LNG운반선의 추진장치는 에너지 문제 들과 깊은 연관이 있으므로 이에 대한 고찰은 이해 당사자인 조선소, 선주, 용선사, 해운회사뿐 만 아니라 관련 산업계의 큰 관심사이다. 에너지 시장환경의 변화에 따라 보다 체계적이고 과학적인 연구가 필요하다. 검토대상의 추진장치 option은 크게 이중연료디젤엔진, 재액화 장치 장착 단일연료디젤엔진, 이중연료스팀터빈엔진 및 가스분사이중연료혼합엔진으로 4가지 종류이고 이중연료디젤엔진은 예비출력이 있는 경우와 없는 경우를 나누었다. 선행연구 및 관련업계의 의견을 수렴하여 연료가격, 화물적재용량, 항해거리, 항해속도 및 가동도를 주된 ...
LNG운반선의 추진장치는 에너지 문제 들과 깊은 연관이 있으므로 이에 대한 고찰은 이해 당사자인 조선소, 선주, 용선사, 해운회사뿐 만 아니라 관련 산업계의 큰 관심사이다. 에너지 시장환경의 변화에 따라 보다 체계적이고 과학적인 연구가 필요하다. 검토대상의 추진장치 option은 크게 이중연료디젤엔진, 재액화 장치 장착 단일연료디젤엔진, 이중연료스팀터빈엔진 및 가스분사이중연료혼합엔진으로 4가지 종류이고 이중연료디젤엔진은 예비출력이 있는 경우와 없는 경우를 나누었다. 선행연구 및 관련업계의 의견을 수렴하여 연료가격, 화물적재용량, 항해거리, 항해속도 및 가동도를 주된 독립변수를 설정하였다. 경제성평가 모형으로서 선행연구 및 관련업계의 자료를 참고하여 추진장치 별 화물 1m3당의 수명주기비용과 운송이익을 순현가로 평가하는 방식을 취했다. Option별 공증된 연료효율에 해당하는 비연료소모량(Specific Fuel Consumption)을 업계전문가로부터 구하여 LNG가격과 HFO가격이 변동에 따라 연료비의 유, 불리를 판별하여 추진장치 별로 우선적으로 투입할 연료를 선정하는 원칙을 수립하여 MS-Excel을 이용하여 경제성평가기구를 자체적으로 개발하였다. 개발한 경제성평가기구를 이용하여 과거10년 및 향후4년간의 연료비변동에 대하여 영향력이 큰 비용요소를 찾아내서 이에 관련된 독립변수를 역으로 추적한 결과도 설정된 5가지 독립분수가 영향이 가장 큰 독립변수임을 알게 되었다. 독립변수 별로 영향력을 파악하기 위하여 민감도분석을 수행한 결과 추진장치 선정 시 경제성의 유,불리의 순위 변동을 유발하는 독립변수는 연료가격비(LNG가격을 HFO가격으로 나눈값)와 항해거리로 판명되었다. 본 연구에서 검토한 예비출력을 가진 이중연료디젤엔진은 독립변수와 무관하게 대체로 가장 유리하며 임계연료가격비 115%를 중심으로 option 별 유, 불리가 달리지는 양상을 보이고 있다. 실증분석은 과거 10년동안의 연료가격 변동에 따라 수명주기비용 및 운송이익의 변화를 추적하고 Drewry Report[1]㈜ 및 관련업계 전문가의 자료로써 분석하였다. Drewry Report에 의하여도 지난 수 년간 LNG운반선 신조시장에서 이중연료디젤기관은 선주가 가장 선호하는 option인데 업계 전문가에 따르면 근래 건조된 LNG운반선에 대략 30%정도의 예비출력을 두고 있었다. 두 번째 선택빈도가 높은 추진장치 option은 이중연료스팀터빈엔진인데 이는 경제성검토와 일치한다. 경제성만 볼 경우 가스분사이중연료혼합엔진도 상용화되면 예비출력이 없어도 예비출력을 둔 이중연료디젤기관에 버금갈 수 있는 것으로 분석되었다.
