이 논문은 지금까지 북한문학의 중심에 위치하며, 초기 북한문학 형성과정에서 중추적 역할을 했던 조기천의 삶과 그의 시 세계의 본질을 새롭게 밝히는데 초점을 두었다. 이 논문은 다음과 같은 의의를 지닌다. 첫째, 그동안 밝혀지지 않았던 조기천의 전기적 사실과 소련파 고려인 시인으로서의 초기 북한문학에서의 역할을 조명하였다. 둘째, 기존연구에서 전혀 논의되지 않았던 사항으로서, 소련에서의 조기천의 문학 활동과 그가 소련에서 발표했었던 작품 4편을 새롭게 발굴하여 그의 문학적 출발점과 시적 자산을 규명하였다. 셋째, 󰡔백두산󰡕에만 한정하여 연구되었던 기존 연구의 한계를 보완하기 위하여 가능한 전반적인 작품을 대상으로 하여 연구하였으며, 북한에서 발표했었던 작품 1편을 발굴하여 논의에 포함시켰다. 넷째, 기존연구에서 많은 논란이 되었던 󰡔백두산󰡕 창작의 배경과 의도를 실증적이고 구체적으로 조명하였으며, 조기천 시문학이 갖는 문학사적 위상과 평가를 파악하였다. 조기천은 북한이 아닌 소련 연해주 ‘스파스크’에서 출생하였다. 그가 태어난 연해주는 항일운동의 본거지로서, 항일의식과 민족의식이 팽배한 특성을 지니고 있었다. 사회주의 이념과 민족의식을 병행한 고려인 문단의 선구자인 조명희의 문학은 조기천에게 직접적인 영향을 끼쳤다. 해방 직후 조기천은 소비에트의 체제와 선전활동을 위해 소련에 의해서 북한에 파견된 고려인 시인이었다. 초기 북한문학이 소비에트문학으로 주류를 이룰 때 조기천은 북한문학에 소련문학을 전수하고 접목시키며, 북한문학을 이끌어가는 향도자적 역할을 하였다. 소련에서 창작한 그의 시는 ...
이 논문은 지금까지 북한문학의 중심에 위치하며, 초기 북한문학 형성과정에서 중추적 역할을 했던 조기천의 삶과 그의 시 세계의 본질을 새롭게 밝히는데 초점을 두었다. 이 논문은 다음과 같은 의의를 지닌다. 첫째, 그동안 밝혀지지 않았던 조기천의 전기적 사실과 소련파 고려인 시인으로서의 초기 북한문학에서의 역할을 조명하였다. 둘째, 기존연구에서 전혀 논의되지 않았던 사항으로서, 소련에서의 조기천의 문학 활동과 그가 소련에서 발표했었던 작품 4편을 새롭게 발굴하여 그의 문학적 출발점과 시적 자산을 규명하였다. 셋째, 󰡔백두산󰡕에만 한정하여 연구되었던 기존 연구의 한계를 보완하기 위하여 가능한 전반적인 작품을 대상으로 하여 연구하였으며, 북한에서 발표했었던 작품 1편을 발굴하여 논의에 포함시켰다. 넷째, 기존연구에서 많은 논란이 되었던 󰡔백두산󰡕 창작의 배경과 의도를 실증적이고 구체적으로 조명하였으며, 조기천 시문학이 갖는 문학사적 위상과 평가를 파악하였다. 조기천은 북한이 아닌 소련 연해주 ‘스파스크’에서 출생하였다. 