본 연구는 그림책 읽기 방식(그림책, 소품, 동작, 노래극, 인형극)에 따른 영아의 반응을 살펴보고, 그 교육적 가치를 밝혀 영아교육 현장에서 활용할 수 있는 기초 자료를 제공하는 데 목적이 있다.
본 연구에서 설정한 연구문제는 다음과 같다.
그림책을 읽는 방식에 따른 영아의 반응은 어떠한가?
1. 그림책을 이용해 동화를 들려줄 때 영아의 반응은 어떠한가?
2. 소품을 이용해 동화를 들려줄 때 영아의 반응은 어떠한가?
3. 동작활동을 이용해 동화를 들려줄 때 영아의 반응은 어떠한가?
4. 노래극을 이용해 동화를 들려줄 때 영아의 반응은 어떠한가?
5. 인형극을 이용해 동화를 들려줄 때 영아의 반응은 어떠한가?
본 연구의 대상은 만1세 영아 5명을 대상으로 하였으며 2008년 9월 22일부터 2008년 11월 4일까지 총 8주 동안 참여관찰을 실시하였다.
자료수집은 그림책 읽기 방식에 따른 영아의 반응을 예비 연구 하였으며, Whitehurst와 Valdez-Menchaca(1992)의 분석 기준을 수정, 보완하여 사용하였고, 영아용 그림책 4권을 선정 활용하였다.
수집된 자료의 분석은 그림책 보기 상황의 전사, 분석 단위로 세분화, 자료 분류 및 범주화, ...
본 연구는 그림책 읽기 방식(그림책, 소품, 동작, 노래극, 인형극)에 따른 영아의 반응을 살펴보고, 그 교육적 가치를 밝혀 영아교육 현장에서 활용할 수 있는 기초 자료를 제공하는 데 목적이 있다.
본 연구에서 설정한 연구문제는 다음과 같다.
그림책을 읽는 방식에 따른 영아의 반응은 어떠한가?
1. 그림책을 이용해 동화를 들려줄 때 영아의 반응은 어떠한가?
2. 소품을 이용해 동화를 들려줄 때 영아의 반응은 어떠한가?
3. 동작활동을 이용해 동화를 들려줄 때 영아의 반응은 어떠한가?
4. 노래극을 이용해 동화를 들려줄 때 영아의 반응은 어떠한가?
5. 인형극을 이용해 동화를 들려줄 때 영아의 반응은 어떠한가?
본 연구의 대상은 만1세 영아 5명을 대상으로 하였으며 2008년 9월 22일부터 2008년 11월 4일까지 총 8주 동안 참여관찰을 실시하였다.
자료수집은 그림책 읽기 방식에 따른 영아의 반응을 예비 연구 하였으며, Whitehurst와 Valdez-Menchaca(1992)의 분석 기준을 수정, 보완하여 사용하였고, 영아용 그림책 4권을 선정 활용하였다.
수집된 자료의 분석은 그림책 보기 상황의 전사, 분석 단위로 세분화, 자료 분류 및 범주화, 내용 분석 그리고 범주별 사례 제시의 다섯 단계로 이루어졌다.
본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 그림책 읽기 방식에 따른 영아의 반응에서 언어적 반응으로는 모방하기, 명명하기, 응답하기가 많이 나타났으며 그 다음으로는 혼잣말하기, 자발적 대화가 나타났다. 비언어적 반응으로는 쳐다보기, 모방하기, 손으로 지적하기가 많이 나타났으며 그 다음으로는 요구에 따라 행동하기, 자발적으로 행동하기, 비언어적 응답하기, 거부하거나 거절하기, 뺏기가 나타났다.
둘째, 그림책 읽는 방식에 따른 영아의 반응은 언어적 반응보다 비언어적 반응을 보이는 경우가 많았다. 이는 만 1세의 영아들은 언어적으로 표현하는 것이 부족하기 때문에 언어적 반응보다는 비언어적 반응을 더 많이 보인 것으로 생각된다.
셋째, 5가지 그림책 읽기 방식에서 공통적으로 다음과 같은 반응을 보였다. 언어적 반응으로는 모방하기, 응답하기가 나타났고 비언어적 반응으로는 쳐다보기, 모방하기, 손으로 지적하기 반응이 나타났다. 이는 오감각을 이용해 사물을 탐색하려는 영아의 특성이 잘 반영된 것으로 직접 만져보려 하고 따라해 보려는 모방심리가 강하게 나타났음을 알 수 있다. 반면 되질문하기, 자발적 대화하기, 질문하기는 거의 나타나지 않았다.
