대부분의 조직에서는 정보시스템의 유지보수를 위하여 IT 아웃소싱을 도입하고 있으며, 이의 정량화된 관리를 위하여 SLA를 활용하고 있다. 하지만 SLA의 측정을 위한 SLA 평가지표의 선정 기준이 존재하지 않아, 유지보수의 개선 방향을 올바르게 나타내지 못하고 있다. 본 연구는 정보시스템아웃소싱의 유지보수 개선을 위한 서비스 항목 및 유지보수 SLA 평가지표를 도출하고, 유지보수의 수준을 나타내기 위한 ...
대부분의 조직에서는 정보시스템의 유지보수를 위하여 IT 아웃소싱을 도입하고 있으며, 이의 정량화된 관리를 위하여 SLA를 활용하고 있다. 하지만 SLA의 측정을 위한 SLA 평가지표의 선정 기준이 존재하지 않아, 유지보수의 개선 방향을 올바르게 나타내지 못하고 있다. 본 연구는 정보시스템아웃소싱의 유지보수 개선을 위한 서비스 항목 및 유지보수 SLA 평가지표를 도출하고, 유지보수의 수준을 나타내기 위한 성숙도 모델을 제시한다. 먼저 유지보수 개선을 나타내기 위한 서비스 항목을 도출하고, 서비스 항목 별 측정지표가 정보시스템 아웃소싱의 유지보수 개선을 나타내는지를 검증하여 검증된 측정지표를 유지보수 SLA 평가지표로 도출한다. 그리고 IT 서비스 지침에 제시된 성숙도 모델 기반의 서비스 항목 별 수준을 제시하여 이를 유지보수 SLA 성숙도 모델로 제안하고, 유지보수 SLA 성숙도 모델을 기준으로 하여 각 성숙도 수준에 맞게 유지보수 SLA 평가지표의 수준을 제시한다. SLA 성숙도 모델의 유용성을 검증하기 위해서, IT 아웃소싱의 성공요소를 검증 항목으로 하여 기존의 IT 아웃소싱 및 SLA 관련 연구와 비교 검증하여, 제안한 SLA 성숙도 모델이 정보시스템 아웃소싱의 유지보수 개선 방향을 나타내고, SLA 평가지표를 선정하기 위한 기준을 제공할 수 있음을 증명한다.
대부분의 조직에서는 정보시스템의 유지보수를 위하여 IT 아웃소싱을 도입하고 있으며, 이의 정량화된 관리를 위하여 SLA를 활용하고 있다. 하지만 SLA의 측정을 위한 SLA 평가지표의 선정 기준이 존재하지 않아, 유지보수의 개선 방향을 올바르게 나타내지 못하고 있다. 본 연구는 정보시스템 아웃소싱의 유지보수 개선을 위한 서비스 항목 및 유지보수 SLA 평가지표를 도출하고, 유지보수의 수준을 나타내기 위한 성숙도 모델을 제시한다. 먼저 유지보수 개선을 나타내기 위한 서비스 항목을 도출하고, 서비스 항목 별 측정지표가 정보시스템 아웃소싱의 유지보수 개선을 나타내는지를 검증하여 검증된 측정지표를 유지보수 SLA 평가지표로 도출한다. 그리고 IT 서비스 지침에 제시된 성숙도 모델 기반의 서비스 항목 별 수준을 제시하여 이를 유지보수 SLA 성숙도 모델로 제안하고, 유지보수 SLA 성숙도 모델을 기준으로 하여 각 성숙도 수준에 맞게 유지보수 SLA 평가지표의 수준을 제시한다. SLA 성숙도 모델의 유용성을 검증하기 위해서, IT 아웃소싱의 성공요소를 검증 항목으로 하여 기존의 IT 아웃소싱 및 SLA 관련 연구와 비교 검증하여, 제안한 SLA 성숙도 모델이 정보시스템 아웃소싱의 유지보수 개선 방향을 나타내고, SLA 평가지표를 선정하기 위한 기준을 제공할 수 있음을 증명한다.
Many organizations apply IT outsourcing for their information system, and utilize SLA because they manage its maintenance quantitatively. However, because there is no selection standard for SLA criteria that can be measured quantitatively, the criteria don't present maintenance improvement of inform...
Many organizations apply IT outsourcing for their information system, and utilize SLA because they manage its maintenance quantitatively. However, because there is no selection standard for SLA criteria that can be measured quantitatively, the criteria don't present maintenance improvement of information system outsourcing. This paper derives service areas and SLA Criteria for maintenance improvement of information system outsourcing, and proposes a maturity model that contains levels of the maintenance. First, it derives maintenance service areas for maintenance improvement of information system outsourcing, and proposes SLA criteria that indicate maintenance improvement of information system outsourcing in the measurement metrics classified by the areas. Next, it proposes maintenance SLA maturity model to present levels in the service areas based on the maturity models if the IT guidelines. In addition, it proposes levels of the maintenance SLA criteria refered to the proposed maturity model. To verify usefulness of the maturity model, it compares the model with other SLA studies and IT service guidelines through factors of successful IT outsourcing. Therefore, it shows that the proposed model indicates maintenance improvement of information system outsourcing and provides a standard for selection of SLA criteria.
Many organizations apply IT outsourcing for their information system, and utilize SLA because they manage its maintenance quantitatively. However, because there is no selection standard for SLA criteria that can be measured quantitatively, the criteria don't present maintenance improvement of information system outsourcing. This paper derives service areas and SLA Criteria for maintenance improvement of information system outsourcing, and proposes a maturity model that contains levels of the maintenance. First, it derives maintenance service areas for maintenance improvement of information system outsourcing, and proposes SLA criteria that indicate maintenance improvement of information system outsourcing in the measurement metrics classified by the areas. Next, it proposes maintenance SLA maturity model to present levels in the service areas based on the maturity models if the IT guidelines. In addition, it proposes levels of the maintenance SLA criteria refered to the proposed maturity model. To verify usefulness of the maturity model, it compares the model with other SLA studies and IT service guidelines through factors of successful IT outsourcing. Therefore, it shows that the proposed model indicates maintenance improvement of information system outsourcing and provides a standard for selection of SLA criteria.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.