국문초록유아 창의성 신장을 위한 부모교육 프로그램 개발연구유아교육전공 김 태 은지 도 교 수 이 경 화 유아 창의성 신장을 위해서는 부모의 창의성에 대한 이해를 높이고 부모에게 창의적인 사고기술을 습득할 수 있도록 부모교육을 실시하여 부모 자신의 창의성이 향상되는 것이 필요하다. 그러므로 본 연구는 유아 창의성 신장을 위한 부모교육 프로그램을 개발하여 부모의 창의성을 신장시키고 이를 통해 자녀의 창의성을 향상시키고자 하는데 연구의 목적이 있다. 본 연구는 다음과 같은 절차로 진행 되었다. 첫째, 유아 창의성 신장을 위한 부모교육 프로그램을 개발하기 위하여 창의성의 개념과 특성, 창의성의 구성요소, 창의성의 발달과 부모역할, 부모교육과 관련된 문헌고찰을 하였다. 둘째, 유아 창의성 신장을 위한 부모교육 프로그램에 대한 부모와 교사의 요구 및 인식 조사를 통해 프로그램 개발을 위한 기초조사를 실시하였다. 셋째, 문헌 및 기초조사 결과를 반영하여 유아 창의성 신장을 위한 부모교육 프로그램을 개발하였다. 본 연구의 요구 조사는 경기도 성남에 소재하고 있는 유치원의 학부모 74명과 교사 25명, 인천에 소재하고 있는 어린이집 학부모 64명과 교사 20명, 총 183명을 대상으로 실시하였다. 조사 도구는 유아 창의성 신장을 위한 부모교육 프로그램의 요구 및 인식을 조사하기 위하여 창의성 교육 및 교육 프로그램에 대한 선행연구와 문헌들을 참고로 본 연구자가 질문지를 구성하였다. 질문지의 영역은 연구 목적에 따라 크게 창의성의 일반적인 인식, 창의성 교육 방법, 교육내용으로 구분하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 요구 조사 결과 창의성에 대한 일반적인 인식은 창의성이란 새로운 아이디어 산출능력이라고 생각하며 자녀의 창의성에 부모의 영향이 크다고 생각하고 자녀의 창의성 신장을 위해 부모교육을 받는다면 많은 도움이 될 것이라고 생각하고 있었다. 창의성 교육 방법에 관한 조사 결과는 창의성 교육에 관심이 많지만 대부분의 부모가 창의성 관련 부모교육을 경험하지 못했고 앞으로 창의성에 관련된 부모교육을 한다면 참여하겠다고 하였다. 교육시간은 8차시 정도가 적당하다고 답하였다. 창의성 교육 내용에 관한 조사 결과 학부모의 요구는 전체적으로 매우 높은 것으로 나타났으며, 하위영역별로 살펴보면 창의적 사고기법, 창의적인 부모에 대한 이해, 창의적인 유아에 대한 이해, 창의적 사고과정, 창의성 이론에 대한 지식 순으로 요구하는 것으로 나타났다. 둘째, 유아 창의성 신장을 위한 부모교육 프로그램의 목적은 유아의 가장 직접적인 환경이자 가장 영향력 있는 환경인 부모들에게 일상생활 속에서 유아의 창의성 증진을 위한 구체적인 방법들을 알려줌으로써 궁극적으로 유아의 창의성을 신장 시키고자 하는데 있다. 이러한 목적을 토대로 프로그램의 세부 내용은 첫째, 창의성의 개념과 특성을 이해 할 수 있도록 창의성의 개념과 구성요소, 창의적인 인물의 특성을 교육내용을 선정하였다. 둘째, 창의적인 유아의 특성을 이해하고 유아의 창의성을 진단하고 평가 할 수 있도록 창의적인 유아의 특성과 유아의 창의성 발달, 부모와 창의성 진단을 교육 내용을 선정하였다. 셋째, 창의적인 부모의 특성을 이해하고 창의적인 환경 조성을 할 수 있도록 창의적인 부모의 특성과 창의성을 촉진시키는 환경, 저해시키는 환경을 내용으로 선정하였다. 넷째, 창의적인 사고과정을 이해할 수 있도록 유창성, 유통성, ...
