본 논문의 연구목적은 듀이의 경험교육론에 대한 교육적 의의를 고찰함으로 교육이란 영역에서 경험의 위상을 재정립하고자한 것이다. 듀이의 경험교육론은 이분법적 사고방식에 따른 앎과 행위의 분리를 극복할 뿐만 아니라 경험의 행위로 표출되는 학습, 경험의 원동력이 되는 사고, 경험의 본질이요 탐구의 대상이 되는 자연, 경험의 주체가 되는 인간, 이처럼 다양한 교육철학의 주제들과의 관계를 통해 새로운 의미를 창출하게 되었다. 이렇게 탄생한 의미들은 교육...
본 논문의 연구목적은 듀이의 경험교육론에 대한 교육적 의의를 고찰함으로 교육이란 영역에서 경험의 위상을 재정립하고자한 것이다. 듀이의 경험교육론은 이분법적 사고방식에 따른 앎과 행위의 분리를 극복할 뿐만 아니라 경험의 행위로 표출되는 학습, 경험의 원동력이 되는 사고, 경험의 본질이요 탐구의 대상이 되는 자연, 경험의 주체가 되는 인간, 이처럼 다양한 교육철학의 주제들과의 관계를 통해 새로운 의미를 창출하게 되었다. 이렇게 탄생한 의미들은 교육의 방법적 절차와 실행, 그리고 교육이론의 토대를 구성하는 교육철학의 주제를 이루고 있었으며, 이것은 결국 보편적이면서 다양한 인간 실제 삶의 경험들을 담고 있었던 것이다. 이처럼 듀이가 밝히고 있는 경험은 낱낱이 분리되는 부속품과 같은 기계적인 구조가 아닌 우리의 삶에 용해되어있는 통합된 존재로 이해할 수 있다. 이로써 경험의 교육철학적 함의를 또 하나의 주제로 범주화할 수 있는 중요한 계기를 마련하게 되었다. 이러한 맥락에서 듀이의 경험교육론은 현재뿐만 아니라 다가올 미래에 교육적인 지표를 제공해줄 것으로 본다. 우선 경험과 학습의 관계에 있어 학습은 경험의 유의미한 재구성의 과정이며, 경험은 자연발생적인 사건이 아닌 앞으로의 전망을 바라보면서 ‘성장’으로 이끌어 간다. 이러한 성장은 경험의 발달이며 바로 학습인 것이다. 두 번째는 경험의 발달의 근원은 ‘사고’이며, 이것은 곧 경험의 질과 가치를 결정하게 된다. 세 번째는 듀이가 바라본 인간관은 몸과 마음이 분리된 존재가 아닌 통합을 이룬 실존자이기에 경험을 통한 정신활동과 신체활동은 목적을 수반한 통합된 활동임을 주장함으로써 교육론적 인간관의 함의를 제공하기도 하였다. 네 번째는 경험은 자연의 본질은 분석하고 자연의 무한한 가능성을 실현해나가는 인간의 주체적 활동이며, 자연에 근접할 수 있는 유일한 통로이다. 이러한 경험과 자연의 관계규명은 경험에 관한 다양한 이해를 제공하며 자연에 귀속된 인간 삶 자체의 회복을 시도하고자 한 것이다. 이미 언급한바 듀이의 경험교육론이 교육적 함의 면에서는 상당한 위상을 확보하였음에도 불구하고 지속적인 검토와 성찰이 요구된다고 볼 수 있다. 따라서 방법론에만 치우쳤던 그의 이론에만 국한되지 않은, 교육의 가치와 목적, 내용 등 이러한 요소들이 적절히 균형을 이루는 새로운 대안을 모색하는 일이 앞으로의 과제인 것이다.
