외국어 교육에 있어서도 듣기는 매우 중요하다. 듣기는 다른 언어 능력의 향상에 보조적이며 촉진적인 역할을 하기 때문이다. 듣기가 선행되지 않으면 말하기로 이어질 수 없어 온전한 의사소통을 하는 것이 어려워진다. 따라서 무엇보다 의사소통 능력을 중요시하는 요즘에는 듣기 능력을 향상시키는 것이 중요하다고 할 수 있다. 듣기는 언어의 네 가지 기능 가운데 사용되는 빈도가 가장 높다. 미국인들의 하루 동안의 언어생활에서 쓰기는 9%, 읽기와 말하기가 각각 16%, 30%, 듣기는 45%를 차지한다고 하는 콜롬비아 방송연구원의 연구 결과에서 볼 수 있듯이 일상적인 언어생활에서 듣기의 사용도는 말하기, 읽기와 쓰기에 비해 높은 비중을 차지하고 있다. 어느새 중국에서의 한국어교육도 벌써 60년이나 되었다. 특히 1992년 한중수교 이후 활발해져 근래에는 말하기, 듣기, 읽기, 쓰기 등의 모든 언어 기능을 기르도록 노력하고 있다. 하지만 중국 대학의 한국어과 대학생들의 시간표를 보면 듣기 수업 시간은 일주일에 한 번뿐이고 시간으로 따져도 2교시, 약 90분 정도에 불과하다. 이 짧은 시간으로 듣기 능력을 향상시키는 것은 거의 불가능해 보이며, 만약 가능하다고 ...
외국어 교육에 있어서도 듣기는 매우 중요하다. 듣기는 다른 언어 능력의 향상에 보조적이며 촉진적인 역할을 하기 때문이다. 듣기가 선행되지 않으면 말하기로 이어질 수 없어 온전한 의사소통을 하는 것이 어려워진다. 따라서 무엇보다 의사소통 능력을 중요시하는 요즘에는 듣기 능력을 향상시키는 것이 중요하다고 할 수 있다. 듣기는 언어의 네 가지 기능 가운데 사용되는 빈도가 가장 높다. 미국인들의 하루 동안의 언어생활에서 쓰기는 9%, 읽기와 말하기가 각각 16%, 30%, 듣기는 45%를 차지한다고 하는 콜롬비아 방송연구원의 연구 결과에서 볼 수 있듯이 일상적인 언어생활에서 듣기의 사용도는 말하기, 읽기와 쓰기에 비해 높은 비중을 차지하고 있다. 어느새 중국에서의 한국어교육도 벌써 60년이나 되었다. 특히 1992년 한중수교 이후 활발해져 근래에는 말하기, 듣기, 읽기, 쓰기 등의 모든 언어 기능을 기르도록 노력하고 있다. 하지만 중국 대학의 한국어과 대학생들의 시간표를 보면 듣기 수업 시간은 일주일에 한 번뿐이고 시간으로 따져도 2교시, 약 90분 정도에 불과하다. 이 짧은 시간으로 듣기 능력을 향상시키는 것은 거의 불가능해 보이며, 만약 가능하다고 해도 일주일에 90분이라는 시간을 어떻게 효과적으로 이용할 것인가 하는 문제가 있다. 수업에서 좋은 교재를 사용하는 것은 수업을 효율적으로 진행하는 데에 도움을 준다. 교재는 교사가 가르칠 내용과 학습자들이 학습할 내용, 그리고 학습 방법과 전략을 담고 있는 도구이다. 좋은 언어 교재는 수업을 이상적으로 이끌어가므로 수업 계획 및 준비를 위한 교사의 수고를 덜어 주고 학습자의 자습 또한 용이하게 해 준다. 따라서 적절한 듣기 교재를 사용하는 것은 듣기 능력을 향상시키기 위한 방안 중에 하나가 될 수 있을 것이다. 하지만 중국 내에서 듣기 능력을 향상시키기 위한 적절한 듣기 교재를 찾는 일은 쉬운 일이 아니다. 