본 연구는 경도 지적장애 중학생들의 이야기 다시말하기 과제를 통해 이야기구성(회상구성력, 명제회상율) 능력을 알아보았다. 연구대상은 언어연령을 일치시킨 경도 지적장애 중학생 10명과 초등학교에 재학 중인 정상 발달 아동 10명이었다. 이야기 과제는 글자 없는 그림책 “Frog, Where Are You?(개구리 이야기)” 자료를 사용하여 이야기 다시말하기(story retelling)를 실시하였다. 이야기 과제에 따른 이야기 문법 산출 비교 결과, 지적장애 중학생 집단이 정상아동 집단에 비해 낮은 산출율 냈다. 이러한 결과는 경도...
본 연구는 경도 지적장애 중학생들의 이야기 다시말하기 과제를 통해 이야기구성(회상구성력, 명제회상율) 능력을 알아보았다. 연구대상은 언어연령을 일치시킨 경도 지적장애 중학생 10명과 초등학교에 재학 중인 정상 발달 아동 10명이었다. 이야기 과제는 글자 없는 그림책 “Frog, Where Are You?(개구리 이야기)” 자료를 사용하여 이야기 다시말하기(story retelling)를 실시하였다. 이야기 과제에 따른 이야기 문법 산출 비교 결과, 지적장애 중학생 집단이 정상아동 집단에 비해 낮은 산출율 냈다. 이러한 결과는 경도 지적장애 중학생 집단이 정상 아동 집단보다 주제 묘사에 어려움을 가지며 이야기 도입에서의 배경에 대한 설명을 잘 하지 못하고 이야기의 결말을 잘 맺지 못함으로써 이야기 구성력이 불완전함을 말해준다. 또한 회상구성력과 명제회상율을 비교한 결과, 상대적으로 단순한 개념인 명제회상율은 정상아동 집단과 유사한 수행 수준을 보일 수 있으나 ‘도입, 주제, 구성, 결말, 순서’와 같은 “이야기 구조”를 잘 갖추어야하는 회상구성력은 명제회상율 보다 인지적 부담이 더 많이 요구되기 때문에 인지적으로 장애가 있는 중학생들이 정상 아동에 비해 수행력이 떨어진다고 해석 할 수 있다. 그래서 지적장애 중학생의 이야기 능력을 발달시키기 위해서는 짜임새 있는 이야기를 바탕으로 다양한 이야기 경험을 통해 이야기 구조와 내용을 이해하고 산출하게 하는 것이 효과적이라고 할 수 있다.
본 연구는 경도 지적장애 중학생들의 이야기 다시말하기 과제를 통해 이야기구성(회상구성력, 명제회상율) 능력을 알아보았다. 연구대상은 언어연령을 일치시킨 경도 지적장애 중학생 10명과 초등학교에 재학 중인 정상 발달 아동 10명이었다. 이야기 과제는 글자 없는 그림책 “Frog, Where Are You?(개구리 이야기)” 자료를 사용하여 이야기 다시말하기(story retelling)를 실시하였다. 이야기 과제에 따른 이야기 문법 산출 비교 결과, 지적장애 중학생 집단이 정상아동 집단에 비해 낮은 산출율 냈다. 이러한 결과는 경도 지적장애 중학생 집단이 정상 아동 집단보다 주제 묘사에 어려움을 가지며 이야기 도입에서의 배경에 대한 설명을 잘 하지 못하고 이야기의 결말을 잘 맺지 못함으로써 이야기 구성력이 불완전함을 말해준다. 또한 회상구성력과 명제회상율을 비교한 결과, 상대적으로 단순한 개념인 명제회상율은 정상아동 집단과 유사한 수행 수준을 보일 수 있으나 ‘도입, 주제, 구성, 결말, 순서’와 같은 “이야기 구조”를 잘 갖추어야하는 회상구성력은 명제회상율 보다 인지적 부담이 더 많이 요구되기 때문에 인지적으로 장애가 있는 중학생들이 정상 아동에 비해 수행력이 떨어진다고 해석 할 수 있다. 그래서 지적장애 중학생의 이야기 능력을 발달시키기 위해서는 짜임새 있는 이야기를 바탕으로 다양한 이야기 경험을 통해 이야기 구조와 내용을 이해하고 산출하게 하는 것이 효과적이라고 할 수 있다.
This study assigned a story retelling task to middle school students with mild intellectual disability and examined their story composition ability through recollection composition ability and proposition recollection rate. The subjects of this research are 10 middle school students with mild intell...
This study assigned a story retelling task to middle school students with mild intellectual disability and examined their story composition ability through recollection composition ability and proposition recollection rate. The subjects of this research are 10 middle school students with mild intellectual disability whose linguistic age is identical and 10 normally developing elementary school students. In order to have them retell a story, this article used a picture book without words, “Frog, Where Are You?”, as a story task. According to the result of comparing their grammar production in the story task, the middle school students’ group with intellectual disability showed a lower production rate than the normal children’s group did. This result implies that the middle school students’ group with mild intellectual disability indicated incompleteness in their story composition as they had more difficulties in describing the topic, was poorer at explaining the background when introducing the story, and ended the story less skillfully than the normal children’s group. Moreover, the result of comparing their recollection composition ability and proposition recollection rate showed that although the group exhibited a similar performance level to that of the normal children’s group in the proposition recollection rate of relatively simpler concepts, the middle school students with cognitive disability indicated lower performance than the normal children in the recollection composition ability which requires skillful “story composition” in terms of the 'introduction, topic, framework, ending, and order’ since it is cognitively more burdensome than the proposition recollection rate. Therefore, it will be effective to have middle school students with intellectual disability understand and produce the structure and contents of stories based on the various experiences of well-structured stories in order to improve their story telling ability.
This study assigned a story retelling task to middle school students with mild intellectual disability and examined their story composition ability through recollection composition ability and proposition recollection rate. The subjects of this research are 10 middle school students with mild intellectual disability whose linguistic age is identical and 10 normally developing elementary school students. In order to have them retell a story, this article used a picture book without words, “Frog, Where Are You?”, as a story task. According to the result of comparing their grammar production in the story task, the middle school students’ group with intellectual disability showed a lower production rate than the normal children’s group did. This result implies that the middle school students’ group with mild intellectual disability indicated incompleteness in their story composition as they had more difficulties in describing the topic, was poorer at explaining the background when introducing the story, and ended the story less skillfully than the normal children’s group. Moreover, the result of comparing their recollection composition ability and proposition recollection rate showed that although the group exhibited a similar performance level to that of the normal children’s group in the proposition recollection rate of relatively simpler concepts, the middle school students with cognitive disability indicated lower performance than the normal children in the recollection composition ability which requires skillful “story composition” in terms of the 'introduction, topic, framework, ending, and order’ since it is cognitively more burdensome than the proposition recollection rate. Therefore, it will be effective to have middle school students with intellectual disability understand and produce the structure and contents of stories based on the various experiences of well-structured stories in order to improve their story telling ability.
주제어
#이야기 다시말하기 경도 지적장애 중학생
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.