본 연구에서는 속도저감 도로안전시설 중 하나인 노면요철포장 설치에 따른 교통사고 감소효과 정도를 분석하기 위해 수행되었다. 분석에 사용된 방법은 교통사고건수에 대한 단순 사전·사후 비교방법, 사고율법을 적용하였다. 국내의 경우, 노면요철포장에 대한 교통사고 감소효과에 대한 연구가 미비하며, 단일노선, 단구간에 대한 연구가 대부분이다. 이와는 대조적으로 본 연구에서는 노선별, 지역별로 구분하여 교통사고 감소효과를 분석함으로써 좀 더 다양한 분석 자료를 제공하며 향후 노면요철포장의 설치에 도움을 주고자 시도하였다.
지역별 분석...
본 연구에서는 속도저감 도로안전시설 중 하나인 노면요철포장 설치에 따른 교통사고 감소효과 정도를 분석하기 위해 수행되었다. 분석에 사용된 방법은 교통사고건수에 대한 단순 사전·사후 비교방법, 사고율법을 적용하였다. 국내의 경우, 노면요철포장에 대한 교통사고 감소효과에 대한 연구가 미비하며, 단일노선, 단구간에 대한 연구가 대부분이다. 이와는 대조적으로 본 연구에서는 노선별, 지역별로 구분하여 교통사고 감소효과를 분석함으로써 좀 더 다양한 분석 자료를 제공하며 향후 노면요철포장의 설치에 도움을 주고자 시도하였다.
지역별 분석의 결과, 경남지역이 교통사고 감소효과가 갓길교통사고의 경우 46.32%, 졸음교통사고 66.83%, 졸음운전으로 인한 갓길교통사고는 67.3%로 가장 높게 나타났다. 각 세부 지역별, 노선별로 차이는 있었지만 평균 40%~70%정도의 사고감소효과를 나타내며 이는 국외 연구논문의 30%~40%, 60%~70%와 비슷한 결과를 나타내었다고 할 수 있다.
전체 교통사고에서는 약 40%였지만 졸음 교통사고에서는 약 54%의 감소효과를 나타내며 교통사고 감소효과가 전체 교통사고보다는 졸음 교통사고에서 좀 더 높게 나타났다.
따라서 사고건수를 통한 교통사고 감소효과 분석 결과, 고속도로의 노면요철포장이 교통사고에 대해 감소효과가 있는 것으로 분석되었다.
본 연구의 의의는 노면요철포장에 대하여, 단일노선, 단구간에 대해 연구되어진 국내 연구에 각 지역별, 노선별로 좀 더 다양한 교통사고 감소효과를 분석해 보았다는 것이다.
본 연구의 한계점은, 방법론적으로 교통사고 건수 외에 AADT를 추가하여 도로외부적인 요인에 대한 영향을 보정하려 하였지만 이외에도 다양한 외부요인이 존재하기 때문에 좀 더 다양한 방법론에 대한 연구를 통해 다양한 방법론 적용이 필요하다는 것이다.
본 연구에서는 속도저감 도로안전시설 중 하나인 노면요철포장 설치에 따른 교통사고 감소효과 정도를 분석하기 위해 수행되었다. 분석에 사용된 방법은 교통사고건수에 대한 단순 사전·사후 비교방법, 사고율법을 적용하였다. 국내의 경우, 노면요철포장에 대한 교통사고 감소효과에 대한 연구가 미비하며, 단일노선, 단구간에 대한 연구가 대부분이다. 이와는 대조적으로 본 연구에서는 노선별, 지역별로 구분하여 교통사고 감소효과를 분석함으로써 좀 더 다양한 분석 자료를 제공하며 향후 노면요철포장의 설치에 도움을 주고자 시도하였다.
지역별 분석의 결과, 경남지역이 교통사고 감소효과가 갓길교통사고의 경우 46.32%, 졸음교통사고 66.83%, 졸음운전으로 인한 갓길교통사고는 67.3%로 가장 높게 나타났다. 각 세부 지역별, 노선별로 차이는 있었지만 평균 40%~70%정도의 사고감소효과를 나타내며 이는 국외 연구논문의 30%~40%, 60%~70%와 비슷한 결과를 나타내었다고 할 수 있다.
전체 교통사고에서는 약 40%였지만 졸음 교통사고에서는 약 54%의 감소효과를 나타내며 교통사고 감소효과가 전체 교통사고보다는 졸음 교통사고에서 좀 더 높게 나타났다.
