최근 지방 중소도시에서는 급격한 고령화와 이촌향도가 진행되면서 버스운영에 있어 적자노선이 발생하고, 이로 인한 운영적자가 증가하면서 교통약자 의 이동 대책이 큰 사회문제로 대두되고 있다. 특히, 우리나라에서는 고령화가 급격히 진행되면서 고령자의 이동권을 보장할 수 있는 새로운 방안이 시급히 요구되고 있다. 이에 대한 방안으로 미국, 유럽, 일본 등에서 시행 중인 DRT(Demand Responsive Transit)시스템 사례를 토대로 김해시를 대상지역으로 설정하고, 보다 효율적인 대중교통시스템의 형태를 검토하였다. 현재 전 노선이 적자인 김해시는 현재의 버스운행시스템으로는 서비스수준을 향상시키거나 교통약자의 이동권을 확보하기 어려운 실정이다. 따라서 본 연구의 목적은 이에 대한 해결책으로 DRT(Demand Responsive Transit)시스템의 도입가능성을 분석하고 도입방안을 제시하는데 있다. 본 연구는 다음과 같이 구성되어 있다. 제1장은 급격한 고령화가 진행 중인 지방 중소도시에 있어 고령자를 포함한 교통약자의 이동권 확보방안으로서 DRT시스템의 필요성을 제기하고 있다. 제2장에서는 이론적 고찰을 통해DRT시스템의 개념을 정의하고, 국외사례조사를 통해 DRT시스템에 대한 이해를 높이고자 하였다. 제3장은 DRT시스템의 도입가능성 분석으로서 김해시를 대상으로 교통환경 여건 조사, 설문조사를 통해 이용자 측면과 공급자 측면에서 DRT시스템의 도입가능성을 검토하였다. 제4장에서는 이러한 결과를 토대로 김해시 DRT시스템의 도입방안을 제시하였다. 우선, DRT시스템을 도입하기 위해서는 버스노선을 개편하여 노선체계를 이원화하고, 버스환승체계 를 구축해야한다. 또한 버스의 주행속도와 정시성을 확보하기 위해서 버스우선처리시스템을 도입해야 한다. 다음으로 주민의 합의를 거쳐 운행방식을 결정하고, 버스안내체계의 개선과 버스운송사업의 다각화를 통해 버스서비스 수준을 향상시켜야 한다. 제5장에서는 이상의 연구결과를 요약하고, 본 연구가 갖는 한계점과 차후 과제를 제시하고자 한다. 본 연구를 통해 이용자 측면과 공급자 측면에서 DRT시스템의 도입가능성을 분석해 본 결과, DRT시스템은 기존의 시스템에 비해 운송원가 절감과 서비스수준 향상을 통해 버스업체의 채산성을 향상시킬 수 있으며, 고령자를 포함한 교통약자의 안정적인 이동권을 확보할 수 있을 것으로 판단되었다. 본 논문은 버스업체의 채산성 악화로 고령자를 포함한 교통약자의 이동권 확보에 어려움을 겪고 있는 지방 중소도시에 있어 DRT시스템을 도입하여 승객의 이동수요와 대중교통서비스의 공급을 일치시킴으로서 채산성과 서비스 수준을 향상시켜 줄 수 있다는 점에서 미비하나마 의미가 있을 것이다. 그러나 현재 우리나라에서는 DRT시스템을 도입한 사례가 없어 대상지역의 ...
