본 연구는 인성그림책을 활용한 말 리듬 놀이가 영아의 놀이성과 사회·정서발달에 미치는 효과가 어떠한지에 대해 알아보는 것을 목적으로 하였다. 이와 같은 본 연구의 목적을 달성하기 위해 설정한 연구문제는 다음과 같다. 1. 인성그림책을 활용한 말 리듬 놀이가 영아의 놀이성에 미치는 효과는 어떠한가? 2. 인성그림책을 활용한 말 리듬 놀이가 영아의 사회·정서발달에 미치는 효과는 어떠한가?
본 연구는 서울시 K 구에 소재한 B 어린이집의 만 2세 반영아 13명(실험집단)과 S 어린이집의 만 2세 반 영아 13명(비교집단)을 대상으로 진행하였다. 연구대상 중 실험집단은 인성그림책을 활용한 말 리듬 놀이를 실시하였고, 비교집단은 표준보육과정에 따른 음악 활동을 실시하였다. 본 연구를 위한 실험처치는 2018년 10월 16일부터 12월 8일까지 총 8주 동안 총 16회에 걸쳐 주 2회 한 회기당 30분씩의 인성그림책을 활용한 말 리듬 놀이가 이루어졌으며 예비연구, 검사자 훈련, 사전검사, 실험처치, 사후검사의 순서로 진행되었다. 본 연구에서 활용된 인성그림책은 영아 인성그림책 지도 관련 선행연구들(김혜성, 2018; 박덕경, 2014; 지미정, 2015) 그리고 제3차 어린이집 표준보육과정 교사용 지침서(보건복지부, 2013)를 토대로 인성교육과 관련한 내용을 담고 있는 총 10권의 인성그림책을 선정하였다. 이후 유아교육 교수 1인, 15년 교사경력을 지닌 유아교육 박사과정을 수료한 교사 1인, 영아보육 경력 8년 이상의 보육교사 3인으로부터 ...
본 연구는 인성그림책을 활용한 말 리듬 놀이가 영아의 놀이성과 사회·정서발달에 미치는 효과가 어떠한지에 대해 알아보는 것을 목적으로 하였다. 이와 같은 본 연구의 목적을 달성하기 위해 설정한 연구문제는 다음과 같다. 1. 인성그림책을 활용한 말 리듬 놀이가 영아의 놀이성에 미치는 효과는 어떠한가? 2. 인성그림책을 활용한 말 리듬 놀이가 영아의 사회·정서발달에 미치는 효과는 어떠한가?
본 연구는 서울시 K 구에 소재한 B 어린이집의 만 2세 반영아 13명(실험집단)과 S 어린이집의 만 2세 반 영아 13명(비교집단)을 대상으로 진행하였다. 연구대상 중 실험집단은 인성그림책을 활용한 말 리듬 놀이를 실시하였고, 비교집단은 표준보육과정에 따른 음악 활동을 실시하였다. 본 연구를 위한 실험처치는 2018년 10월 16일부터 12월 8일까지 총 8주 동안 총 16회에 걸쳐 주 2회 한 회기당 30분씩의 인성그림책을 활용한 말 리듬 놀이가 이루어졌으며 예비연구, 검사자 훈련, 사전검사, 실험처치, 사후검사의 순서로 진행되었다. 본 연구에서 활용된 인성그림책은 영아 인성그림책 지도 관련 선행연구들(김혜성, 2018; 박덕경, 2014; 지미정, 2015) 그리고 제3차 어린이집 표준보육과정 교사용 지침서(보건복지부, 2013)를 토대로 인성교육과 관련한 내용을 담고 있는 총 10권의 인성그림책을 선정하였다. 이후 유아교육 교수 1인, 15년 교사경력을 지닌 유아교육 박사과정을 수료한 교사 1인, 영아보육 경력 8년 이상의 보육교사 3인으로부터 내용 타당도를 확인받아 영아를 위한 말 리듬 놀이에 적합하다고 판단된 최종 8권의 인성그림책을 선정하였다. 이를 토대로 영아발달과 흥미를 반영하여 총 16회 차의 말 리듬 놀이를 구성하였다. 본 연구에 사용된 검사 도구는 영아 놀이성 측정 도구(곽향림, 신은수, 이영자, 이종숙, 이정욱, 2002)를 박성연(2016)이 수정 보완한 교사용 영아 놀이성 측정 도구와 김호인(2010)이 개발한 영아의 사회·정서발달 검사 도구이다. 검사결과를 알아보기 위하여 수집된 자료는 SPSS 16.0 Win. Program을 사용하였고 독립표본 t 검증을 통해서 실험집단과 비교집단의 차이를 검증하였다.
