여성 화장품 광고 모델의 광고 효과에 관한 연구 : 모델 속성과 성별 차이를 중심으로 Study on the effects of commercial models of women's cosmetics : in terms of characteristics of models according to gender원문보기
본 연구는 여성 화장품 광고에 있어 여성 광고 모델과 남성 광고 모델 속성이 소비자들의 광고에 대한 태도, 제품에 대한 태도, 구매의도에 미치는 영향을 규명함으로써 여성 화장품 광고의 전략과 방향 설정에 도움을 주고자 하는데 목적이 있다. 이를 위하여 광고 모델에 대한 문헌 연구 결과를 토대로 성별에 따른 모델의 속성을 독립변수로, 광고 태도와 제품 태도, 구매의도를 ...
본 연구는 여성 화장품 광고에 있어 여성 광고 모델과 남성 광고 모델 속성이 소비자들의 광고에 대한 태도, 제품에 대한 태도, 구매의도에 미치는 영향을 규명함으로써 여성 화장품 광고의 전략과 방향 설정에 도움을 주고자 하는데 목적이 있다. 이를 위하여 광고 모델에 대한 문헌 연구 결과를 토대로 성별에 따른 모델의 속성을 독립변수로, 광고 태도와 제품 태도, 구매의도를 종속변수로 하여 연구 모형과 연구 문제를 설정하였다. 본 연구의 실증 분석을 위하여 실험 광고물을 제작하여 2009년 6월 8일부터 9일까지 양일간 서울 거주 여성 250명을 대상으로 설문 조사를 한 후, 230개의 설문지를 토대로 분석을 실시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 수용자들의 여성 화장품 광고에 대한 태도는 모델의 속성과 성별에 따라 몇 가지의 유의미한 차이를 보였다. 남성 모델의 경우 모델 속성 중 신뢰성과 매력성 요인에 의해, 여성 모델에 있어서는 신뢰성과 유사성에 의해 광고에 대해 호의적인 태도를 보였다. 둘째, 수용자의 제품에 대한 태도는 남성 모델 광고의 경우 신뢰성과 매력성에 의해 더 큰 호의도를 보였고, 여성 모델 광고에 있어서는 신뢰성과 유사성을 포함하여 전문성과 매력성 요인에 의해 호의도를 보여 남성 모델 광고와 유의미한 차이를 나타냈다. 셋째, 수용자의 제품에 대한 구매의도는 광고 모델 속성과 성별에 따라 명확한 차이를 보이고 있었다. 즉, 수용자들은 매력적이고 친숙한 남성 모델이 등장하는 광고에 더 큰 구매력을 갖는 것으로 나타났다. 결론적으로 본 연구에서는 여성 화장품 광고에 있어서 광고 모델의 성별과 속성에 따라 수용자들의 광고 태도, 제품 태도, 구매의도가 유의미한 영향을 받음을 밝혀냈다. 본 연구의 결과를 볼 때, 여성 화장품 광고의 효과적인 집행을 위해서는 적절한 광고 모델의 유형과 소비자가 주시하는 광고 모델 속성을 필수적으로 고려해야 함을 알 수 있었다. 앞으로 후속 연구에서는 화장품 제품의 성격과 계절적 요인 등을 고려하는 등 실무에서 적용될 있는 요인들을 고려한 실증적 광고 전략 연구도 지속적으로 이루어져야 할 것이다.
본 연구는 여성 화장품 광고에 있어 여성 광고 모델과 남성 광고 모델 속성이 소비자들의 광고에 대한 태도, 제품에 대한 태도, 구매의도에 미치는 영향을 규명함으로써 여성 화장품 광고의 전략과 방향 설정에 도움을 주고자 하는데 목적이 있다. 이를 위하여 광고 모델에 대한 문헌 연구 결과를 토대로 성별에 따른 모델의 속성을 독립변수로, 광고 태도와 제품 태도, 구매의도를 종속변수로 하여 연구 모형과 연구 문제를 설정하였다. 본 연구의 실증 분석을 위하여 실험 광고물을 제작하여 2009년 6월 8일부터 9일까지 양일간 서울 거주 여성 250명을 대상으로 설문 조사를 한 후, 230개의 설문지를 토대로 분석을 실시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 수용자들의 여성 화장품 광고에 대한 태도는 모델의 속성과 성별에 따라 몇 가지의 유의미한 차이를 보였다. 남성 모델의 경우 모델 속성 중 신뢰성과 매력성 요인에 의해, 여성 모델에 있어서는 신뢰성과 유사성에 의해 광고에 대해 호의적인 태도를 보였다. 둘째, 수용자의 제품에 대한 태도는 남성 모델 광고의 경우 신뢰성과 매력성에 의해 더 큰 호의도를 보였고, 여성 모델 광고에 있어서는 신뢰성과 유사성을 포함하여 전문성과 매력성 요인에 의해 호의도를 보여 남성 모델 광고와 유의미한 차이를 나타냈다. 셋째, 수용자의 제품에 대한 구매의도는 광고 모델 속성과 성별에 따라 명확한 차이를 보이고 있었다. 즉, 수용자들은 매력적이고 친숙한 남성 모델이 등장하는 광고에 더 큰 구매력을 갖는 것으로 나타났다. 결론적으로 본 연구에서는 여성 화장품 광고에 있어서 광고 모델의 성별과 속성에 따라 수용자들의 광고 태도, 제품 태도, 구매의도가 유의미한 영향을 받음을 밝혀냈다. 본 연구의 결과를 볼 때, 여성 화장품 광고의 효과적인 집행을 위해서는 적절한 광고 모델의 유형과 소비자가 주시하는 광고 모델 속성을 필수적으로 고려해야 함을 알 수 있었다. 앞으로 후속 연구에서는 화장품 제품의 성격과 계절적 요인 등을 고려하는 등 실무에서 적용될 있는 요인들을 고려한 실증적 광고 전략 연구도 지속적으로 이루어져야 할 것이다.