특히 직업 목적의 학습자들을 위한 교재는 아주 부족한 실정이다. 중국 대학교의 한국어과 졸업생들의 85% 정도는 한국 기업에 취직하거나 한국 관련 업무에 종사하기를 희망한다. 하지만 이들이 막상 취업을 위한 준비를 시작할 때 가장 큰 어려움으로 다가오는 것이 바로 듣기이다. 대학에서 듣기 교육을 받았으나 일상생활에서의 의사소통을 위한 듣기 능력을 습득했을 뿐, 취업이나 직장 생활에서 사용할 수 있는 듣기 교육을 받지 못했기 때문이다. 이를 보완하려고 해도 적절한 교재를 찾을 수 없어 큰 어려움을 겪고 있는 것이 사실이다. 따라서 본고에서는 직업 목적의 중국어권 한국어 학습자의 듣기 능력 향상을 위한 방안의 하나로 ‘직업 목적 한국어 듣기 교재의 개발 방안’을 연구하였다. 연구의 흐름은 다음과 같다. I장에서는 본 연구의 목적과 필요성을 밝히고, 연구 방법과 내용에 대해 서술한 다음에 본 연구에 관한 선행 연구들을 살펴보았다. 먼저 한국어 듣기 교육에 관한 연구를 살폈고, 다음으로 한국어 교재와 관련한 연구와 직업 목적 한국어에 관한 연구를 살펴보았다. 말했듯이 중국 내 대학에서의 한국어 듣기 수업은 그 중요성에 비해 상당히 부족한 실정이다. 이는 좋은 교재를 개발하여 잘 활용하는 것으로 어느 정도 보완이 가능하다는 생각 하에 듣기 능력을 향상시킬 수 있는 교재 개발의 필요성을 언급했다. II장에서는 본고의 이론적인 배경으로 삼기 위해 듣기 기능과 직업 목적 듣기 능력, 그리고 듣기의 과정에 대해 살펴보았으며, 듣기 중심 교수법, 듣기를 방해하는 요인 및 활용할 만한 듣기 전략 등을 포함한 듣기 능력 향상을 위한 논의를 하고, 한국어 교재 개발의 목적, 의의, 그리고 원리 및 요건 등 한국어 교재 개발에 관한 논의를 고찰하였다. III장에서는 우선 중국 내 한국어 교육을 분류한 다음, 한국어 듣기 교육의 목적과 목표를 언급하였으며 중국 내 주요 한국어 교수법과 듣기 교재의 실태에 대해 조사하고 정리하였다. III장의 마지막 3절에서는 중국 내 한국어 교육과 직업 목적 한국어 교육의 현황을 제시하고, 한국어과 졸업생과 직장 관계자 대상의 설문 조사를 통하여 중국인 한국어 학습자들의 직업 목적 한국어 듣기 교재에 대한 요구를 조사하고 분석하였다. IV장에서는 한국어 듣기 교재 개발 원리를 바탕으로 직업 목적 듣기 교재의 개발 원리를 밝혔다. 이를 바탕으로 그 다음에 직업 목적 한국어 듣기 교재에 들어가야 할 주제와 과제, 그리고 직업 목적 한국어 교재에 수록할 만한 어휘 목록과 듣기 활동 등을 선정하였고 마지막에서는 교재 단원 구성의 실제를 제시하였다. 직업을 위한 한국어 듣기 교재는 대학교 3, 4 학년이 된 중급 이상의 한국어 실력을 가진 중국어권 한국어 학습자들을 대상으로 하며, 취업 면접과 직장에서 업무를 수행함에 있어 장애가 생기지 않게 하고 고수준의 한국어 듣기 능력을 갖추게 하는 데에 목적이 있다. 마지막 V장에서는 연구의 의의, 한계점, 그리고 향후 한국어 듣기 교육의 발전 방향을 이야기하며 마무리했다.
