본 연구는 어린이집의 장학과정에서 교사는 어떤 경험을 하며 그러한 경험은 어떠한 의미를 갖는지에 대해 분석한 것이다. 교사들의 입장에서 장학 경험의 내용과 장학 경험에 대한 의미를 깊이 있게 이해함으로써 어린이집 장학 방법의 기초자료를 마련하여 장학방법 향상에 기여하고자 한다. 각 어린이집의 물리적 환경 및 인적 구성원의 특징에 따라 장학의 과정이 달라진다. 과정이 달라지니 교사들의 경험도 달라지게 된다. 어린이집 장학을 통한 교사의 경험과 그 의미는 무엇인지를 알아보기 위해 첫째, ‘어린이집 교사는 장학을 통해 어떤 경험을 하는가?’ 둘째, ‘그러한 경험의 의미는 무엇인가?’ 를 연구 문제로 연구하였다. 연구는 D광역시에 있는 B민간어린이집이 참여하였으며 주요 연구 참여자는 어린이집에서 학급의 담임을 맡고 있는 교사 7명이다. B어린이집은 개원한지 7년째 되는 어린이집이며 교사의 구성은 경력교사는 4명, 초임교사는 3명이다. 연구의 진행기간은 2009년 3월 2일부터 7월 19일까지 약 20주에 걸쳐 이루어졌다. 연구자는 장학촉진자로서 장학에 참여하면서 참여관찰, 개별적인 심층면담, 저널, 문서 등으로 자료를 수집하여 분석하였다. 장학의 과정에서 교사들은 어떠한 경험을 하며 그 경험의 의미를 찾으려고 했기에 현상학적 연구를 하였으며 이러한 과정에서 교사의 심리나 내면의 상황은 수량화하여 통계 처리하는 데 한계가 있어 ...
본 연구는 어린이집의 장학과정에서 교사는 어떤 경험을 하며 그러한 경험은 어떠한 의미를 갖는지에 대해 분석한 것이다. 교사들의 입장에서 장학 경험의 내용과 장학 경험에 대한 의미를 깊이 있게 이해함으로써 어린이집 장학 방법의 기초자료를 마련하여 장학방법 향상에 기여하고자 한다. 각 어린이집의 물리적 환경 및 인적 구성원의 특징에 따라 장학의 과정이 달라진다. 과정이 달라지니 교사들의 경험도 달라지게 된다. 어린이집 장학을 통한 교사의 경험과 그 의미는 무엇인지를 알아보기 위해 첫째, ‘어린이집 교사는 장학을 통해 어떤 경험을 하는가?’ 둘째, ‘그러한 경험의 의미는 무엇인가?’ 를 연구 문제로 연구하였다. 연구는 D광역시에 있는 B민간어린이집이 참여하였으며 주요 연구 참여자는 어린이집에서 학급의 담임을 맡고 있는 교사 7명이다. B어린이집은 개원한지 7년째 되는 어린이집이며 교사의 구성은 경력교사는 4명, 초임교사는 3명이다. 연구의 진행기간은 2009년 3월 2일부터 7월 19일까지 약 20주에 걸쳐 이루어졌다. 연구자는 장학촉진자로서 장학에 참여하면서 참여관찰, 개별적인 심층면담, 저널, 문서 등으로 자료를 수집하여 분석하였다. 장학의 과정에서 교사들은 어떠한 경험을 하며 그 경험의 의미를 찾으려고 했기에 현상학적 연구를 하였으며 이러한 과정에서 교사의 심리나 내면의 상황은 수량화하여 통계 처리하는 데 한계가 있어 질적 연구방법으로 연구하였다. 수집된 자료를 분석한 결과 어린이집 교사의 장학 경험은 다음과 같다. 막연한 부담감과 걱정으로 시작된 일상 및 수업의 장학과정은 아직 준비되지 않은 것 같아 걱정하였는데 이는 경력교사와 초임교사 모두에게 나타난 ‘부담감’이었다. 수업준비에 바빠 아이들과 놀아주지 못하고 주말이 되어도 쉬지도 못하고 항상 일을 하면서 교사는 서서히 지쳐갔다. 내보이는 수업은 공개에 대한 당혹감을 나타냈는데 고스란히 ‘보여짐’에 대해 힘들어하다가 장학이 거듭될수록 차차 익숙해져갔다. 수업 후 교사는 아쉬움, 시원함, 만족과 보람, 고마움, 재미있음 등의 모순된 감정을 느꼈다. 이러한 어린이집 교사 장학 경험의 의미는 다음과 같다. 저널쓰기와 수업 평가를 통한 ‘반성적 사고’가 가능했으며 준비되지 않은 수업은 아이들의 냉대를 받을 수 있으므로 ‘수업준비의 중요성’에 대해 힘들지만 깨달음을 얻고, 연구하고 또 생각하기의 과정을 통해 교사의 수업능력이 증진되었으며 이러한 반성적 사고와 수업 능력의 증진을 통해 ‘교사의 전문성’이 신장되었다. 교사 전문성의 향상은 어린이집 질 향상과 연관되었다. ‘장학자와 동료교사와의 갈등과 함께하기’의 과정을 통해서 교사 간 ‘생각 나누기’와 ‘함께 생각하기’를 통한 서로 ‘도움주기’가 생활화되었는데 이렇게 공감적 이해를 바탕으로 ‘상부상조의 조직문화’가 형성되어갔다. 본 연구는 어린이집 교사들이 장학의 과정을 거치면서 어떠한 경험을 하고 그 경험은 어떤 의미가 있는지를 밝힘으로써 그 필요성이 요구되고 있는 어린이집에서의 장학과 그 방법의 향상에 도움이 되고자 한 것이다.