따라서 사고건수를 통한 교통사고 감소효과 분석 결과, 고속도로의 노면요철포장이 교통사고에 대해 감소효과가 있는 것으로 분석되었다.
본 연구의 의의는 노면요철포장에 대하여, 단일노선, 단구간에 대해 연구되어진 국내 연구에 각 지역별, 노선별로 좀 더 다양한 교통사고 감소효과를 분석해 보았다는 것이다.
본 연구의 한계점은, 방법론적으로 교통사고 건수 외에 AADT를 추가하여 도로외부적인 요인에 대한 영향을 보정하려 하였지만 이외에도 다양한 외부요인이 존재하기 때문에 좀 더 다양한 방법론에 대한 연구를 통해 다양한 방법론 적용이 필요하다는 것이다.
This study aims to examine the accident reduction effects of rumple strips installation which is one of road safety facilities for traffic speed reduction, employing both a simple before-and-after study method on numbers of traffic accidents and an accident rate method. In Korea, there have been onl...
This study aims to examine the accident reduction effects of rumple strips installation which is one of road safety facilities for traffic speed reduction, employing both a simple before-and-after study method on numbers of traffic accidents and an accident rate method. In Korea, there have been only few research works on the accident reduction effects of the rumple strips and besides most of the works were only done on unit line or unit block. Therefore, this study has been carried out to help future installation of rumple strips with a provision of a variety of useful data by analyzing the accident reduction effects in each route and region.
As a result of regional analysis, Gyeongnam region appears to have the greatest accident reduction effect, 46.32%, with shoulder road accident, 66.83% in drowsy driving accidents and 67.3% in shoulder road accidents due to drowsy driving. Although there are some deviation for each specific region and route, an average of 40% to 70% of accident reduction effect can be observed. This result seems to be consistent with the range 30%~40% and 60%~70% as seen in other foreign studies.
About 40% of accident reduction effect in overall traffic accidents is observed, and 54% has been reduced in drowsy driving accidents. This implies that the traffic accident reduction effect is much higher in drowsy driving than that of overall traffic accidents.
From the result of the analysis of accident reduction effects in terms of the numbers of accidents, thus, one can say that the rumple strips on freeways has the reduction effect in traffic accidents.
The importance of this study is in that, in addition to domestic studies done for unit line and unit block, it has tried to analyze the reduction effects for more types of traffic accidents in each region and route.
The limitation of this study can be, however, found in the use of its methodology. The study has actually attempted to adjust the effects of external variable factors of the highways by taking Annual Average Daily Traffic(AADT) into account and the numbers of traffic accidents as well. Since there are more various external variable factors other than this, however, further applications of various methodologies should be sought by investigating those usefulness.
This study aims to examine the accident reduction effects of rumple strips installation which is one of road safety facilities for traffic speed reduction, employing both a simple before-and-after study method on numbers of traffic accidents and an accident rate method. In Korea, there have been only few research works on the accident reduction effects of the rumple strips and besides most of the works were only done on unit line or unit block. Therefore, this study has been carried out to help future installation of rumple strips with a provision of a variety of useful data by analyzing the accident reduction effects in each route and region.
As a result of regional analysis, Gyeongnam region appears to have the greatest accident reduction effect, 46.32%, with shoulder road accident, 66.83% in drowsy driving accidents and 67.3% in shoulder road accidents due to drowsy driving. Although there are some deviation for each specific region and route, an average of 40% to 70% of accident reduction effect can be observed. This result seems to be consistent with the range 30%~40% and 60%~70% as seen in other foreign studies.
About 40% of accident reduction effect in overall traffic accidents is observed, and 54% has been reduced in drowsy driving accidents. This implies that the traffic accident reduction effect is much higher in drowsy driving than that of overall traffic accidents.
From the result of the analysis of accident reduction effects in terms of the numbers of accidents, thus, one can say that the rumple strips on freeways has the reduction effect in traffic accidents.
The importance of this study is in that, in addition to domestic studies done for unit line and unit block, it has tried to analyze the reduction effects for more types of traffic accidents in each region and route.
The limitation of this study can be, however, found in the use of its methodology. The study has actually attempted to adjust the effects of external variable factors of the highways by taking Annual Average Daily Traffic(AADT) into account and the numbers of traffic accidents as well. Since there are more various external variable factors other than this, however, further applications of various methodologies should be sought by investigating those usefulness.
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