외국어 교육에 있어서도 듣기는 매우 중요하다. 듣기는 다른 언어 능력의 향상에 보조적이며 촉진적인 역할을 하기 때문이다. 듣기가 선행되지 않으면 말하기로 이어질 수 없어 온전한 의사소통을 하는 것이 어려워진다. 따라서 무엇보다 의사소통 능력을 중요시하는 요즘에는 듣기 능력을 향상시키는 것이 중요하다고 할 수 있다. 듣기는 언어의 네 가지 기능 가운데 사용되는 빈도가 가장 높다. 미국인들의 하루 동안의 언어생활에서 쓰기는 9%, 읽기와 말하기가 각각 16%, 30%, 듣기는 45%를 차지한다고 하는 콜롬비아 방송연구원의 연구 결과에서 볼 수 있듯이 일상적인 언어생활에서 듣기의 사용도는 말하기, 읽기와 쓰기에 비해 높은 비중을 차지하고 있다. 어느새 중국에서의 한국어교육도 벌써 60년이나 되었다. 특히 1992년 한중수교 이후 활발해져 근래에는 말하기, 듣기, 읽기, 쓰기 등의 모든 언어 기능을 기르도록 노력하고 있다. 하지만 중국 대학의 한국어과 대학생들의 시간표를 보면 듣기 수업 시간은 일주일에 한 번뿐이고 시간으로 따져도 2교시, 약 90분 정도에 불과하다. 이 짧은 시간으로 듣기 능력을 향상시키는 것은 거의 불가능해 보이며, 만약 가능하다고 해도 일주일에 90분이라는 시간을 어떻게 효과적으로 이용할 것인가 하는 문제가 있다. 수업에서 좋은 교재를 사용하는 것은 수업을 효율적으로 진행하는 데에 도움을 준다. 교재는 교사가 가르칠 내용과 학습자들이 학습할 내용, 그리고 학습 방법과 전략을 담고 있는 도구이다. 좋은 언어 교재는 수업을 이상적으로 이끌어가므로 수업 계획 및 준비를 위한 교사의 수고를 덜어 주고 학습자의 자습 또한 용이하게 해 준다. 따라서 적절한 듣기 교재를 사용하는 것은 듣기 능력을 향상시키기 위한 방안 중에 하나가 될 수 있을 것이다. 하지만 중국 내에서 듣기 능력을 향상시키기 위한 적절한 듣기 교재를 찾는 일은 쉬운 일이 아니다. 특히 직업 목적의 학습자들을 위한 교재는 아주 부족한 실정이다. 중국 대학교의 한국어과 졸업생들의 85% 정도는 한국 기업에 취직하거나 한국 관련 업무에 종사하기를 희망한다. 하지만 이들이 막상 취업을 위한 준비를 시작할 때 가장 큰 어려움으로 다가오는 것이 바로 듣기이다. 대학에서 듣기 교육을 받았으나 일상생활에서의 의사소통을 위한 듣기 능력을 습득했을 뿐, 취업이나 직장 생활에서 사용할 수 있는 듣기 교육을 받지 못했기 때문이다. 이를 보완하려고 해도 적절한 교재를 찾을 수 없어 큰 어려움을 겪고 있는 것이 사실이다. 따라서 본고에서는 직업 목적의 중국어권 한국어 학습자의 듣기 능력 향상을 위한 방안의 하나로 ‘직업 목적 한국어 듣기 교재의 개발 방안’을 연구하였다. 연구의 흐름은 다음과 같다. I장에서는 본 연구의 목적과 필요성을 밝히고, 연구 방법과 내용에 대해 서술한 다음에 본 연구에 관한 선행 연구들을 살펴보았다. 먼저 한국어 듣기 교육에 관한 연구를 살폈고, 다음으로 한국어 교재와 관련한 연구와 직업 목적 한국어에 관한 연구를 살펴보았다. 말했듯이 중국 내 대학에서의 한국어 듣기 수업은 그 중요성에 비해 상당히 부족한 실정이다. 이는 좋은 교재를 개발하여 잘 활용하는 것으로 어느 정도 보완이 가능하다는 생각 하에 듣기 능력을 향상시킬 수 있는 교재 개발의 필요성을 언급했다. II장에서는 본고의 이론적인 배경으로 삼기 위해 듣기 기능과 직업 목적 듣기 능력, 그리고 듣기의 과정에 대해 살펴보았으며, 듣기 중심 교수법, 듣기를 방해하는 요인 및 활용할 만한 듣기 전략 등을 포함한 듣기 능력 향상을 위한 논의를 하고, 한국어 교재 개발의 목적, 의의, 그리고 원리 및 요건 등 한국어 교재 개발에 관한 논의를 고찰하였다. III장에서는 우선 중국 내 한국어 교육을 분류한 다음, 한국어 듣기 교육의 목적과 목표를 언급하였으며 중국 내 주요 한국어 교수법과 듣기 교재의 실태에 대해 조사하고 정리하였다. III장의 마지막 3절에서는 중국 내 한국어 교육과 직업 목적 한국어 교육의 현황을 제시하고, 한국어과 졸업생과 직장 관계자 대상의 설문 조사를 통하여 중국인 한국어 학습자들의 직업 목적 한국어 듣기 교재에 대한 요구를 조사하고 분석하였다. IV장에서는 한국어 듣기 교재 개발 원리를 바탕으로 직업 목적 듣기 교재의 개발 원리를 밝혔다. 이를 바탕으로 그 다음에 직업 목적 한국어 듣기 교재에 들어가야 할 주제와 과제, 그리고 직업 목적 한국어 교재에 수록할 만한 어휘 목록과 듣기 활동 등을 선정하였고 마지막에서는 교재 단원 구성의 실제를 제시하였다. 직업을 위한 한국어 듣기 교재는 대학교 3, 4 학년이 된 중급 이상의 한국어 실력을 가진 중국어권 한국어 학습자들을 대상으로 하며, 취업 면접과 직장에서 업무를 수행함에 있어 장애가 생기지 않게 하고 고수준의 한국어 듣기 능력을 갖추게 하는 데에 목적이 있다. 마지막 V장에서는 연구의 의의, 한계점, 그리고 향후 한국어 듣기 교육의 발전 방향을 이야기하며 마무리했다.