넷째, 5가지 그림책 읽기 방식에 따른 영아의 반응을 비교해 보면 다음과 같은 특징을 알 수 있었다. 우선 영아들에게 그림책·인형극을 이용해 동화를 들려줄 때는 대부분 듣기 위주의 모습이 관찰되었다. 이것은 교사가 들려준 것에 대해 영아들이 모방 위주의 수동적인 반응을 보인 것으로 정적이고 소극적인 모습이라 할 수 있다. 하지만 동화를 들은 영아들의 집중력은 높았고 지식의 전달에는 효과적이었다.
다섯째, 다음으로 소품·동작활동·노래극을 이용해 동화를 들려줄 때는 단순한 듣기 차원을 넘어서 교사가 의도하지 않았던 반응을 보였다. 영아들이 과거의 경험을 기억하여 말과 행동으로 표현하고 또래 간의 활발한 상호작용을 보이므로 영아 자신이 주체가 되어 능동적으로 참여하는 모습이 관찰 되었다. 또한 영아들은 그림책 읽기를 스스로 즐겼고 또래간의 놀이를 활성화시켰을 뿐만 아니라 상상력과 창의력 향상에 도움을 주었다.
여섯째, 넷째와 다섯째의 결과를 통해 5가지 그림책 읽기 방식은 상호보완적인 교수방법이라 할 수 있다. 왜냐하면 그림책·인형극을 이용해 동화를 들려주는 방식은 언어적 지식전달에 적절한 방법이며, 소품·동작활동·노래극을 이용해 동화를 들려주는 방식은 창의적이고 사회적인 상호작용에 효과적인 교수방법이기 때문이다.
결론적으로 그림책을 읽는 방식에 따라 영아들의 반응이 다르게 나타나는 것을 알 수 있었다. 그림책을 통한 교육이 단순히 그림책을 읽는 경험을 넘어서 5가지의 읽기 방식을 통해 적절한 균형과 조화를 이루게 되어 영아의 부족한 부분을 보충하는 교수법이 될 수 있었다. 또한 영아들의 지적 호기심과 반응 및 흥미도도 높아지는 계기가 되었다. 따라서 유아교육현장에서 그림책을 단순히 들려주기에서 마치는 것이 아니라 영아 및 교수목적에 따라 그림책을 들려준다면 교육의 효과는 극대화 될 수 있다고 본다.
본 연구는 그림책 읽기 방식(그림책, 소품, 동작, 노래극, 인형극)에 따른 영아의 반응을 살펴보고, 그 교육적 가치를 밝혀 영아교육 현장에서 활용할 수 있는 기초 자료를 제공하는 데 목적이 있다.
본 연구에서 설정한 연구문제는 다음과 같다.
그림책을 읽는 방식에 따른 영아의 반응은 어떠한가?
1. 그림책을 이용해 동화를 들려줄 때 영아의 반응은 어떠한가?
2. 소품을 이용해 동화를 들려줄 때 영아의 반응은 어떠한가?
3. 동작활동을 이용해 동화를 들려줄 때 영아의 반응은 어떠한가?
4. 노래극을 이용해 동화를 들려줄 때 영아의 반응은 어떠한가?
5. 인형극을 이용해 동화를 들려줄 때 영아의 반응은 어떠한가?
본 연구의 대상은 만1세 영아 5명을 대상으로 하였으며 2008년 9월 22일부터 2008년 11월 4일까지 총 8주 동안 참여관찰을 실시하였다.
자료수집은 그림책 읽기 방식에 따른 영아의 반응을 예비 연구 하였으며, Whitehurst와 Valdez-Menchaca(1992)의 분석 기준을 수정, 보완하여 사용하였고, 영아용 그림책 4권을 선정 활용하였다.
수집된 자료의 분석은 그림책 보기 상황의 전사, 분석 단위로 세분화, 자료 분류 및 범주화, 내용 분석 그리고 범주별 사례 제시의 다섯 단계로 이루어졌다.
본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 그림책 읽기 방식에 따른 영아의 반응에서 언어적 반응으로는 모방하기, 명명하기, 응답하기가 많이 나타났으며 그 다음으로는 혼잣말하기, 자발적 대화가 나타났다. 비언어적 반응으로는 쳐다보기, 모방하기, 손으로 지적하기가 많이 나타났으며 그 다음으로는 요구에 따라 행동하기, 자발적으로 행동하기, 비언어적 응답하기, 거부하거나 거절하기, 뺏기가 나타났다.
