본 연구는 공감적 듣기의 특성 및 원리를 탐색하고 공감적 듣기의 방법을 연구하여 듣기를 효과적으로 지도할 수 있는 대화 학습 방법을 구안하는 것을 목적으로 한다. 학습자는 공감적 듣기 중심의 대화 방법을 통해 시시각각 주어지는 다른 사람과의 상호작용에서 능동적이고 적극적인 태도로 가지고 참여하며 원활한 인간관계를 유지할 수 있다. 의사소통은 일방적인 의사전달이 아니라 상대와 더불어 협력적으로 의미를 구성하고 공유해 가는 과정이므로 화자뿐 아니라 청자의 역할이 매우 중요하다. 그럼에도 불구하고 그동안 청자의 역할에 대한 주체적이고 ...
본 연구는 공감적 듣기의 특성 및 원리를 탐색하고 공감적 듣기의 방법을 연구하여 듣기를 효과적으로 지도할 수 있는 대화 학습 방법을 구안하는 것을 목적으로 한다. 학습자는 공감적 듣기 중심의 대화 방법을 통해 시시각각 주어지는 다른 사람과의 상호작용에서 능동적이고 적극적인 태도로 가지고 참여하며 원활한 인간관계를 유지할 수 있다. 의사소통은 일방적인 의사전달이 아니라 상대와 더불어 협력적으로 의미를 구성하고 공유해 가는 과정이므로 화자뿐 아니라 청자의 역할이 매우 중요하다. 그럼에도 불구하고 그동안 청자의 역할에 대한 주체적이고 전략적인 지도가 미비한 상태였음을 부인할 수 없다. 본 연구는 상대방을 인정하고 배려하는 언어 사용 태도, 원만한 인간관계를 유지할 수 있는 의사소통 방법, 대화 참여자 사이의 심리적·사회적 의사소통이 원활하게 이루어질 수 있는 방법을 찾아보고자 다음과 같은 순서로 진행하였다. 우선 Ⅱ장에서는 공감적 듣기의 이론적 배경을 살펴봄으로써 듣기 지도 전략에 대한 유의미한 방안들을 제시하고자 하였다. 공감적 듣기는 그동안 강조되어 온 음성 언어 표현의 이해 차원을 벗어나 청자와 공감을 바탕으로 한 상호작용, 청자의 능동적이고 적극적인 역할, 일상대화에서 구체적이고 실질적인 대화 자세 및 태도 등의 방법을 강조한 것이다. 이를 위해 현행 교육과정과 교과서에 나타나는 공감적 듣기 교육 실태를 분석하고 실제 교육 활동 속에서 공감적 듣기를 어떻게 지도하여야 할 지 방향을 모색하였다. Ⅲ장에서는 공감적 듣기 중심의 대화 방법을 구체적으로 개발하고 실제 수업에 적용하였다. 공감적 듣기 구성요소 및 그에 따른 목표를 설정하고, 목표에 적절한 전략들을 추출하여 그에 합당한 활동과 자료를 개발하였다. 공감적 듣기 중심의 대화 학습활동은 모 초등학교 6학년 학생들을 대상으로 실제 교수·학습 활동을 전개하였다. 공감적 듣기의 여섯 가지 수행 목표를 달성하기 위해 활동 중심 수업을 실시한 결과는 다음과 같다. 첫째, 공감적 듣기 전략의 적용으로 학습자들은 듣기가 말하기에 앞서 이루어져야하는 중요한 학습 내용이라는 것을 이해하게 되고, 들을 때의 자세는 어떻게 하는 것이 바른 듣기이며, 상대방의 기분을 이해하여 주려는 기본태도를 유지하려는 정의적인 태도의 향상을 보여주었다. 둘째, 듣기의 여러 가지 방법을 익히기 위한 활동을 하면서 잘 듣기 위해서는 잘 알아야한다는 것과, 자신의 감정을 이해하고 표현하는 것, 생각이나 느낌을 이해하고 표현하는 것 등 여러 가지 활동을 통해 자신뿐만 아니라 다른 사람의 감정을 이해하고 더 많이 알아내고 싶어 하는 인지적 영역에도 관심을 가지게 되었다. 셋째, 공감적 듣기 전략의 학습은 대인관계를 원활하게 하는데도 좋은 활동이 될 수 있다. 공감적 듣기가 상대방의 이야기를 무조건 수용하면서 시작하는 과정이기 때문에 말하기에 자신이 없는 학생들도 자신의 이야기에 긍정적인 반응이 돌아올 것을 기대하며 여러 사람 앞에서 말하기를 주저하지 않고 좀 더 적극적으로 대화에 참여하는 모습을 볼 수 있었다. 본 연구자가 구안한 공감적 듣기 지도를 위한 전략들은 의사소통에서 대화자의 자세가 중요하게 대두되고 있는 현대 사회에서 누구나 반드시 갖추어야 할 기본 듣기의 자세이므로 다양한 방법으로 연구되고 지도되어야 할 것이다.
