미국 시애틀시 지속가능한 도시재생 수법으로서 어반빌리지(Urban Village) 전략에 관한 연구 : 공공 프로젝트 재생과 민간 디자인 컨트롤을 중심으로 A Study on the Urban Village Strategy as the Method for Sustainable Urban Regeneration in Seattle원문보기
우리나라에서도 최근 활발하게 논의되고 있는 ‘살기좋은 지역 만들기’ 운동은 대량생산 중심의 기능주의에서 벗어나 인간적인 친밀감과 문화적 다양성을 우선으로 하는 도시 만들기에 초점을 두고 있다. 이와 같은 흐름은 서구의 뉴어바니즘이나 어반빌리지 운동과 같은 맥락에 있다. 지속가능한 환경 실현을 위한 ‘어반빌리지’는 휴먼스케일을 고려한 개발, 고품위 디자인, 복합개발, 기반시설, 커뮤니티 통합 및 효과적인 유지관리를 원칙으로 만들어진 ...
우리나라에서도 최근 활발하게 논의되고 있는 ‘살기좋은 지역 만들기’ 운동은 대량생산 중심의 기능주의에서 벗어나 인간적인 친밀감과 문화적 다양성을 우선으로 하는 도시 만들기에 초점을 두고 있다. 이와 같은 흐름은 서구의 뉴어바니즘이나 어반빌리지 운동과 같은 맥락에 있다. 지속가능한 환경 실현을 위한 ‘어반빌리지’는 휴먼스케일을 고려한 개발, 고품위 디자인, 복합개발, 기반시설, 커뮤니티 통합 및 효과적인 유지관리를 원칙으로 만들어진 도시설계 및 커뮤니티 이론으로 오늘날 도시 및 주거단지 계획의 새로운 흐름을 이루고 있다. 미국 시애틀시는 어반빌리지 전략을 통한 성공적인 도시재생 사례로서 지속가능한 ①도시설계, ②커뮤니티, ③성장관리를 포괄하고 있다. 구체적으로 도시기반시설과 서비스에 대한 공공투자이익을 최대화하면서 다양한 주택공급 및 고용촉진, 보행자 중심의 커뮤니티 형성을 하고 개인과 커뮤니티의 상호이익을 증가시키기 위한 협력을 촉진시키기 위해 도시기본계획과 근린계획이 상호 보완하면서 추구할 방향을 제시하고 있다. 그리고 특정 지역을 발전목표에 따라 관리하고 재활성화 시키면서 경제적 잠재력이 매우 높은 곳과 다소 낮은 곳의 특성을 적극 활용하여 공공의 적극적인 개입과 민간의 협력을 통해 다양한 개발을 유도한다. 이는 각 지역의 특성을 보전하는 방향을 가지면서 커뮤니티를 기반으로 한 지속가능한 지역 만들기의 모범을 보여주고 있다. 지속가능한 도시재생 수법으로서 시애틀시 어반빌리지 전략의 기능과 활용을 분석하기 위해 빌리지 재생방식에 따른 특성을 공공에서 실시하고 있는 프로젝트재생과 민간을 대상으로 한 디자인컨트롤을 분석의 틀로 사용하였다. 이를 바탕으로 미국 워싱턴주 시애틀시에 지정된 3개의 어반빌리지를 선정하여 조사한 결과, 각 빌리지에서 설정한 근린계획이 도시형태, 커뮤니티 및 지역특성을 보전하고 촉진시키기 위해 다양한 프로젝트 재생과 경관컨트롤을 실시하고 있는 것으로 파악되었다. 그리고 전략을 통해 효율적이고 체계적인 성장목표를 제시함으로서 근린이 발전할 가능성을 제고 해주는 역할을 하고 있음을 알 수 있었다. 이러한 결과를 바탕으로 미국 시애틀시 도시재생 수법으로서 어반빌리지 전략의 특성을 정리하고, 그에 따른 결론을 도출하면 다음과 같다. 첫째, 광역적인 성장관리정책과 도시재생을 연계하고 개별수법의 포괄적 활용을 위한 어반빌리지 전략이 ‘지속가능한 시애틀’이라는 도시기본계획 슬로건과 함께 다양한 도시정책을 총체적으로 묶고 있다. 이는 통합된 성장관리형 도시재생의 개념으로서 경제성장과 커뮤니티 보전이 조화를 이루는 지속가능한 도시개발을 추구하고자 하는 것이다. 