본 연구는 고등학교 학교도서관의 장서구성현황을 분석하여 영향요인들을 파악하고 분석하여, 영향요인이 갖는 문제점에 대한 개선방안을 제시하는데 그 목적이 있다. 연구방법은 문헌연구와 면담연구방법을 병행하였다. 사서교사가 배치되어 있는 서울시내 13개 일반계 고등학교를 선정하여 장서현황을 조사하고 분석한 결과와 사서교사와의 면담 결과를 통하여 학교도서관 장서구성 영향요인들을 파악하였다. 각각의 영향요인들은 분석을 통하여 영향요인이 갖고 있는 문제점을 발견하고 그에 대한 개선방안을 제시하였다. 연구결과 학교도서관 장서구성 주요 영향요인은...
본 연구는 고등학교 학교도서관의 장서구성현황을 분석하여 영향요인들을 파악하고 분석하여, 영향요인이 갖는 문제점에 대한 개선방안을 제시하는데 그 목적이 있다. 연구방법은 문헌연구와 면담연구방법을 병행하였다. 사서교사가 배치되어 있는 서울시내 13개 일반계 고등학교를 선정하여 장서현황을 조사하고 분석한 결과와 사서교사와의 면담 결과를 통하여 학교도서관 장서구성 영향요인들을 파악하였다. 각각의 영향요인들은 분석을 통하여 영향요인이 갖고 있는 문제점을 발견하고 그에 대한 개선방안을 제시하였다. 연구결과 학교도서관 장서구성 주요 영향요인은 장서개발정책과 주제별 장서구성 비율 고려여부, 이용자들의 구입희망요청, 사서교사, 사서교사의 도서선택도구, 학교도서관 자료구입 예산 다섯 가지로 정리된다. 각 요인들이 갖고 있는 문제점과 개선 방안은 다음과 같다. 첫째, 다수의 사서교사가 장서개발정책과 주제별 장서구성 비율을 고려하지 않고 있다. 이를 해결하기 위해서는 각 학교의 실정을 반영한 장서개발정책을 수립할 수 있도록 사서교사를 대상으로 한 교육이 필요하다. 또한 KDC에 의한 분류가 학교도서관의 기본 목적을 수행하기 위한 도구로 모든 교과영역을 효율적으로 분류 하지 못함으로 인해 다수의 사서교사가 주제별 장서구성 비율을 고려하지 않을 수도 있다. 따라서 학교도서관 장서를 분류하는데 적합한 분류방법이 무엇인지 찾아야 할 것이다. 둘째, 문학영역 이외에 다른 주제 영역의 도서를 선별할 도서선택도구가 부족한 실정이다. 다수의 도서선택도구가 문학영역에 치중되어 있어 다른 주제 영역의 도서선택도구가 전무하였다. 따라서 다양한 주제 영역을 선택할 수 있도록 도와주는 도서선택도구를 개발할 필요가 있다. 셋째, 학교도서관의 예산이 고정적이지 않아 장기적 안목으로 체계적인 장서수집이 어렵다. 예산의 확보와 더불어 단계적인 예산의 증가는 학교 자체적으로는 해결되기 어렵다. 따라서 체계적인 장서 수집을 위해서는 학교도서관 자료구입 예산과 관련하여 국가적 차원에서 강제조항을 두는 방법 등이 강구되어야 한다. 넷째, 교사들의 구입희망 요청이 적다. 교과교사들의 경우 각 주제 영역의 전공자로 사서교사보다 각 주제 영역에 대하여 더 해박한 지식을 갖고 있다. 때문에 도서를 선택하는데 있어 학생들에게 보다 유익한 도서를 추천해 줄 수 있다. 따라서 교과교사들이 도서를 선택하는데 있어 적극적으로 참여하도록 교과교사들을 대상으로 학교도서관을 홍보하여 참여를 유도할 필요가 있다.
본 연구는 고등학교 학교도서관의 장서구성현황을 분석하여 영향요인들을 파악하고 분석하여, 영향요인이 갖는 문제점에 대한 개선방안을 제시하는데 그 목적이 있다. 연구방법은 문헌연구와 면담연구방법을 병행하였다. 사서교사가 배치되어 있는 서울시내 13개 일반계 고등학교를 선정하여 장서현황을 조사하고 분석한 결과와 사서교사와의 면담 결과를 통하여 학교도서관 장서구성 영향요인들을 파악하였다. 각각의 영향요인들은 분석을 통하여 영향요인이 갖고 있는 문제점을 발견하고 그에 대한 개선방안을 제시하였다. 연구결과 학교도서관 장서구성 주요 영향요인은 장서개발정책과 주제별 장서구성 비율 고려여부, 이용자들의 구입희망요청, 사서교사, 사서교사의 도서선택도구, 학교도서관 자료구입 예산 다섯 가지로 정리된다. 각 요인들이 갖고 있는 문제점과 개선 방안은 다음과 같다. 첫째, 다수의 사서교사가 장서개발정책과 주제별 장서구성 비율을 고려하지 않고 있다. 이를 해결하기 위해서는 각 학교의 실정을 반영한 장서개발정책을 수립할 수 있도록 사서교사를 대상으로 한 교육이 필요하다. 또한 KDC에 의한 분류가 학교도서관의 기본 목적을 수행하기 위한 도구로 모든 교과영역을 효율적으로 분류 하지 못함으로 인해 다수의 사서교사가 주제별 장서구성 비율을 고려하지 않을 수도 있다. 따라서 학교도서관 장서를 분류하는데 적합한 분류방법이 무엇인지 찾아야 할 것이다. 둘째, 문학영역 이외에 다른 주제 영역의 도서를 선별할 도서선택도구가 부족한 실정이다. 다수의 도서선택도구가 문학영역에 치중되어 있어 다른 주제 영역의 도서선택도구가 전무하였다. 따라서 다양한 주제 영역을 선택할 수 있도록 도와주는 도서선택도구를 개발할 필요가 있다. 셋째, 학교도서관의 예산이 고정적이지 않아 장기적 안목으로 체계적인 장서수집이 어렵다. 예산의 확보와 더불어 단계적인 예산의 증가는 학교 자체적으로는 해결되기 어렵다. 따라서 체계적인 장서 수집을 위해서는 학교도서관 자료구입 예산과 관련하여 국가적 차원에서 강제조항을 두는 방법 등이 강구되어야 한다. 넷째, 교사들의 구입희망 요청이 적다. 교과교사들의 경우 각 주제 영역의 전공자로 사서교사보다 각 주제 영역에 대하여 더 해박한 지식을 갖고 있다. 때문에 도서를 선택하는데 있어 학생들에게 보다 유익한 도서를 추천해 줄 수 있다. 따라서 교과교사들이 도서를 선택하는데 있어 적극적으로 참여하도록 교과교사들을 대상으로 학교도서관을 홍보하여 참여를 유도할 필요가 있다.
