최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기JKSDH : Journal of Korean Society of Dental Hygiene = 한국치위생학회지, v.15 no.2, 2015년, pp.303 - 310
박인숙 (청암대학교 치위생과) , 정은주 (청암대학교 치위생과)
Objectives: The purpose of this study was to examine the influence of cooperative learning on the learning attitude and self-directed learning capability of learners. Methods: The subjects were 50 sophomores enrolled in cooperative learning for 12-week period from March to June, 2014. A self-reporte...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
학습태도에 포함되는 학습자의 소양에는 어떤 것들이 있는가 | 본 연구에서 학습자의 학업적 습관, 신념, 동기를 포함하는 학습태도를 평가하기 위해 황10)의 연구에서 사용한 설문지를 연구의 취지에 맞게 수정 보완하여 사용하였다. 검사 지의 내적신뢰도는 황의 연구에서는 Cronbach's Alpha 0. | |
교수법 중 협동학습이란 무엇인가 | 이에 맞게 최근 치위생 교육에서도 임상실무형 교육과정운영으로 기존의 전통수업 방식에 탈피해 다양한 임상 상황에 맞는 문제 해결력을 높이고 교과의 통합운영, 교수법의 전환 등 실질적인 노력이 이루어지고 있다. 특히 교수법 중 협동학습은 전통수업의 단점을 해결하고 학습자간에 협력적인 상호작용을 촉진하기 위한 협동기술을 강조한 학습법이며 학습자가 단편적인 지식에서 벗어나 창의성과 같은 고차원적인 지식을 습득하기 위한 효과적인 교수법이다5). 이는 동료간의 상호협동을 바탕으로 자아 존중감, 학습태도 등 정의적인 발달에도 효과적이라 할 수 있다. | |
협동학습의 장점을 활용하여 팀수업과 팀교차 수업 모형을 개발 적용한 결과 어떤 변화가 있었는가 | 38점으로 향상되었다. 또한 학습태도 하위개념인 자아개념, 공부태도, 학습습관 모두에서 향상됨을 보였고, 상위집단, 중위집단, 하위집단 세 집단 모두 학습전후로의 학습 태도의 변화를 보였다. 박과 김13)의 연구에서도 일반강의식 집단의 학습태도 3. |
National competency standards, introduction[Internet]. [cited 2014 April 27]. Available from: http://www.ncs.go.kr/nos/dispatcher.jsp.
Kil YS. A survey on college teaching practice. J Korean Teach Edu 2003: 20(1): 33-56.
Lee YS. An ethnographic study for the improvement of teaching at the college level. J Anthropl Edu 2001: 4(3): 227-52.
No EH, Min KI. Practical education for the 21st century teaching and learning methodologies. 2nd ed. Seoul: DMS Pub INC; 2002: 23-71.
Kim SH. Effect of collaborative learning on dental hygiene student education. J Korean Acad Dent Hyg 2013;15(4): 253-60.
Yun HS. A case study for the application of collaborative learning-college of education 3rd grade math learning psychology class. J Open Edu Action Res 2010: 13: 45-67.
Park IS. Effects of team assisted individualization on underachiever's academic achievement and learning attitudes. J Korean Learner-Centered Curri Ins 2001: 7(2): 141-61.
Hwang SY. Effects of problem-based learning on the knowledge achievement, critical thinking ability, attitude and motivation toward learning of nursing students[Doctoral dissertation]. Gwangju: Univ. of Chonnam National, 2003.
Yoo KO, Cheong JW. A study on the self-direction of adult learners and its demographic and socio-psychological variables. J Life Long Edu 1998; 4(1): 119-50.
Ham BS. College self-innovation in the field. Seoul: Samsung economic research Institute; 2009: 19-20.
Park IS, Kim DK. Effect of TBL(team-based learning) on oral prophylaxis education of dental hygiene curriculum. J Korean Acad Dent Health 2009; 33(1): 125-33.
Kim SH. A study of problem based learning(PBL) experience in dental hygiene education-learning attitude, student assessment. J Korean Soc Dent Hyg 2010; 10(5): 797-805.
Park IS, Kim DK. Astudy on dental hygiene students effects of team-based learning in the dental hygiene curriculum on learning motivation and self-directed learning capabilities. J Korean Soc Dent Hyg 2010; 10(1): 127-40.
Park IS, Woo SH, Choi MH. A study on the development and application of inclusive dental hygiene practice model. J Dent Hyg Sci 2010; 10(3): 155-60.
Kim JS, Na SI. An ethnographic case study on interaction and learning strategy in course-linked learning community instruction of junior college. J Agricultural Edu & Human Resource Develo 2006: 38(4): 161-85.
Chang KW. Effects fo full problem based learning of dental education in terms of problem solving process, metacognition, and intrinsic motivation. J Korean Acad Dent Health 2009; 33(1): 90-102.
Jung YR, Lee WS, Cho DJ. Development of PBL packages for the improvement of the problem-solving ability, self-directed learning capability and communicative competence of dental hygiene students. J Korean Soc Dent Hyg 2010; 10(1): 33-49.
Park SI. Effects of cooperative and competitive learning stratege on cognitive-effective. J Edu Res & Develo 1985: 7(1): 79-94.
Kim SH, Jang JH, Oh SH. A study of the improvement subjects of the Korean dental hygienists licensing examination. J Dent Hyg Sci 2009: 9(3): 353-60.
Yang JS, Seo EJ. Recognition of dentistry college students in teaching about preventive dentistry practices by achievement. J Korean Acad Dent Health 2007; 31(3): 432-43.
Hwang CI, Lee SH. An analysis of hindrance factors of students' questioning in the university lecture class. J Edu Sci 2011; 42(1): 181-212.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.