그가 태어난 연해주는 항일운동의 본거지로서, 항일의식과 민족의식이 팽배한 특성을 지니고 있었다. 사회주의 이념과 민족의식을 병행한 고려인 문단의 선구자인 조명희의 문학은 조기천에게 직접적인 영향을 끼쳤다. 해방 직후 조기천은 소비에트의 체제와 선전활동을 위해 소련에 의해서 북한에 파견된 고려인 시인이었다. 초기 북한문학이 소비에트문학으로 주류를 이룰 때 조기천은 북한문학에 소련문학을 전수하고 접목시키며, 북한문학을 이끌어가는 향도자적 역할을 하였다. 소련에서 창작한 그의 시는 디아스포라(diaspora)적인 고려인 문학의 특수성을 띠는 것으로서, 사회주의 이념을 근간으로 한 민족해방추구를 염원한 것이었다. 그의 시는 표층적으로 사회주의 이념을 표출하였지만, 그 이면에 민족해방의식이 깊게 내재하고 있었다. 북한에서 발표했던 첫 시 「두만강」은 조기천 시의 특성을 많은 부분 지니고 있었다. 「두만강」이 장시형태를 지니고 있으며, 시에서 드러나고 있는 인물유형이 애국적 인물과 민중의 전형적인 모습이라는 점에서 󰡔백두산󰡕과 연결되었다. 조기천의 대표작 󰡔백두산󰡕은 북한 내의 정치적 상황과 대외관계에 따라 개작되었다. 󰡔백두산󰡕의 창작배경에는 그가 출생하고 성장했던 연해주의 항일혁명 영웅에 대한 동경과 소련의 혁명시인 마야코프스키 시의 영향이 작용하였다. 󰡔백두산󰡕의 창작 의도는 새 나라를 이끌어갈 주체를 제시한 것이었으며, 새 나라를 이끌어갈 주체는 항일혁명의 영웅으로 형상화된 ‘김대장’인 김일성이었다. 󰡔백두산󰡕은 새 지도자를 중심으로 한 건국의 정당성을 확보하고 그것을 대중들에게 교양시키려는 의도로 창작된 작품이었다. 그 이면에는 김일성을 대중들에게 영웅으로 부각시켜 북한의 지도자로 내세우려는 소련의 정치적 의도가 내재하고 있었다. 당시 조기천은 결코 김일성을 우상화하려는 의도로 󰡔백두산󰡕을 창작했던 것은 아니었지만, 결과적으로 󰡔백두산󰡕은 북한문학에서 수령형상문학의 원천을 제공하고 확립하는데 결정적으로 작용하게 되었다. 1948년 이후 북한문학에서는 애국주의 사상이 강하게 대두되었으며, 애국주의는 곧 대중적 영웅주의를 형상화한 문학으로 직결되었다. 「항쟁의 려수」와 「조선은 싸운다」 등의 시는 평범한 일반 대중들의 영웅주의를 구현한 대표적인 작품이다. 조기천은 소련의 고려인으로서 1945년 해방 직후 북한에 들어와서 6년 동안 왕성한 시작활동을 하다가 39세로 생을 마감한 시인이었다. 그는 연해주와 중앙아시아에서 모국어로 창작활동을 하였으며, 해방 직후 북한에서 새로운 형식의 시를 소개하면서 민족과 민중에 끊임없는 관심을 표출했던 정열적인 시인이었다.