최근 지방 중소도시에서는 급격한 고령화와 이촌향도가 진행되면서 버스운영에 있어 적자노선이 발생하고, 이로 인한 운영적자가 증가하면서 교통약자 의 이동 대책이 큰 사회문제로 대두되고 있다. 특히, 우리나라에서는 고령화가 급격히 진행되면서 고령자의 이동권을 보장할 수 있는 새로운 방안이 시급히 요구되고 있다. 이에 대한 방안으로 미국, 유럽, 일본 등에서 시행 중인 DRT(Demand Responsive Transit)시스템 사례를 토대로 김해시를 대상지역으로 설정하고, 보다 효율적인 대중교통시스템의 형태를 검토하였다. 현재 전 노선이 적자인 김해시는 현재의 버스운행시스템으로는 서비스수준을 향상시키거나 교통약자의 이동권을 확보하기 어려운 실정이다. 따라서 본 연구의 목적은 이에 대한 해결책으로 DRT(Demand Responsive Transit)시스템의 도입가능성을 분석하고 도입방안을 제시하는데 있다. 본 연구는 다음과 같이 구성되어 있다. 제1장은 급격한 고령화가 진행 중인 지방 중소도시에 있어 고령자를 포함한 교통약자의 이동권 확보방안으로서 DRT시스템의 필요성을 제기하고 있다. 제2장에서는 이론적 고찰을 통해DRT시스템의 개념을 정의하고, 국외사례조사를 통해 DRT시스템에 대한 이해를 높이고자 하였다. 제3장은 DRT시스템의 도입가능성 분석으로서 김해시를 대상으로 교통환경 여건 조사, 설문조사를 통해 이용자 측면과 공급자 측면에서 DRT시스템의 도입가능성을 검토하였다. 제4장에서는 이러한 결과를 토대로 김해시 DRT시스템의 도입방안을 제시하였다. 우선, DRT시스템을 도입하기 위해서는 버스노선을 개편하여 노선체계를 이원화하고, 버스환승체계 를 구축해야한다. 또한 버스의 주행속도와 정시성을 확보하기 위해서 버스우선처리시스템을 도입해야 한다. 다음으로 주민의 합의를 거쳐 운행방식을 결정하고, 버스안내체계의 개선과 버스운송사업의 다각화를 통해 버스서비스 수준을 향상시켜야 한다. 제5장에서는 이상의 연구결과를 요약하고, 본 연구가 갖는 한계점과 차후 과제를 제시하고자 한다. 본 연구를 통해 이용자 측면과 공급자 측면에서 DRT시스템의 도입가능성을 분석해 본 결과, DRT시스템은 기존의 시스템에 비해 운송원가 절감과 서비스수준 향상을 통해 버스업체의 채산성을 향상시킬 수 있으며, 고령자를 포함한 교통약자의 안정적인 이동권을 확보할 수 있을 것으로 판단되었다. 본 논문은 버스업체의 채산성 악화로 고령자를 포함한 교통약자의 이동권 확보에 어려움을 겪고 있는 지방 중소도시에 있어 DRT시스템을 도입하여 승객의 이동수요와 대중교통서비스의 공급을 일치시킴으로서 채산성과 서비스 수준을 향상시켜 줄 수 있다는 점에서 미비하나마 의미가 있을 것이다. 그러나 현재 우리나라에서는 DRT시스템을 도입한 사례가 없어 대상지역의 경제성 분석에 어려움이 있다는 점에서 아쉬움이 남는다. 따라서 앞으로 실증실험을 통해 DRT시스템의 도입 타당성을 검토하고, DRT시스템의 원활한 운영을 위한 차량 및 ITS 기술 등 제반여건의 적극적인 개발을 통해 김해시의 여건에 맞는 DRT시스템을 구축할 수 있도록 노력해야 할 것이다.