둘째, 어반빌리지 전략의 핵심인 ‘마을만들기’를 근린지역별로 계획하여 커뮤니티를 중심으로 한 상향식 계획을 수립하고 있다. 우리나라의 경우 도시차원의 계획은 커뮤니티 고유특성이나 주민의견을 반영하지 못한 하향식 계획인데 반해 시애틀시의 사례는 도시전체의 발전과 커뮤니티 발전을 상호 조화시키는 방식으로 진행되었다는 점에서 시사점을 주고 있다. 셋째, 어반빌리지 전략은 공공프로젝트재생을 통해 물리적 환경개선뿐만 아니라 도시의 전반적 수준을 증진하고 지역 커뮤니티를 활성화시킨다. 우리나라에서도 대단위 재생활동에서 특정지역을 지구단위계획구역으로 묶어 종합적이고 체계적인 공간계획을 세우고 있고, 지역공동체 형성 및 복원을 위해 살기좋은 지역 만들기 사례가 있지만 지역의 정체성과 떨어지는 재생활동으로 인해 도시재생의 필요성에 계속 의문점을 가지게 된다. 반면 시애틀시의 사례에서 전략으로 구분된 38개 빌리지는 빌리지 위계와 성격에 따라 대규모 프로젝트에서 소규모 프로젝트까지 도시재생의 필요성을 만족하고 있다. 넷째, 어반빌리지 전략은 민간디자인 컨트롤을 통해 전략적 지구경관을 형성하고 있다. 우리나라의 경우 도시경관 개선을 위해 서울시 디자인가이드라인 수립과 지자체별로 경관계획을 수립하고 있지만 커뮤니티를 중심으로 만들어진 세부적인 지역특성과 디자인이슈 등이 반영되지 못하고 있는 실정이다. 시애틀시 도시재생(디자인컨트롤)에서 주민참여는 현재 지속적이고 통합적인 도시재생을 추진하기 위한 종합적인 지역관리체계가 마련되어 있지 않은 우리나라에 많은 시사점을 주고 있다. 어반빌리지 전략을 지속가능한 도시재생수법의 관점에서 공공 프로젝트 재생수법과 민간 디자인 컨트롤수법으로 살펴봄으로서 ‘지역의 지속가능한 재생’에 대해 분석하였다. 이는 지속가능한 도시재생에서 수단과 방법에 대한 논의를 제공할 수 있으며, 본 연구를 통해 도출된 도시재생 특성을 실제 국내 실정에 맞게 활용하기 위해서는 기본적으로 지역 커뮤니티 계획을 수립해야 할 것이며 현재 운영 중인 기존 수법의 개선방안과 대안을 제시할 수 있는 연구가 진행되어야 할 것이다.
우리나라에서도 최근 활발하게 논의되고 있는 ‘살기좋은 지역 만들기’ 운동은 대량생산 중심의 기능주의에서 벗어나 인간적인 친밀감과 문화적 다양성을 우선으로 하는 도시 만들기에 초점을 두고 있다. 이와 같은 흐름은 서구의 뉴어바니즘이나 어반빌리지 운동과 같은 맥락에 있다. 지속가능한 환경 실현을 위한 ‘어반빌리지’는 휴먼스케일을 고려한 개발, 고품위 디자인, 복합개발, 기반시설, 커뮤니티 통합 및 효과적인 유지관리를 원칙으로 만들어진 도시설계 및 커뮤니티 이론으로 오늘날 도시 및 주거단지 계획의 새로운 흐름을 이루고 있다. 미국 시애틀시는 어반빌리지 전략을 통한 성공적인 도시재생 사례로서 지속가능한 ①도시설계, ②커뮤니티, ③성장관리를 포괄하고 있다. 구체적으로 도시기반시설과 서비스에 대한 공공투자이익을 최대화하면서 다양한 주택공급 및 고용촉진, 보행자 중심의 커뮤니티 형성을 하고 개인과 커뮤니티의 상호이익을 증가시키기 위한 협력을 촉진시키기 위해 도시기본계획과 근린계획이 상호 보완하면서 추구할 방향을 제시하고 있다. 그리고 특정 지역을 발전목표에 따라 관리하고 재활성화 시키면서 경제적 잠재력이 매우 높은 곳과 다소 낮은 곳의 특성을 적극 활용하여 공공의 적극적인 개입과 민간의 협력을 통해 다양한 개발을 유도한다. 