본 연구에서는 Dick & Carey의 체제적 교수설계모형을 적용해 현장에서 학습자에게 동작을 학습시키는 교수자의 동작오류 및 단기간 동작학습의 효과증진 그리고 시대에 따른 학습자 중심의 학습변화의 효과에 중점을 둔 연풍대 지도안을 개발하였다. 본 연구는 문헌고찰, 선행연구 고찰 및 현장 실습 그리고 그동안 사용되고 있는 지도안을 대체 할 수 있는 좀 더 세...
본 연구에서는 Dick & Carey의 체제적 교수설계모형을 적용해 현장에서 학습자에게 동작을 학습시키는 교수자의 동작오류 및 단기간 동작학습의 효과증진 그리고 시대에 따른 학습자 중심의 학습변화의 효과에 중점을 둔 연풍대 지도안을 개발하였다. 본 연구는 문헌고찰, 선행연구 고찰 및 현장 실습 그리고 그동안 사용되고 있는 지도안을 대체 할 수 있는 좀 더 세분화되고 체계적인 방법으로 지도하는 새로운 방식의 동작지도안을 개발하여 교사와 학습자의 교수-학습에 있어 목표 달성의 효율성을 높이는 데에 목적을 두었다. 본 연구의 이론적 배경으로는 2장에서 제시한 교수법으로 체육교과서의 무용단원과 체육교과 지도서의 무용단원을 참고하였고, 교수모형으로는 체제적 교수설계 중 하나인 Dick & Carey모형을 채택하였으며, 마지막으로 현재 활동하는 무용교사들을 대상으로 현장교육방법에 대한 인터뷰를 수행하였다. 3장에서는 본 연구에 사용되어지는 연풍대 동작을 포함한 연풍대의 원리와 종류 및 특징을 살펴보았다. 본 연풍대지도안의 개발을 통하여 다음과 같이 세부적으로 4가지의 효과를 기대 할 수 있었다. 첫째, 학습자의 연풍대 동작 습득을 최종목표로 하여 체계적인 세부 목표를 수립한다면 이를 통해 학습자의 오류를 효과적으로 교정해 줄 수 있다. 둘째, 연풍대 동작의 용어의 중요성과 그 해석을 바탕으로 한 인지적 정보를 이용하여 한 연풍대의 정의와 종류 및 특성을 지도안에 제시함으로서 교사와 학습자는 동일한 용어와 인지적 정보를 공유한다. 셋째, 습득을 기반으로 한 교수-학습방법이 현재 이루어지는 교육방식에서 각기 다른 연풍대 동작의 원리파악과 세부적인 동작피드백의 수단으로 효과적이다. 마지막으로, 연풍대 지도안 개발을 통해 학습자가 동작 습득에 있어 춤사위의 원리와 자기신체를 인지할 수 있으며, 동작 교수-학습 단계의 기록을 통해 춤사위 사용의 유동성을 확보할 수 있다. 본 연구는 한국무용 동작 지도에 대한 평가요소로 크게 기술성, 표현성, 음악성을 이용했으며 이를 통해 동작의 표면적인 외형과 내면적인 정신을 찾아볼 수 있었다. 세부적으로는 유연성, 정확성, 에너지를 나타내는 기술성과 상상력, 즉흥력, 연기력을 나타내는 표현성, 그리고 박자감, 리듬감, 연결성을 나타내는 음악성이 이용되었다. 이는 추후에 학습자에게 제시하는 피드백의 틀로서 사용되고, 전문적 무용교수-학습에서 평가도구로 사용될 수 있을 것으로 기대된다. 본 연구를 통해 다음과 같은 제언을 제시한다. 첫째, 한국춤 동작의 모호성과 용어의 정립의 문제, 즉 즉흥적인 면을 강조하는 우리춤이 1960년대 대학교육을 통해 정립화 되어가면서 같은 동작을 가리키는 용어와 이에 대한 해석의 차이로 인해, 같은 용어 아래 조금씩 각 무용가들의 동작순서가 통일되지 않아 후세들에게 혼란을 줄 것이라는 문제를 발견하게 되었다. 이의 개선책으로 지도안 및 무보 등의 기록 체계화를 제시해 본다. 두 번째, 교수법에 있어 지도안을 살펴본 결과 무용 교육과 교사의 역량이 큰 비중을 차지하는 것으로 나타나, 다양한 계층과 타 전공(발레, 외국무용 등)생들에게 자세한 동작 교수용 학습 자료로 사용되지 못하는 아쉬움이 있었다. 이의 해결책으로는 현장에서 반복적으로 사용되는 동작을 중심으로 한 다양한 지도안의 개발을 제시해 본다. 본 연구는 몇 가지 한계를 지니고 있으며, 연풍대 동작에 관한 용어 고찰과 한국춤 지도안에 관한 다양한 실험 그리고 동작의 세부적인 요소들을 보완하고 이에 대한 현장에서의 실습에 대한 연구가 진행되어야 할 것으로 사료된다.
