본 연구는 인터넷의 대중적인 보급과 활용이 가져온 매체환경변화에 따라 인터넷이 기존의 일방향적인 매체와는 달리 쌍방향적인 커뮤니케이션이 가능한 매체라는 점을 주목하여 볼 때 PR 매체로서 공공기관 웹사이트가 행정환경이 급변하고 다양한 행정수요가 증대되고 있는 현재, 조직의 이미지 및 평가에 미치는 영향력을 검증하여 궁극적으로 공공기관의 웹사이트가 PR매체로서 얼마나 효과적인 지를 파악하기 위한 측면에서 지방자치단체인 중의 하나인 종로구청을 중심으로 실증적인 연구를 실시하였다. 관행화된 공공기관 웹사이트를 이용한 퍼블리시티 차원을 넘어 목표공중의 특성과 인터넷 매체인 웹사이트 특성요인을 활용하여 공공기관만의 PR 커뮤니케이션 전략을 구축하고 공중과 효과적인 대화적 관계를 형성하기 위해서 Kent & Taylor(1998)의 연구를 바탕으로 국내외 선행연구 결과에서 ...
본 연구는 인터넷의 대중적인 보급과 활용이 가져온 매체환경변화에 따라 인터넷이 기존의 일방향적인 매체와는 달리 쌍방향적인 커뮤니케이션이 가능한 매체라는 점을 주목하여 볼 때 PR 매체로서 공공기관 웹사이트가 행정환경이 급변하고 다양한 행정수요가 증대되고 있는 현재, 조직의 이미지 및 평가에 미치는 영향력을 검증하여 궁극적으로 공공기관의 웹사이트가 PR매체로서 얼마나 효과적인 지를 파악하기 위한 측면에서 지방자치단체인 중의 하나인 종로구청을 중심으로 실증적인 연구를 실시하였다. 관행화된 공공기관 웹사이트를 이용한 퍼블리시티 차원을 넘어 목표공중의 특성과 인터넷 매체인 웹사이트 특성요인을 활용하여 공공기관만의 PR 커뮤니케이션 전략을 구축하고 공중과 효과적인 대화적 관계를 형성하기 위해서 Kent & Taylor(1998)의 연구를 바탕으로 국내외 선행연구 결과에서 상호작용성, 정보성, 이용편의성, 보안성의 4가지로 웹사이트 특성요인을 설정하였다. 연구결과, 이러한 웹사이트 특성요인이 공공기관 웹사이트에 대한 태도에 긍정적인 영향을 주는 것으로 나타났으며 특히, 상호작용성과 정보성은 웹사이트 태도에 유의미한 영향을 주는 것으로 확인되었다. 또한, 웹사이트 특성요인은 조직에 대한 이미지 및 평가에도 긍정적인 영향 미치는 것으로 나타났으며, 상호작용성은 웹사이트 태도, 조직의 이미지에서 모두 유의미한 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 기존 연구결과에 비추어 공공기관 웹사이트를 이미지와 효과 평가를 위해 행정PR의 주요한 공중인 종로구 주민을 대상으로 실시하였으며 이는 PR 매체로서 공공기관 웹사이트에 새로운 의미를 부여하고 커뮤니케이션 활동의 효율을 높일 수 있을 것으로 기대된다. 이는 커뮤니케이션 매체로서 웹사이트가 조직의 이미지 및 평가에 긍정적인 영향을 미치게 된다는 인식을 통해 공중과 상호호혜적인 관계를 형성하고자 하는 PR적 관점에서 매우 의미 있는 결과라 할 수 있다.