이는 각 지역의 특성을 보전하는 방향을 가지면서 커뮤니티를 기반으로 한 지속가능한 지역 만들기의 모범을 보여주고 있다. 지속가능한 도시재생 수법으로서 시애틀시 어반빌리지 전략의 기능과 활용을 분석하기 위해 빌리지 재생방식에 따른 특성을 공공에서 실시하고 있는 프로젝트재생과 민간을 대상으로 한 디자인컨트롤을 분석의 틀로 사용하였다. 이를 바탕으로 미국 워싱턴주 시애틀시에 지정된 3개의 어반빌리지를 선정하여 조사한 결과, 각 빌리지에서 설정한 근린계획이 도시형태, 커뮤니티 및 지역특성을 보전하고 촉진시키기 위해 다양한 프로젝트 재생과 경관컨트롤을 실시하고 있는 것으로 파악되었다. 그리고 전략을 통해 효율적이고 체계적인 성장목표를 제시함으로서 근린이 발전할 가능성을 제고 해주는 역할을 하고 있음을 알 수 있었다. 이러한 결과를 바탕으로 미국 시애틀시 도시재생 수법으로서 어반빌리지 전략의 특성을 정리하고, 그에 따른 결론을 도출하면 다음과 같다. 첫째, 광역적인 성장관리정책과 도시재생을 연계하고 개별수법의 포괄적 활용을 위한 어반빌리지 전략이 ‘지속가능한 시애틀’이라는 도시기본계획 슬로건과 함께 다양한 도시정책을 총체적으로 묶고 있다. 이는 통합된 성장관리형 도시재생의 개념으로서 경제성장과 커뮤니티 보전이 조화를 이루는 지속가능한 도시개발을 추구하고자 하는 것이다. 둘째, 어반빌리지 전략의 핵심인 ‘마을만들기’를 근린지역별로 계획하여 커뮤니티를 중심으로 한 상향식 계획을 수립하고 있다. 우리나라의 경우 도시차원의 계획은 커뮤니티 고유특성이나 주민의견을 반영하지 못한 하향식 계획인데 반해 시애틀시의 사례는 도시전체의 발전과 커뮤니티 발전을 상호 조화시키는 방식으로 진행되었다는 점에서 시사점을 주고 있다. 셋째, 어반빌리지 전략은 공공프로젝트재생을 통해 물리적 환경개선뿐만 아니라 도시의 전반적 수준을 증진하고 지역 커뮤니티를 활성화시킨다. 우리나라에서도 대단위 재생활동에서 특정지역을 지구단위계획구역으로 묶어 종합적이고 체계적인 공간계획을 세우고 있고, 지역공동체 형성 및 복원을 위해 살기좋은 지역 만들기 사례가 있지만 지역의 정체성과 떨어지는 재생활동으로 인해 도시재생의 필요성에 계속 의문점을 가지게 된다. 반면 시애틀시의 사례에서 전략으로 구분된 38개 빌리지는 빌리지 위계와 성격에 따라 대규모 프로젝트에서 소규모 프로젝트까지 도시재생의 필요성을 만족하고 있다. 넷째, 어반빌리지 전략은 민간디자인 컨트롤을 통해 전략적 지구경관을 형성하고 있다. 우리나라의 경우 도시경관 개선을 위해 서울시 디자인가이드라인 수립과 지자체별로 경관계획을 수립하고 있지만 커뮤니티를 중심으로 만들어진 세부적인 지역특성과 디자인이슈 등이 반영되지 못하고 있는 실정이다. 시애틀시 도시재생(디자인컨트롤)에서 주민참여는 현재 지속적이고 통합적인 도시재생을 추진하기 위한 종합적인 지역관리체계가 마련되어 있지 않은 우리나라에 많은 시사점을 주고 있다. 어반빌리지 전략을 지속가능한 도시재생수법의 관점에서 공공 프로젝트 재생수법과 민간 디자인 컨트롤수법으로 살펴봄으로서 ‘지역의 지속가능한 재생’에 대해 분석하였다. 이는 지속가능한 도시재생에서 수단과 방법에 대한 논의를 제공할 수 있으며, 본 연구를 통해 도출된 도시재생 특성을 실제 국내 실정에 맞게 활용하기 위해서는 기본적으로 지역 커뮤니티 계획을 수립해야 할 것이며 현재 운영 중인 기존 수법의 개선방안과 대안을 제시할 수 있는 연구가 진행되어야 할 것이다.