본 연구는 공감적 듣기의 특성 및 원리를 탐색하고 공감적 듣기의 방법을 연구하여 듣기를 효과적으로 지도할 수 있는 대화 학습 방법을 구안하는 것을 목적으로 한다. 학습자는 공감적 듣기 중심의 대화 방법을 통해 시시각각 주어지는 다른 사람과의 상호작용에서 능동적이고 적극적인 태도로 가지고 참여하며 원활한 인간관계를 유지할 수 있다. 의사소통은 일방적인 의사전달이 아니라 상대와 더불어 협력적으로 의미를 구성하고 공유해 가는 과정이므로 화자뿐 아니라 청자의 역할이 매우 중요하다. 그럼에도 불구하고 그동안 청자의 역할에 대한 주체적이고 전략적인 지도가 미비한 상태였음을 부인할 수 없다. 본 연구는 상대방을 인정하고 배려하는 언어 사용 태도, 원만한 인간관계를 유지할 수 있는 의사소통 방법, 대화 참여자 사이의 심리적·사회적 의사소통이 원활하게 이루어질 수 있는 방법을 찾아보고자 다음과 같은 순서로 진행하였다. 우선 Ⅱ장에서는 공감적 듣기의 이론적 배경을 살펴봄으로써 듣기 지도 전략에 대한 유의미한 방안들을 제시하고자 하였다. 공감적 듣기는 그동안 강조되어 온 음성 언어 표현의 이해 차원을 벗어나 청자와 공감을 바탕으로 한 상호작용, 청자의 능동적이고 적극적인 역할, 일상대화에서 구체적이고 실질적인 대화 자세 및 태도 등의 방법을 강조한 것이다. 이를 위해 현행 교육과정과 교과서에 나타나는 공감적 듣기 교육 실태를 분석하고 실제 교육 활동 속에서 공감적 듣기를 어떻게 지도하여야 할 지 방향을 모색하였다. Ⅲ장에서는 공감적 듣기 중심의 대화 방법을 구체적으로 개발하고 실제 수업에 적용하였다. 공감적 듣기 구성요소 및 그에 따른 목표를 설정하고, 목표에 적절한 전략들을 추출하여 그에 합당한 활동과 자료를 개발하였다. 공감적 듣기 중심의 대화 학습활동은 모 초등학교 6학년 학생들을 대상으로 실제 교수·학습 활동을 전개하였다. 공감적 듣기의 여섯 가지 수행 목표를 달성하기 위해 활동 중심 수업을 실시한 결과는 다음과 같다. 첫째, 공감적 듣기 전략의 적용으로 학습자들은 듣기가 말하기에 앞서 이루어져야하는 중요한 학습 내용이라는 것을 이해하게 되고, 들을 때의 자세는 어떻게 하는 것이 바른 듣기이며, 상대방의 기분을 이해하여 주려는 기본태도를 유지하려는 정의적인 태도의 향상을 보여주었다. 둘째, 듣기의 여러 가지 방법을 익히기 위한 활동을 하면서 잘 듣기 위해서는 잘 알아야한다는 것과, 자신의 감정을 이해하고 표현하는 것, 생각이나 느낌을 이해하고 표현하는 것 등 여러 가지 활동을 통해 자신뿐만 아니라 다른 사람의 감정을 이해하고 더 많이 알아내고 싶어 하는 인지적 영역에도 관심을 가지게 되었다. 셋째, 공감적 듣기 전략의 학습은 대인관계를 원활하게 하는데도 좋은 활동이 될 수 있다. 공감적 듣기가 상대방의 이야기를 무조건 수용하면서 시작하는 과정이기 때문에 말하기에 자신이 없는 학생들도 자신의 이야기에 긍정적인 반응이 돌아올 것을 기대하며 여러 사람 앞에서 말하기를 주저하지 않고 좀 더 적극적으로 대화에 참여하는 모습을 볼 수 있었다. 본 연구자가 구안한 공감적 듣기 지도를 위한 전략들은 의사소통에서 대화자의 자세가 중요하게 대두되고 있는 현대 사회에서 누구나 반드시 갖추어야 할 기본 듣기의 자세이므로 다양한 방법으로 연구되고 지도되어야 할 것이다.
The purpose of this study was to devise dialogue learning methods to teach listening effectively by examining the characteristics and principles of emphatic listening and investigate the methods of emphatic listening. By adopting emphatic listening-based dialogue methods, the learners take an active...