본 연구를 통해 나타난 결과를 살펴보면 다음과 같다. 첫째, 영아의 놀이성은 인성그림책을 활용한 말 리듬 놀이를 실시한 실험집단이 표준보육과정에 따른 음악 활동을 실시한 비교집단보다 유의미한 향상을 나타냈으며 놀이성의 하위영역인 신체적 자발성과 사회적 자발성, 인지적 자발성과 즐거움의 표현 및 유머 감각에 긍정적인 효과를 미친 것으로 나타났다.
둘째, 영아의 사회·정서발달은 인성그림책을 활용한 말 리듬 놀이를 실시한 실험집단이 표준보육과정에 따른 음악 활동을 실시한 비교집단보다 통계적으로 유의미한 향상을 나타냈으며 사회·정서발달 하위영역인 기본정서 및 사회적 행동과 자아개념, 자기조절(인지조절, 정서조절)과 사회적 관계 발달에 긍정적인 효과를 미친 것으로 나타났다.
이상의 연구결과를 종합해 보면 인성그림책을 활용한 말 리듬 놀이가 영아의 놀이성과 사회·정서발달에 긍정적인 효과를 미치는 것을 알 수 있다. 따라서 영아의 흥미와 발달수준을 고려한 인성그림책을 활용한 말 리듬 놀이가 보육 현장에서 영아를 위해 지속해서 적용되기 위한 교사들의 노력의 일환으로 구체적인 프로그램 계발이 요구되며 본 연구를 통해 나타난 결과가 영아의 놀이성과 사회·정서발달을 돕는 초석으로 작용되기를 기대해 본다.
본 연구는 인성그림책을 활용한 말 리듬 놀이가 영아의 놀이성과 사회·정서발달에 미치는 효과가 어떠한지에 대해 알아보는 것을 목적으로 하였다. 이와 같은 본 연구의 목적을 달성하기 위해 설정한 연구문제는 다음과 같다. 1. 인성그림책을 활용한 말 리듬 놀이가 영아의 놀이성에 미치는 효과는 어떠한가? 2. 인성그림책을 활용한 말 리듬 놀이가 영아의 사회·정서발달에 미치는 효과는 어떠한가?
본 연구는 서울시 K 구에 소재한 B 어린이집의 만 2세 반영아 13명(실험집단)과 S 어린이집의 만 2세 반 영아 13명(비교집단)을 대상으로 진행하였다. 연구대상 중 실험집단은 인성그림책을 활용한 말 리듬 놀이를 실시하였고, 비교집단은 표준보육과정에 따른 음악 활동을 실시하였다. 본 연구를 위한 실험처치는 2018년 10월 16일부터 12월 8일까지 총 8주 동안 총 16회에 걸쳐 주 2회 한 회기당 30분씩의 인성그림책을 활용한 말 리듬 놀이가 이루어졌으며 예비연구, 검사자 훈련, 사전검사, 실험처치, 사후검사의 순서로 진행되었다. 본 연구에서 활용된 인성그림책은 영아 인성그림책 지도 관련 선행연구들(김혜성, 2018; 박덕경, 2014; 지미정, 2015) 그리고 제3차 어린이집 표준보육과정 교사용 지침서(보건복지부, 2013)를 토대로 인성교육과 관련한 내용을 담고 있는 총 10권의 인성그림책을 선정하였다. 이후 유아교육 교수 1인, 15년 교사경력을 지닌 유아교육 박사과정을 수료한 교사 1인, 영아보육 경력 8년 이상의 보육교사 3인으로부터 내용 타당도를 확인받아 영아를 위한 말 리듬 놀이에 적합하다고 판단된 최종 8권의 인성그림책을 선정하였다. 이를 토대로 영아발달과 흥미를 반영하여 총 16회 차의 말 리듬 놀이를 구성하였다. 본 연구에 사용된 검사 도구는 영아 놀이성 측정 도구(곽향림, 신은수, 이영자, 이종숙, 이정욱, 2002)를 박성연(2016)이 수정 보완한 교사용 영아 놀이성 측정 도구와 김호인(2010)이 개발한 영아의 사회·정서발달 검사 도구이다. 검사결과를 알아보기 위하여 수집된 자료는 SPSS 16.0 Win. Program을 사용하였고 독립표본 t 검증을 통해서 실험집단과 비교집단의 차이를 검증하였다.