국문초록유아 창의성 신장을 위한 부모교육 프로그램 개발연구유아교육전공 김 태 은지 도 교 수 이 경 화 유아 창의성 신장을 위해서는 부모의 창의성에 대한 이해를 높이고 부모에게 창의적인 사고기술을 습득할 수 있도록 부모교육을 실시하여 부모 자신의 창의성이 향상되는 것이 필요하다. 그러므로 본 연구는 유아 창의성 신장을 위한 부모교육 프로그램을 개발하여 부모의 창의성을 신장시키고 이를 통해 자녀의 창의성을 향상시키고자 하는데 연구의 목적이 있다. 본 연구는 다음과 같은 절차로 진행 되었다. 첫째, 유아 창의성 신장을 위한 부모교육 프로그램을 개발하기 위하여 창의성의 개념과 특성, 창의성의 구성요소, 창의성의 발달과 부모역할, 부모교육과 관련된 문헌고찰을 하였다. 둘째, 유아 창의성 신장을 위한 부모교육 프로그램에 대한 부모와 교사의 요구 및 인식 조사를 통해 프로그램 개발을 위한 기초조사를 실시하였다. 셋째, 문헌 및 기초조사 결과를 반영하여 유아 창의성 신장을 위한 부모교육 프로그램을 개발하였다. 본 연구의 요구 조사는 경기도 성남에 소재하고 있는 유치원의 학부모 74명과 교사 25명, 인천에 소재하고 있는 어린이집 학부모 64명과 교사 20명, 총 183명을 대상으로 실시하였다. 조사 도구는 유아 창의성 신장을 위한 부모교육 프로그램의 요구 및 인식을 조사하기 위하여 창의성 교육 및 교육 프로그램에 대한 선행연구와 문헌들을 참고로 본 연구자가 질문지를 구성하였다. 질문지의 영역은 연구 목적에 따라 크게 창의성의 일반적인 인식, 창의성 교육 방법, 교육내용으로 구분하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 요구 조사 결과 창의성에 대한 일반적인 인식은 창의성이란 새로운 아이디어 산출능력이라고 생각하며 자녀의 창의성에 부모의 영향이 크다고 생각하고 자녀의 창의성 신장을 위해 부모교육을 받는다면 많은 도움이 될 것이라고 생각하고 있었다. 창의성 교육 방법에 관한 조사 결과는 창의성 교육에 관심이 많지만 대부분의 부모가 창의성 관련 부모교육을 경험하지 못했고 앞으로 창의성에 관련된 부모교육을 한다면 참여하겠다고 하였다. 교육시간은 8차시 정도가 적당하다고 답하였다. 창의성 교육 내용에 관한 조사 결과 학부모의 요구는 전체적으로 매우 높은 것으로 나타났으며, 하위영역별로 살펴보면 창의적 사고기법, 창의적인 부모에 대한 이해, 창의적인 유아에 대한 이해, 창의적 사고과정, 창의성 이론에 대한 지식 순으로 요구하는 것으로 나타났다. 둘째, 유아 창의성 신장을 위한 부모교육 프로그램의 목적은 유아의 가장 직접적인 환경이자 가장 영향력 있는 환경인 부모들에게 일상생활 속에서 유아의 창의성 증진을 위한 구체적인 방법들을 알려줌으로써 궁극적으로 유아의 창의성을 신장 시키고자 하는데 있다. 이러한 목적을 토대로 프로그램의 세부 내용은 첫째, 창의성의 개념과 특성을 이해 할 수 있도록 창의성의 개념과 구성요소, 창의적인 인물의 특성을 교육내용을 선정하였다. 둘째, 창의적인 유아의 특성을 이해하고 유아의 창의성을 진단하고 평가 할 수 있도록 창의적인 유아의 특성과 유아의 창의성 발달, 부모와 창의성 진단을 교육 내용을 선정하였다. 셋째, 창의적인 부모의 특성을 이해하고 창의적인 환경 조성을 할 수 있도록 창의적인 부모의 특성과 창의성을 촉진시키는 환경, 저해시키는 환경을 내용으로 선정하였다. 넷째, 창의적인 사고과정을 이해할 수 있도록 유창성, 유통성, 정교성, 독창성의 개념과 창의적 사고과정을 높일 수 있는 방법을 내용으로 선정하였다. 다섯째, 일상생활에서 창의적인 사고계발을 할 수 있도록 사고를 확산시키는 대화법, 그림책을 활용한 창의성 활동, 신체와 요리 활동을 통한 창의성 활동, 놀이를 통한 창의성 활동을 교육 내용으로 선정하였다. 교육 방법은 수업시간마다 창의성 이론에 대한 강의를 듣고 이론을 바탕으로 한 다양한 창의성 활동을 하며 가정으로 돌아가 자녀와 실습할 수 있는 프로그램을 포함하도록 하였다. 교육시간은 8차시로 하였다. 결론적으로 본 프로그램을 통해 부모 자신의 창의성을 증진시키고 이를 통해 유아의 창의성을 증진시킬 수 있는 부모역할을 습득함으로써 궁극적으로 유아의 창의성을 신장시키는데 유의한 효과를 발휘 할 수 있을 것이라 생각한다.
