본 논문은 18세기 사상가이자 교육자뿐만 아니라 음악가로서도 훌륭한 업적을 남긴 루소 (Jean Jacques Rousseau, 1712-1778) 의 교육사상이 범애주의와 신인문주의 및 각국의 음악교육과 한국의 음악교육 그리고 한국의 중학교 음악교육과정에 준 영향에 대해 고찰하였다. 주입식 교육방식을 탈피한 루소만의 창의성은 현대의 음악 교육의 기초가 되었다. 18세기의 음악교육을 개혁한 교육 사상가 루소가 「에밀」을 통해 주장한 교육사상은 ...
본 논문은 18세기 사상가이자 교육자뿐만 아니라 음악가로서도 훌륭한 업적을 남긴 루소 (Jean Jacques Rousseau, 1712-1778) 의 교육사상이 범애주의와 신인문주의 및 각국의 음악교육과 한국의 음악교육 그리고 한국의 중학교 음악교육과정에 준 영향에 대해 고찰하였다. 주입식 교육방식을 탈피한 루소만의 창의성은 현대의 음악 교육의 기초가 되었다. 18세기의 음악교육을 개혁한 교육 사상가 루소가 「에밀」을 통해 주장한 교육사상은 자연주의, 합리주의, 그리고 자유주의에 기반을 두고 있다. 루소는 교육이란 인간 존중에서 비롯된다고 하여 인간교육을 목적으로 하는 음악교육의 중요성을 강조했다. 그가 중시한 음악교육 중 독보력, 발성법, 계명창법, 창작지도법, 숫자보 등은 오늘날까지 중요한 업적으로 남겨져 있다. 루소의 교육사상은 아동중심주의, 자연주의, 자유주의, 주정주의등 사회개조를 목표로 한 교육사상으로서 이러한 사상을 실천에 옮겨 보려고 노력한 바제도우(Basedow)의 범애주의 교육사상에 영향을 주었으며, 이는 후에 페스탈로찌(Pestalozzi)에 의해 교육실천으로 옮겨졌고, 마침내 20세기의 엘렌 케이 (Ellen Key), 조제프 드몰랭 (J.E Demolins), 헤르만 리츠 (H. Lietz)의 새 교육 운동으로 발전하였고, 존 듀이 (John Dewey)의 경험중심의 진보주의 교육에까지도 막대한 영향을 미쳐 아동중심주의, 개성중심, 흥미중심, 생활중심 교육을 이루어 진보적인 개혁을 이루었다고 생각되며 교육에 있어서 자유와 자율의 중요성을 강조함으로써 현대 민주주의 이념과 인간존중의 사상에 막대한 영향을 끼친 것을 볼 수 있겠다. 그들의 음악교육사상이 오늘날 현장 교육에 적용되고 있음을 1차에서 7차에 이르는 음악과 교육과정을 통하여 볼 수 있다. 이상에서 살펴 본 바로 루소는 사상가이자 교육자였을 뿐만 아니라 음악가로서도 훌륭한 업적을 남긴 사람으로 평가 할 수 있다. 그는 오늘날까지 중요한 하나의 방향을 제시하고 있다고 할 수 있을 것이다. 우리나라 음악교육은 루소의 뜻을 받아들여 그의 사상을 중등음악교육의 현장에서 더욱 발전시킬 수 있는 계속적인 연구가 일어나길 기대한다.
