아동을 주 독자층으로 하는 아동문학은 아동의 삶을 반영한다. 삶의 다양한 모습을 반영하는 문학을 통해 아동은 새로운 세계를 접하게 되며 인생의 의미를 배우게 된다. 때문에 아동문학은 아동의 실생활과 떨어져서 존재할 수 없다. 본 연구는 황선미의 동화에서 주제 구현을 위해 어떤 공간을 활용하였는지 살펴보고, 공간의 의미 및 주제와의 연관성을 밝히는 데 목적이 있다. 또 주제가 구현되어 감에 따라 공간은 어떻게 변화하고 어떻게 기능하는지 살펴보았다. 작가의 공간 인식은 곧 현실 인식이라 할 수 있다. 황선미는 아이들 생활과 밀접한 공간인 학교와 집을 주요 공간으로 설정하고 있으며, 그 안에서 생활하는 아이들의 갈등과 심리를 다루고 있다. 황선미 동화에는 특히 공간이 두드러진 작품이 많은데 이러한 작품의 특징은 제목에서 주요 공간이 나타나 있으며, 공간의 진술로 이야기를 시작하고 있다. 󰡔마당을 나온 암탉󰡕, 󰡔트럭 속 파란눈이󰡕, 󰡔샘마을 몽당깨비󰡕, 󰡔과수원을 점령하라󰡕, 󰡔나온의 숨어 있는 방󰡕, 「앵초의 ...
아동을 주 독자층으로 하는 아동문학은 아동의 삶을 반영한다. 삶의 다양한 모습을 반영하는 문학을 통해 아동은 새로운 세계를 접하게 되며 인생의 의미를 배우게 된다. 때문에 아동문학은 아동의 실생활과 떨어져서 존재할 수 없다. 본 연구는 황선미의 동화에서 주제 구현을 위해 어떤 공간을 활용하였는지 살펴보고, 공간의 의미 및 주제와의 연관성을 밝히는 데 목적이 있다. 또 주제가 구현되어 감에 따라 공간은 어떻게 변화하고 어떻게 기능하는지 살펴보았다. 작가의 공간 인식은 곧 현실 인식이라 할 수 있다. 황선미는 아이들 생활과 밀접한 공간인 학교와 집을 주요 공간으로 설정하고 있으며, 그 안에서 생활하는 아이들의 갈등과 심리를 다루고 있다. 황선미 동화에는 특히 공간이 두드러진 작품이 많은데 이러한 작품의 특징은 제목에서 주요 공간이 나타나 있으며, 공간의 진술로 이야기를 시작하고 있다. 󰡔마당을 나온 암탉󰡕, 󰡔트럭 속 파란눈이󰡕, 󰡔샘마을 몽당깨비󰡕, 󰡔과수원을 점령하라󰡕, 󰡔나온의 숨어 있는 방󰡕, 「앵초의 노란 집」, 「마법에 걸린 방」 등은 제목에서 작품의 주요 공간을 지칭하고 있다. 위의 작품에서 제목에 나타난 공간은 등장인물의 주요 활동 무대이면서 이야기 전체를 이끌어나가는 핵심 요소로 작용하고 있다. 황선미가 인식하고 있는 아이들의 현실 공간은 지극히 불안한 결여의 공간이다. 집은 더 이상 안온하고 따뜻하며 외부로부터 안전하게 보호해주지 못하며, 학교는 공동체적 기능을 상실한 채 억압과 규칙, 감시와 감독만 일삼는 곳으로 변질되어 가고 있다. 황선미 동화의 대부분이 이러한 현실 공간을 그리고 있다. 작가가 인식하는 아이들의 주요 공간은 하나같이 불화의 공간이다. 이러한 불화의 공간에서 벗어나기 위해 혹은 화해를 위해 주인공들은 끊임없이 소통을 시도한다. 현실의 세계인 학교나 집 이외의 공간 즉 기억의 공간이나 상상의 공간에서 소통하고자 한다. 그러나 아직 성장의 단계에 있는 아이들이 현실에서 벗어나기란 불가능한 일이다. 때문에 황선미는 자연친화적인 공간을 이상적 공간으로 제시한다. 자연친화적 공간이란 산업화·도시화로 파괴되지 않은 공간이다. 황선미는 이러한 이상적 공간을 제시함으로써 불화의 공간인 학교와 집 역시 친화적 공간으로 나아가길 희망한다. 이상적인 공간은 ‘집’이라는 공간의 본래적 의미로서 외부로부터 안전하게 보호받고, 가족의 해체도 일어나지 않은 공간으로 회복함을 뜻한다. 이러한 공간은 주제에도 긴밀하게 기능하고 있다. 작가가 이야기하고 있는 ‘꿈과 소망의 실현’ ‘현실에 대한 비판’ ‘타인과 세계에 대한 이해’ ‘가족 간의 갈등과 화해’ ‘더불어 사는 삶의 가치 인식’이라는 주제는 학교와 집에서 겪는 갈등을 통해 나타난다. 동화에서 주제가 구현되는 과정은 갈등이 발생하고 그 갈등이 해소되어 가는 과정이기도 하다. 동화가 행동 중심의 이야기 문학이고, 외적·내적 갈등을 통해 아이들의 성장을 다루기 때문이다. 황선미는 인간과 자연이 함께 사는 세상을 끊임없이 꿈꾸며, 그 둘 사이의 팽팽한 줄다리기를 현실인식으로 형상화하고 있다. 극도로 물질화되고 도시화된 환경에서 살아가는 아이들에게 훼손되지 않은 자연의 숨결을 불어넣으려고 노력한다. 황선미가 그리고 있는 이상적 공간은 그래서 친화적 공간이다. 인간은 자연 속에 살고, 인간의 삶은 문학으로 표현된다. 그 문학은 결코 자연과 멀어질 수 없고 우리의 삶 역시 자연친화적일 때 안정되고 올곧은 뿌리를 내릴 수 있다. 황선미 동화에 있어서 공간은 주제와 작가의식 등을 나타내는 중요한 요소로 작용하고 있다. 특히 공간이 선명하게 두드러진 작품일수록 이야기의 짜임이나 구성이 탄탄해짐은 물론 주제와도 더욱 긴밀하게 연결되어 있다. 때로는 공간 자체가 작가와 등장인물의 의식을 반영하는 장치로서 작품의 본질적 의미와 긴밀하게 연결되어 있기도 하다. 역으로 공간이 구체적이지 못하고 치밀하게 짜여 지지 못해 주인공들의 주요 활동 무대로 설정되지 못했을 때 주제와 공간은 그만큼 멀어져 있음을 확인할 수 있다.
아동을 주 독자층으로 하는 아동문학은 아동의 삶을 반영한다. 삶의 다양한 모습을 반영하는 문학을 통해 아동은 새로운 세계를 접하게 되며 인생의 의미를 배우게 된다. 때문에 아동문학은 아동의 실생활과 떨어져서 존재할 수 없다. 본 연구는 황선미의 동화에서 주제 구현을 위해 어떤 공간을 활용하였는지 살펴보고, 공간의 의미 및 주제와의 연관성을 밝히는 데 목적이 있다. 또 주제가 구현되어 감에 따라 공간은 어떻게 변화하고 어떻게 기능하는지 살펴보았다. 작가의 공간 인식은 곧 현실 인식이라 할 수 있다. 황선미는 아이들 생활과 밀접한 공간인 학교와 집을 주요 공간으로 설정하고 있으며, 그 안에서 생활하는 아이들의 갈등과 심리를 다루고 있다. 황선미 동화에는 특히 공간이 두드러진 작품이 많은데 이러한 작품의 특징은 제목에서 주요 공간이 나타나 있으며, 공간의 진술로 이야기를 시작하고 있다. 󰡔마당을 나온 암탉󰡕, 󰡔트럭 속 파란눈이󰡕, 󰡔샘마을 몽당깨비󰡕, 󰡔과수원을 점령하라󰡕, 󰡔나온의 숨어 있는 방󰡕, 「앵초의 노란 집」, 「마법에 걸린 방」 등은 제목에서 작품의 주요 공간을 지칭하고 있다. 