이 논문은 지금까지 북한문학의 중심에 위치하며, 초기 북한문학 형성과정에서 중추적 역할을 했던 조기천의 삶과 그의 시 세계의 본질을 새롭게 밝히는데 초점을 두었다. 이 논문은 다음과 같은 의의를 지닌다. 첫째, 그동안 밝혀지지 않았던 조기천의 전기적 사실과 소련파 고려인 시인으로서의 초기 북한문학에서의 역할을 조명하였다. 둘째, 기존연구에서 전혀 논의되지 않았던 사항으로서, 소련에서의 조기천의 문학 활동과 그가 소련에서 발표했었던 작품 4편을 새롭게 발굴하여 그의 문학적 출발점과 시적 자산을 규명하였다. 셋째, 󰡔백두산󰡕에만 한정하여 연구되었던 기존 연구의 한계를 보완하기 위하여 가능한 전반적인 작품을 대상으로 하여 연구하였으며, 북한에서 발표했었던 작품 1편을 발굴하여 논의에 포함시켰다. 넷째, 기존연구에서 많은 논란이 되었던 󰡔백두산󰡕 창작의 배경과 의도를 실증적이고 구체적으로 조명하였으며, 조기천 시문학이 갖는 문학사적 위상과 평가를 파악하였다. 조기천은 북한이 아닌 소련 연해주 ‘스파스크’에서 출생하였다. 그가 태어난 연해주는 항일운동의 본거지로서, 항일의식과 민족의식이 팽배한 특성을 지니고 있었다. 사회주의 이념과 민족의식을 병행한 고려인 문단의 선구자인 조명희의 문학은 조기천에게 직접적인 영향을 끼쳤다. 해방 직후 조기천은 소비에트의 체제와 선전활동을 위해 소련에 의해서 북한에 파견된 고려인 시인이었다. 초기 북한문학이 소비에트문학으로 주류를 이룰 때 조기천은 북한문학에 소련문학을 전수하고 접목시키며, 북한문학을 이끌어가는 향도자적 역할을 하였다. 소련에서 창작한 그의 시는 디아스포라(diaspora)적인 고려인 문학의 특수성을 띠는 것으로서, 사회주의 이념을 근간으로 한 민족해방추구를 염원한 것이었다. 그의 시는 표층적으로 사회주의 이념을 표출하였지만, 그 이면에 민족해방의식이 깊게 내재하고 있었다. 북한에서 발표했던 첫 시 「두만강」은 조기천 시의 특성을 많은 부분 지니고 있었다. 「두만강」이 장시형태를 지니고 있으며, 시에서 드러나고 있는 인물유형이 애국적 인물과 민중의 전형적인 모습이라는 점에서 󰡔백두산󰡕과 연결되었다. 조기천의 대표작 󰡔백두산󰡕은 북한 내의 정치적 상황과 대외관계에 따라 개작되었다. 󰡔백두산󰡕의 창작배경에는 그가 출생하고 성장했던 연해주의 항일혁명 영웅에 대한 동경과 소련의 혁명시인 마야코프스키 시의 영향이 작용하였다. 󰡔백두산󰡕의 창작 의도는 새 나라를 이끌어갈 주체를 제시한 것이었으며, 새 나라를 이끌어갈 주체는 항일혁명의 영웅으로 형상화된 ‘김대장’인 김일성이었다. 󰡔백두산󰡕은 새 지도자를 중심으로 한 건국의 정당성을 확보하고 그것을 대중들에게 교양시키려는 의도로 창작된 작품이었다. 그 이면에는 김일성을 대중들에게 영웅으로 부각시켜 북한의 지도자로 내세우려는 소련의 정치적 의도가 내재하고 있었다. 당시 조기천은 결코 김일성을 우상화하려는 의도로 󰡔백두산󰡕을 창작했던 것은 아니었지만, 결과적으로 󰡔백두산󰡕은 북한문학에서 수령형상문학의 원천을 제공하고 확립하는데 결정적으로 작용하게 되었다. 1948년 이후 북한문학에서는 애국주의 사상이 강하게 대두되었으며, 애국주의는 곧 대중적 영웅주의를 형상화한 문학으로 직결되었다. 「항쟁의 려수」와 「조선은 싸운다」 등의 시는 평범한 일반 대중들의 영웅주의를 구현한 대표적인 작품이다. 조기천은 소련의 고려인으로서 1945년 해방 직후 북한에 들어와서 6년 동안 왕성한 시작활동을 하다가 39세로 생을 마감한 시인이었다. 그는 연해주와 중앙아시아에서 모국어로 창작활동을 하였으며, 해방 직후 북한에서 새로운 형식의 시를 소개하면서 민족과 민중에 끊임없는 관심을 표출했던 정열적인 시인이었다.
This study focused on newly clarifying life and his poetic world of Jo Gi-cheon, who has been positioned in the center of North Korean literature so far, and who had played a pivotal role in the process of forming the early North Korean literature. This study has the following significances. Fi...