The purpose of this study was to devise dialogue learning methods to teach listening effectively by examining the characteristics and principles of emphatic listening and investigate the methods of emphatic listening. By adopting emphatic listening-based dialogue methods, the learners take an active and aggressive attitude toward their interactions with others given differently at every moment and maintain smooth interpersonal relationships. Since communication is not one-way and involves a process of at least two people constructing meanings together and sharing them, the roles of the listener as well as the speaker are very important. Despite the importance, however, there has been the shortage of independent and strategic instructions of the listener's role. Thus the study set out to search for the attitudes of language use to recognize and consider others, the communication methods to maintain smooth interpersonal relationships, and the ways to make psychological and social communication among dialogue participants smooth. The study progressed in the following order: Chapter Ⅱ reviewed the theoretical background of emphatic listening and suggested significant plans for the strategies of listening instruction. Graduating from the understanding of the expression of spoken language that's been emphasized for years, emphatic listening places emphasis on interactions based on empathy with the listener, the listener's active and aggressive roles, and practical and specific attitudes and methods of dialogue in everyday life. The investigator analyzed the education of emphatic listening in the current curriculums and textbooks and searched for the directions as to how to teach emphatic listening in actual educational activities. In Chapter Ⅲ, I developed specific dialogue methods based on emphatic listening and applied to them actual classes. By setting goals proper for the constituents of emphatic listening and building strategies proper for the goals, I developed appropriate activities and data. I applied dialogue learning activities based on emphatic listening to the six graders at an elementary school in Gyeongsangbuk Province during actual teaching and learning activities. The activity-based classes designed to attain the six performance goals of emphatic listening led to the following results: First, the application of the strategy of emphatic listening made the students understand that listening should precede speaking as an important learning content, learned about the right attitude of listening, and improved their affective attitude of maintaining the basics of understanding how the others felt. Secondly, engaging in the activities to learn the various methods of listening, the students figured out that they should have knowledge to listen well. Doing a range of activities to express their emotions and understand and depict their thoughts and feelings, they also took interest in the cognitive domain that involved wishing to understand and know more about others' feelings. And finally, learning through the strategy of emphatic listening can be a good activity to build good interpersonal relationships. In emphatic listening, one starts his or her speech by accepting the other's story with no condition. Thus those students who had no confidence in speaking didn't hesitate before speaking in front of others and became more active participating in dialogues expecting positive reactions to their stories. The strategies to teach emphatic listening devised in the study are the basic listening attitude required from everyone living in the modern society where the attitude is important among the participants in communication. Thus there should more efforts to study and teach them in diverse ways.
The purpose of this study was to devise dialogue learning methods to teach listening effectively by examining the characteristics and principles of emphatic listening and investigate the methods of emphatic listening. By adopting emphatic listening-based dialogue methods, the learners take an active and aggressive attitude toward their interactions with others given differently at every moment and maintain smooth interpersonal relationships. Since communication is not one-way and involves a process of at least two people constructing meanings together and sharing them, the roles of the listener as well as the speaker are very important. Despite the importance, however, there has been the shortage of independent and strategic instructions of the listener's role. Thus the study set out to search for the attitudes of language use to recognize and consider others, the communication methods to maintain smooth interpersonal relationships, and the ways to make psychological and social communication among dialogue participants smooth. The study progressed in the following order: Chapter Ⅱ reviewed the theoretical background of emphatic listening and suggested significant plans for the strategies of listening instruction. Graduating from the understanding of the expression of spoken language that's been emphasized for years, emphatic listening places emphasis on interactions based on empathy with the listener, the listener's active and aggressive roles, and practical and specific attitudes and methods of dialogue in everyday life. The investigator analyzed the education of emphatic listening in the current curriculums and textbooks and searched for the directions as to how to teach emphatic listening in actual educational activities. In Chapter Ⅲ, I developed specific dialogue methods based on emphatic listening and applied to them actual classes. By setting goals proper for the constituents of emphatic listening and building strategies proper for the goals, I developed appropriate activities and data. I applied dialogue learning activities based on emphatic listening to the six graders at an elementary school in Gyeongsangbuk Province during actual teaching and learning activities. The activity-based classes designed to attain the six performance goals of emphatic listening led to the following results: First, the application of the strategy of emphatic listening made the students understand that listening should precede speaking as an important learning content, learned about the right attitude of listening, and improved their affective attitude of maintaining the basics of understanding how the others felt. Secondly, engaging in the activities to learn the various methods of listening, the students figured out that they should have knowledge to listen well. Doing a range of activities to express their emotions and understand and depict their thoughts and feelings, they also took interest in the cognitive domain that involved wishing to understand and know more about others' feelings. And finally, learning through the strategy of emphatic listening can be a good activity to build good interpersonal relationships. In emphatic listening, one starts his or her speech by accepting the other's story with no condition. Thus those students who had no confidence in speaking didn't hesitate before speaking in front of others and became more active participating in dialogues expecting positive reactions to their stories. The strategies to teach emphatic listening devised in the study are the basic listening attitude required from everyone living in the modern society where the attitude is important among the participants in communication. Thus there should more efforts to study and teach them in diverse ways.
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#초등국어교육 공감적 듣기 공감
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