본 논문은 18세기 사상가이자 교육자뿐만 아니라 음악가로서도 훌륭한 업적을 남긴 루소 (Jean Jacques Rousseau, 1712-1778) 의 교육사상이 범애주의와 신인문주의 및 각국의 음악교육과 한국의 음악교육 그리고 한국의 중학교 음악교육과정에 준 영향에 대해 고찰하였다. 주입식 교육방식을 탈피한 루소만의 창의성은 현대의 음악 교육의 기초가 되었다. 18세기의 음악교육을 개혁한 교육 사상가 루소가 「에밀」을 통해 주장한 교육사상은 자연주의, 합리주의, 그리고 자유주의에 기반을 두고 있다. 루소는 교육이란 인간 존중에서 비롯된다고 하여 인간교육을 목적으로 하는 음악교육의 중요성을 강조했다. 그가 중시한 음악교육 중 독보력, 발성법, 계명창법, 창작지도법, 숫자보 등은 오늘날까지 중요한 업적으로 남겨져 있다. 루소의 교육사상은 아동중심주의, 자연주의, 자유주의, 주정주의등 사회개조를 목표로 한 교육사상으로서 이러한 사상을 실천에 옮겨 보려고 노력한 바제도우(Basedow)의 범애주의 교육사상에 영향을 주었으며, 이는 후에 페스탈로찌(Pestalozzi)에 의해 교육실천으로 옮겨졌고, 마침내 20세기의 엘렌 케이 (Ellen Key), 조제프 드몰랭 (J.E Demolins), 헤르만 리츠 (H. Lietz)의 새 교육 운동으로 발전하였고, 존 듀이 (John Dewey)의 경험중심의 진보주의 교육에까지도 막대한 영향을 미쳐 아동중심주의, 개성중심, 흥미중심, 생활중심 교육을 이루어 진보적인 개혁을 이루었다고 생각되며 교육에 있어서 자유와 자율의 중요성을 강조함으로써 현대 민주주의 이념과 인간존중의 사상에 막대한 영향을 끼친 것을 볼 수 있겠다. 그들의 음악교육사상이 오늘날 현장 교육에 적용되고 있음을 1차에서 7차에 이르는 음악과 교육과정을 통하여 볼 수 있다. 이상에서 살펴 본 바로 루소는 사상가이자 교육자였을 뿐만 아니라 음악가로서도 훌륭한 업적을 남긴 사람으로 평가 할 수 있다. 그는 오늘날까지 중요한 하나의 방향을 제시하고 있다고 할 수 있을 것이다. 우리나라 음악교육은 루소의 뜻을 받아들여 그의 사상을 중등음악교육의 현장에서 더욱 발전시킬 수 있는 계속적인 연구가 일어나길 기대한다.
This paper is to consider the impact of educational philosophy of Jean Jacques Rousseau on philanthropismus and neo humanism as well as different countries' musical educations including Korean musical education, especially the middle school musical education. His creative education philosophy that b...
This paper is to consider the impact of educational philosophy of Jean Jacques Rousseau on philanthropismus and neo humanism as well as different countries' musical educations including Korean musical education, especially the middle school musical education. His creative education philosophy that broke from cramming education has become a basis for modern musical education. The educational philosophy of Rousseau, who innovated 18th century musical education suggested, is based on naturalism, rationalism, and liberalism. Rousseau thought the education starts from the human respect so that he emphasized on the education that has a goal of human education. Among the features on which he emphasized, such as score reading, vocalization, somization, create-instruct, numerical notation, linger on until today as important accomplishments. His educational philosophy has goals of the social reform such as child centralism, naturalism, liberalism and emotionalism. His philosophy affected philanthropismus of Basedow who tried to put this philosophy in practice. This also affected Pestalozzi's education practice, neo education movement of Ellen Key, Demolins, Lietz in 20th century and Dewey's empirical progressive education so that the revolution of child-centered education, individuality-centered education, interest-centered education, and life-centered education was achieved. Moreover, this emphasized liberty and self-regulation in the education that has a great impact on the modern democracy and the idea of human respect. Their philosophies of the musical education are found in the current educational field from the first amendment to the seventh. As shown above, Rousseau was not only a philosopher or an educator but also a great musician who achieved great accomplishments and gave a direction that still has an importance even in these days. We expect that the continuous research that follows his will be continued.
This paper is to consider the impact of educational philosophy of Jean Jacques Rousseau on philanthropismus and neo humanism as well as different countries' musical educations including Korean musical education, especially the middle school musical education. His creative education philosophy that broke from cramming education has become a basis for modern musical education. The educational philosophy of Rousseau, who innovated 18th century musical education suggested, is based on naturalism, rationalism, and liberalism. Rousseau thought the education starts from the human respect so that he emphasized on the education that has a goal of human education. Among the features on which he emphasized, such as score reading, vocalization, somization, create-instruct, numerical notation, linger on until today as important accomplishments. His educational philosophy has goals of the social reform such as child centralism, naturalism, liberalism and emotionalism. His philosophy affected philanthropismus of Basedow who tried to put this philosophy in practice. This also affected Pestalozzi's education practice, neo education movement of Ellen Key, Demolins, Lietz in 20th century and Dewey's empirical progressive education so that the revolution of child-centered education, individuality-centered education, interest-centered education, and life-centered education was achieved. Moreover, this emphasized liberty and self-regulation in the education that has a great impact on the modern democracy and the idea of human respect. Their philosophies of the musical education are found in the current educational field from the first amendment to the seventh. As shown above, Rousseau was not only a philosopher or an educator but also a great musician who achieved great accomplishments and gave a direction that still has an importance even in these days. We expect that the continuous research that follows his will be continued.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.