LNG운반선의 추진장치는 에너지 문제 들과 깊은 연관이 있으므로 이에 대한 고찰은 이해 당사자인 조선소, 선주, 용선사, 해운회사뿐 만 아니라 관련 산업계의 큰 관심사이다. 에너지 시장환경의 변화에 따라 보다 체계적이고 과학적인 연구가 필요하다. 검토대상의 추진장치 option은 크게 이중연료디젤엔진, 재액화 장치 장착 단일연료디젤엔진, 이중연료스팀터빈엔진 및 가스분사이중연료혼합엔진으로 4가지 종류이고 이중연료디젤엔진은 예비출력이 있는 경우와 없는 경우를 나누었다. 선행연구 및 관련업계의 의견을 수렴하여 연료가격, 화물적재용량, 항해거리, 항해속도 및 가동도를 주된 독립변수를 설정하였다. 경제성평가 모형으로서 선행연구 및 관련업계의 자료를 참고하여 추진장치 별 화물 1m3당의 수명주기비용과 운송이익을 순현가로 평가하는 방식을 취했다. Option별 공증된 연료효율에 해당하는 비연료소모량(Specific Fuel Consumption)을 업계전문가로부터 구하여 LNG가격과 HFO가격이 변동에 따라 연료비의 유, 불리를 판별하여 추진장치 별로 우선적으로 투입할 연료를 선정하는 원칙을 수립하여 MS-Excel을 이용하여 경제성평가기구를 자체적으로 개발하였다. 개발한 경제성평가기구를 이용하여 과거10년 및 향후4년간의 연료비변동에 대하여 영향력이 큰 비용요소를 찾아내서 이에 관련된 독립변수를 역으로 추적한 결과도 설정된 5가지 독립분수가 영향이 가장 큰 독립변수임을 알게 되었다. 독립변수 별로 영향력을 파악하기 위하여 민감도분석을 수행한 결과 추진장치 선정 시 경제성의 유,불리의 순위 변동을 유발하는 독립변수는 연료가격비(LNG가격을 HFO가격으로 나눈값)와 항해거리로 판명되었다. 본 연구에서 검토한 예비출력을 가진 이중연료디젤엔진은 독립변수와 무관하게 대체로 가장 유리하며 임계연료가격비 115%를 중심으로 option 별 유, 불리가 달리지는 양상을 보이고 있다. 실증분석은 과거 10년동안의 연료가격 변동에 따라 수명주기비용 및 운송이익의 변화를 추적하고 Drewry Report[1]㈜ 및 관련업계 전문가의 자료로써 분석하였다. Drewry Report에 의하여도 지난 수 년간 LNG운반선 신조시장에서 이중연료디젤기관은 선주가 가장 선호하는 option인데 업계 전문가에 따르면 근래 건조된 LNG운반선에 대략 30%정도의 예비출력을 두고 있었다. 두 번째 선택빈도가 높은 추진장치 option은 이중연료스팀터빈엔진인데 이는 경제성검토와 일치한다. 경제성만 볼 경우 가스분사이중연료혼합엔진도 상용화되면 예비출력이 없어도 예비출력을 둔 이중연료디젤기관에 버금갈 수 있는 것으로 분석되었다.
The propulsion system of LNG carriers is to large extent related with the energy topics and thereby the study on it is in itself a big concern of all stakeholders, such as shipbuilders, ship-owners, charter and shipping firms. Therefore systematic studies are required, responding to the change in en...
