초등학교 음악 교육은 음악 개념을 형성시키고 기본적인 음악 능력을 신장시켜 음악 활동에 대해 자신감을 갖게 하고 음악을 생활의 한 부분으로 인식할 수 있도록 하는 것이 궁극적인 목표이다. 따라서 음악 수업은 다양한 음악 표현 활동 과정을 통해 스스로 상상하고 느끼고 경험하도록 하는 것이 중요하다. 음악은 시대적·사회적·종교적 상황과 밀접한 관계 속에서 발전해 왔으며 인류와 함께 성장·발전해 온 문화예술이다. 따라서 음악을 지도할 때 단순히 하나의 개념이나 행위를 독립적으로 가르치는 것 보다는 개념과 행위를 통합시켜 함축된 의미까지 찾는 활동이 필요하다. 교과 통합을 통한 음악 감상 교육은 감상 주제를 중심으로 연계된 공통 요소들을 교과별로 분류, 선정함으로써 악곡의 분위기를 만들어내는 가사나 표제음악의 표상 등을 통해 음악적 개념의 이해를 도울 수 있다. 또한 음악에 대한 이해를 바탕으로 유의미한 음악 감상 활동을 통해 음악을 즐거워하며 생활화할 수 있을 것이다. 현재 초등학교에서의 음악 감상은 단순히 악곡을 소개하고 듣기만 하는 활동으로 종합적이고 통합적인 감상활동이 이루어지지 않고 있다. 따라서 본 연구에서는 첫째, 음악 교육에서 있어서 감상의 의미와 감상 유형 및 단계에 대해 살펴보고 음악 감상 지도 단계를 모색하여 학습자의 흥미를 끌어내며 전인적 성장을 위한 폭넓고 다양한 사고를 유도할 수 있는 음악 감상 방법을 연구하였다. 둘째, 초등학교 4학년 음악 교과의 감상 영역을 분석하여 초등학생의 발달 단계에 맞게 곡의 내용을 암시하는 표제가 있어 음악의 줄거리를 짐작할 수 있는 표제 음악을 감상 제재곡으로 선정하였다. 표제 음악 중 ‘피터와 늑대’, ‘아를의 여인’, ‘전람회의 그림’, ‘페르귄트 모음곡’, ‘세헤라자데’의 내용과 음악적 ...
초등학교 음악 교육은 음악 개념을 형성시키고 기본적인 음악 능력을 신장시켜 음악 활동에 대해 자신감을 갖게 하고 음악을 생활의 한 부분으로 인식할 수 있도록 하는 것이 궁극적인 목표이다. 따라서 음악 수업은 다양한 음악 표현 활동 과정을 통해 스스로 상상하고 느끼고 경험하도록 하는 것이 중요하다. 음악은 시대적·사회적·종교적 상황과 밀접한 관계 속에서 발전해 왔으며 인류와 함께 성장·발전해 온 문화예술이다. 따라서 음악을 지도할 때 단순히 하나의 개념이나 행위를 독립적으로 가르치는 것 보다는 개념과 행위를 통합시켜 함축된 의미까지 찾는 활동이 필요하다. 교과 통합을 통한 음악 감상 교육은 감상 주제를 중심으로 연계된 공통 요소들을 교과별로 분류, 선정함으로써 악곡의 분위기를 만들어내는 가사나 표제음악의 표상 등을 통해 음악적 개념의 이해를 도울 수 있다. 또한 음악에 대한 이해를 바탕으로 유의미한 음악 감상 활동을 통해 음악을 즐거워하며 생활화할 수 있을 것이다. 현재 초등학교에서의 음악 감상은 단순히 악곡을 소개하고 듣기만 하는 활동으로 종합적이고 통합적인 감상활동이 이루어지지 않고 있다. 따라서 본 연구에서는 첫째, 음악 교육에서 있어서 감상의 의미와 감상 유형 및 단계에 대해 살펴보고 음악 감상 지도 단계를 모색하여 학습자의 흥미를 끌어내며 전인적 성장을 위한 폭넓고 다양한 사고를 유도할 수 있는 음악 감상 방법을 연구하였다. 둘째, 초등학교 4학년 음악 교과의 감상 영역을 분석하여 초등학생의 발달 단계에 맞게 곡의 내용을 암시하는 표제가 있어 음악의 줄거리를 짐작할 수 있는 표제 음악을 감상 제재곡으로 선정하였다. 