둘째, 그림책 읽는 방식에 따른 영아의 반응은 언어적 반응보다 비언어적 반응을 보이는 경우가 많았다. 이는 만 1세의 영아들은 언어적으로 표현하는 것이 부족하기 때문에 언어적 반응보다는 비언어적 반응을 더 많이 보인 것으로 생각된다.
셋째, 5가지 그림책 읽기 방식에서 공통적으로 다음과 같은 반응을 보였다. 언어적 반응으로는 모방하기, 응답하기가 나타났고 비언어적 반응으로는 쳐다보기, 모방하기, 손으로 지적하기 반응이 나타났다. 이는 오감각을 이용해 사물을 탐색하려는 영아의 특성이 잘 반영된 것으로 직접 만져보려 하고 따라해 보려는 모방심리가 강하게 나타났음을 알 수 있다. 반면 되질문하기, 자발적 대화하기, 질문하기는 거의 나타나지 않았다.
넷째, 5가지 그림책 읽기 방식에 따른 영아의 반응을 비교해 보면 다음과 같은 특징을 알 수 있었다. 우선 영아들에게 그림책·인형극을 이용해 동화를 들려줄 때는 대부분 듣기 위주의 모습이 관찰되었다. 이것은 교사가 들려준 것에 대해 영아들이 모방 위주의 수동적인 반응을 보인 것으로 정적이고 소극적인 모습이라 할 수 있다. 하지만 동화를 들은 영아들의 집중력은 높았고 지식의 전달에는 효과적이었다.
다섯째, 다음으로 소품·동작활동·노래극을 이용해 동화를 들려줄 때는 단순한 듣기 차원을 넘어서 교사가 의도하지 않았던 반응을 보였다. 영아들이 과거의 경험을 기억하여 말과 행동으로 표현하고 또래 간의 활발한 상호작용을 보이므로 영아 자신이 주체가 되어 능동적으로 참여하는 모습이 관찰 되었다. 또한 영아들은 그림책 읽기를 스스로 즐겼고 또래간의 놀이를 활성화시켰을 뿐만 아니라 상상력과 창의력 향상에 도움을 주었다.
여섯째, 넷째와 다섯째의 결과를 통해 5가지 그림책 읽기 방식은 상호보완적인 교수방법이라 할 수 있다. 왜냐하면 그림책·인형극을 이용해 동화를 들려주는 방식은 언어적 지식전달에 적절한 방법이며, 소품·동작활동·노래극을 이용해 동화를 들려주는 방식은 창의적이고 사회적인 상호작용에 효과적인 교수방법이기 때문이다.
결론적으로 그림책을 읽는 방식에 따라 영아들의 반응이 다르게 나타나는 것을 알 수 있었다. 그림책을 통한 교육이 단순히 그림책을 읽는 경험을 넘어서 5가지의 읽기 방식을 통해 적절한 균형과 조화를 이루게 되어 영아의 부족한 부분을 보충하는 교수법이 될 수 있었다. 또한 영아들의 지적 호기심과 반응 및 흥미도도 높아지는 계기가 되었다. 따라서 유아교육현장에서 그림책을 단순히 들려주기에서 마치는 것이 아니라 영아 및 교수목적에 따라 그림책을 들려준다면 교육의 효과는 극대화 될 수 있다고 본다.
This study investigates the response of infant according to the method of reading(picture books, trifling articles, actions, song play, puppet play). This study also make clear their own value of education and offers the basic data to apply in the actual spots of the infant education.
Here are the q...
This study investigates the response of infant according to the method of reading(picture books, trifling articles, actions, song play, puppet play). This study also make clear their own value of education and offers the basic data to apply in the actual spots of the infant education.
Here are the questions raised in this study.
What are the response of infant according to the method of reading?
1. What are the response of infant when reading with using the picture book?
2. What are the response of infant when reading with the trifling articles?
3. What are the response of infant when reading with the reader's actions?
4. What are the response of infant when reading with the song play?
5. What are the response of infant when reading with the puppet play?
This study investigated 5 1-year old infants in G nursery school located in Gwacheon and for this study participant observation was undertaken from Sep. 22th, 2008 to Nov. 4th, 2008(total 8 weeks).
For collecting data for this study, the response of infant according to the method of reading the picture book was examined on a preliminary basis. I utilized the complemented analysis criteria of Whitehurst and Valdez-Menchaca(1992). 4 picture books for infants were selected.
Data collected was analyzed at five steps: transcription for picture book reading, subdivision by analysis unit, data classification and categorization, text analysis, and case presentation by category.