국문초록유아 창의성 신장을 위한 부모교육 프로그램 개발연구유아교육전공 김 태 은지 도 교 수 이 경 화 유아 창의성 신장을 위해서는 부모의 창의성에 대한 이해를 높이고 부모에게 창의적인 사고기술을 습득할 수 있도록 부모교육을 실시하여 부모 자신의 창의성이 향상되는 것이 필요하다. 그러므로 본 연구는 유아 창의성 신장을 위한 부모교육 프로그램을 개발하여 부모의 창의성을 신장시키고 이를 통해 자녀의 창의성을 향상시키고자 하는데 연구의 목적이 있다. 본 연구는 다음과 같은 절차로 진행 되었다. 첫째, 유아 창의성 신장을 위한 부모교육 프로그램을 개발하기 위하여 창의성의 개념과 특성, 창의성의 구성요소, 창의성의 발달과 부모역할, 부모교육과 관련된 문헌고찰을 하였다. 둘째, 유아 창의성 신장을 위한 부모교육 프로그램에 대한 부모와 교사의 요구 및 인식 조사를 통해 프로그램 개발을 위한 기초조사를 실시하였다. 셋째, 문헌 및 기초조사 결과를 반영하여 유아 창의성 신장을 위한 부모교육 프로그램을 개발하였다. 본 연구의 요구 조사는 경기도 성남에 소재하고 있는 유치원의 학부모 74명과 교사 25명, 인천에 소재하고 있는 어린이집 학부모 64명과 교사 20명, 총 183명을 대상으로 실시하였다. 조사 도구는 유아 창의성 신장을 위한 부모교육 프로그램의 요구 및 인식을 조사하기 위하여 창의성 교육 및 교육 프로그램에 대한 선행연구와 문헌들을 참고로 본 연구자가 질문지를 구성하였다. 질문지의 영역은 연구 목적에 따라 크게 창의성의 일반적인 인식, 창의성 교육 방법, 교육내용으로 구분하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 요구 조사 결과 창의성에 대한 일반적인 인식은 창의성이란 새로운 아이디어 산출능력이라고 생각하며 자녀의 창의성에 부모의 영향이 크다고 생각하고 자녀의 창의성 신장을 위해 부모교육을 받는다면 많은 도움이 될 것이라고 생각하고 있었다. 창의성 교육 방법에 관한 조사 결과는 창의성 교육에 관심이 많지만 대부분의 부모가 창의성 관련 부모교육을 경험하지 못했고 앞으로 창의성에 관련된 부모교육을 한다면 참여하겠다고 하였다. 교육시간은 8차시 정도가 적당하다고 답하였다. 창의성 교육 내용에 관한 조사 결과 학부모의 요구는 전체적으로 매우 높은 것으로 나타났으며, 하위영역별로 살펴보면 창의적 사고기법, 창의적인 부모에 대한 이해, 창의적인 유아에 대한 이해, 창의적 사고과정, 창의성 이론에 대한 지식 순으로 요구하는 것으로 나타났다. 둘째, 유아 창의성 신장을 위한 부모교육 프로그램의 목적은 유아의 가장 직접적인 환경이자 가장 영향력 있는 환경인 부모들에게 일상생활 속에서 유아의 창의성 증진을 위한 구체적인 방법들을 알려줌으로써 궁극적으로 유아의 창의성을 신장 시키고자 하는데 있다. 이러한 목적을 토대로 프로그램의 세부 내용은 첫째, 창의성의 개념과 특성을 이해 할 수 있도록 창의성의 개념과 구성요소, 창의적인 인물의 특성을 교육내용을 선정하였다. 둘째, 창의적인 유아의 특성을 이해하고 유아의 창의성을 진단하고 평가 할 수 있도록 창의적인 유아의 특성과 유아의 창의성 발달, 부모와 창의성 진단을 교육 내용을 선정하였다. 셋째, 창의적인 부모의 특성을 이해하고 창의적인 환경 조성을 할 수 있도록 창의적인 부모의 특성과 창의성을 촉진시키는 환경, 저해시키는 환경을 내용으로 선정하였다. 넷째, 창의적인 사고과정을 이해할 수 있도록 유창성, 유통성, 정교성, 독창성의 개념과 창의적 사고과정을 높일 수 있는 방법을 내용으로 선정하였다. 다섯째, 일상생활에서 창의적인 사고계발을 할 수 있도록 사고를 확산시키는 대화법, 그림책을 활용한 창의성 활동, 신체와 요리 활동을 통한 창의성 활동, 놀이를 통한 창의성 활동을 교육 내용으로 선정하였다. 교육 방법은 수업시간마다 창의성 이론에 대한 강의를 듣고 이론을 바탕으로 한 다양한 창의성 활동을 하며 가정으로 돌아가 자녀와 실습할 수 있는 프로그램을 포함하도록 하였다. 교육시간은 8차시로 하였다. 결론적으로 본 프로그램을 통해 부모 자신의 창의성을 증진시키고 이를 통해 유아의 창의성을 증진시킬 수 있는 부모역할을 습득함으로써 궁극적으로 유아의 창의성을 신장시키는데 유의한 효과를 발휘 할 수 있을 것이라 생각한다.