One of the active movements recently discussed in Korea is 'Happy Korea' movement, which focuses on developing the city in which human intimacy and cultural diversity have priority escaping from the functionalism based on mass-production. This trend is in the same context of New Urbanism or Urban Vi...
One of the active movements recently discussed in Korea is 'Happy Korea' movement, which focuses on developing the city in which human intimacy and cultural diversity have priority escaping from the functionalism based on mass-production. This trend is in the same context of New Urbanism or Urban Village movement in Western societies. The 'Urban Village' for the realization of sustainable environment is a theory of urban design and community with the principle of the development by human-scale, high-quality design, complex development, infrastructure, community integration, and effective maintenance, which constitutes a new flow of contemporary urban planning and residential complex design. Seattle represents a case of successful urban regeneration through this urban village strategy, including sustainable ①urban design; ②community; ③growth management. To be more specific, in order to maximize the public investment interest on the urban infrastructure and service; to supply various houses and promote employment; to make pedestrian-oriented communities and facilitate the cooperation of individuals and communities to improve mutual interest, the urban general plan and the neighborhood plan are suggesting the direction that they should pursue in mutual complementation with each other. Also, by managing and reviving particular sites according to the purpose of development and actively utilizing the characteristics of the sites with high economic-potentials and relatively low ones, the strategy derives a variety of development from active public intervention and private cooperation. This represents a model of making sustainable local area based on community with the direction of conserving each areas' characteristics. In order to analyze the function and utilization of the urban village strategy in Seattle as the method for sustainable urban regeneration, the regeneration of public projects and the design control targeting private sectors were used as the frame of analysis, and the research based on it was conducted targeting the three urban villages designated in Seattle, Washington, the U.S.A. As a consequence, it was figured out that the neighborhood plans established in each villages were implementing various project regeneration and landscape control in order to conserve and facilitate urban form, communities and local characteristics. Also, it was noted that as the strategy suggests efficient and systematic objective for growth, it plays a role of increasing the potential to develop neighborhood. On the basis of this result, to summarize the characteristics of urban village strategy as the method for urban regeneration in Seattle and accordingly elicit the conclusion is as follows: First, the urban village strategy to connect the regional policy of growth-management with urban regeneration and comprehensively utilize individual methods is binding up all various urban policies together with the urban general plan's slogan, 'Sustainable Seattle.' This is the concept of urban regeneration as an integrated growth-management, and intends to pursue the sustainable urban development to realize the harmony between economic growth and community conservation. Second, the core of urban village strategy, 'community development,' is planned by each neighborhoods, which establishes the bottom-up scheme focusing on a community. In Korea, the planning at the urban level have top-down schemes which do not reflect the inherent characteristics of community or citizens' ideas, whereas in the case of Seattle, it is suggestive that it was planned in the way of mutually harmonizing the overall development of the city with community development. Third, the urban village strategy not only improves physical environment but also enhances the overall level of a city and revitalize local communities, via public project regeneration. Also in Korea, the comprehensive and systematic space planning to bind up particular areas in a district unit planning area through a large-scale regeneration activity, and there is a case of 'Happy Korea' for the development and restoration of community, but the regeneration activities far from local identities cause constant skepticism about the need of such regeneration. In contrast, the 38 villages classified by the strategy in the case of Seattle, satisfy the need of urban regeneration from macro- to micro-scale projects by the hierarchy and characteristics of villages. Finally, the urban village strategy is making strategical district landscapes by controlling private designs. In case of Korea, for the improvement of urban landscape, the design guideline for Seoul and the landscape planning by each local government are being established, but the detailed local characteristics and design issues focused on communities have not been reflected. In the urban regeneration (or design control) shown in the case of Seattle, local citizens' participation is suggesting many lessons to Korea in which the comprehensive local management system for the implementation of steady and integrated urban regeneration has not been prepared. By looking into the urban village strategy as the method for public project regeneration and private design control in terms of urban regeneration, 'sustainable local regeneration' was analyzed. This can provide the discussion over the means and methods for sustainable urban regeneration, and in order to utilize the characteristics of urban regeneration derived from this study properly in the real domestic condition, it will be basically needed to establish the local community plan, and to carry out the future study which can improve the existing method and suggest the alternative.
