세계는 지금 정보화의 거센 물결로 인해 거대한 조직(메가 네트워크:mega-network)을 형성하면서 내일을 예측할 수 없을 정도로 우리 사회를 빠르게 변화시키고 있다. 특히 인터넷의 발달은 신문, 방송, 잡지 등 기존 정보의 중심축이었던 유통질서의 지도를 크게 변화시키고 있다. 이처럼 인터넷 발달은 시간적, 공간적 무제한성의 특성으로 인해 정보 공급자와 수요자간 상호작용뿐만 아니라 멀티미디어의 자유로운 기능 등의 확대로 인해 최근 들어 가장 대중적인 미디어로 급성장 했다. 또한 일상생활 속에서 스마트폰 사용자가 크게 증가하면서 이제 모바일 미디어는 개인의 일상적인 생활정보 제공의 의미를 넘어서 사람들 간 소통의 도구로 필수적인 ...
세계는 지금 정보화의 거센 물결로 인해 거대한 조직(메가 네트워크:mega-network)을 형성하면서 내일을 예측할 수 없을 정도로 우리 사회를 빠르게 변화시키고 있다. 특히 인터넷의 발달은 신문, 방송, 잡지 등 기존 정보의 중심축이었던 유통질서의 지도를 크게 변화시키고 있다. 이처럼 인터넷 발달은 시간적, 공간적 무제한성의 특성으로 인해 정보 공급자와 수요자간 상호작용뿐만 아니라 멀티미디어의 자유로운 기능 등의 확대로 인해 최근 들어 가장 대중적인 미디어로 급성장 했다. 또한 일상생활 속에서 스마트폰 사용자가 크게 증가하면서 이제 모바일 미디어는 개인의 일상적인 생활정보 제공의 의미를 넘어서 사람들 간 소통의 도구로 필수적인 소셜 미디어(Social Media)로 급부상했다. 하지만 오늘날 소셜 미디어(Social Media)가 우리 사회를 크게 변화시키는 새로운 요인으로 작용하고 있음에도 불구 정부와 공공기관, 지방자치단체들은 일방적인 홍보 방식과 현재 공조직의 내부적 한계로 SNS(social network service)인해 정책홍보는 그 효율성이 미흡한 것으로 나타났다. 특히 SNS(social network service: 트위터, 블로그, 페이스북, 유튜브, 인스타그램, 밴드, 카카오톡 등 기타)를 이용한 지방자치단체 정책홍보 활성화 방안 연구와 관련해 2016년 4월2일부터 5월 3일까지 한 달간 서울시 25개 구청 SNS(social network service) 운영실무 담당 공무원들을 대상으로 전화인터뷰를 통해 설문조사를 실시한 결과 대부분 각 지방자치단체들의 SNS(social network service) 정책홍보 사업은 초기 단계인 것으로 드러났다. 이와 함께 서울시 25개 구청 SNS(social network service)운영 담당 공무원들 대다수가 정책홍보의 필요성에 공감하는 한편 SNS(social network service)정책홍보의 고유 업무뿐만 아니라 다른 업무와 중복해서 SNS(social network service)홍보를 담당하고 있는 것으로 나타나 향후 행정업무의 효율성을 높이기 위해서는 단일화 된 업무체계의 필요성이 제기됐다. 또한 서울시 25개 구청 지방자치단체들의 SNS(social network service)운영관리 실태를 조사한 결과 1~4명 등 아주 적은 인원으로 운영되고 있어 향후 전문 인력 확충이 요구됐다. 또한 SNS(social network service)운영관리 예산은 일 년에 최소 100만원에서 600만 원 이하로 매우 적은 예산으로 사업이 운영되고 있어 예산확대 지원이 필요했다. 그리고 25개 구청 지방자체단체들이 SNS(social network service)운영을 위해 편성한 대부분의 예산들은 SNS(social network service) 정책홍보 활성화를 위해 블로그 기자단 및 사이버 서포터 지원단, 구정홍보 이벤트 공모 등을 통한 소정의 원고료 및 인건비 명목으로 예산이 사용되고 있는 것으로 조사됐다. 