본 연구를 통해 나타난 결과를 살펴보면 다음과 같다. 첫째, 영아의 놀이성은 인성그림책을 활용한 말 리듬 놀이를 실시한 실험집단이 표준보육과정에 따른 음악 활동을 실시한 비교집단보다 유의미한 향상을 나타냈으며 놀이성의 하위영역인 신체적 자발성과 사회적 자발성, 인지적 자발성과 즐거움의 표현 및 유머 감각에 긍정적인 효과를 미친 것으로 나타났다.
둘째, 영아의 사회·정서발달은 인성그림책을 활용한 말 리듬 놀이를 실시한 실험집단이 표준보육과정에 따른 음악 활동을 실시한 비교집단보다 통계적으로 유의미한 향상을 나타냈으며 사회·정서발달 하위영역인 기본정서 및 사회적 행동과 자아개념, 자기조절(인지조절, 정서조절)과 사회적 관계 발달에 긍정적인 효과를 미친 것으로 나타났다.
이상의 연구결과를 종합해 보면 인성그림책을 활용한 말 리듬 놀이가 영아의 놀이성과 사회·정서발달에 긍정적인 효과를 미치는 것을 알 수 있다. 따라서 영아의 흥미와 발달수준을 고려한 인성그림책을 활용한 말 리듬 놀이가 보육 현장에서 영아를 위해 지속해서 적용되기 위한 교사들의 노력의 일환으로 구체적인 프로그램 계발이 요구되며 본 연구를 통해 나타난 결과가 영아의 놀이성과 사회·정서발달을 돕는 초석으로 작용되기를 기대해 본다.
The purpose of this study was to examine the effects of speech rhythm play using character-related picture books on the playfulness and socioemotional development of Preschoolers. Two research questions were posed to achieve the purpose of this study: 1. What effects does speech rhythm play usin...
The purpose of this study was to examine the effects of speech rhythm play using character-related picture books on the playfulness and socioemotional development of Preschoolers. Two research questions were posed to achieve the purpose of this study: 1. What effects does speech rhythm play using character-related picture books have on the playfulness of Preschoolers? 2. What effects does speech rhythm play using character-related picture books have on the socioemotional development of Preschoolers? The subjects in this study were 13 Preschoolers in a class of two-year- olds in a childcare center(an experimental group) and 13 Preschoolers in a class of two-year-olds in another childcare center(a control group). The two childcare centers were located in a district of Seoul. Among the subjects, the experimental group engaged in speech rhythm play using character-related picture books, and the control group engaged in music activities in accordance with the standard childcare curriculum. The experiment was conducted 16 times during an eight-week period of time from October 16 to December 8, 2018, twice a week, 30 minutes each, by performing the speech rhythm play using the character-related picture books. This study was implemented by carrying out a pilot study, examiner training, a pretest, the experiment and a posttest in the order listed. As for the character-related picture books used in this study, ten picture books related to character education were selected based on earlier studies related to Preschoolers guidance for character-related picture books(Kim, 2018; Park, 2014; Ji, 2015) and the teacher's manual of the 3rd standard childcare curriculum for childcare centers(the Ministry of Health and Welfare, 2013). The content validity of the picture books was checked by an early childhood education professor, by a teacher who had 15-year teaching experience and completed the doctoral course in early childhood education, and by three daycare teachers with eight-year or more experience of Preschoolers care, and eight picture books that seemed to be fit for speech rhythm play for Preschoolers were selected. And then speech rhythm play for 16 sessions was organized by reflecting the development and interest of Preschoolers. The instruments used in this study were Park(2016)'s modified version of Preschooler Playfulness Inventory(Kwak, Shin, Lee, Lee, Lee, 2002) and Kim(2010)'s Preschooler Socioemotional Development Inventory. The collected data were analyzed by SPSS 16.0 version for Windows to figure out the results of the tests, and independent-samples t-test was carried out to verify differences between the experimental group and the control group. The findings of the study were as follows: First, concerning the playfulness of the Preschoolers, the experimental group that engaged in the speech rhythm play using the character-related picture books showed more significant improvements than the control group that engaged in the music activities in accordance with the standard childcare curriculum. That had positive effects on physical spontaneity, social spontaneity, cognitive spontaneity, display of joy and a sense of humor that were the subareas of playfulness. Second, regarding the socioemotional development of the Preschoolers, the experimental group that engaged in the speech rhythm play using the character-related picture books showed more significant improvements than the control group that engaged in the music activities in accordance with the standard childcare curriculum. That had positive effects on basic emotions, social behaviors, self-concept, self-regulation(cognitive regulation and emotional regulation) and social relationships development that were the subareas of socioemotional development. When the above-mentioned findings were pieced together, it's found that the speech rhythm play using the character-related picture books have positive effects on the playfulness and socioemotional development of Preschoolers. Therefore the development of programs by teachers and their further efforts are both required to apply speech rhythm play using character-related picture books for the sake of Preschoolers in the childcare setting on a continual basis in light of their interests and development levels, which is expected to lay the groundwork for the development of Preschoolers.