본 연구는 어린이집의 장학과정에서 교사는 어떤 경험을 하며 그러한 경험은 어떠한 의미를 갖는지에 대해 분석한 것이다. 교사들의 입장에서 장학 경험의 내용과 장학 경험에 대한 의미를 깊이 있게 이해함으로써 어린이집 장학 방법의 기초자료를 마련하여 장학방법 향상에 기여하고자 한다. 각 어린이집의 물리적 환경 및 인적 구성원의 특징에 따라 장학의 과정이 달라진다. 과정이 달라지니 교사들의 경험도 달라지게 된다. 어린이집 장학을 통한 교사의 경험과 그 의미는 무엇인지를 알아보기 위해 첫째, ‘어린이집 교사는 장학을 통해 어떤 경험을 하는가?’ 둘째, ‘그러한 경험의 의미는 무엇인가?’ 를 연구 문제로 연구하였다. 연구는 D광역시에 있는 B민간어린이집이 참여하였으며 주요 연구 참여자는 어린이집에서 학급의 담임을 맡고 있는 교사 7명이다. B어린이집은 개원한지 7년째 되는 어린이집이며 교사의 구성은 경력교사는 4명, 초임교사는 3명이다. 연구의 진행기간은 2009년 3월 2일부터 7월 19일까지 약 20주에 걸쳐 이루어졌다. 연구자는 장학촉진자로서 장학에 참여하면서 참여관찰, 개별적인 심층면담, 저널, 문서 등으로 자료를 수집하여 분석하였다. 장학의 과정에서 교사들은 어떠한 경험을 하며 그 경험의 의미를 찾으려고 했기에 현상학적 연구를 하였으며 이러한 과정에서 교사의 심리나 내면의 상황은 수량화하여 통계 처리하는 데 한계가 있어 질적 연구방법으로 연구하였다. 수집된 자료를 분석한 결과 어린이집 교사의 장학 경험은 다음과 같다. 막연한 부담감과 걱정으로 시작된 일상 및 수업의 장학과정은 아직 준비되지 않은 것 같아 걱정하였는데 이는 경력교사와 초임교사 모두에게 나타난 ‘부담감’이었다. 수업준비에 바빠 아이들과 놀아주지 못하고 주말이 되어도 쉬지도 못하고 항상 일을 하면서 교사는 서서히 지쳐갔다. 내보이는 수업은 공개에 대한 당혹감을 나타냈는데 고스란히 ‘보여짐’에 대해 힘들어하다가 장학이 거듭될수록 차차 익숙해져갔다. 수업 후 교사는 아쉬움, 시원함, 만족과 보람, 고마움, 재미있음 등의 모순된 감정을 느꼈다. 이러한 어린이집 교사 장학 경험의 의미는 다음과 같다. 저널쓰기와 수업 평가를 통한 ‘반성적 사고’가 가능했으며 준비되지 않은 수업은 아이들의 냉대를 받을 수 있으므로 ‘수업준비의 중요성’에 대해 힘들지만 깨달음을 얻고, 연구하고 또 생각하기의 과정을 통해 교사의 수업능력이 증진되었으며 이러한 반성적 사고와 수업 능력의 증진을 통해 ‘교사의 전문성’이 신장되었다. 교사 전문성의 향상은 어린이집 질 향상과 연관되었다. ‘장학자와 동료교사와의 갈등과 함께하기’의 과정을 통해서 교사 간 ‘생각 나누기’와 ‘함께 생각하기’를 통한 서로 ‘도움주기’가 생활화되었는데 이렇게 공감적 이해를 바탕으로 ‘상부상조의 조직문화’가 형성되어갔다. 본 연구는 어린이집 교사들이 장학의 과정을 거치면서 어떠한 경험을 하고 그 경험은 어떤 의미가 있는지를 밝힘으로써 그 필요성이 요구되고 있는 어린이집에서의 장학과 그 방법의 향상에 도움이 되고자 한 것이다.