본 연구에서는 Dick & Carey의 체제적 교수설계모형을 적용해 현장에서 학습자에게 동작을 학습시키는 교수자의 동작오류 및 단기간 동작학습의 효과증진 그리고 시대에 따른 학습자 중심의 학습변화의 효과에 중점을 둔 연풍대 지도안을 개발하였다. 본 연구는 문헌고찰, 선행연구 고찰 및 현장 실습 그리고 그동안 사용되고 있는 지도안을 대체 할 수 있는 좀 더 세분화되고 체계적인 방법으로 지도하는 새로운 방식의 동작지도안을 개발하여 교사와 학습자의 교수-학습에 있어 목표 달성의 효율성을 높이는 데에 목적을 두었다. 본 연구의 이론적 배경으로는 2장에서 제시한 교수법으로 체육교과서의 무용단원과 체육교과 지도서의 무용단원을 참고하였고, 교수모형으로는 체제적 교수설계 중 하나인 Dick & Carey모형을 채택하였으며, 마지막으로 현재 활동하는 무용교사들을 대상으로 현장교육방법에 대한 인터뷰를 수행하였다. 3장에서는 본 연구에 사용되어지는 연풍대 동작을 포함한 연풍대의 원리와 종류 및 특징을 살펴보았다. 본 연풍대지도안의 개발을 통하여 다음과 같이 세부적으로 4가지의 효과를 기대 할 수 있었다. 첫째, 학습자의 연풍대 동작 습득을 최종목표로 하여 체계적인 세부 목표를 수립한다면 이를 통해 학습자의 오류를 효과적으로 교정해 줄 수 있다. 둘째, 연풍대 동작의 용어의 중요성과 그 해석을 바탕으로 한 인지적 정보를 이용하여 한 연풍대의 정의와 종류 및 특성을 지도안에 제시함으로서 교사와 학습자는 동일한 용어와 인지적 정보를 공유한다. 셋째, 습득을 기반으로 한 교수-학습방법이 현재 이루어지는 교육방식에서 각기 다른 연풍대 동작의 원리파악과 세부적인 동작피드백의 수단으로 효과적이다. 마지막으로, 연풍대 지도안 개발을 통해 학습자가 동작 습득에 있어 춤사위의 원리와 자기신체를 인지할 수 있으며, 동작 교수-학습 단계의 기록을 통해 춤사위 사용의 유동성을 확보할 수 있다. 본 연구는 한국무용 동작 지도에 대한 평가요소로 크게 기술성, 표현성, 음악성을 이용했으며 이를 통해 동작의 표면적인 외형과 내면적인 정신을 찾아볼 수 있었다. 세부적으로는 유연성, 정확성, 에너지를 나타내는 기술성과 상상력, 즉흥력, 연기력을 나타내는 표현성, 그리고 박자감, 리듬감, 연결성을 나타내는 음악성이 이용되었다. 이는 추후에 학습자에게 제시하는 피드백의 틀로서 사용되고, 전문적 무용교수-학습에서 평가도구로 사용될 수 있을 것으로 기대된다. 본 연구를 통해 다음과 같은 제언을 제시한다. 첫째, 한국춤 동작의 모호성과 용어의 정립의 문제, 즉 즉흥적인 면을 강조하는 우리춤이 1960년대 대학교육을 통해 정립화 되어가면서 같은 동작을 가리키는 용어와 이에 대한 해석의 차이로 인해, 같은 용어 아래 조금씩 각 무용가들의 동작순서가 통일되지 않아 후세들에게 혼란을 줄 것이라는 문제를 발견하게 되었다. 이의 개선책으로 지도안 및 무보 등의 기록 체계화를 제시해 본다. 두 번째, 교수법에 있어 지도안을 살펴본 결과 무용 교육과 교사의 역량이 큰 비중을 차지하는 것으로 나타나, 다양한 계층과 타 전공(발레, 외국무용 등)생들에게 자세한 동작 교수용 학습 자료로 사용되지 못하는 아쉬움이 있었다. 이의 해결책으로는 현장에서 반복적으로 사용되는 동작을 중심으로 한 다양한 지도안의 개발을 제시해 본다. 본 연구는 몇 가지 한계를 지니고 있으며, 연풍대 동작에 관한 용어 고찰과 한국춤 지도안에 관한 다양한 실험 그리고 동작의 세부적인 요소들을 보완하고 이에 대한 현장에서의 실습에 대한 연구가 진행되어야 할 것으로 사료된다.
This study propose a teaching method for Yeonpungdae applying the Model for Systematic Design of Instruction developed by Dick and Carey, focused on the movement error of instructors who teach the movement to learners in the field, enhancement of efficacy of short-term movement learning, effect of t...
This study propose a teaching method for Yeonpungdae applying the Model for Systematic Design of Instruction developed by Dick and Carey, focused on the movement error of instructors who teach the movement to learners in the field, enhancement of efficacy of short-term movement learning, effect of the trendy learner-focused learning. The purpose of this study was, therefore, to develop a movement teaching method which is suitable for alternative of existing one and which used new way of more detail and systematic teaching, and based on it, to improve the efficacy in achievement of goal of teaching-learning between instructor and learner. The theoretical background of this study is summarized in chapter two, with the reference of dance chapter from physical education textbook and from instruction guide for physical education, and the Dick Carey Model which is one of the systematic instruction design was selected as a instruction model, and the interview was performed among incumbent dance instructors about the teaching method in the field. The principles, kinds, and characteristics of Yeonpungdae including the movements used in this study are discussed in chapter three. It is