The propulsion system of LNG carriers is to large extent related with the energy topics and thereby the study on it is in itself a big concern of all stakeholders, such as shipbuilders, ship-owners, charter and shipping firms. Therefore systematic studies are required, responding to the change in energy market environment. The propulsion systems evaluated in this study are 4 kinds of option, that is, Dual Fuel Diesel Electric Propulsion (DFDE), Single Fuel Diesel Mechanical Propulsion with Reliquefaction (SFDM+R), Duel Fuel Steam Turbine Mechanical Propulsion with Reheating (DFSMR) and Duel Fuel Gas Injection Propulsion (MEGI). Here the DFDE is divided into 2 options, one is provided with extra power and the other not. Following preceding studies and the opinions from the related industries, fuel price, cargo loading capacity, voyage distance, speed and availability are chosen as independent variables. In economical evaluation model, Life Cycle Cost (LCC) and Net Profit (NP) per unit cargo volume, 1m3 are compared in net present values through all evaluated options, referring to the preceding studies and the opinions given from the related industries. Acquiring the Specific Fuel Consumptions officially validated for all evaluated options from the specialists in relevant industries, a tool utilized for the economical evaluation has been developed during the study. This tool based upon MS-Excel program plays an important and determinant role for the study. The basic algorithm of the tool follows a fuel throwing principle which is discriminated corresponding to the LNG/HFO prices. With the aid of the tool, it was verified from the cost element analysis for the past 10 plus future 4 years that the 5 chosen independent variables are most influential. The results of sensitivity analysis on the 5 variables says that the fuel price ratio(= LNG price/HFO price) and voyage distance may alter the standing in advantage and/or disadvantage among the options. This study also attests that generally the DFDE with extra power is most beneficial regardless of independent variables and the economical efficiency belonging to the options is changed around Critical Price Ration of 115% against option to option. Actual verification of the statement has been carried out by tracing LCCs and NPs variant to the change in fuel prices for past 10 years and reviewing Drewry Report[1] and the data presented in the appropriate industries. The Drewry Report mentions the ship-owners prefer to the DFDE option in the LNG carrier new-building market for the past few years and the specialists in the industries advised that the recently newly built LNG carriers have adopted DFDE with almost 30% extra power, forming a general trend. The Report also says that the secondly frequently selected option is SFDMR and this result is identical with that of this study. When considering economy only, this study derives that MEGI with no extra power is a follower of DFDE with it, once it is commercialized.
The propulsion system of LNG carriers is to large extent related with the energy topics and thereby the study on it is in itself a big concern of all stakeholders, such as shipbuilders, ship-owners, charter and shipping firms. Therefore systematic studies are required, responding to the change in energy market environment. The propulsion systems evaluated in this study are 4 kinds of option, that is, Dual Fuel Diesel Electric Propulsion (DFDE), Single Fuel Diesel Mechanical Propulsion with Reliquefaction (SFDM+R), Duel Fuel Steam Turbine Mechanical Propulsion with Reheating (DFSMR) and Duel Fuel Gas Injection Propulsion (MEGI). Here the DFDE is divided into 2 options, one is provided with extra power and the other not. Following preceding studies and the opinions from the related industries, fuel price, cargo loading capacity, voyage distance, speed and availability are chosen as independent variables. In economical evaluation model, Life Cycle Cost (LCC) and Net Profit (NP) per unit cargo volume, 1m3 are compared in net present values through all evaluated options, referring to the preceding studies and the opinions given from the related industries. Acquiring the Specific Fuel Consumptions officially validated for all evaluated options from the specialists in relevant industries, a tool utilized for the economical evaluation has been developed during the study. This tool based upon MS-Excel program plays an important and determinant role for the study. The basic algorithm of the tool follows a fuel throwing principle which is discriminated corresponding to the LNG/HFO prices. With the aid of the tool, it was verified from the cost element analysis for the past 10 plus future 4 years that the 5 chosen independent variables are most influential. The results of sensitivity analysis on the 5 variables says that the fuel price ratio(= LNG price/HFO price) and voyage distance may alter the standing in advantage and/or disadvantage among the options. This study also attests that generally the DFDE with extra power is most beneficial regardless of independent variables and the economical efficiency belonging to the options is changed around Critical Price Ration of 115% against option to option. Actual verification of the statement has been carried out by tracing LCCs and NPs variant to the change in fuel prices for past 10 years and reviewing Drewry Report[1] and the data presented in the appropriate industries. The Drewry Report mentions the ship-owners prefer to the DFDE option in the LNG carrier new-building market for the past few years and the specialists in the industries advised that the recently newly built LNG carriers have adopted DFDE with almost 30% extra power, forming a general trend. The Report also says that the secondly frequently selected option is SFDMR and this result is identical with that of this study. When considering economy only, this study derives that MEGI with no extra power is a follower of DFDE with it, once it is commercialized.
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