AbstractA Study on the Parent Education ProgramFor Improvement of Child Creativity (PEPICC)Tae Eun Kim Majored in Early Childhood EducationSupervised by Professor Kyoung Hwa Lee For the improvement of a child’s creativity, it is vital to enhance the parent’s understanding of the creativity. It is ...
AbstractA Study on the Parent Education ProgramFor Improvement of Child Creativity (PEPICC)Tae Eun Kim Majored in Early Childhood EducationSupervised by Professor Kyoung Hwa Lee For the improvement of a child’s creativity, it is vital to enhance the parent’s understanding of the creativity. It is necessary to implement the parent education to aid parents to acquire the cognitive skills for their own development of the creativity. Therefore, the primary purpose of this study was to enhance the child creativity by promoting the development of the Parent Educational Program for Improvement of Child Creativity (PEPICC). The Procedures were following First, the articles and the documents regarding the concept of the creativity and the character, the components of the creativity, the development of the creativity and the role of the parent, and the other related sources with the parent education were considered for in the development of the PEPI.C in this study. Second, thorough elementary research, regarding the demand of parents and teachers for the program and the people’s awareness about PE.PICC, was implemented for the development of the PEPICC. Third, the result of the elementary research and the documental considerations were reflected in the development of the PEPICC. The survey for the demand inquiries were obtained by total of 183 people–seventy four(74) parents and twenty-five(25) teachers from kindergartens in Sung-Nam, Kyoung-Ki-Do and sixty four(64) parents and twenty(20) teachers from preschools in In-Cheon. The survey method, or the survey questionnaire, was composed by a scholar who previously studied the PEPICC-related preceding researches and the literatures as references in order to investigate the demand and perception of the PEPICC. The domain of the survey questions were classified into general perception and creative educational methods and contents based on the purpose of the survey. The Results suggested were following. First, the result of the demand investigation survey showed that the general perception of the creativity was the one’s ability to produce the unprecedented idea; the belief that parents had a tremendous impact on their children’s creativity; and having the parent education would certainly assist in the development of their children’s creativity. The result of the educational method survey for creativity showed that parents were interested in the education on the subject of creativity. The most of the parents, nonetheless, have never had experienced such educational opportunity. The parents would have been very willing to participate if there had been any chance to experience the parent education. The majority answered the most reasonable duration of program as 8 hour-long. According to the result of the content of the creativity education, the demands of the parents were very high in overall. The rest of the demands for the contents of the program, from the least to the most, were as followed: creative-cognitive technique, understanding of creative parent, understanding of creative child, process of creative cognition, the knowledge in theory of creativity. Second, the ultimate purpose of the PEPICC was to enhance child’s creativity by educating parents, who were the most direct and influential environment for a child, various ways in detail to promote a child’s creativity in daily routine. The PEPICC’s five particular contents, based on the above purpose, were as followed. First, the concept and the components of creativity and the traits of creative individual were selected as the contents of the program to understand the concept and the idiosyncrasy of the creativity. Second, the traits of creative child, development of child creativity, and parents and the diagnosis of creativity were selected to understand the characteristics of creative child and to diagnose and to evaluate a child’s creativity. Third, the traits of creative parents and the environments that could enhance or reduce the creativity were selected to understand the creative parents and create the environment that could enhance the creativity of a child. Fourth, the various concepts, such as fluency, negotiability, delicacy, and originality, and the method which could increase the process of creative cognition were selected to understand the process of the creative thinking. Fifth, the conversation techniques that enlarged the thinking and creative activities using picture books, physical and cooking activities, and playing were selected to be creative in daily lives. The methodologies were instructing parents the theory of creativity and having various creative activities based on the theory for each lecture, and included a program which allowed parents to go back home and to practice the topics with their own children. The duration of the course was 8 hour-long. In conclusion, the Parent Education Program for Improvement of Child Creativity(PEPICC) will have ultimate and significant effect to enhance a child’s creativity by improving the parents’ creativity and acquiring the role as a parent who can improve their children’s creativity as well.