It is very important to get the listening skill in the foreign language education. The reason is that the listening skill plays a supportive, promotive role to improve other language skills. Unless learners could get the listening skill, which links to the speaking skill, it would be difficult to pr...
It is very important to get the listening skill in the foreign language education. The reason is that the listening skill plays a supportive, promotive role to improve other language skills. Unless learners could get the listening skill, which links to the speaking skill, it would be difficult to proceed to perfect communications. Thus, at the time of these days, when people think communication competence is the most important factor, to improve the listening skill is the most essential part. The listening skill is one of the most frequently used skills out of four functions of a language. According to a research of a Columbia Broadcasting System researcher, writing is 9%, reading is 16%, speaking is 30%, and listening is 45% in normal Americans language use in daily lives, which means that the listening part is more essential than the other three parts in everyday language use. Korean teaching in China has already been 50 years. Especially, after Amity between Korea and China in 1992, the Korean language education in China has been so vigorous that every part of language elements like speaking, listening, reading, and writing has been taught indiscriminately, and synthetically. However, only a limited time of Korean listening class hour is provided, which occupies only two classes in a weekly class schedule of the students in the department of Korean, in a university, China. The total hour is about 90 minutes. This is too short a time to improve listening skill. If possible, there is still some problems like how effectively learners can use that limited 90 minutes. It is very helpful to use good textbook for the effective lessons. Textbooks are vessels in which contents to teach and learn, and methods and strategies for teaching are contained. Good language textbook can lead to the ideal lessons so that they can save teachers their time and burden to build teaching plans and to prepare for the lessons. In addition, they enable learners to practice with ease. Therefore, it is one way to improve listening skill to use appropriate listening materials. However, it is difficult to find out good listening textbook in China to improve listening skill. Especially, textbook for occupational purpose are very insufficient. About 85% of graduates of Korean department in Chinese universities want jobs at Korean companies or jobs related with the Korean language. However, the most difficult part is the listening skill when they prepare for being employed. It's because they were given only listening education for communication in daily lives, and they couldn't get any listening educations for job employment. It is fact that learners and teachers feel difficult to find any appropriate textbook to complement the weak points. With these reasons, 'A Study on the Development of Listening Textbook for Korean Learners in Chinese University for Occupational Purpose' is studied with a view to improving Korean listening skill of Korean learners using Chinese. The contents are as follows; In Chapter I, the necessity and the purpose of this study as well as research methods and contents are discussed, and the precedent studies related to this study are also discussed. The precedent studies are on Korean listening education and Korean textbook. Studies on the Korean language for employment are also referred. As mentioned before, Korean listening classes in Chinese universities are insufficient in relation to their importance. The necessity of developing textbook in order to improve listening skill was mentioned under the thought that it would support the weak point if well developed textbook were provided. In Chapter II, to be set up as theoretical backgrounds for this study, listening function, listening ability for employment, and listening procedure are discussed. In Chapter III, Korean educations in China are classified, and the goals of Korean listening education is mentioned. Also, the actual condition of Korean listening materials in China as well as Korean teaching methods is investigated and assorted. At 3, the last part of Chapter III, the actual condition of Korean education in China as well as Korean, the actual employment is discussed and the requirements of Korean learners using Chinese for Korean listening textbook are collected and analyzed through questionnaire targeting graduates of Korean department and employees. In Chapter IV, on the basis of Korean listening textbook principles, the principles of developing textbook for occupational purpose are discussed. With these principles, topics and tasks which should be included in Korean listening textbook for occupational purpose as well as vocabulary and listening activities for the materials are selected. Korean listening textbook for employment target university students who are in the third or the fourth grade and whose Korean level is over intermediate, and the materials serve chances of improving Korean listening skill in an advanced level as well as better performing in their businesses without any difficulties. In Chapter V, the meaning and the limit of this study are discussed and the next step of Korean listening education is discussed as a conclusion.