The purpose of this study was to examine the effects of speech rhythm play using character-related picture books on the playfulness and socioemotional development of Preschoolers. Two research questions were posed to achieve the purpose of this study: 1. What effects does speech rhythm play using character-related picture books have on the playfulness of Preschoolers? 2. What effects does speech rhythm play using character-related picture books have on the socioemotional development of Preschoolers? The subjects in this study were 13 Preschoolers in a class of two-year- olds in a childcare center(an experimental group) and 13 Preschoolers in a class of two-year-olds in another childcare center(a control group). The two childcare centers were located in a district of Seoul. Among the subjects, the experimental group engaged in speech rhythm play using character-related picture books, and the control group engaged in music activities in accordance with the standard childcare curriculum. The experiment was conducted 16 times during an eight-week period of time from October 16 to December 8, 2018, twice a week, 30 minutes each, by performing the speech rhythm play using the character-related picture books. This study was implemented by carrying out a pilot study, examiner training, a pretest, the experiment and a posttest in the order listed. As for the character-related picture books used in this study, ten picture books related to character education were selected based on earlier studies related to Preschoolers guidance for character-related picture books(Kim, 2018; Park, 2014; Ji, 2015) and the teacher's manual of the 3rd standard childcare curriculum for childcare centers(the Ministry of Health and Welfare, 2013). The content validity of the picture books was checked by an early childhood education professor, by a teacher who had 15-year teaching experience and completed the doctoral course in early childhood education, and by three daycare teachers with eight-year or more experience of Preschoolers care, and eight picture books that seemed to be fit for speech rhythm play for Preschoolers were selected. And then speech rhythm play for 16 sessions was organized by reflecting the development and interest of Preschoolers. The instruments used in this study were Park(2016)'s modified version of Preschooler Playfulness Inventory(Kwak, Shin, Lee, Lee, Lee, 2002) and Kim(2010)'s Preschooler Socioemotional Development Inventory. The collected data were analyzed by SPSS 16.0 version for Windows to figure out the results of the tests, and independent-samples t-test was carried out to verify differences between the experimental group and the control group. The findings of the study were as follows: First, concerning the playfulness of the Preschoolers, the experimental group that engaged in the speech rhythm play using the character-related picture books showed more significant improvements than the control group that engaged in the music activities in accordance with the standard childcare curriculum. That had positive effects on physical spontaneity, social spontaneity, cognitive spontaneity, display of joy and a sense of humor that were the subareas of playfulness. Second, regarding the socioemotional development of the Preschoolers, the experimental group that engaged in the speech rhythm play using the character-related picture books showed more significant improvements than the control group that engaged in the music activities in accordance with the standard childcare curriculum. That had positive effects on basic emotions, social behaviors, self-concept, self-regulation(cognitive regulation and emotional regulation) and social relationships development that were the subareas of socioemotional development. When the above-mentioned findings were pieced together, it's found that the speech rhythm play using the character-related picture books have positive effects on the playfulness and socioemotional development of Preschoolers. Therefore the development of programs by teachers and their further efforts are both required to apply speech rhythm play using character-related picture books for the sake of Preschoolers in the childcare setting on a continual basis in light of their interests and development levels, which is expected to lay the groundwork for the development of Preschoolers.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.