12주간의 운동프로그램 실시가 특발성 척추 측만증 청소년의 Cobb's angle 및 체력, 자세 안정성에 미치는 영향 The Effect of Performing a 12 Weeks' Exercise Program on Cobb's Angle, Physical Strength and Postural stability of Juveniles with Idiopathic Scoliosis원문보기
본 연구는 경기도 Y군에 거주하고 있는 cobb's angle이 10°이상인 특발성 척추 측만증 청소년들을 대상으로 하여 12주간 운동프로그램 전, 후로 cobb's angle 및 체력, 자세동요 변화를 조사한 결과 아래와 같은 결론을 얻었다.
1. 운동프로그램 후 training group에서 흉추각(thoracic spine angle)과 요추각(lumbar spine angle)에 대해 유의하게 측만각이 감소하였다.
2. 운동프로그램 전과 비교하여 training group에서 폐활량, 유연성, ...
본 연구는 경기도 Y군에 거주하고 있는 cobb's angle이 10°이상인 특발성 척추 측만증 청소년들을 대상으로 하여 12주간 운동프로그램 전, 후로 cobb's angle 및 체력, 자세동요 변화를 조사한 결과 아래와 같은 결론을 얻었다.
1. 운동프로그램 후 training group에서 흉추각(thoracic spine angle)과 요추각(lumbar spine angle)에 대해 유의하게 측만각이 감소하였다.
2. 운동프로그램 전과 비교하여 training group에서 폐활량, 유연성, 배근력, 순발력, 근지구력, 민첩성이 모두 유의하게 향상되었다. 또한 규칙적 학교 체육활동을 한 control group에서도 유연성, 배근력, 민첩성이 향상되기는 했으나, 척추의 cobb's angle에 개선 효과가 나타나지 않았다.
3. 자세 안정성의 변화에서 training group의 자세조절 기능이 유의하게 향상된 것에 비하여 control group의 자세조절 기능의 향상에는 큰 차이가 없었다.
이상의 결과로 볼 때 청소년기에 있는 경증 척추 측만증 환자에 대한 비수술적 요법으로 측만증에 알맞은 적절한 운동프로그램 진행은 척추 cobb's angle 및 체력, 자세 안정성 기능 개선에 효과적인 것으로 나타났다.
이러한 관점에서 성장기 청소년들에게 척추 측만증에 대한 적절한 교육과 척추 측만증의 예방 및 개선에 필요한 과학적이고 실질적인 운동프로그램을 개발하여, 학교에서 보내는 시간이 많은 학생들에게 특별활동 시간이나, 방과 후 시간을 이용하여 보급하는 것이 필요하다고 보여 진다.
본 연구는 경기도 Y군에 거주하고 있는 cobb's angle이 10°이상인 특발성 척추 측만증 청소년들을 대상으로 하여 12주간 운동프로그램 전, 후로 cobb's angle 및 체력, 자세동요 변화를 조사한 결과 아래와 같은 결론을 얻었다.
1. 운동프로그램 후 training group에서 흉추각(thoracic spine angle)과 요추각(lumbar spine angle)에 대해 유의하게 측만각이 감소하였다.
2. 운동프로그램 전과 비교하여 training group에서 폐활량, 유연성, 배근력, 순발력, 근지구력, 민첩성이 모두 유의하게 향상되었다. 또한 규칙적 학교 체육활동을 한 control group에서도 유연성, 배근력, 민첩성이 향상되기는 했으나, 척추의 cobb's angle에 개선 효과가 나타나지 않았다.
3. 자세 안정성의 변화에서 training group의 자세조절 기능이 유의하게 향상된 것에 비하여 control group의 자세조절 기능의 향상에는 큰 차이가 없었다.
이상의 결과로 볼 때 청소년기에 있는 경증 척추 측만증 환자에 대한 비수술적 요법으로 측만증에 알맞은 적절한 운동프로그램 진행은 척추 cobb's angle 및 체력, 자세 안정성 기능 개선에 효과적인 것으로 나타났다.
이러한 관점에서 성장기 청소년들에게 척추 측만증에 대한 적절한 교육과 척추 측만증의 예방 및 개선에 필요한 과학적이고 실질적인 운동프로그램을 개발하여, 학교에서 보내는 시간이 많은 학생들에게 특별활동 시간이나, 방과 후 시간을 이용하여 보급하는 것이 필요하다고 보여 진다.
This study attempted to investigate the change of Cobb's angle, physical strength and postural stability of juveniles before-and-after a 12 weeks' exercise program. 37 juveniles with idiopathic scoliosis and over 10°of cobb's angle, residing in Y Gun, Gyeonggi Province, were selected as the subject...
This study attempted to investigate the change of Cobb's angle, physical strength and postural stability of juveniles before-and-after a 12 weeks' exercise program. 37 juveniles with idiopathic scoliosis and over 10°of cobb's angle, residing in Y Gun, Gyeonggi Province, were selected as the subjects for this study and divided into two different groups, such as the training group of 24 juveniles and the control group of 13 juveniles. The results of this study can be summarized as follows:
1. After the exercise program, the cobb's angle was significantly reduced in comparison with the thoracic spine angle and the lumber spine angle.
2. In comparison with its state before the exercise program, the training group showed a significant improvement all in the lung capacity, flexibility, back muscle strength, instantaneous reactionary force, muscle endurance and agility. In the meantime, the control group also showed an improvement in the flexibility, back muscle strength and agility, but didn't show any improvement in the cobb's angle of the spine.
3. In the change of postural stability, while the training group showed a significant improvement in the function of controlling postures, the control group didn't show any difference in improving the function of controlling postures.
On the results above, it was found that as a non-surgery therapy for patients with minor idiopathic scoliosis in adolescence, carrying out an exercise program fit for their scoliosis is effective in improving the cobb's angle, physical strength and postural stability.
In this respect, it seems required to develop scientific and practical exercise programs needed to prevent and improve idiopathic scoliosis as well as to educate juveniles in the growing phase about idiopathic scoliosis and distribute the program to students during the special activity time or extracurricular activity time since they spend most of their time at school.
This study attempted to investigate the change of Cobb's angle, physical strength and postural stability of juveniles before-and-after a 12 weeks' exercise program. 37 juveniles with idiopathic scoliosis and over 10°of cobb's angle, residing in Y Gun, Gyeonggi Province, were selected as the subjects for this study and divided into two different groups, such as the training group of 24 juveniles and the control group of 13 juveniles. The results of this study can be summarized as follows:
1. After the exercise program, the cobb's angle was significantly reduced in comparison with the thoracic spine angle and the lumber spine angle.
2. In comparison with its state before the exercise program, the training group showed a significant improvement all in the lung capacity, flexibility, back muscle strength, instantaneous reactionary force, muscle endurance and agility. In the meantime, the control group also showed an improvement in the flexibility, back muscle strength and agility, but didn't show any improvement in the cobb's angle of the spine.
3. In the change of postural stability, while the training group showed a significant improvement in the function of controlling postures, the control group didn't show any difference in improving the function of controlling postures.
On the results above, it was found that as a non-surgery therapy for patients with minor idiopathic scoliosis in adolescence, carrying out an exercise program fit for their scoliosis is effective in improving the cobb's angle, physical strength and postural stability.
In this respect, it seems required to develop scientific and practical exercise programs needed to prevent and improve idiopathic scoliosis as well as to educate juveniles in the growing phase about idiopathic scoliosis and distribute the program to students during the special activity time or extracurricular activity time since they spend most of their time at school.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.