. Education method of life respect should be the way to take care of lives and have relationship with them. Self-education in life is education that makes it possible to feel oneself and surroundings by oneself.
This study regards that western science culture which is based on technological viewpoint and dualism overlooked environmental disaster, examined whether life respect of early Donghak method, Soowoon and Haewal, can look back our society and education. Sichenjoo of Soowoon, basic idea of Donghak, is that human worships Hanulnim. Hanul is not in human body, which is the concept of evaporated god as transcendental and supernatural existence. Sainyeocheon idea of Haewal told that human equals Hanul. When we face human beings, we should respect them as we attends Hanul. Relationships such as Hanul and human, human and human, human and nature are the equity that pursues harmony and living together. Bulyeongiyeon of Soowoon is that Giyeon of visible order, that is, 'yes' and Bulyeon of 'invisible order'. Giyeon cannot be Giyeon infinitely, Bulyeon cannot be Bulyeon forever either. By this method, Giyeon turns into Bulyeon and Bulyeon also changes into Giyeon. As a result, in this point of view, visible order and invisible order are regarded in the same way. Mulmulchen Sasachen of Haewal means that everything in the world is Hanul, namely, Hanul is in every lives so we should respect all of them. It is human duty. Educational method of Donghak's life respect idea can be explained by training method of Soosim Jeonggi and Seonggyungsin. It cannot be obtained by reading ten thousands of books. It means practice Soosim Jeonggi and Seonggyungsin as the art of living. Real meaning of Soosim Jeonggi and Seonggyungsin is to reach Sichenju idea. It did not mention about difficult academical grounding, but truth and practical ways. This study regarded wide range of life in Donghak as life respect education about relationships such as life and human, human and human, human and nature. Also, it induced educational meaning containing life respect as a self-education. Education method of life respect should be the way to take care of lives and have relationship with them. Self-education in life is education that makes it possible to feel oneself and surroundings by oneself.
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