위의 작품에서 제목에 나타난 공간은 등장인물의 주요 활동 무대이면서 이야기 전체를 이끌어나가는 핵심 요소로 작용하고 있다. 황선미가 인식하고 있는 아이들의 현실 공간은 지극히 불안한 결여의 공간이다. 집은 더 이상 안온하고 따뜻하며 외부로부터 안전하게 보호해주지 못하며, 학교는 공동체적 기능을 상실한 채 억압과 규칙, 감시와 감독만 일삼는 곳으로 변질되어 가고 있다. 황선미 동화의 대부분이 이러한 현실 공간을 그리고 있다. 작가가 인식하는 아이들의 주요 공간은 하나같이 불화의 공간이다. 이러한 불화의 공간에서 벗어나기 위해 혹은 화해를 위해 주인공들은 끊임없이 소통을 시도한다. 현실의 세계인 학교나 집 이외의 공간 즉 기억의 공간이나 상상의 공간에서 소통하고자 한다. 그러나 아직 성장의 단계에 있는 아이들이 현실에서 벗어나기란 불가능한 일이다. 때문에 황선미는 자연친화적인 공간을 이상적 공간으로 제시한다. 자연친화적 공간이란 산업화·도시화로 파괴되지 않은 공간이다. 황선미는 이러한 이상적 공간을 제시함으로써 불화의 공간인 학교와 집 역시 친화적 공간으로 나아가길 희망한다. 이상적인 공간은 ‘집’이라는 공간의 본래적 의미로서 외부로부터 안전하게 보호받고, 가족의 해체도 일어나지 않은 공간으로 회복함을 뜻한다. 이러한 공간은 주제에도 긴밀하게 기능하고 있다. 작가가 이야기하고 있는 ‘꿈과 소망의 실현’ ‘현실에 대한 비판’ ‘타인과 세계에 대한 이해’ ‘가족 간의 갈등과 화해’ ‘더불어 사는 삶의 가치 인식’이라는 주제는 학교와 집에서 겪는 갈등을 통해 나타난다. 동화에서 주제가 구현되는 과정은 갈등이 발생하고 그 갈등이 해소되어 가는 과정이기도 하다. 동화가 행동 중심의 이야기 문학이고, 외적·내적 갈등을 통해 아이들의 성장을 다루기 때문이다. 황선미는 인간과 자연이 함께 사는 세상을 끊임없이 꿈꾸며, 그 둘 사이의 팽팽한 줄다리기를 현실인식으로 형상화하고 있다. 극도로 물질화되고 도시화된 환경에서 살아가는 아이들에게 훼손되지 않은 자연의 숨결을 불어넣으려고 노력한다. 황선미가 그리고 있는 이상적 공간은 그래서 친화적 공간이다. 인간은 자연 속에 살고, 인간의 삶은 문학으로 표현된다. 그 문학은 결코 자연과 멀어질 수 없고 우리의 삶 역시 자연친화적일 때 안정되고 올곧은 뿌리를 내릴 수 있다. 황선미 동화에 있어서 공간은 주제와 작가의식 등을 나타내는 중요한 요소로 작용하고 있다. 특히 공간이 선명하게 두드러진 작품일수록 이야기의 짜임이나 구성이 탄탄해짐은 물론 주제와도 더욱 긴밀하게 연결되어 있다. 때로는 공간 자체가 작가와 등장인물의 의식을 반영하는 장치로서 작품의 본질적 의미와 긴밀하게 연결되어 있기도 하다. 역으로 공간이 구체적이지 못하고 치밀하게 짜여 지지 못해 주인공들의 주요 활동 무대로 설정되지 못했을 때 주제와 공간은 그만큼 멀어져 있음을 확인할 수 있다.
Children's literature of which main readers are children reflects children's life. Children contact with a new world through literature that reflecting a variety of life styles and they learn the meaning of life through literature as well. Because of this, children's literature cannot exist in separ...
Children's literature of which main readers are children reflects children's life. Children contact with a new world through literature that reflecting a variety of life styles and they learn the meaning of life through literature as well. Because of this, children's literature cannot exist in separation from children's actual life. The purpose of this study was to examine the space, Hwang Seon-mi used to realize themes in her fairy tales, and then present the connectivity between spatial meanings and themes. In addition, the investigator looked into the change and function of the space according to the realization of themes. A writer's spatial recognition seems to be his or her recognition of reality. Hwang Seon-mi establishes schools and homes which are closely connected with children's life as main spaces, and then deals with children's conflicts and psychology in the spaces. Hwang Seon-mi wrote many fairy tales which were remarkable with spaces. The characteristics of these fairy tales seem to be the space appeared in titles. She begins to talk with the description of a space. As fairy tales of which space appears in titles, there are A Hen Coming out of Yard, The Blue-eyed in the Truck, Saemmaeul Mongdangggaebi, Seize the Orchard, Naon's Secret Room, Aengcho's Yellow House and A Room Possessed. The spaces appeared in above fairy tales are character's main stages of