도시에서는 인구의 증가와 더불어 버스에 의한 수송이 증가일로에 있으며, 버스 노선의 기점·종점은 역전이나 번화가 등 사람이나 차량이 가장 붐비는 곳에 위치하는 경우가 많다. 지속적으로 터미널 주변에 인구유입이 집중되고 시간이 흘러 시설이 노후화된 번화가의 경우 방치해두면 교통사고가 증가하고 버스의 운행 능률도 떨어진다. 그러므로 최근에는 버스터미널을 외곽지에 두는 경우가 많다. 본 연구는 도시의 형성과 지역 교통에 중요한 비중을 차지하고 지속적인 경제활동의 증가에 따라 발생되는 지역내 여객수요를 원활하게 처리하기위한 교통결절점으로의 역할과 주변 지역과의 원활한 소통이 가능한 교통요충지로의 도시내 버스터미널의 입지와 시설에 대한 기존의 제반기준을 검토하고 터미널 계획에 있어 중점적으로 분석되어야 할 터미널의 입지를 합리적으로 결정하는 방안을 제시하기 위하여 ...
도시에서는 인구의 증가와 더불어 버스에 의한 수송이 증가일로에 있으며, 버스 노선의 기점·종점은 역전이나 번화가 등 사람이나 차량이 가장 붐비는 곳에 위치하는 경우가 많다. 지속적으로 터미널 주변에 인구유입이 집중되고 시간이 흘러 시설이 노후화된 번화가의 경우 방치해두면 교통사고가 증가하고 버스의 운행 능률도 떨어진다. 그러므로 최근에는 버스터미널을 외곽지에 두는 경우가 많다. 본 연구는 도시의 형성과 지역 교통에 중요한 비중을 차지하고 지속적인 경제활동의 증가에 따라 발생되는 지역내 여객수요를 원활하게 처리하기위한 교통결절점으로의 역할과 주변 지역과의 원활한 소통이 가능한 교통요충지로의 도시내 버스터미널의 입지와 시설에 대한 기존의 제반기준을 검토하고 터미널 계획에 있어 중점적으로 분석되어야 할 터미널의 입지를 합리적으로 결정하는 방안을 제시하기 위하여 계층분석방법(Analytic Hierarchy Process : AHP)을 통하여 평가기준에 대한 대안의 선호도를 결정하고, 이를 토대로 하여 최종적으로 터미널 시설 입지후보지에 선호도별 가중치를 적용하여 최적의 입지를 도출하도록 하였다. 하지만 터미널 시설은 도시의 사회·경제·교통여건뿐 아니라 환경적인 측면과 주민민원발생 등의 항목이 중요한 기준으로 나타났다. 이는 터미널의 최적입지선정 평가․개발에 있어 이를 통한 사업의 수익성과 경제적 효과보다 쾌적하고 질 좋은 생활환경의 개선 가능성이 상대적으로 중요한 것으로 평가됨을 의미한다. 본 연구는 공주시 버스터미널의 입지산정 과정을 통하여 버스터미널의 입지선정 과정에 작용하는 요인을 후보지별로 비교하여 결론을 도출하였다는 점에서 향후 버스터미널의 노후화로 터미널의 입지선정이 필요한 지역의 입지분석에 기초자료를 제공하였다는 점에 의의가 있다.