본 연구는 인터넷의 대중적인 보급과 활용이 가져온 매체환경변화에 따라 인터넷이 기존의 일방향적인 매체와는 달리 쌍방향적인 커뮤니케이션이 가능한 매체라는 점을 주목하여 볼 때 PR 매체로서 공공기관 웹사이트가 행정환경이 급변하고 다양한 행정수요가 증대되고 있는 현재, 조직의 이미지 및 평가에 미치는 영향력을 검증하여 궁극적으로 공공기관의 웹사이트가 PR매체로서 얼마나 효과적인 지를 파악하기 위한 측면에서 지방자치단체인 중의 하나인 종로구청을 중심으로 실증적인 연구를 실시하였다. 관행화된 공공기관 웹사이트를 이용한 퍼블리시티 차원을 넘어 목표공중의 특성과 인터넷 매체인 웹사이트 특성요인을 활용하여 공공기관만의 PR 커뮤니케이션 전략을 구축하고 공중과 효과적인 대화적 관계를 형성하기 위해서 Kent & Taylor(1998)의 연구를 바탕으로 국내외 선행연구 결과에서 상호작용성, 정보성, 이용편의성, 보안성의 4가지로 웹사이트 특성요인을 설정하였다. 연구결과, 이러한 웹사이트 특성요인이 공공기관 웹사이트에 대한 태도에 긍정적인 영향을 주는 것으로 나타났으며 특히, 상호작용성과 정보성은 웹사이트 태도에 유의미한 영향을 주는 것으로 확인되었다. 또한, 웹사이트 특성요인은 조직에 대한 이미지 및 평가에도 긍정적인 영향 미치는 것으로 나타났으며, 상호작용성은 웹사이트 태도, 조직의 이미지에서 모두 유의미한 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 기존 연구결과에 비추어 공공기관 웹사이트를 이미지와 효과 평가를 위해 행정PR의 주요한 공중인 종로구 주민을 대상으로 실시하였으며 이는 PR 매체로서 공공기관 웹사이트에 새로운 의미를 부여하고 커뮤니케이션 활동의 효율을 높일 수 있을 것으로 기대된다. 이는 커뮤니케이션 매체로서 웹사이트가 조직의 이미지 및 평가에 긍정적인 영향을 미치게 된다는 인식을 통해 공중과 상호호혜적인 관계를 형성하고자 하는 PR적 관점에서 매우 의미 있는 결과라 할 수 있다.
The aim of this research is to illuminate how effective websites of public organizations as PR media are by examining the influence public organization’s websites as PR media may have on the image of the organization and its evaluation in present times, when administrational environment is rapidly c...
The aim of this research is to illuminate how effective websites of public organizations as PR media are by examining the influence public organization’s websites as PR media may have on the image of the organization and its evaluation in present times, when administrational environment is rapidly changed and various administrational demands are increasing due to the popular use of internet, while paying attention to the fact that internet is a new media that enables the mutual communication unlike one-way communication based media. To achieve this aim, a practical research has been carried out focusing on Jongno-gu Office, one of the local govern- ments. The research illustrates PR communication strategy of the public organization for the effective communicative relationship with the public by spelling out the characteristics of target public and of website itself as the internet media not just concerning itself with the publicity associated with the public organization’s website. Based on the research by Kent and Taylor (1998) and helped by previous studies, the four main factors that describe the feature of website have been selected: interactive-ness, informative-ness, use convenience, security. The outcome of the research shows that these factors have a positive effect on the attitude towards the website; in particular, interactive-ness and informative-ness have turned out to have a considerably meaningful effect upon the attitude towards the website. In addition, it turned out that these factors have a positive impact on the image of the organization and its evaluation; in particular, interactive-ness was identified as having a meaningful effect both upon the attitude towards the website and the image of organization. In order to estimate the website of the public organization in terms of its impact on the image and evaluation in comparison with the previous research outcomes, the subject of the research has been the residents in Jongno-gu as the major public target of administrational PR; so this study is expected to endow the website of the public organization was PR media with a new meaning and help boost the efficiency of communicative activities of the organization. As it provides the recognition that website as communication media can have a positive effect on the image of organizations and the evaluation of them, it can be said to be a meaningful outcome which is helpful for PR perspective that intends to establish mutually beneficial relationship with the public.
The aim of this research is to illuminate how effective websites of public organizations as PR media are by examining the influence public organization’s websites as PR media may have on the image of the organization and its evaluation in present times, when administrational environment is rapidly changed and various administrational demands are increasing due to the popular use of internet, while paying attention to the fact that internet is a new media that enables the mutual communication unlike one-way communication based media. To achieve this aim, a practical research has been carried out focusing on Jongno-gu Office, one of the local govern- ments. The research illustrates PR communication strategy of the public organization for the effective communicative relationship with the public by spelling out the characteristics of target public and of website itself as the internet media not just concerning itself with the publicity associated with the public organization’s website. Based on the research by Kent and Taylor (1998) and helped by previous studies, the four main factors that describe the feature of website have been selected: interactive-ness, informative-ness, use convenience, security. The outcome of the research shows that these factors have a positive effect on the attitude towards the website; in particular, interactive-ness and informative-ness have turned out to have a considerably meaningful effect upon the attitude towards the website. In addition, it turned out that these factors have a positive impact on the image of the organization and its evaluation; in particular, interactive-ness was identified as having a meaningful effect both upon the attitude towards the website and the image of organization. In order to estimate the website of the public organization in terms of its impact on the image and evaluation in comparison with the previous research outcomes, the subject of the research has been the residents in Jongno-gu as the major public target of administrational PR; so this study is expected to endow the website of the public organization was PR media with a new meaning and help boost the efficiency of communicative activities of the organization. As it provides the recognition that website as communication media can have a positive effect on the image of organizations and the evaluation of them, it can be said to be a meaningful outcome which is helpful for PR perspective that intends to establish mutually beneficial relationship with the public.
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