One of the active movements recently discussed in Korea is 'Happy Korea' movement, which focuses on developing the city in which human intimacy and cultural diversity have priority escaping from the functionalism based on mass-production. This trend is in the same context of New Urbanism or Urban Village movement in Western societies. The 'Urban Village' for the realization of sustainable environment is a theory of urban design and community with the principle of the development by human-scale, high-quality design, complex development, infrastructure, community integration, and effective maintenance, which constitutes a new flow of contemporary urban planning and residential complex design. Seattle represents a case of successful urban regeneration through this urban village strategy, including sustainable ①urban design; ②community; ③growth management. To be more specific, in order to maximize the public investment interest on the urban infrastructure and service; to supply various houses and promote employment; to make pedestrian-oriented communities and facilitate the cooperation of individuals and communities to improve mutual interest, the urban general plan and the neighborhood plan are suggesting the direction that they should pursue in mutual complementation with each other. Also, by managing and reviving particular sites according to the purpose of development and actively utilizing the characteristics of the sites with high economic-potentials and relatively low ones, the strategy derives a variety of development from active public intervention and private cooperation. This represents a model of making sustainable local area based on community with the direction of conserving each areas' characteristics. In order to analyze the function and utilization of the urban village strategy in Seattle as the method for sustainable urban regeneration, the regeneration of public projects and the design control targeting private sectors were used as the frame of analysis, and the research based on it was conducted targeting the three urban villages designated in Seattle, Washington, the U.S.A. As a consequence, it was figured out that the neighborhood plans established in each villages were implementing various project regeneration and landscape control in order to conserve and facilitate urban form, communities and local characteristics. Also, it was noted that as the strategy suggests efficient and systematic objective for growth, it plays a role of increasing the potential to develop neighborhood. On the basis of this result, to summarize the characteristics of urban village strategy as the method for urban regeneration in Seattle and accordingly elicit the conclusion is as follows: First, the urban village strategy to connect the regional policy of growth-management with urban regeneration and comprehensively utilize individual methods is binding up all various urban policies together with the urban general plan's slogan, 'Sustainable Seattle.' This is the concept of urban regeneration as an integrated growth-management, and intends to pursue the sustainable urban development to realize the harmony between economic growth and community conservation. Second, the core of urban village strategy, 'community development,' is planned by each neighborhoods, which establishes the bottom-up scheme focusing on a community. In Korea, the planning at the urban level have top-down schemes which do not reflect the inherent characteristics of community or citizens' ideas, whereas in the case of Seattle, it is suggestive that it was planned in the way of mutually harmonizing the overall development of the city with community development. Third, the urban village strategy not only improves physical environment but also enhances the overall level of a city and revitalize local communities, via public project regeneration. Also in Korea, the comprehensive and systematic space planning to bind up particular areas in a district unit planning area through a large-scale regeneration activity, and there is a case of 'Happy Korea' for the development and restoration of community, but the regeneration activities far from local identities cause constant skepticism about the need of such regeneration. In contrast, the 38 villages classified by the strategy in the case of Seattle, satisfy the need of urban regeneration from macro- to micro-scale projects by the hierarchy and characteristics of villages. Finally, the urban village strategy is making strategical district landscapes by controlling private designs. In case of Korea, for the improvement of urban landscape, the design guideline for Seoul and the landscape planning by each local government are being established, but the detailed local characteristics and design issues focused on communities have not been reflected. In the urban regeneration (or design control) shown in the case of Seattle, local citizens' participation is suggesting many lessons to Korea in which the comprehensive local management system for the implementation of steady and integrated urban regeneration has not been prepared. By looking into the urban village strategy as the method for public project regeneration and private design control in terms of urban regeneration, 'sustainable local regeneration' was analyzed. This can provide the discussion over the means and methods for sustainable urban regeneration, and in order to utilize the characteristics of urban regeneration derived from this study properly in the real domestic condition, it will be basically needed to establish the local community plan, and to carry out the future study which can improve the existing method and suggest the alternative.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.