AbstractA Study on the Parent Education ProgramFor Improvement of Child Creativity (PEPICC)Tae Eun Kim Majored in Early Childhood EducationSupervised by Professor Kyoung Hwa Lee For the improvement of a child’s creativity, it is vital to enhance the parent’s understanding of the creativity. It is necessary to implement the parent education to aid parents to acquire the cognitive skills for their own development of the creativity. Therefore, the primary purpose of this study was to enhance the child creativity by promoting the development of the Parent Educational Program for Improvement of Child Creativity (PEPICC). The Procedures were following First, the articles and the documents regarding the concept of the creativity and the character, the components of the creativity, the development of the creativity and the role of the parent, and the other related sources with the parent education were considered for in the development of the PEPI.C in this study. Second, thorough elementary research, regarding the demand of parents and teachers for the program and the people’s awareness about PE.PICC, was implemented for the development of the PEPICC. Third, the result of the elementary research and the documental considerations were reflected in the development of the PEPICC. The survey for the demand inquiries were obtained by total of 183 people–seventy four(74) parents and twenty-five(25) teachers from kindergartens in Sung-Nam, Kyoung-Ki-Do and sixty four(64) parents and twenty(20) teachers from preschools in In-Cheon. The survey method, or the survey questionnaire, was composed by a scholar who previously studied the PEPICC-related preceding researches and the literatures as references in order to investigate the demand and perception of the PEPICC. The domain of the survey questions were classified into general perception and creative educational methods and contents based on the purpose of the survey. The Results suggested were following. First, the result of the demand investigation survey showed that the general perception of the creativity was the one’s ability to produce the unprecedented idea; the belief that parents had a tremendous impact on their children’s creativity; and having the parent education would certainly assist in the development of their children’s creativity. The result of the educational method survey for creativity showed that parents were interested in the education on the subject of creativity. The most of the parents, nonetheless, have never had experienced such educational opportunity. The parents would have been very willing to participate if there had been any chance to experience the parent education. The majority answered the most reasonable duration of program as 8 hour-long. According to the result of the content of the creativity education, the demands of the parents were very high in overall. The rest of the demands for the contents of the program, from the least to the most, were as followed: creative-cognitive technique, understanding of creative parent, understanding of creative child, process of creative cognition, the knowledge in theory of creativity. Second, the ultimate purpose of the PEPICC was to enhance child’s creativity by educating parents, who were the most direct and influential environment for a child, various ways in detail to promote a child’s creativity in daily routine. The PEPICC’s five particular contents, based on the above purpose, were as followed. First, the concept and the components of creativity and the traits of creative individual were selected as the contents of the program to understand the concept and the idiosyncrasy of the creativity. Second, the traits of creative child, development of child creativity, and parents and the diagnosis of creativity were selected to understand the characteristics of creative child and to diagnose and to evaluate a child’s creativity. Third, the traits of creative parents and the environments that could enhance or reduce the creativity were selected to understand the creative parents and create the environment that could enhance the creativity of a child. Fourth, the various concepts, such as fluency, negotiability, delicacy, and originality, and the method which could increase the process of creative cognition were selected to understand the process of the creative thinking. Fifth, the conversation techniques that enlarged the thinking and creative activities using picture books, physical and cooking activities, and playing were selected to be creative in daily lives. The methodologies were instructing parents the theory of creativity and having various creative activities based on the theory for each lecture, and included a program which allowed parents to go back home and to practice the topics with their own children. The duration of the course was 8 hour-long. In conclusion, the Parent Education Program for Improvement of Child Creativity(PEPICC) will have ultimate and significant effect to enhance a child’s creativity by improving the parents’ creativity and acquiring the role as a parent who can improve their children’s creativity as well.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.