activity and play the role of integral components in developing stories. The space recognized by Hwang Seon-mi is an extremely unstable space of lack. A house is no more peaceful, warm and protective from external elements. A school loses its function and transforms to a place that suppresses, regulates, monitors and supervises. Most of Hwang Seon-mi's fairy tales describe these kinds of spaces in reality. The space recognized by Hwang Seon-mi is a space of discord unanimously. In order to escape from this space of discord or to harmonize with it, leading characters endlessly attempt communication. They try to communicate not in the actual space of schools or homes but in the space of memory or imagination. However, children who are in the growth stage cannot escape from reality. On this account, Hwang Seon-mi presents a nature-friendly space as an ideal space. A nature-friendly space is the space not destructed by industrialization and urbanization. By presenting this ideal space, she wants the discordant space of schools or homes to go toward a nature-friendly space. An ideal space refers to the original meaning of the space of 'home' and means recovery to the space in which firm protection from external elements exists and the destruction of family never occurs. This space is closely connected with themes. The writer's such themes as 'the realization of dream and hope', 'criticizing reality', 'understanding others and the world', 'the conflict and reconciliation of family' and 'the recognition of values of living together in cooperation' are presented with the conflicts in schools and homes. The embodiment process of themes in fairy tales is also the process of occurring and settling down conflicts. It is because fairy tales are a literary form of which center is action and deal with the growth of children via internal and external conflicts. Hwang Seon-mi endlessly dreams a dream of the world in which human beings living with the nature, and materializes a tight tug-of-war between them with her recognition of reality. To the children living in such an environment that is extremely materialized and urbanized, she tries to instill unadulterated breath of nature. On this account, the ideal space described by Hwang Seon-mi is a friendly space. Man lives in the nature and the life of man is expressed in literary works. Literature cannot be separated from the nature. When the life of human beings is nature-friendly, it can be stable and firmly take root. The space in Hwang Seon-mi's fairy tales plays an important role in presenting themes and her recognitions as a writer. When a space is more remarkable, the plot or composition of story is solider and the connectivity with themes is closer. Sometimes, the space itself is closely linked with the substantial meaning of fairy tales as a mechanism of reflecting characters' consciousness. On the contrary, when a space is not concrete and not detailed, thus not being established as a character's main stage of activity, the distance between a theme and a space is far that much.