최근 지방 중소도시에서는 급격한 고령화와 이촌향도가 진행되면서 버스운영에 있어 적자노선이 발생하고, 이로 인한 운영적자가 증가하면서 교통약자 의 이동 대책이 큰 사회문제로 대두되고 있다. 특히, 우리나라에서는 고령화가 급격히 진행되면서 고령자의 이동권을 보장할 수 있는 새로운 방안이 시급히 요구되고 있다. 이에 대한 방안으로 미국, 유럽, 일본 등에서 시행 중인 DRT(Demand Responsive Transit)시스템 사례를 토대로 김해시를 대상지역으로 설정하고, 보다 효율적인 대중교통시스템의 형태를 검토하였다. 현재 전 노선이 적자인 김해시는 현재의 버스운행시스템으로는 서비스수준을 향상시키거나 교통약자의 이동권을 확보하기 어려운 실정이다. 따라서 본 연구의 목적은 이에 대한 해결책으로 DRT(Demand Responsive Transit)시스템의 도입가능성을 분석하고 도입방안을 제시하는데 있다. 본 연구는 다음과 같이 구성되어 있다. 제1장은 급격한 고령화가 진행 중인 지방 중소도시에 있어 고령자를 포함한 교통약자의 이동권 확보방안으로서 DRT시스템의 필요성을 제기하고 있다. 제2장에서는 이론적 고찰을 통해DRT시스템의 개념을 정의하고, 국외사례조사를 통해 DRT시스템에 대한 이해를 높이고자 하였다. 제3장은 DRT시스템의 도입가능성 분석으로서 김해시를 대상으로 교통환경 여건 조사, 설문조사를 통해 이용자 측면과 공급자 측면에서 DRT시스템의 도입가능성을 검토하였다. 제4장에서는 이러한 결과를 토대로 김해시 DRT시스템의 도입방안을 제시하였다. 우선, DRT시스템을 도입하기 위해서는 버스노선을 개편하여 노선체계를 이원화하고, 버스환승체계 를 구축해야한다. 또한 버스의 주행속도와 정시성을 확보하기 위해서 버스우선처리시스템을 도입해야 한다. 다음으로 주민의 합의를 거쳐 운행방식을 결정하고, 버스안내체계의 개선과 버스운송사업의 다각화를 통해 버스서비스 수준을 향상시켜야 한다. 제5장에서는 이상의 연구결과를 요약하고, 본 연구가 갖는 한계점과 차후 과제를 제시하고자 한다. 본 연구를 통해 이용자 측면과 공급자 측면에서 DRT시스템의 도입가능성을 분석해 본 결과, DRT시스템은 기존의 시스템에 비해 운송원가 절감과 서비스수준 향상을 통해 버스업체의 채산성을 향상시킬 수 있으며, 고령자를 포함한 교통약자의 안정적인 이동권을 확보할 수 있을 것으로 판단되었다. 본 논문은 버스업체의 채산성 악화로 고령자를 포함한 교통약자의 이동권 확보에 어려움을 겪고 있는 지방 중소도시에 있어 DRT시스템을 도입하여 승객의 이동수요와 대중교통서비스의 공급을 일치시킴으로서 채산성과 서비스 수준을 향상시켜 줄 수 있다는 점에서 미비하나마 의미가 있을 것이다. 그러나 현재 우리나라에서는 DRT시스템을 도입한 사례가 없어 대상지역의 경제성 분석에 어려움이 있다는 점에서 아쉬움이 남는다. 따라서 앞으로 실증실험을 통해 DRT시스템의 도입 타당성을 검토하고, DRT시스템의 원활한 운영을 위한 차량 및 ITS 기술 등 제반여건의 적극적인 개발을 통해 김해시의 여건에 맞는 DRT시스템을 구축할 수 있도록 노력해야 할 것이다.
Recently rapid increasing aging population and progressed migration from rural area to urban area at local small and medium cities caused deficit route of bus. This increasing burden of operating deficit has become a serious social problem as the movement strategy of the Transportation Vulnerables. ...