This study focused on newly clarifying life and his poetic world of Jo Gi-cheon, who has been positioned in the center of North Korean literature so far, and who had played a pivotal role in the process of forming the early North Korean literature. This study has the following significances. First, it illuminated Jo Gi-cheon's biographical fact, which has not been clarified in the meantime, and a role in the early North Korean literature as a poet of Soryeonpa(Russian faction) Goryeoin(Korean). Second, it closely examined his literary starting point and poetic asset by newly excavating Jo Gi-cheon's literary activity in the Soviet Union, and 4 pieces of works, which he had released in the Soviet Union, as the matters, which had not been discussed at all in the existing research. Third, to supplement the limitation of the existing research, which had been performed by placing limit only upon Mt. Baekdu, it researched targeting the whole works, if possible, and included it in the discussion by excavating one piece of work, which had been released in North Korea. Fourth, it illuminated empirically and specifically the background and intention of creating Mt. Baekdu, which had been much controversial in the existing research. It grasped the stature and evaluation in light of literary history that Jo Gi-cheon's poetic literature has. Jo Gi-cheon was born in 'Спасск’ of Maritime Province in Russia, not in North Korea. The Maritime Province, where he was born, had been characterized by the surge in anti-Japanese consciousness and racial consciousness, as a stronghold of anti-Japanese movement. The literature of Jo Myeong-hu as a pioneer of the literary world for Goryeoin, who carried out social ideology and racial consciousness side by side, had direct influence upon Jo Gi-cheon. Right after the liberation, Jo Gi-cheon was a Goryeoin poet, who had been dispatched to North by the Soviet Union for the regime and propaganda activity in the Soviet Union. When the early North Korean literature formed the mainstream as Soviet literature, Jo Gi-cheon played a role of a guide of proceeding with leading North Korean literature while passing down and integrating the Soviet literature into North Korean literature. As his poetry, which was created in the Soviet Union, is what shows particularity of Goryeoin literature based on diaspora, it was what yearned for pursuing racial liberation based on socialist ideology. His poetry expressed superficially the socialist ideology. However, the consciousness of racial liberation was deeply immanent in its hidden side. 「Duman River」, which is the first poem that had been released in North Korea, had many characteristics of Jo Gi-cheon's poetry. In a sense that 「Duman River」 has a form of a long poem and that a type of character, which is revealed in poem, has the typical image of the patriotic figure and the masses, it was connected with Mt. Baekdu. Jo Gi-cheon's representative work Mt. Baekdu was adapted according to the political situation and foreign relationship within North Korea. In the background of creating Mt. Baekdu, the longing for a hero of anti-Japanese revolution in Maritime Province where he was born and grew, and the influence of poetry by Mayakovskii, who is a revolutionary poet of the Soviet Union functioned. The intention of creatingMt. Baekdu was what suggested Juche ideology that will proceeds with leading new country. The Juche ideology, which will proceed with leading new country, was Kim Il-seong, 'General Kim,' who had been embodied as a great man of anti-Japanese revolution. Mt. Baekdu was a piece of work, which was created with the intention of securing legitimacy of establishing a country centering on new leader, and of cultivating it for the masses. In its hidden side, the political intention of the Soviet Union had been immanent that tries to make Kim Il-seong stand as North Korea's leader by making him highlighted by the masses as a great man. At that time, it was not what Jo Gi-cheon created Mt. Baekdu with the intention of making Kim Il-seong idol. However, Mt. Baekducame to decisively function in offering and establishing the origin of the President- Imaging Literature in North Korea. Since 1948, the thought of patriotism was strongly emerged in North Korea. The patriotism was directly linked to the literature that embodied the public heroism. Poems such as 「Ryeosu in Contention」 and 「Joseon fights」are typical works that embodied heroism of commonly general people. Jo Gi-cheon was a poet who closed the life at the age of 39 in the wake of the energetically beginning activity for 6 years after entering North Korea right after liberation in 1945 as Goryeoin in the Soviet Union. He had been active in creation with native language in Maritime Province and Central Asia, and was a passionate poet who had expressed continuous interest in the race and the masses while introducing a poem in a new form in North Korea right after liberation.