It is very important to get the listening skill in the foreign language education. The reason is that the listening skill plays a supportive, promotive role to improve other language skills. Unless learners could get the listening skill, which links to the speaking skill, it would be difficult to proceed to perfect communications. Thus, at the time of these days, when people think communication competence is the most important factor, to improve the listening skill is the most essential part. The listening skill is one of the most frequently used skills out of four functions of a language. According to a research of a Columbia Broadcasting System researcher, writing is 9%, reading is 16%, speaking is 30%, and listening is 45% in normal Americans language use in daily lives, which means that the listening part is more essential than the other three parts in everyday language use. Korean teaching in China has already been 50 years. Especially, after Amity between Korea and China in 1992, the Korean language education in China has been so vigorous that every part of language elements like speaking, listening, reading, and writing has been taught indiscriminately, and synthetically. However, only a limited time of Korean listening class hour is provided, which occupies only two classes in a weekly class schedule of the students in the department of Korean, in a university, China. The total hour is about 90 minutes. This is too short a time to improve listening skill. If possible, there is still some problems like how effectively learners can use that limited 90 minutes. It is very helpful to use good textbook for the effective lessons. Textbooks are vessels in which contents to teach and learn, and methods and strategies for teaching are contained. Good language textbook can lead to the ideal lessons so that they can save teachers their time and burden to build teaching plans and to prepare for the lessons. In addition, they enable learners to practice with ease. Therefore, it is one way to improve listening skill to use appropriate listening materials. However, it is difficult to find out good listening textbook in China to improve listening skill. Especially, textbook for occupational purpose are very insufficient. About 85% of graduates of Korean department in Chinese universities want jobs at Korean companies or jobs related with the Korean language. However, the most difficult part is the listening skill when they prepare for being employed. It's because they were given only listening education for communication in daily lives, and they couldn't get any listening educations for job employment. It is fact that learners and teachers feel difficult to find any appropriate textbook to complement the weak points. With these reasons, 'A Study on the Development of Listening Textbook for Korean Learners in Chinese University for Occupational Purpose' is studied with a view to improving Korean listening skill of Korean learners using Chinese. The contents are as follows; In Chapter I, the necessity and the purpose of this study as well as research methods and contents are discussed, and the precedent studies related to this study are also discussed. The precedent studies are on Korean listening education and Korean textbook. Studies on the Korean language for employment are also referred. As mentioned before, Korean listening classes in Chinese universities are insufficient in relation to their importance. The necessity of developing textbook in order to improve listening skill was mentioned under the thought that it would support the weak point if well developed textbook were provided. In Chapter II, to be set up as theoretical backgrounds for this study, listening function, listening ability for employment, and listening procedure are discussed. In Chapter III, Korean educations in China are classified, and the goals of Korean listening education is mentioned. Also, the actual condition of Korean listening materials in China as well as Korean teaching methods is investigated and assorted. At 3, the last part of Chapter III, the actual condition of Korean education in China as well as Korean, the actual employment is discussed and the requirements of Korean learners using Chinese for Korean listening textbook are collected and analyzed through questionnaire targeting graduates of Korean department and employees. In Chapter IV, on the basis of Korean listening textbook principles, the principles of developing textbook for occupational purpose are discussed. With these principles, topics and tasks which should be included in Korean listening textbook for occupational purpose as well as vocabulary and listening activities for the materials are selected. Korean listening textbook for employment target university students who are in the third or the fourth grade and whose Korean level is over intermediate, and the materials serve chances of improving Korean listening skill in an advanced level as well as better performing in their businesses without any difficulties. In Chapter V, the meaning and the limit of this study are discussed and the next step of Korean listening education is discussed as a conclusion.
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