Recently rapid increasing aging population and progressed migration from rural area to urban area at local small and medium cities caused deficit route of bus. This increasing burden of operating deficit has become a serious social problem as the movement strategy of the Transportation Vulnerables. In Korea, there is a dramatically increased aging, so it is urgently needed to take a new measures which can secure mobility rights for elderly people. The measures of this problem, this study selected Kimhae as a study area where the aging is so serious and focused on the case of DRT(Demand Responsive Transit) system that has been operated in America, Europe, Japan etc. to investigate more efficient public transportation system form. All bus routes are under the deficit in Kimhae, so it is not within present bus operation system to improve service level of bus company and secure mobility rights for elderly people. Therefore, the purpose of this study is to analyze the introductory possibility of DRT system and to suggest the introductory plan for it as solution. This study is composed of the following structures. Chapter 1 presented the necessity of DRT system as securing plan of mobility rights for elderly people at local small and medium cities where the rapid aging is progressing. Chapter 2 defined the concept of DRT system with the theoretical inspection and enhanced the understanding of it with the foreign case study. Chapter 3 investigated the introductory possibility of DRT system on the perspectives of the consumer and provider on the basis of the analysis of traffic condition and conducting attitude survey. Chapter 4 presented introductory measures of DRT system based on these results. First of all, we performed duality works for bus line as to an artery and a branch by reorganizing bus route to introduce the DRT system and then established the transfer system. What is more, we introduce the bus priority management system to secure the speed and punctuality of bus. Finally, Kimhae city should confirm the resident‘s intention about the introduction of DRT system and decide the service measures through the resident’s agreement and also improve the bus service level by betterment of bus information system and diversification of bus business. Chapter 5 condensed the final result of this study and suggested the uppermost limit and future task of it. The analysis result of introductory possibility of DRT system that was progressed on the perspectives of the consumer and provider showed that DRT system will reduce transport cost, increase payability through the betterment of service level and secure stable mobility rights for Transportation Vulnerables. Introduction of DRT system means improvement of payability and service level by coinciding the bus user's movement demands and the public transportation service supply to local small and medium cities where they have suffered difficulties to secure mobility rights for Transportation Vulnerables including the elderly people due to bus company's worsening of payability. But we don't have any cases adopting DRT system so that it is difficult to analyze economical efficiency at study area. Therefore, we investigated the introductory feasibility of DRT system through demonstration and tried to establish DRT system which is suitable for Kimhae city's condition by actively developing vehicles, ITS technology and all circumstances.
Recently rapid increasing aging population and progressed migration from rural area to urban area at local small and medium cities caused deficit route of bus. This increasing burden of operating deficit has become a serious social problem as the movement strategy of the Transportation Vulnerables. In Korea, there is a dramatically increased aging, so it is urgently needed to take a new measures which can secure mobility rights for elderly people. The measures of this problem, this study selected Kimhae as a study area where the aging is so serious and focused on the case of DRT(Demand Responsive Transit) system that has been operated in America, Europe, Japan etc. to investigate more efficient public transportation system form. All bus routes are under the deficit in Kimhae, so it is not within present bus operation system to improve service level of bus company and secure mobility rights for elderly people. Therefore, the purpose of this study is to analyze the introductory possibility of DRT system and to suggest the introductory plan for it as solution. This study is composed of the following structures. Chapter 1 presented the necessity of DRT system as securing plan of mobility rights for elderly people at local small and medium cities where the rapid aging is progressing. Chapter 2 defined the concept of DRT system with the theoretical inspection and enhanced the understanding of it with the foreign case study. Chapter 3 investigated the introductory possibility of DRT system on the perspectives of the consumer and provider on the basis of the analysis of traffic condition and conducting attitude survey. Chapter 4 presented introductory measures of DRT system based on these results. First of all, we performed duality works for bus line as to an artery and a branch by reorganizing bus route to introduce the DRT system and then established the transfer system. What is more, we introduce the bus priority management system to secure the speed and punctuality of bus. Finally, Kimhae city should confirm the resident‘s intention about the introduction of DRT system and decide the service measures through the resident’s agreement and also improve the bus service level by betterment of bus information system and diversification of bus business. Chapter 5 condensed the final result of this study and suggested the uppermost limit and future task of it. The analysis result of introductory possibility of DRT system that was progressed on the perspectives of the consumer and provider showed that DRT system will reduce transport cost, increase payability through the betterment of service level and secure stable mobility rights for Transportation Vulnerables. Introduction of DRT system means improvement of payability and service level by coinciding the bus user's movement demands and the public transportation service supply to local small and medium cities where they have suffered difficulties to secure mobility rights for Transportation Vulnerables including the elderly people due to bus company's worsening of payability. But we don't have any cases adopting DRT system so that it is difficult to analyze economical efficiency at study area. Therefore, we investigated the introductory feasibility of DRT system through demonstration and tried to establish DRT system which is suitable for Kimhae city's condition by actively developing vehicles, ITS technology and all circumstances.
주제어
#고령화 사회 DRT(Demand Responsive Transit)시스템 이동권 지방 중소도시 교통약자
학위논문 정보
저자
김재열
학위수여기관
동아대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
도시계획조경학과
지도교수
오윤표
발행연도
2009
총페이지
v, 104 p.
키워드
고령화 사회 DRT(Demand Responsive Transit)시스템 이동권 지방 중소도시 교통약자
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