The purpose of this study is to examine the effects that the characteristics of female and male models in the commercials of women's cosmetics have on the consumers' attitudes toward commercials and products as well as their purchase intention, which will help establish a new direction and map out t...
The purpose of this study is to examine the effects that the characteristics of female and male models in the commercials of women's cosmetics have on the consumers' attitudes toward commercials and products as well as their purchase intention, which will help establish a new direction and map out the strategies for advertising women's cosmetics. Based on the review of literature on commercial models, research question and model are made up setting the characteristics of models according to gender as independent variable, and consumers' attitude toward commercials, their attitude toward products and their purchase intention as dependent variable. For an empirical analysis of this study, the survey is conducted on 250 females residing in Seoul by means of questionnaire for the period of 2 days between June 8 and June 9, 2009. Of those completed, 230 questionnaires are selected as valid for the analysis. To sum up, the results of this study are as follows; First, as for the consumers' attitude toward commercials of women's cosmetics, some significant differences exist in the characteristics of models according to gender. In case of commercials with a male model, credibility and attractiveness among the characteristics of models are the factors to lead to a favorable attitude toward commercials, while credibility and similarity do so in case of those with a female model. Second, as for the consumers' attitude toward products, there are also significant differences in characteristics of models according to gender. Credibility and attractiveness are the factors for a greater favorability in case of commercials with a male model, while in case of those with a female model, not only credibility and similarity, but also expertise and attractiveness affect the favorable attitude toward cosmetic products. Third, as for the consumers' purchase intention, there are distinct differences in their intention according to the characteristics and gender of models. That is, consumers are likely to show more powerful purchase intention when seeing the commercials with an attractive and familiar male model. In conclusion, this study proves that gender and the characteristics of commercial models have significant effects on the consumers' attitudes toward commercials, their attitude toward products as well as their purchase intention. Consideing the results of this study, it is known that in order to perform an effective advertising of women's cosmetics, it is essential to reflect on the adequate types of commercial models and their characteristics that the consumers keep an eye on. For the follow-up research, a constant empirical study on advertising strategies is advisable taking account of other factors applicable to the business such as properties of cosmetic products, seasonal factor etc.
The purpose of this study is to examine the effects that the characteristics of female and male models in the commercials of women's cosmetics have on the consumers' attitudes toward commercials and products as well as their purchase intention, which will help establish a new direction and map out the strategies for advertising women's cosmetics. Based on the review of literature on commercial models, research question and model are made up setting the characteristics of models according to gender as independent variable, and consumers' attitude toward commercials, their attitude toward products and their purchase intention as dependent variable. For an empirical analysis of this study, the survey is conducted on 250 females residing in Seoul by means of questionnaire for the period of 2 days between June 8 and June 9, 2009. Of those completed, 230 questionnaires are selected as valid for the analysis. To sum up, the results of this study are as follows; First, as for the consumers' attitude toward commercials of women's cosmetics, some significant differences exist in the characteristics of models according to gender. In case of commercials with a male model, credibility and attractiveness among the characteristics of models are the factors to lead to a favorable attitude toward commercials, while credibility and similarity do so in case of those with a female model. Second, as for the consumers' attitude toward products, there are also significant differences in characteristics of models according to gender. Credibility and attractiveness are the factors for a greater favorability in case of commercials with a male model, while in case of those with a female model, not only credibility and similarity, but also expertise and attractiveness affect the favorable attitude toward cosmetic products. Third, as for the consumers' purchase intention, there are distinct differences in their intention according to the characteristics and gender of models. That is, consumers are likely to show more powerful purchase intention when seeing the commercials with an attractive and familiar male model. In conclusion, this study proves that gender and the characteristics of commercial models have significant effects on the consumers' attitudes toward commercials, their attitude toward products as well as their purchase intention. Consideing the results of this study, it is known that in order to perform an effective advertising of women's cosmetics, it is essential to reflect on the adequate types of commercial models and their characteristics that the consumers keep an eye on. For the follow-up research, a constant empirical study on advertising strategies is advisable taking account of other factors applicable to the business such as properties of cosmetic products, seasonal factor etc.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.