본 연구의 목적은 교원 성과급제도의 개념 및 전개과정, 그리고 현재 진행되고 있는 교원 성과급제도의 지급 현황에 대해 살펴본 후, 교원 성과급제도의 쟁점 및 사회적 논란에 대해서 논의해 보는데 있다. 또한 국내 및 주요 외국의 교원 성과급제도의 사례를 통해 시사점을 살펴본 후, 현 제도의 문제점을 개선·보완하여 학교 현장에서 교원 성과급제도를 개선시킬 수 있는 방안을 모색하는데 있다. 본 연구 문제를 해결하기 위해 각종 문헌조사, 각 교원단체들의 홈페이지 및 주요 일간지의 기사, 현행 교육부의 교원 성과급제도 시행 방안 등을 통하...
본 연구의 목적은 교원 성과급제도의 개념 및 전개과정, 그리고 현재 진행되고 있는 교원 성과급제도의 지급 현황에 대해 살펴본 후, 교원 성과급제도의 쟁점 및 사회적 논란에 대해서 논의해 보는데 있다. 또한 국내 및 주요 외국의 교원 성과급제도의 사례를 통해 시사점을 살펴본 후, 현 제도의 문제점을 개선·보완하여 학교 현장에서 교원 성과급제도를 개선시킬 수 있는 방안을 모색하는데 있다. 본 연구 문제를 해결하기 위해 각종 문헌조사, 각 교원단체들의 홈페이지 및 주요 일간지의 기사, 현행 교육부의 교원 성과급제도 시행 방안 등을 통하여 본 연구를 고찰하였다. 아울러 2008년 학교 현장에서 실시된 교원 성과급의 구체적인 지급방안과 주요 외국의 사례를 통해 문제점과 시사점을 살펴본 후 교원 성과급제도의 개선방안을 제도 보완, 제도 운영, 교원 의식 측면으로 나누어 탐색해 보았다. 이상의 연구를 통하여 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 교원과 충분한 토론과 대화 없이 시행된 교원 성과급제도는 지급기준, 지급방법, 지급액수 등에 대한 문제가 제기되었고, 이로 인해 본래의 취지와는 다른 기형적인 형태로 제도가 운영되고 있다. 둘째, 외국의 교원 성과급제도는 교사 평가의 기준이 명확하고 평가의 공정성을 위한 노력을 아끼지 않고 있으며, 교원의 전문성 개발을 촉진시키고 그에 따라 교육의 질을 높이려는 목적으로 시행되고 있다. 셋째, 교원 성과급제도의 개선방안으로 집단 성과급제도를 도입하고 공정한 평가준거를 개발하며, 금전적 보상 이외의 다양한 보상 방법을 고려하고 무엇보다 교원들의 의식이 긍정적으로 돌아설 때 성과급제도가 교직사회에 정착될 것이다.
본 연구의 목적은 교원 성과급제도의 개념 및 전개과정, 그리고 현재 진행되고 있는 교원 성과급제도의 지급 현황에 대해 살펴본 후, 교원 성과급제도의 쟁점 및 사회적 논란에 대해서 논의해 보는데 있다. 또한 국내 및 주요 외국의 교원 성과급제도의 사례를 통해 시사점을 살펴본 후, 현 제도의 문제점을 개선·보완하여 학교 현장에서 교원 성과급제도를 개선시킬 수 있는 방안을 모색하는데 있다. 본 연구 문제를 해결하기 위해 각종 문헌조사, 각 교원단체들의 홈페이지 및 주요 일간지의 기사, 현행 교육부의 교원 성과급제도 시행 방안 등을 통하여 본 연구를 고찰하였다. 아울러 2008년 학교 현장에서 실시된 교원 성과급의 구체적인 지급방안과 주요 외국의 사례를 통해 문제점과 시사점을 살펴본 후 교원 성과급제도의 개선방안을 제도 보완, 제도 운영, 교원 의식 측면으로 나누어 탐색해 보았다. 이상의 연구를 통하여 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 교원과 충분한 토론과 대화 없이 시행된 교원 성과급제도는 지급기준, 지급방법, 지급액수 등에 대한 문제가 제기되었고, 이로 인해 본래의 취지와는 다른 기형적인 형태로 제도가 운영되고 있다. 둘째, 외국의 교원 성과급제도는 교사 평가의 기준이 명확하고 평가의 공정성을 위한 노력을 아끼지 않고 있으며, 교원의 전문성 개발을 촉진시키고 그에 따라 교육의 질을 높이려는 목적으로 시행되고 있다. 셋째, 교원 성과급제도의 개선방안으로 집단 성과급제도를 도입하고 공정한 평가준거를 개발하며, 금전적 보상 이외의 다양한 보상 방법을 고려하고 무엇보다 교원들의 의식이 긍정적으로 돌아설 때 성과급제도가 교직사회에 정착될 것이다.
The purpose of this study is to discuss the issue and social dispute of teacher's incentive, after examing the concept, development process and pay condition of the present teacher's incentive system. And also, to seek a plan to improve teacher's incentive system in the school field, by supplmenting...
The purpose of this study is to discuss the issue and social dispute of teacher's incentive, after examing the concept, development process and pay condition of the present teacher's incentive system. And also, to seek a plan to improve teacher's incentive system in the school field, by supplmenting the present problems of it, after examing the suggestion through the main home and abroad cases of teacher's incentive system. To solve these subjects, various references, website of teachers' group, articles of daily newpapers, and the enforcement plan of teacher's incentive system of Ministry of Education were used in this stduy. In addition, after examing the problems and the suggestions through the concret pay plan of teacher's incentive done at school field in 2008 and th main foreign cases, the improvement plan of teacher's incentive system was divided into system supplmentation, system operation, and teachers' attitude and was searched. The results of this study are as follows: First, teacher's incentive system done without discussion and communication with teachers caused the problems related with a pay criterion, a pay method and a pay amount, and for this reason, the system is being operating abnormally, contrary to the original purpose. Second, teacher's incentive system of foreign conturies set the appraisal crietrion clearly and makes an effort for fairness of appraisal, and promotes the development teachers' expertise, according to it, is being operating to increase the quality of education. Third, incentive system will be settled at teachers society when group incentive system is introduced, the fair appraisal criterion is developed, various compensation methods are considered, and above all, the awarness of teachers is changed positively.
The purpose of this study is to discuss the issue and social dispute of teacher's incentive, after examing the concept, development process and pay condition of the present teacher's incentive system. And also, to seek a plan to improve teacher's incentive system in the school field, by supplmenting the present problems of it, after examing the suggestion through the main home and abroad cases of teacher's incentive system. To solve these subjects, various references, website of teachers' group, articles of daily newpapers, and the enforcement plan of teacher's incentive system of Ministry of Education were used in this stduy. In addition, after examing the problems and the suggestions through the concret pay plan of teacher's incentive done at school field in 2008 and th main foreign cases, the improvement plan of teacher's incentive system was divided into system supplmentation, system operation, and teachers' attitude and was searched. The results of this study are as follows: First, teacher's incentive system done without discussion and communication with teachers caused the problems related with a pay criterion, a pay method and a pay amount, and for this reason, the system is being operating abnormally, contrary to the original purpose. Second, teacher's incentive system of foreign conturies set the appraisal crietrion clearly and makes an effort for fairness of appraisal, and promotes the development teachers' expertise, according to it, is being operating to increase the quality of education. Third, incentive system will be settled at teachers society when group incentive system is introduced, the fair appraisal criterion is developed, various compensation methods are considered, and above all, the awarness of teachers is changed positively.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.