이 연구의 목적은 STAD 협동학습이 초등학교 학생들의 학업성취도에 미치는 효과를 조사 연구하여 수학교육의 시사점을 얻는데 있다. 특히 전통적 수업방법과 비교하여, STAD 협동학습이 다양한 학업능력을 가진 학생들에게 어떤 영향을 미치는지 알아보고자 하였다. 본 연구는 두 가지 가설을 주장하고 있다. Ⅰ. STAD 협동학습이 전통적인 수업보다 학업성취에 더 효과적일 것이다. Ⅱ. STAD 협동학습의 효과는 아동의 학력수준면에서 다르게 나타날 것이다. 연구대상으로는 부산에 위치한 초등학교 6학년 2개반을 대상으로 연구하였으며, 각반 아동들의 학력수준을 세 단계로 구분하였다. 연구대상은 두 집단으로 분류하였다. 즉 한 집단은 STAD 협동학습을 적용한 실험집단이고, 다른 집단은 전통적 교수법을 적용한 통제집단이다. 실험집단과 통제집단 모두 그들의 학력수준에 따라 고학력, 중학력, 저학력으로 나누어 사전 예비검사를 받았다. 실험집단은 사전에 4주 동안 STAD 협동학습 오리엔테이션을 받았다. 그리고 총 16차시에 걸쳐, 실험 집단에는 STAD 협동학습을 적용한 수업을, 통제집단에는 전통적인 교수법을 적용한 수업을 실시하였다. 실험처치 후, 실험집단과 통제집단을 대상으로 사후 수학 학업성취도 검사와 두 집단 전체 및 고학력, 중학력, 저학력 그룹의 비교를 위해 ...
이 연구의 목적은 STAD 협동학습이 초등학교 학생들의 학업성취도에 미치는 효과를 조사 연구하여 수학교육의 시사점을 얻는데 있다. 특히 전통적 수업방법과 비교하여, STAD 협동학습이 다양한 학업능력을 가진 학생들에게 어떤 영향을 미치는지 알아보고자 하였다. 본 연구는 두 가지 가설을 주장하고 있다. Ⅰ. STAD 협동학습이 전통적인 수업보다 학업성취에 더 효과적일 것이다. Ⅱ. STAD 협동학습의 효과는 아동의 학력수준면에서 다르게 나타날 것이다. 연구대상으로는 부산에 위치한 초등학교 6학년 2개반을 대상으로 연구하였으며, 각반 아동들의 학력수준을 세 단계로 구분하였다. 연구대상은 두 집단으로 분류하였다. 즉 한 집단은 STAD 협동학습을 적용한 실험집단이고, 다른 집단은 전통적 교수법을 적용한 통제집단이다. 실험집단과 통제집단 모두 그들의 학력수준에 따라 고학력, 중학력, 저학력으로 나누어 사전 예비검사를 받았다. 실험집단은 사전에 4주 동안 STAD 협동학습 오리엔테이션을 받았다. 그리고 총 16차시에 걸쳐, 실험 집단에는 STAD 협동학습을 적용한 수업을, 통제집단에는 전통적인 교수법을 적용한 수업을 실시하였다. 실험처치 후, 실험집단과 통제집단을 대상으로 사후 수학 학업성취도 검사와 두 집단 전체 및 고학력, 중학력, 저학력 그룹의 비교를 위해 t-검증과 이원변량분석을 실시하였다. 본 연구를 통해 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, STAD 협동학습을 적용한 실험집단과 통제집단을 t-검증한 결과 유의수준 0.05에서 유의미한 차이를 보이는 것으로 나타났다. 즉 실험집단이 통제집단에 비해 학업성취도에 있어 유의미한 향상이 나타났다. 둘째, 고학력수준의 아동보다 중학력과 저학력 수준의 아동의 학업성취도에 있어 보다 많은 향상을 가져왔다. 이와 같이, 학력수준과 협동학습방법과의 상호작용의 효과가 있다고 할 수 있다. 이상의 연구 결과를 종합해 보면, STAD 협동학습이 수학 학업 성취도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 특히 고학력, 중학력, 저학력으로 나누어 본 학업성취도는 중학력, 저학력 그룹에서는 긍정적인 영향이 나타났으나 고학력 그룹에서는 영향이 적은 것으로 나타났다. 이와 같이 새로운 교수-학습전략으로서 STAD 협동학습이 효과적이라고 할 수 있다.