Children's literature of which main readers are children reflects children's life. Children contact with a new world through literature that reflecting a variety of life styles and they learn the meaning of life through literature as well. Because of this, children's literature cannot exist in separation from children's actual life. The purpose of this study was to examine the space, Hwang Seon-mi used to realize themes in her fairy tales, and then present the connectivity between spatial meanings and themes. In addition, the investigator looked into the change and function of the space according to the realization of themes. A writer's spatial recognition seems to be his or her recognition of reality. Hwang Seon-mi establishes schools and homes which are closely connected with children's life as main spaces, and then deals with children's conflicts and psychology in the spaces. Hwang Seon-mi wrote many fairy tales which were remarkable with spaces. The characteristics of these fairy tales seem to be the space appeared in titles. She begins to talk with the description of a space. As fairy tales of which space appears in titles, there are A Hen Coming out of Yard, The Blue-eyed in the Truck, Saemmaeul Mongdangggaebi, Seize the Orchard, Naon's Secret Room, Aengcho's Yellow House and A Room Possessed. The spaces appeared in above fairy tales are character's main stages of activity and play the role of integral components in developing stories. The space recognized by Hwang Seon-mi is an extremely unstable space of lack. A house is no more peaceful, warm and protective from external elements. A school loses its function and transforms to a place that suppresses, regulates, monitors and supervises. Most of Hwang Seon-mi's fairy tales describe these kinds of spaces in reality. The space recognized by Hwang Seon-mi is a space of discord unanimously. In order to escape from this space of discord or to harmonize with it, leading characters endlessly attempt communication. They try to communicate not in the actual space of schools or homes but in the space of memory or imagination. However, children who are in the growth stage cannot escape from reality. On this account, Hwang Seon-mi presents a nature-friendly space as an ideal space. A nature-friendly space is the space not destructed by industrialization and urbanization. By presenting this ideal space, she wants the discordant space of schools or homes to go toward a nature-friendly space. An ideal space refers to the original meaning of the space of 'home' and means recovery to the space in which firm protection from external elements exists and the destruction of family never occurs. This space is closely connected with themes. The writer's such themes as 'the realization of dream and hope', 'criticizing reality', 'understanding others and the world', 'the conflict and reconciliation of family' and 'the recognition of values of living together in cooperation' are presented with the conflicts in schools and homes. The embodiment process of themes in fairy tales is also the process of occurring and settling down conflicts. It is because fairy tales are a literary form of which center is action and deal with the growth of children via internal and external conflicts. Hwang Seon-mi endlessly dreams a dream of the world in which human beings living with the nature, and materializes a tight tug-of-war between them with her recognition of reality. To the children living in such an environment that is extremely materialized and urbanized, she tries to instill unadulterated breath of nature. On this account, the ideal space described by Hwang Seon-mi is a friendly space. Man lives in the nature and the life of man is expressed in literary works. Literature cannot be separated from the nature. When the life of human beings is nature-friendly, it can be stable and firmly take root. The space in Hwang Seon-mi's fairy tales plays an important role in presenting themes and her recognitions as a writer. When a space is more remarkable, the plot or composition of story is solider and the connectivity with themes is closer. Sometimes, the space itself is closely linked with the substantial meaning of fairy tales as a mechanism of reflecting characters' consciousness. On the contrary, when a space is not concrete and not detailed, thus not being established as a character's main stage of activity, the distance between a theme and a space is far that much.
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