본 연구의 목적은 연소에 대한 과학사 학습 자료를 개발하여 과학사를 활용한 수업이 오개념 교정과 학업 성취도 향상에 미치는 효과를 알아보는데 있다. 본 연구를 수행하기 위하여 B 광역시 S 초등학교 6학년 2개 학급 중, 1개 학습을 실험반(28명)으로 다른 1개 학급을 비교반(27명)으로 선정하였다. 두 집단의 오개념 정도와 학업 성취도에 대한 사전 검사를 통해 동질 집단임을 확인하고, 실험반에는 과학사를 활용한 과학수업을 적용하고 비교반에는 지도서에 바탕을 둔 일반적인 수업을 적용하였다. 본 연구의 주요 검사 도구는 오개념 검사와 학업 성취도 검사이다. 오개념 검사는 문미정(2008)이 개발한 검사지로 연소 관련 3개 영역에 걸쳐 15문항을 객관식 5지 선다형 13문항과 서술형 2문항으로 개발된 검사지를 사전-사후에 동일하게 사용하였다. 학업 성취도 검사는 서울 교육청과 부산 교육청 개발 자료, 국가 수준 학업 성취도 평가 문항, 교원대 평가 문항 자료에서 10문항을 선별하여 과학교육 전문가 집단에서 ...
본 연구의 목적은 연소에 대한 과학사 학습 자료를 개발하여 과학사를 활용한 수업이 오개념 교정과 학업 성취도 향상에 미치는 효과를 알아보는데 있다. 본 연구를 수행하기 위하여 B 광역시 S 초등학교 6학년 2개 학급 중, 1개 학습을 실험반(28명)으로 다른 1개 학급을 비교반(27명)으로 선정하였다. 두 집단의 오개념 정도와 학업 성취도에 대한 사전 검사를 통해 동질 집단임을 확인하고, 실험반에는 과학사를 활용한 과학수업을 적용하고 비교반에는 지도서에 바탕을 둔 일반적인 수업을 적용하였다. 본 연구의 주요 검사 도구는 오개념 검사와 학업 성취도 검사이다. 오개념 검사는 문미정(2008)이 개발한 검사지로 연소 관련 3개 영역에 걸쳐 15문항을 객관식 5지 선다형 13문항과 서술형 2문항으로 개발된 검사지를 사전-사후에 동일하게 사용하였다. 학업 성취도 검사는 서울 교육청과 부산 교육청 개발 자료, 국가 수준 학업 성취도 평가 문항, 교원대 평가 문항 자료에서 10문항을 선별하여 과학교육 전문가 집단에서 내용 타당도 검증을 거쳐 수정·보완하여 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 과학사를 활용한 과학 수업은 초등학생의 오개념 교정에 통계적으로 유의미한 영향을 주었다. 둘째, 수준별 집단을 세분화하여 분석한 결과 하위 집단은 오개념 교정에 효과적이었으나, 상위 집단과 중위 집단 학생들의 오개념 교정에는 유의미한 차이가 없었다. 셋째, 과학사를 활용한 과학 수업은 초등학생의 학업 성취도 향상에 통계적으로 유의미한 영향을 주었다. 넷째, 수준별 집단을 세분화하여 분석한 결과 중위 집단은 학업 성취도 향상에 효과적이었으나, 상위 집단과 하위 집단 학생들의 학업 성취도 향상에는 유의미한 차이가 없었다. 다섯째, 학업 성취도면에서 성별에 따른 효과는 여학생에게서 유의미한 차이가 있었다. 이상의 결과로 볼 때, 초등과학 교육에서 과학사를 활용한 과학 수업은 일반적인 과학수업에 비해 오개념 교정과 학업 성취도 향상에 통계적으로 유의미한 효과가 있으므로 교육현장에서 보다 적극적으로 활용할 필요가 있다.