한편 서울시 25개 구청 SNS(social network service)정책홍보 담당공무원들과 전화 인터뷰를 통한 설문조사를 실시한 결과 담당 공무원 대부분이 남성보다 여성이 더 많이 근무하고 있는 것으로 나타났다. 그리고 구정홍보와 관련해 SNS(social network service)가 편리성, 신속성, 상호 작용성 등으로 인한 정책홍보의 파급 효과가 매우 커서 SNS(social network service)의 장점을 잘 활용한다면 향후 구정홍보의 높은 성과를 올릴 수 있을 것으로 예상된다고 답변했다. 또한 앞으로 SNS(social network service)정책홍보 활성화를 위해서는 다양한 시민들의 여론수렴과 시민들의 높은 정치참여 의식을 고려, 다양한 양질의 콘텐츠 생산, 전문 인력 인프라 확충, 지속적인 직원 교육, 열악한 예산체제 개편, 지속적 사업진행의 필요성, 전문적인 조직부서 신설이 필요하다고 문제점을 지적했다. 앞으로 지방자치단체들의 성공적인 SNS(social network service) 정책홍보 활성화 방안을 위해서는 이에 대한 대책마련이 시급한 것으로 밝혀졌다. 따라서 본 연구에서는 SNS(social network)를 이용한 지방자치단체들의 정책홍보 활성화를 위해 서울시 25개 구청 각 지방자치단체들의 SNS(social network service) 운영관리 사례분석을 통해 문제점을 파악하고 향후 이에 대한 개선방안을 제시하는 한편 합리적인 정책대안을 모색하고자 한다. 앞으로 본 연구 결과가 각 지방자치단체들의 정책결정 및 전략수립, 구정홍보 활성화에 많은 도움이 되기를 기대해 본다.
세계는 지금 정보화의 거센 물결로 인해 거대한 조직(메가 네트워크:mega-network)을 형성하면서 내일을 예측할 수 없을 정도로 우리 사회를 빠르게 변화시키고 있다. 특히 인터넷의 발달은 신문, 방송, 잡지 등 기존 정보의 중심축이었던 유통질서의 지도를 크게 변화시키고 있다. 이처럼 인터넷 발달은 시간적, 공간적 무제한성의 특성으로 인해 정보 공급자와 수요자간 상호작용뿐만 아니라 멀티미디어의 자유로운 기능 등의 확대로 인해 최근 들어 가장 대중적인 미디어로 급성장 했다. 또한 일상생활 속에서 스마트폰 사용자가 크게 증가하면서 이제 모바일 미디어는 개인의 일상적인 생활정보 제공의 의미를 넘어서 사람들 간 소통의 도구로 필수적인 소셜 미디어(Social Media)로 급부상했다. 하지만 오늘날 소셜 미디어(Social Media)가 우리 사회를 크게 변화시키는 새로운 요인으로 작용하고 있음에도 불구 정부와 공공기관, 지방자치단체들은 일방적인 홍보 방식과 현재 공조직의 내부적 한계로 SNS(social network service)인해 정책홍보는 그 효율성이 미흡한 것으로 나타났다. 특히 SNS(social network service: 트위터, 블로그, 페이스북, 유튜브, 인스타그램, 밴드, 카카오톡 등 기타)를 이용한 지방자치단체 정책홍보 활성화 방안 연구와 관련해 2016년 4월2일부터 5월 3일까지 한 달간 서울시 25개 구청 SNS(social network service) 운영실무 담당 공무원들을 대상으로 전화인터뷰를 통해 설문조사를 실시한 결과 대부분 각 지방자치단체들의 SNS(social network service) 정책홍보 사업은 초기 단계인 것으로 드러났다. 