This study aims at analyzing the current state of proportion of the collection of high school library, and investigating and analyzing the factors affecting it, and providing solutions to problems of such factors. As for the research methods, documentary research was performed in conjunction with in...
This study aims at analyzing the current state of proportion of the collection of high school library, and investigating and analyzing the factors affecting it, and providing solutions to problems of such factors. As for the research methods, documentary research was performed in conjunction with interview. The factors affecting the proportion of the collection of high school library were investigated through the results of interview with teacher-librarian and investigation and analysis on the current state of the collection of libraries of 13 high schools having teacher-librarian in Seoul. In result of this study, five major factors affecting the proportion of the collection of high school library were identified: consideration and non-consideration of the policy on development of the collection of libraries and the ratio of proportion of books of library, request for purchase of books by users, teachers, tools for selection of books by teacher-librarian and budget for materials of school library. The problems of the above-stated factors and solutions to such problems are as follows. First, many teacher-librarians have not considered the policy on development of the collection of library and the ratio of proportion of the collection of library. In order to solve this problem, it is necessary to educate teacher-librarians to establish a policy on development of the collection of library which reflects the actual state of each school. And, since the classification by KDC may not efficiently classify all academic subject areas as a tool for achieving the basic purpose of school library, many teacher-librarians may not consider the ratio of subject-oriented proportion of the collection of library by the subject. Therefore, the appropriate method for classifying books of school library should be investigated. Second, as a matter of fact, it is lack of tools for selecting books relating to the other areas except literature. Since the existing tools for selecting books are relevant to literature, there are no tools for selecting books relating to the other subject area except literature. Therefore, tools for selecting books which helps selecting various subject areas need to be developed. Third, since the budget of school library tends to be fixed, it is difficult to systematically collect books in perspective. It is difficult for school, for itself, to secure budget and increase the budget gradually. Therefore, making compulsory clauses relating to the budget for purchase of materials in national dimension should be considered to systematically collect books at library. Fourth, it is rare for teachers to request the purchase of books. Since the subject teachers who earned degree of all kinds of subject areas have more profound knowledge than teacher-librarians do, they can recommend more useful books to students. Therefore, it is necessary to induce subject teachers to participate in selecting books by publicizing the school library to them.
This study aims at analyzing the current state of proportion of the collection of high school library, and investigating and analyzing the factors affecting it, and providing solutions to problems of such factors. As for the research methods, documentary research was performed in conjunction with interview. The factors affecting the proportion of the collection of high school library were investigated through the results of interview with teacher-librarian and investigation and analysis on the current state of the collection of libraries of 13 high schools having teacher-librarian in Seoul. In result of this study, five major factors affecting the proportion of the collection of high school library were identified: consideration and non-consideration of the policy on development of the collection of libraries and the ratio of proportion of books of library, request for purchase of books by users, teachers, tools for selection of books by teacher-librarian and budget for materials of school library. The problems of the above-stated factors and solutions to such problems are as follows. First, many teacher-librarians have not considered the policy on development of the collection of library and the ratio of proportion of the collection of library. In order to solve this problem, it is necessary to educate teacher-librarians to establish a policy on development of the collection of library which reflects the actual state of each school. And, since the classification by KDC may not efficiently classify all academic subject areas as a tool for achieving the basic purpose of school library, many teacher-librarians may not consider the ratio of subject-oriented proportion of the collection of library by the subject. Therefore, the appropriate method for classifying books of school library should be investigated. Second, as a matter of fact, it is lack of tools for selecting books relating to the other areas except literature. Since the existing tools for selecting books are relevant to literature, there are no tools for selecting books relating to the other subject area except literature. Therefore, tools for selecting books which helps selecting various subject areas need to be developed. Third, since the budget of school library tends to be fixed, it is difficult to systematically collect books in perspective. It is difficult for school, for itself, to secure budget and increase the budget gradually. Therefore, making compulsory clauses relating to the budget for purchase of materials in national dimension should be considered to systematically collect books at library. Fourth, it is rare for teachers to request the purchase of books. Since the subject teachers who earned degree of all kinds of subject areas have more profound knowledge than teacher-librarians do, they can recommend more useful books to students. Therefore, it is necessary to induce subject teachers to participate in selecting books by publicizing the school library to them.
주제어
#고등학교도서관 문헌연구 장서개발정책
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.