expected, through this development of teaching method for Yeongpungdae, to bring four effects in detail as follows:- First, the establishment of systematic and detail goal, with the final goal that pursues the acquiring the Yeongpungdae movement of learners, allow the instructors to correct the error movement of learners effectively. Second, the instructors and learners share identical terms and recognizable information by proposing the definition and kinds of Yeonpungdae using the recognizable information based on the importance of terms representing the movement of Yeonpungdae and the interpretation of them based on the recognizable information. Third, the teaching-learning method based on the acquirement is a effective measure for investigating the principle of various movement from Yeonpungdae and feedback of detail movement in existing teaching method. Fourth and finally, the development of teaching method for Yeonpungdae allows learners to recognize the principle of dance and their own body in acquiring the movements, and the mobility of using dance can be secured by recording the phases of the movement teaching-learning. The components used in this study for the assessment of teaching the movements of Korean dance are technical, expressional, and musical characteristics broadly, and these were helpful in finding out the superficial appearance and internal spirit of the movements. In specifically, the technical characteristic representing flexibility, accuracy, and energy, the expressional characteristic representing imagination, improvisation, and performance, and the musical characteristic representing sense of beat and rhythm, and connection were used. It is expected that those may be used in a scheme of feedback proposed to learners and a tool for assessment in professional dance teaching-learning. The recommendations based on the findings of this study are as follows: First, the ambiguity of movement in Korean dance, establishment of technical terms were identified as problems to be solved to avoid the confusion in future. Those were from the difference in the sequence of movements between dancers caused by the difference in interpretation of same terms between instructors in each university in which the Korean dance were formalized since 1960s. It is recommended to encouraging them to make efforts for systematic recording using instruction guide and dance notation, in order to overcome those problems. Second, the result of analysing the instruction guide showed that those were not used as a learning material containing detail movement, especially for various populations and instructors who majored other dances such as ballet and foreign dance because the dance education and the instructor's capacity are critical in teaching dance. It is recommended to develop various instruction guide based on the movements repeatedly used in the field, in order to cope with those problems. This study has several limitations, therefore, it is considered that the studies on the terms for Yeongpungdae movement, on the various experiments using instruction guide for Korean dance, and the complement for detail components in movement and the practical test in the field are needed in future.