본 연구의 목적은 연소에 대한 과학사 학습 자료를 개발하여 과학사를 활용한 수업이 오개념 교정과 학업 성취도 향상에 미치는 효과를 알아보는데 있다. 본 연구를 수행하기 위하여 B 광역시 S 초등학교 6학년 2개 학급 중, 1개 학습을 실험반(28명)으로 다른 1개 학급을 비교반(27명)으로 선정하였다. 두 집단의 오개념 정도와 학업 성취도에 대한 사전 검사를 통해 동질 집단임을 확인하고, 실험반에는 과학사를 활용한 과학수업을 적용하고 비교반에는 지도서에 바탕을 둔 일반적인 수업을 적용하였다. 본 연구의 주요 검사 도구는 오개념 검사와 학업 성취도 검사이다. 오개념 검사는 문미정(2008)이 개발한 검사지로 연소 관련 3개 영역에 걸쳐 15문항을 객관식 5지 선다형 13문항과 서술형 2문항으로 개발된 검사지를 사전-사후에 동일하게 사용하였다. 학업 성취도 검사는 서울 교육청과 부산 교육청 개발 자료, 국가 수준 학업 성취도 평가 문항, 교원대 평가 문항 자료에서 10문항을 선별하여 과학교육 전문가 집단에서 내용 타당도 검증을 거쳐 수정·보완하여 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 과학사를 활용한 과학 수업은 초등학생의 오개념 교정에 통계적으로 유의미한 영향을 주었다. 둘째, 수준별 집단을 세분화하여 분석한 결과 하위 집단은 오개념 교정에 효과적이었으나, 상위 집단과 중위 집단 학생들의 오개념 교정에는 유의미한 차이가 없었다. 셋째, 과학사를 활용한 과학 수업은 초등학생의 학업 성취도 향상에 통계적으로 유의미한 영향을 주었다. 넷째, 수준별 집단을 세분화하여 분석한 결과 중위 집단은 학업 성취도 향상에 효과적이었으나, 상위 집단과 하위 집단 학생들의 학업 성취도 향상에는 유의미한 차이가 없었다. 다섯째, 학업 성취도면에서 성별에 따른 효과는 여학생에게서 유의미한 차이가 있었다. 이상의 결과로 볼 때, 초등과학 교육에서 과학사를 활용한 과학 수업은 일반적인 과학수업에 비해 오개념 교정과 학업 성취도 향상에 통계적으로 유의미한 효과가 있으므로 교육현장에서 보다 적극적으로 활용할 필요가 있다.
It is hard for students to acquire the correct notion of combustion because of the diversity and persuasiveness of alternative concepts. Subsequently, It is also difficult to correctly teach the correct combustion concept. The purpose of this study was to research the effect that the utilization of ...
It is hard for students to acquire the correct notion of combustion because of the diversity and persuasiveness of alternative concepts. Subsequently, It is also difficult to correctly teach the correct combustion concept. The purpose of this study was to research the effect that the utilization of learning materials, which were developed from historical scientific references concerning combustion, has on the correction of wrong-notion and the improvement of academic achievement. The research considerations for instructing from the history of science were determined as part of two main areas: Firstly for instructing scientific concepts; the direction of instruction for the correction of the various wrong-notions about combustion, the meaning of combustion, the historical evolution of concepts about the formation of adducts and the conditions of combustion and the differences between instruction from the history of science and traditional instructional directions. Secondly; the effect that instruction from the history of science has on the differences in academic achievement dependant on grade-level and gender. The research and analysis methods for each subjects were as follows: Firstly, the effect that instructing from the history of science has on correction of the wrong notions students hold about combustion was tested and the differences between the experimental group and comparison group's pre-test and post-test results were analyzed. Secondly, students' study achievements were tested and the differences between experimental group and comparing group's pre-test and post-test results were analyzed. The Results of the study were as follows: Instruction from the history of science was effective at correcting low-level students' wrong notions about combustion and also effective at improving mid-level students' and girls' academic achievement.
It is hard for students to acquire the correct notion of combustion because of the diversity and persuasiveness of alternative concepts. Subsequently, It is also difficult to correctly teach the correct combustion concept. The purpose of this study was to research the effect that the utilization of learning materials, which were developed from historical scientific references concerning combustion, has on the correction of wrong-notion and the improvement of academic achievement. The research considerations for instructing from the history of science were determined as part of two main areas: Firstly for instructing scientific concepts; the direction of instruction for the correction of the various wrong-notions about combustion, the meaning of combustion, the historical evolution of concepts about the formation of adducts and the conditions of combustion and the differences between instruction from the history of science and traditional instructional directions. Secondly; the effect that instruction from the history of science has on the differences in academic achievement dependant on grade-level and gender. The research and analysis methods for each subjects were as follows: Firstly, the effect that instructing from the history of science has on correction of the wrong notions students hold about combustion was tested and the differences between the experimental group and comparison group's pre-test and post-test results were analyzed. Secondly, students' study achievements were tested and the differences between experimental group and comparing group's pre-test and post-test results were analyzed. The Results of the study were as follows: Instruction from the history of science was effective at correcting low-level students' wrong notions about combustion and also effective at improving mid-level students' and girls' academic achievement.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.