The purpose of this study is to investigate the lived experiences that childcare center teachers go through in the process of supervision, and understand the meanings they make. Furthermore, this study aims to clarify the intrinsic values of the supervision through analyzing and reconstructing the m...
The purpose of this study is to investigate the lived experiences that childcare center teachers go through in the process of supervision, and understand the meanings they make. Furthermore, this study aims to clarify the intrinsic values of the supervision through analyzing and reconstructing the meaning of Childcare center teachers' experience from their own perspective. As a result, it is expected for fundamental knowledge and skills related to the methodology of supervision to be more sophisticated. Supervision in the real setting can be affected by an institution's circumstance as well as a teacher's individual characteristics, and the meaning of experience which a teacher go through may be various. This study deals with two major research questions : what is the nature of experience that childcare center teachers go through during the supervision, and what is the meaning of the experience to them. Seven private childcare center teachers in charge participate in this study. Four experienced and three newly appointed teachers work in the private childcare center which has been established seven years ago and is located in “D" Metropolitan City. It takes about twenty weeks from 2 March, 2009 to 19 July, 2009 to study the paper. Researchers collect and analyze the data through observation, individual in-depth interview, teachers' meeting, journal, document and etc. The experience of childcare center teachers' supervision is as follows. Researchers were anxious about supervision which was unprepared and it imposes a heavy burden on them. They became to be exhausted. They could not play with children because of preperation for the lesson and took a rest on weekends. But they become accustomed to the lesson gradually. After the lesson, they felt the contradictory emotion like as inconvinience and refreshment, satisfaction, worth, gratitude, interest. The meaning of childcare center teachers' supervision is as follows. childcare center teachers' teaching ability increase through the process of meditation with writing journals and appraising lessons, understanding the importance of preparing the lessons because unprepared lessons can be given a cold reception by childrun, and studying repeatedly. Childcare center teachers' specificity become to increase through meditation and improvement of efficient lesson. In the process of instructional supervisor's solving the conflict of teachers working together, thinking together between teachers, a spirit of mutual help comes into being. This study would be useful for childcare center teachers to enhance the ability of supervision and its' method through the experience and meaning of childcare center teachers' supervision.
The purpose of this study is to investigate the lived experiences that childcare center teachers go through in the process of supervision, and understand the meanings they make. Furthermore, this study aims to clarify the intrinsic values of the supervision through analyzing and reconstructing the meaning of Childcare center teachers' experience from their own perspective. As a result, it is expected for fundamental knowledge and skills related to the methodology of supervision to be more sophisticated. Supervision in the real setting can be affected by an institution's circumstance as well as a teacher's individual characteristics, and the meaning of experience which a teacher go through may be various. This study deals with two major research questions : what is the nature of experience that childcare center teachers go through during the supervision, and what is the meaning of the experience to them. Seven private childcare center teachers in charge participate in this study. Four experienced and three newly appointed teachers work in the private childcare center which has been established seven years ago and is located in “D" Metropolitan City. It takes about twenty weeks from 2 March, 2009 to 19 July, 2009 to study the paper. Researchers collect and analyze the data through observation, individual in-depth interview, teachers' meeting, journal, document and etc. The experience of childcare center teachers' supervision is as follows. Researchers were anxious about supervision which was unprepared and it imposes a heavy burden on them. They became to be exhausted. They could not play with children because of preperation for the lesson and took a rest on weekends. But they become accustomed to the lesson gradually. After the lesson, they felt the contradictory emotion like as inconvinience and refreshment, satisfaction, worth, gratitude, interest. The meaning of childcare center teachers' supervision is as follows. childcare center teachers' teaching ability increase through the process of meditation with writing journals and appraising lessons, understanding the importance of preparing the lessons because unprepared lessons can be given a cold reception by childrun, and studying repeatedly. Childcare center teachers' specificity become to increase through meditation and improvement of efficient lesson. In the process of instructional supervisor's solving the conflict of teachers working together, thinking together between teachers, a spirit of mutual help comes into being. This study would be useful for childcare center teachers to enhance the ability of supervision and its' method through the experience and meaning of childcare center teachers' supervision.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.