The results of this study are as follows:
First, the analysis of infants' verbal behaviors are imitating, naming, answering, followed by mumbling, spontaneous talking. the analysis of infants' nonverbal behaviors are looking at reader, imitating, acting spontaneously, answering nonverbally, refusing or rejecting, taking away trifling articles.
Second, nonverbal response is more than verbal response when 1-year old infants read picture books. Because 1-year old infants are not good at speech, I think they could make more nonverbal response than verbal response.
Third, infants generally made following responses in the 5 method of reading the picture book. Infants showed imitating and answering in verbal response and looking at reader, imitating, pointing by hand in nonverbal response according to the all method of reading. This shows infants' characteristics to understand things and matters using their five senses. Infants wanted to touch objects direct and to imitate spontaneously. On the other side, hardly infants showed repeating their questions, talking spontaneously, asking to reader.
Fourth, if comparing with the response of infant according to the 5 method of reading picture books, their characteristics are as follows. First of all, when reading with song or puppet play, infants mainly heard teacher's voice. They showed verbal response such as naming, answering and showed nonverbal response such as looking at reader, imitating, pointing by hand. This means that infants made passive and quiet response such as imitating. But because infants concentrated on teacher's voice hard, these methods of reading were efficient and proper to the language learning.
Fifth, when reading them with trifling articles, reader's actions, song play, infants showed unintended response much more than just reading them. For example, infants interacted with one another and expressed their own memory by words and actions. This means that infants themselves made active response and could enjoy reading and increase their imagination and creativeness.
Sixth, the 5 method of reading picture books can be mutually complement to learning to infants through above fourth and fifth conclusion. It is the reason why reading with song or puppet play is efficient and proper to the language learning and reading with trifling articles, reader's actions, song play is efficient and proper to the creative power and social interaction.
This study investigates the response of infant according to the method of reading(picture books, trifling articles, actions, song play, puppet play). This study also make clear their own value of education and offers the basic data to apply in the actual spots of the infant education.
Here are the questions raised in this study.
What are the response of infant according to the method of reading?
1. What are the response of infant when reading with using the picture book?
2. What are the response of infant when reading with the trifling articles?
3. What are the response of infant when reading with the reader's actions?
4. What are the response of infant when reading with the song play?
5. What are the response of infant when reading with the puppet play?
This study investigated 5 1-year old infants in G nursery school located in Gwacheon and for this study participant observation was undertaken from Sep. 22th, 2008 to Nov. 4th, 2008(total 8 weeks).
For collecting data for this study, the response of infant according to the method of reading the picture book was examined on a preliminary basis. I utilized the complemented analysis criteria of Whitehurst and Valdez-Menchaca(1992). 4 picture books for infants were selected.
Data collected was analyzed at five steps: transcription for picture book reading, subdivision by analysis unit, data classification and categorization, text analysis, and case presentation by category.
The results of this study are as follows:
First, the analysis of infants' verbal behaviors are imitating, naming, answering, followed by mumbling, spontaneous talking. the analysis of infants' nonverbal behaviors are looking at reader, imitating, acting spontaneously, answering nonverbally, refusing or rejecting, taking away trifling articles.
Second, nonverbal response is more than verbal response when 1-year old infants read picture books. Because 1-year old infants are not good at speech, I think they could make more nonverbal response than verbal response.
Third, infants generally made following responses in the 5 method of reading the picture book. Infants showed imitating and answering in verbal response and looking at reader, imitating, pointing by hand in nonverbal response according to the all method of reading. This shows infants' characteristics to understand things and matters using their five senses. Infants wanted to touch objects direct and to imitate spontaneously. On the other side, hardly infants showed repeating their questions, talking spontaneously, asking to reader.
Fourth, if comparing with the response of infant according to the 5 method of reading picture books, their characteristics are as follows. First of all, when reading with song or puppet play, infants mainly heard teacher's voice. They showed verbal response such as naming, answering and showed nonverbal response such as looking at reader, imitating, pointing by hand. This means that infants made passive and quiet response such as imitating. But because infants concentrated on teacher's voice hard, these methods of reading were efficient and proper to the language learning.
Fifth, when reading them with trifling articles, reader's actions, song play, infants showed unintended response much more than just reading them. For example, infants interacted with one another and expressed their own memory by words and actions. This means that infants themselves made active response and could enjoy reading and increase their imagination and creativeness.
Sixth, the 5 method of reading picture books can be mutually complement to learning to infants through above fourth and fifth conclusion. It is the reason why reading with song or puppet play is efficient and proper to the language learning and reading with trifling articles, reader's actions, song play is efficient and proper to the creative power and social interaction.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.