이와 함께 서울시 25개 구청 SNS(social network service)운영 담당 공무원들 대다수가 정책홍보의 필요성에 공감하는 한편 SNS(social network service)정책홍보의 고유 업무뿐만 아니라 다른 업무와 중복해서 SNS(social network service)홍보를 담당하고 있는 것으로 나타나 향후 행정업무의 효율성을 높이기 위해서는 단일화 된 업무체계의 필요성이 제기됐다. 또한 서울시 25개 구청 지방자치단체들의 SNS(social network service)운영관리 실태를 조사한 결과 1~4명 등 아주 적은 인원으로 운영되고 있어 향후 전문 인력 확충이 요구됐다. 또한 SNS(social network service)운영관리 예산은 일 년에 최소 100만원에서 600만 원 이하로 매우 적은 예산으로 사업이 운영되고 있어 예산확대 지원이 필요했다. 그리고 25개 구청 지방자체단체들이 SNS(social network service)운영을 위해 편성한 대부분의 예산들은 SNS(social network service) 정책홍보 활성화를 위해 블로그 기자단 및 사이버 서포터 지원단, 구정홍보 이벤트 공모 등을 통한 소정의 원고료 및 인건비 명목으로 예산이 사용되고 있는 것으로 조사됐다. 한편 서울시 25개 구청 SNS(social network service)정책홍보 담당공무원들과 전화 인터뷰를 통한 설문조사를 실시한 결과 담당 공무원 대부분이 남성보다 여성이 더 많이 근무하고 있는 것으로 나타났다. 그리고 구정홍보와 관련해 SNS(social network service)가 편리성, 신속성, 상호 작용성 등으로 인한 정책홍보의 파급 효과가 매우 커서 SNS(social network service)의 장점을 잘 활용한다면 향후 구정홍보의 높은 성과를 올릴 수 있을 것으로 예상된다고 답변했다. 또한 앞으로 SNS(social network service)정책홍보 활성화를 위해서는 다양한 시민들의 여론수렴과 시민들의 높은 정치참여 의식을 고려, 다양한 양질의 콘텐츠 생산, 전문 인력 인프라 확충, 지속적인 직원 교육, 열악한 예산체제 개편, 지속적 사업진행의 필요성, 전문적인 조직부서 신설이 필요하다고 문제점을 지적했다. 앞으로 지방자치단체들의 성공적인 SNS(social network service) 정책홍보 활성화 방안을 위해서는 이에 대한 대책마련이 시급한 것으로 밝혀졌다. 따라서 본 연구에서는 SNS(social network)를 이용한 지방자치단체들의 정책홍보 활성화를 위해 서울시 25개 구청 각 지방자치단체들의 SNS(social network service) 운영관리 사례분석을 통해 문제점을 파악하고 향후 이에 대한 개선방안을 제시하는 한편 합리적인 정책대안을 모색하고자 한다. 앞으로 본 연구 결과가 각 지방자치단체들의 정책결정 및 전략수립, 구정홍보 활성화에 많은 도움이 되기를 기대해 본다.
The world is developing huge organization(mega-network) and changing our society rapidly nobody can foretell what will happen tomorrow due to the huge waves of informationization. Especially, the development of Internet is changing the map of distribution order based on newspapers, broadcastings...