This study propose a teaching method for Yeonpungdae applying the Model for Systematic Design of Instruction developed by Dick and Carey, focused on the movement error of instructors who teach the movement to learners in the field, enhancement of efficacy of short-term movement learning, effect of the trendy learner-focused learning. The purpose of this study was, therefore, to develop a movement teaching method which is suitable for alternative of existing one and which used new way of more detail and systematic teaching, and based on it, to improve the efficacy in achievement of goal of teaching-learning between instructor and learner. The theoretical background of this study is summarized in chapter two, with the reference of dance chapter from physical education textbook and from instruction guide for physical education, and the Dick Carey Model which is one of the systematic instruction design was selected as a instruction model, and the interview was performed among incumbent dance instructors about the teaching method in the field. The principles, kinds, and characteristics of Yeonpungdae including the movements used in this study are discussed in chapter three. It is expected, through this development of teaching method for Yeongpungdae, to bring four effects in detail as follows:- First, the establishment of systematic and detail goal, with the final goal that pursues the acquiring the Yeongpungdae movement of learners, allow the instructors to correct the error movement of learners effectively. Second, the instructors and learners share identical terms and recognizable information by proposing the definition and kinds of Yeonpungdae using the recognizable information based on the importance of terms representing the movement of Yeonpungdae and the interpretation of them based on the recognizable information. Third, the teaching-learning method based on the acquirement is a effective measure for investigating the principle of various movement from Yeonpungdae and feedback of detail movement in existing teaching method. Fourth and finally, the development of teaching method for Yeonpungdae allows learners to recognize the principle of dance and their own body in acquiring the movements, and the mobility of using dance can be secured by recording the phases of the movement teaching-learning. The components used in this study for the assessment of teaching the movements of Korean dance are technical, expressional, and musical characteristics broadly, and these were helpful in finding out the superficial appearance and internal spirit of the movements. In specifically, the technical characteristic representing flexibility, accuracy, and energy, the expressional characteristic representing imagination, improvisation, and performance, and the musical characteristic representing sense of beat and rhythm, and connection were used. It is expected that those may be used in a scheme of feedback proposed to learners and a tool for assessment in professional dance teaching-learning. The recommendations based on the findings of this study are as follows: First, the ambiguity of movement in Korean dance, establishment of technical terms were identified as problems to be solved to avoid the confusion in future. Those were from the difference in the sequence of movements between dancers caused by the difference in interpretation of same terms between instructors in each university in which the Korean dance were formalized since 1960s. It is recommended to encouraging them to make efforts for systematic recording using instruction guide and dance notation, in order to overcome those problems. Second, the result of analysing the instruction guide showed that those were not used as a learning material containing detail movement, especially for various populations and instructors who majored other dances such as ballet and foreign dance because the dance education and the instructor's capacity are critical in teaching dance. It is recommended to develop various instruction guide based on the movements repeatedly used in the field, in order to cope with those problems. This study has several limitations, therefore, it is considered that the studies on the terms for Yeongpungdae movement, on the various experiments using instruction guide for Korean dance, and the complement for detail components in movement and the practical test in the field are needed in future.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.