This study focused on newly clarifying life and his poetic world of Jo Gi-cheon, who has been positioned in the center of North Korean literature so far, and who had played a pivotal role in the process of forming the early North Korean literature. This study has the following significances. First, it illuminated Jo Gi-cheon's biographical fact, which has not been clarified in the meantime, and a role in the early North Korean literature as a poet of Soryeonpa(Russian faction) Goryeoin(Korean). Second, it closely examined his literary starting point and poetic asset by newly excavating Jo Gi-cheon's literary activity in the Soviet Union, and 4 pieces of works, which he had released in the Soviet Union, as the matters, which had not been discussed at all in the existing research. Third, to supplement the limitation of the existing research, which had been performed by placing limit only upon Mt. Baekdu, it researched targeting the whole works, if possible, and included it in the discussion by excavating one piece of work, which had been released in North Korea. Fourth, it illuminated empirically and specifically the background and intention of creating Mt. Baekdu, which had been much controversial in the existing research. It grasped the stature and evaluation in light of literary history that Jo Gi-cheon's poetic literature has. Jo Gi-cheon was born in 'Спасск’ of Maritime Province in Russia, not in North Korea. The Maritime Province, where he was born, had been characterized by the surge in anti-Japanese consciousness and racial consciousness, as a stronghold of anti-Japanese movement. The literature of Jo Myeong-hu as a pioneer of the literary world for Goryeoin, who carried out social ideology and racial consciousness side by side, had direct influence upon Jo Gi-cheon. Right after the liberation, Jo Gi-cheon was a Goryeoin poet, who had been dispatched to North by the Soviet Union for the regime and propaganda activity in the Soviet Union. When the early North Korean literature formed the mainstream as Soviet literature, Jo Gi-cheon played a role of a guide of proceeding with leading North Korean literature while passing down and integrating the Soviet literature into North Korean literature. As his poetry, which was created in the Soviet Union, is what shows particularity of Goryeoin literature based on diaspora, it was what yearned for pursuing racial liberation based on socialist ideology. His poetry expressed superficially the socialist ideology. However, the consciousness of racial liberation was deeply immanent in its hidden side. 「Duman River」, which is the first poem that had been released in North Korea, had many characteristics of Jo Gi-cheon's poetry. In a sense that 「Duman River」 has a form of a long poem and that a type of character, which is revealed in poem, has the typical image of the patriotic figure and the masses, it was connected with Mt. Baekdu. Jo Gi-cheon's representative work Mt. Baekdu was adapted according to the political situation and foreign relationship within North Korea. In the background of creating Mt. Baekdu, the longing for a hero of anti-Japanese revolution in Maritime Province where he was born and grew, and the influence of poetry by Mayakovskii, who is a revolutionary poet of the Soviet Union functioned. The intention of creatingMt. Baekdu was what suggested Juche ideology that will proceeds with leading new country. The Juche ideology, which will proceed with leading new country, was Kim Il-seong, 'General Kim,' who had been embodied as a great man of anti-Japanese revolution. Mt. Baekdu was a piece of work, which was created with the intention of securing legitimacy of establishing a country centering on new leader, and of cultivating it for the masses. In its hidden side, the political intention of the Soviet Union had been immanent that tries to make Kim Il-seong stand as North Korea's leader by making him highlighted by the masses as a great man. At that time, it was not what Jo Gi-cheon created Mt. Baekdu with the intention of making Kim Il-seong idol. However, Mt. Baekducame to decisively function in offering and establishing the origin of the President- Imaging Literature in North Korea. Since 1948, the thought of patriotism was strongly emerged in North Korea. The patriotism was directly linked to the literature that embodied the public heroism. Poems such as 「Ryeosu in Contention」 and 「Joseon fights」are typical works that embodied heroism of commonly general people. Jo Gi-cheon was a poet who closed the life at the age of 39 in the wake of the energetically beginning activity for 6 years after entering North Korea right after liberation in 1945 as Goryeoin in the Soviet Union. He had been active in creation with native language in Maritime Province and Central Asia, and was a passionate poet who had expressed continuous interest in the race and the masses while introducing a poem in a new form in North Korea right after liberation.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.