The world is developing huge organization(mega-network) and changing our society rapidly nobody can foretell what will happen tomorrow due to the huge waves of informationization. Especially, the development of Internet is changing the map of distribution order based on newspapers, broadcastings, magazines and etc. The development expanded not only the interaction between suppliers and consumers but also various functions of multi-media and becomes the most popular medium recently because of unconstraint of temporal and spatial of Internet. Additionally, as smartphone users has increased in daily life, now the mobile media rose rapidly as indispensable social media as the tool for communication between people beyond the tool for showing or providing daily life of individuals. However, even though the social media is new rising and important factor of changing our society, the government, public institutions and local governments have been using one-way public relations(PR) still and have a low efficiency about policy PR by using SNS due to the internal limitation of public organization. Especially, according to the research by telephone interviews with the public officers who take a charge of SNS operation from 2 April to 3 May for the study on activation plan of policy advertising(public relations, PR) of local government by using SNS(such as Twitter, blog, Facebook, You-tube, Instagram, Band, Kakaotalk and etc.), each local government's SNS PR is in early stage. Also, most of the officers agreed that SNS PR is necessary and suggested that the single operation will be needed for increasing the efficiency of administration service because they are taking charge of the other tasks as well as SNS PR. Following the result of the survey of 25 ward offices in Seoul city's SNS operation condition, it is managed by 1-4 officers, a very small staff so the increasing the number of specialists on the staff is required. And the SNS operation budget is around from one million won to six million won so the increasing of the budget is required as well. Most of the budget is used for writer's fee and personnel expenses for bloggers as a reporter, Cyber supporters, policy PR event and etc. to activate the PR. Meanwhile, in the telephone interview, the proportion of women officers is higher than men for SNS PR. The officers answered that due to the convenience,speed,interactivity and etc. of SNS, it has a great ripple effect so if they can utilize the strengths well, they expected that they can achieve the excellent effect of policy PR. They pointed out that to activate the policy PR by SNS from now on, they should make various high quality contents, build and expand infrastructure about specialists, have sustainable staff training, reorganize budget system, have continuous business promotion and create a professional PR department with accepting the various opinions and considering the high participation in politics of citizens. In the future, it is urgent that measures to activate the policy PR by SNS successfully be established. Therefore, the study will check the current status by analysing the examples of SNS PR operation of 25 ward offices in Seoul and suggest improvement proposal and find reasonable policy alternative. Hopefully, the result of the study will be helpful to each local governments when they make decisions, strategies and PR of their own policies.
The world is developing huge organization(mega-network) and changing our society rapidly nobody can foretell what will happen tomorrow due to the huge waves of informationization. Especially, the development of Internet is changing the map of distribution order based on newspapers, broadcastings, magazines and etc. The development expanded not only the interaction between suppliers and consumers but also various functions of multi-media and becomes the most popular medium recently because of unconstraint of temporal and spatial of Internet. Additionally, as smartphone users has increased in daily life, now the mobile media rose rapidly as indispensable social media as the tool for communication between people beyond the tool for showing or providing daily life of individuals. However, even though the social media is new rising and important factor of changing our society, the government, public institutions and local governments have been using one-way public relations(PR) still and have a low efficiency about policy PR by using SNS due to the internal limitation of public organization. Especially, according to the research by telephone interviews with the public officers who take a charge of SNS operation from 2 April to 3 May for the study on activation plan of policy advertising(public relations, PR) of local government by using SNS(such as Twitter, blog, Facebook, You-tube, Instagram, Band, Kakaotalk and etc.), each local government's SNS PR is in early stage. Also, most of the officers agreed that SNS PR is necessary and suggested that the single operation will be needed for increasing the efficiency of administration service because they are taking charge of the other tasks as well as SNS PR. Following the result of the survey of 25 ward offices in Seoul city's SNS operation condition, it is managed by 1-4 officers, a very small staff so the increasing the number of specialists on the staff is required. And the SNS operation budget is around from one million won to six million won so the increasing of the budget is required as well. Most of the budget is used for writer's fee and personnel expenses for bloggers as a reporter, Cyber supporters, policy PR event and etc. to activate the PR. Meanwhile, in the telephone interview, the proportion of women officers is higher than men for SNS PR. The officers answered that due to the convenience,speed,interactivity and etc. of SNS, it has a great ripple effect so if they can utilize the strengths well, they expected that they can achieve the excellent effect of policy PR. They pointed out that to activate the policy PR by SNS from now on, they should make various high quality contents, build and expand infrastructure about specialists, have sustainable staff training, reorganize budget system, have continuous business promotion and create a professional PR department with accepting the various opinions and considering the high participation in politics of citizens. In the future, it is urgent that measures to activate the policy PR by SNS successfully be established. Therefore, the study will check the current status by analysing the examples of SNS PR operation of 25 ward offices in Seoul and suggest improvement proposal and find reasonable policy alternative. Hopefully, the result of the study will be helpful to each local governments when they make decisions, strategies and PR of their own policies.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.