본 논문의 연구목적은 듀이의 경험교육론에 대한 교육적 의의를 고찰함으로 교육이란 영역에서 경험의 위상을 재정립하고자한 것이다. 듀이의 경험교육론은 이분법적 사고방식에 따른 앎과 행위의 분리를 극복할 뿐만 아니라 경험의 행위로 표출되는 학습, 경험의 원동력이 되는 사고, 경험의 본질이요 탐구의 대상이 되는 자연, 경험의 주체가 되는 인간, 이처럼 다양한 교육철학의 주제들과의 관계를 통해 새로운 의미를 창출하게 되었다. 이렇게 탄생한 의미들은 교육의 방법적 절차와 실행, 그리고 교육이론의 토대를 구성하는 교육철학의 주제를 이루고 있었으며, 이것은 결국 보편적이면서 다양한 인간 실제 삶의 경험들을 담고 있었던 것이다. 이처럼 듀이가 밝히고 있는 경험은 낱낱이 분리되는 부속품과 같은 기계적인 구조가 아닌 우리의 삶에 용해되어있는 통합된 존재로 이해할 수 있다. 이로써 경험의 교육철학적 함의를 또 하나의 주제로 범주화할 수 있는 중요한 계기를 마련하게 되었다. 이러한 맥락에서 듀이의 경험교육론은 현재뿐만 아니라 다가올 미래에 교육적인 지표를 제공해줄 것으로 본다. 우선 경험과 학습의 관계에 있어 학습은 경험의 유의미한 재구성의 과정이며, 경험은 자연발생적인 사건이 아닌 앞으로의 전망을 바라보면서 ‘성장’으로 이끌어 간다. 이러한 성장은 경험의 발달이며 바로 학습인 것이다. 두 번째는 경험의 발달의 근원은 ‘사고’이며, 이것은 곧 경험의 질과 가치를 결정하게 된다. 세 번째는 듀이가 바라본 인간관은 몸과 마음이 분리된 존재가 아닌 통합을 이룬 실존자이기에 경험을 통한 정신활동과 신체활동은 목적을 수반한 통합된 활동임을 주장함으로써 교육론적 인간관의 함의를 제공하기도 하였다. 네 번째는 경험은 자연의 본질은 분석하고 자연의 무한한 가능성을 실현해나가는 인간의 주체적 활동이며, 자연에 근접할 수 있는 유일한 통로이다. 이러한 경험과 자연의 관계규명은 경험에 관한 다양한 이해를 제공하며 자연에 귀속된 인간 삶 자체의 회복을 시도하고자 한 것이다. 이미 언급한바 듀이의 경험교육론이 교육적 함의 면에서는 상당한 위상을 확보하였음에도 불구하고 지속적인 검토와 성찰이 요구된다고 볼 수 있다. 따라서 방법론에만 치우쳤던 그의 이론에만 국한되지 않은, 교육의 가치와 목적, 내용 등 이러한 요소들이 적절히 균형을 이루는 새로운 대안을 모색하는 일이 앞으로의 과제인 것이다.
Studying objective of this paper is to rebuild the statue of experience in education as studying educational meaning about Dewey's Experience Education. Dewey's Experience Education is not only overcoming the separation of knowledge and action as dividing thinking method but also devising new meanin...
Studying objective of this paper is to rebuild the statue of experience in education as studying educational meaning about Dewey's Experience Education. Dewey's Experience Education is not only overcoming the separation of knowledge and action as dividing thinking method but also devising new meaning through the relationship of these various educational philosophy topics like studying which is expressed as an expressed action, thinking which is a motivation of experience, and the nature which are the essence of experience and the objective of observation. These meanings are made of the topics of educational philosophy which are organized of methodical process and performance of education, and basement of educational theory. In the end, there are included experiences which are general and various human's real lives. Like this, the experience which Dewey explains is not the mechanical structure which can be divided as accessories, but the integrated thing which is melted into our lives. It can be an important motivation about categorizing the educational philosophy's connotation as an another topic. With this, Dewey's Experience Education can offer an educational index not only in the present but also in the future. First of all, studying is an reorganizing process as a meaningful experience, and experience leads to the growth by sending the future's view, not the nature-rising event. The growth is development of experience and just studying. Second, the base of experience's development is thinking, and this decides on quality and value of experience. Third, Dewey's human value is not the thing which is divided between body and mind, but the thing which is the integrated real existence, so it can offer an educational human connotation which is emphasized that mind and physical activity are integrated activity with objective through experience. Fourth, the experience is the main activity which analyzes the essence of nature and actualizes endless possibility of nature, and the only enterance which can be approached nature. This experience and the relationship of nature offered various understanding of experience and it was the thing which is for recovering of human life which is including on nature. According to this, Dewey's Experience Education has very high status in a field of educational connotation, but it is demanded on continuous examination and introspection. Therefore, it will be an assignment which can be devised new way as balancing educational value, intention and contents, and it will be harmful to concentrate on the theory.
Studying objective of this paper is to rebuild the statue of experience in education as studying educational meaning about Dewey's Experience Education. Dewey's Experience Education is not only overcoming the separation of knowledge and action as dividing thinking method but also devising new meaning through the relationship of these various educational philosophy topics like studying which is expressed as an expressed action, thinking which is a motivation of experience, and the nature which are the essence of experience and the objective of observation. These meanings are made of the topics of educational philosophy which are organized of methodical process and performance of education, and basement of educational theory. In the end, there are included experiences which are general and various human's real lives. Like this, the experience which Dewey explains is not the mechanical structure which can be divided as accessories, but the integrated thing which is melted into our lives. It can be an important motivation about categorizing the educational philosophy's connotation as an another topic. With this, Dewey's Experience Education can offer an educational index not only in the present but also in the future. First of all, studying is an reorganizing process as a meaningful experience, and experience leads to the growth by sending the future's view, not the nature-rising event. The growth is development of experience and just studying. Second, the base of experience's development is thinking, and this decides on quality and value of experience. Third, Dewey's human value is not the thing which is divided between body and mind, but the thing which is the integrated real existence, so it can offer an educational human connotation which is emphasized that mind and physical activity are integrated activity with objective through experience. Fourth, the experience is the main activity which analyzes the essence of nature and actualizes endless possibility of nature, and the only enterance which can be approached nature. This experience and the relationship of nature offered various understanding of experience and it was the thing which is for recovering of human life which is including on nature. According to this, Dewey's Experience Education has very high status in a field of educational connotation, but it is demanded on continuous examination and introspection. Therefore, it will be an assignment which can be devised new way as balancing educational value, intention and contents, and it will be harmful to concentrate on the theory.
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