도시에서는 인구의 증가와 더불어 버스에 의한 수송이 증가일로에 있으며, 버스 노선의 기점·종점은 역전이나 번화가 등 사람이나 차량이 가장 붐비는 곳에 위치하는 경우가 많다. 지속적으로 터미널 주변에 인구유입이 집중되고 시간이 흘러 시설이 노후화된 번화가의 경우 방치해두면 교통사고가 증가하고 버스의 운행 능률도 떨어진다. 그러므로 최근에는 버스터미널을 외곽지에 두는 경우가 많다. 본 연구는 도시의 형성과 지역 교통에 중요한 비중을 차지하고 지속적인 경제활동의 증가에 따라 발생되는 지역내 여객수요를 원활하게 처리하기위한 교통결절점으로의 역할과 주변 지역과의 원활한 소통이 가능한 교통요충지로의 도시내 버스터미널의 입지와 시설에 대한 기존의 제반기준을 검토하고 터미널 계획에 있어 중점적으로 분석되어야 할 터미널의 입지를 합리적으로 결정하는 방안을 제시하기 위하여 계층분석방법(Analytic Hierarchy Process : AHP)을 통하여 평가기준에 대한 대안의 선호도를 결정하고, 이를 토대로 하여 최종적으로 터미널 시설 입지후보지에 선호도별 가중치를 적용하여 최적의 입지를 도출하도록 하였다. 하지만 터미널 시설은 도시의 사회·경제·교통여건뿐 아니라 환경적인 측면과 주민민원발생 등의 항목이 중요한 기준으로 나타났다. 이는 터미널의 최적입지선정 평가․개발에 있어 이를 통한 사업의 수익성과 경제적 효과보다 쾌적하고 질 좋은 생활환경의 개선 가능성이 상대적으로 중요한 것으로 평가됨을 의미한다. 본 연구는 공주시 버스터미널의 입지산정 과정을 통하여 버스터미널의 입지선정 과정에 작용하는 요인을 후보지별로 비교하여 결론을 도출하였다는 점에서 향후 버스터미널의 노후화로 터미널의 입지선정이 필요한 지역의 입지분석에 기초자료를 제공하였다는 점에 의의가 있다.
Transportation by buses has been increasing along with the population increase in cities, and the terminals are often located in the most crowded places people and cars concentrate such as the front of the stations or downtowns. When the influx of the population is consistently concentrated around t...
Transportation by buses has been increasing along with the population increase in cities, and the terminals are often located in the most crowded places people and cars concentrate such as the front of the stations or downtowns. When the influx of the population is consistently concentrated around the terminals and deteriorated downtowns with the passage of time are left, traffic accidents can increase and operation efficiency of buses may decrease. Therefore, recently bus terminals are often located in the outskirts of cities. In order to examine existing various standards on locations and facilities of terminals in cities as transport nodes to meet passenger demand smoothly in regions which are important for city formation and regional transportion and caused by increasing economic activities and transportation points where smooth passage to surrounding regions is possible, and suggest the measures to reasonably decide the terminal locations to be mainly analyzed in designing terminals, this study determined the alternative preferrences on valuation basis through Analytic Hierarchy Process(AHP), deriving optimal locations on the basis of this by applying weight by preferrence to the propsed terminal facilities lastly. However, environmental aspects and the occurrence of civil appeals as well as social, economic and traffic conditions of cities proved to be important factors for terminal facilities. This means improvement possibilities toward more pleasant and better live environment rather than profitabilities and economic effects are judged relatively more important in assessment and development of optimal location selection of terminals. This study has contributed to supplying basic data for location analysis of regions where location selection of terminals is needed due to the obsoleteness of terminals in the future, in that it formed a conclusion by comparing factors affecting the process of location selection of bus terminals by proposed site through the process of location selection of bus terminal in Kong-ju City.
Transportation by buses has been increasing along with the population increase in cities, and the terminals are often located in the most crowded places people and cars concentrate such as the front of the stations or downtowns. When the influx of the population is consistently concentrated around the terminals and deteriorated downtowns with the passage of time are left, traffic accidents can increase and operation efficiency of buses may decrease. Therefore, recently bus terminals are often located in the outskirts of cities. In order to examine existing various standards on locations and facilities of terminals in cities as transport nodes to meet passenger demand smoothly in regions which are important for city formation and regional transportion and caused by increasing economic activities and transportation points where smooth passage to surrounding regions is possible, and suggest the measures to reasonably decide the terminal locations to be mainly analyzed in designing terminals, this study determined the alternative preferrences on valuation basis through Analytic Hierarchy Process(AHP), deriving optimal locations on the basis of this by applying weight by preferrence to the propsed terminal facilities lastly. However, environmental aspects and the occurrence of civil appeals as well as social, economic and traffic conditions of cities proved to be important factors for terminal facilities. This means improvement possibilities toward more pleasant and better live environment rather than profitabilities and economic effects are judged relatively more important in assessment and development of optimal location selection of terminals. This study has contributed to supplying basic data for location analysis of regions where location selection of terminals is needed due to the obsoleteness of terminals in the future, in that it formed a conclusion by comparing factors affecting the process of location selection of bus terminals by proposed site through the process of location selection of bus terminal in Kong-ju City.
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