이 연구의 목적은 STAD 협동학습이 초등학교 학생들의 학업성취도에 미치는 효과를 조사 연구하여 수학교육의 시사점을 얻는데 있다. 특히 전통적 수업방법과 비교하여, STAD 협동학습이 다양한 학업능력을 가진 학생들에게 어떤 영향을 미치는지 알아보고자 하였다. 본 연구는 두 가지 가설을 주장하고 있다. Ⅰ. STAD 협동학습이 전통적인 수업보다 학업성취에 더 효과적일 것이다. Ⅱ. STAD 협동학습의 효과는 아동의 학력수준면에서 다르게 나타날 것이다. 연구대상으로는 부산에 위치한 초등학교 6학년 2개반을 대상으로 연구하였으며, 각반 아동들의 학력수준을 세 단계로 구분하였다. 연구대상은 두 집단으로 분류하였다. 즉 한 집단은 STAD 협동학습을 적용한 실험집단이고, 다른 집단은 전통적 교수법을 적용한 통제집단이다. 실험집단과 통제집단 모두 그들의 학력수준에 따라 고학력, 중학력, 저학력으로 나누어 사전 예비검사를 받았다. 실험집단은 사전에 4주 동안 STAD 협동학습 오리엔테이션을 받았다. 그리고 총 16차시에 걸쳐, 실험 집단에는 STAD 협동학습을 적용한 수업을, 통제집단에는 전통적인 교수법을 적용한 수업을 실시하였다. 실험처치 후, 실험집단과 통제집단을 대상으로 사후 수학 학업성취도 검사와 두 집단 전체 및 고학력, 중학력, 저학력 그룹의 비교를 위해 t-검증과 이원변량분석을 실시하였다. 본 연구를 통해 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, STAD 협동학습을 적용한 실험집단과 통제집단을 t-검증한 결과 유의수준 0.05에서 유의미한 차이를 보이는 것으로 나타났다. 즉 실험집단이 통제집단에 비해 학업성취도에 있어 유의미한 향상이 나타났다. 둘째, 고학력수준의 아동보다 중학력과 저학력 수준의 아동의 학업성취도에 있어 보다 많은 향상을 가져왔다. 이와 같이, 학력수준과 협동학습방법과의 상호작용의 효과가 있다고 할 수 있다. 이상의 연구 결과를 종합해 보면, STAD 협동학습이 수학 학업 성취도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 특히 고학력, 중학력, 저학력으로 나누어 본 학업성취도는 중학력, 저학력 그룹에서는 긍정적인 영향이 나타났으나 고학력 그룹에서는 영향이 적은 것으로 나타났다. 이와 같이 새로운 교수-학습전략으로서 STAD 협동학습이 효과적이라고 할 수 있다.
The purpose of this study is to investigate effects of STAD(Student Team Achievement Divission) cooperative learning on elementary achievement. Especially focused on how it through students with various learning abilities compared with traditional teaching methods. The study has two hypothesis : Ⅰ. ...
The purpose of this study is to investigate effects of STAD(Student Team Achievement Divission) cooperative learning on elementary achievement. Especially focused on how it through students with various learning abilities compared with traditional teaching methods. The study has two hypothesis : Ⅰ. STAD Cooperative learning will more effective than traditional method. Ⅱ. STAD Cooperative will interact with the levels of achievement. The subjects of this study were third grade students(6th grade student) selected from two classes in an elementary school located in Busan. The subjects were classified into two groups : One group was experimental group who were participated in the cooperative learning, and the other was control who were taught with traditional teaching method. The both groups took a pretest to be classified into high, medium, low level in their academic achievement. The experimental group had orientation class for the cooperative learning for four weeks. And the STAD cooperative learning was applied to the experimental group for 16 periods. The traditional teaching method was applied to the control group for the same duration. Following the treatment of experiment, the post test of mathematics academic achievement were conducted towards experimental group and the control group, and t-test, two-way ANOVA was conducted in order to compare two groups and the high, medium, low groups. The results of this study were as follows : First, as a result of t-test of experiment group and the control group, to which STAD cooperative learning was applied, there are significant difference at the 0.05 level of significance. Exactly, The experimental group a significant improvement in their academic achievement compared to the control group. Second, Students in medium and low level showed more than medium level. Thus it seems that there was interaction between achievement level and treatment - cooperative learning. Summarizing the study results, it appeared that the STAD cooperative learning would have positive effect on mathematics academic achievement. Especially, in the academic achievement by dividing the high, medium, low group, STAD cooperative learning had a positive effect on the medium, low group but had little effect on the high group. Thus it seems that new learning tactics, the STAD cooperative teaching-learning was effective.
The purpose of this study is to investigate effects of STAD(Student Team Achievement Divission) cooperative learning on elementary achievement. Especially focused on how it through students with various learning abilities compared with traditional teaching methods. The study has two hypothesis : Ⅰ. STAD Cooperative learning will more effective than traditional method. Ⅱ. STAD Cooperative will interact with the levels of achievement. The subjects of this study were third grade students(6th grade student) selected from two classes in an elementary school located in Busan. The subjects were classified into two groups : One group was experimental group who were participated in the cooperative learning, and the other was control who were taught with traditional teaching method. The both groups took a pretest to be classified into high, medium, low level in their academic achievement. The experimental group had orientation class for the cooperative learning for four weeks. And the STAD cooperative learning was applied to the experimental group for 16 periods. The traditional teaching method was applied to the control group for the same duration. Following the treatment of experiment, the post test of mathematics academic achievement were conducted towards experimental group and the control group, and t-test, two-way ANOVA was conducted in order to compare two groups and the high, medium, low groups. The results of this study were as follows : First, as a result of t-test of experiment group and the control group, to which STAD cooperative learning was applied, there are significant difference at the 0.05 level of significance. Exactly, The experimental group a significant improvement in their academic achievement compared to the control group. Second, Students in medium and low level showed more than medium level. Thus it seems that there was interaction between achievement level and treatment - cooperative learning. Summarizing the study results, it appeared that the STAD cooperative learning would have positive effect on mathematics academic achievement. Especially, in the academic achievement by dividing the high, medium, low group, STAD cooperative learning had a positive effect on the medium, low group but had little effect on the high group. Thus it seems that new learning tactics, the STAD cooperative teaching-learning was effective.
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