표제 음악 중 ‘피터와 늑대’, ‘아를의 여인’, ‘전람회의 그림’, ‘페르귄트 모음곡’, ‘세헤라자데’의 내용과 음악적 표현 요소를 분석하여 감상 학습을 위한 주제로 ‘소리와 음악’, ‘움직임과 음악’, ‘정서와 음악’, ‘이야기와 음악’을 선정하였다. 음악 이외의 국어, 과학, 체육, 미술 등 다른 교과를 통합 교과로 정하고 각 교과 내용을 분석하여 선정된 주제에 맞는 통합 가능한 요소들을 추출하여 학습 목표와 내용을 재구성하였다. 셋째, 실제 교육 현장에서 적용할 수 있는 감상 수업 단계를 제시하고 각 단계별로 활용 가능한 활동들을 구체적으로 제시하였다. 각 주제별로 악곡을 선정하고 재구성된 학습 내용을 바탕으로 지도의 실제를 제시하였다. 특히 학생들이 소리, 움직임, 정서, 이야기를 나타내는 음악적 요소를 파악하고, 음악이 표현하는 대상과 음악을 듣고 상상하거나 느낀 점을 다른 교과와 관련지어 신체 활동, 말, 글, 그림, 연극 등의 다양한 방법으로 표현할 수 있도록 하였다. 교과 통합을 통한 표제 음악 감상 활동을 통해 작품 중심의 감상활동에서 활동 중심의 감상 활동으로 감상 수업이 다양화되고 통합화되는 방법을 찾는 한편, 초등학교 학생들이 쉽게 이해할 수 있는 표제 음악에 대한 흥미를 가지고 음악을 즐거워하며 궁극적으로는 음악 전반에 대한 이해와 음악적 능력을 발달시키는 데 도움이 되리라 생각한다.
초등학교 음악 교육은 음악 개념을 형성시키고 기본적인 음악 능력을 신장시켜 음악 활동에 대해 자신감을 갖게 하고 음악을 생활의 한 부분으로 인식할 수 있도록 하는 것이 궁극적인 목표이다. 따라서 음악 수업은 다양한 음악 표현 활동 과정을 통해 스스로 상상하고 느끼고 경험하도록 하는 것이 중요하다. 음악은 시대적·사회적·종교적 상황과 밀접한 관계 속에서 발전해 왔으며 인류와 함께 성장·발전해 온 문화예술이다. 따라서 음악을 지도할 때 단순히 하나의 개념이나 행위를 독립적으로 가르치는 것 보다는 개념과 행위를 통합시켜 함축된 의미까지 찾는 활동이 필요하다. 교과 통합을 통한 음악 감상 교육은 감상 주제를 중심으로 연계된 공통 요소들을 교과별로 분류, 선정함으로써 악곡의 분위기를 만들어내는 가사나 표제음악의 표상 등을 통해 음악적 개념의 이해를 도울 수 있다. 또한 음악에 대한 이해를 바탕으로 유의미한 음악 감상 활동을 통해 음악을 즐거워하며 생활화할 수 있을 것이다. 현재 초등학교에서의 음악 감상은 단순히 악곡을 소개하고 듣기만 하는 활동으로 종합적이고 통합적인 감상활동이 이루어지지 않고 있다. 따라서 본 연구에서는 첫째, 음악 교육에서 있어서 감상의 의미와 감상 유형 및 단계에 대해 살펴보고 음악 감상 지도 단계를 모색하여 학습자의 흥미를 끌어내며 전인적 성장을 위한 폭넓고 다양한 사고를 유도할 수 있는 음악 감상 방법을 연구하였다. 둘째, 초등학교 4학년 음악 교과의 감상 영역을 분석하여 초등학생의 발달 단계에 맞게 곡의 내용을 암시하는 표제가 있어 음악의 줄거리를 짐작할 수 있는 표제 음악을 감상 제재곡으로 선정하였다. 표제 음악 중 ‘피터와 늑대’, ‘아를의 여인’, ‘전람회의 그림’, ‘페르귄트 모음곡’, ‘세헤라자데’의 내용과 음악적 표현 요소를 분석하여 감상 학습을 위한 주제로 ‘소리와 음악’, ‘움직임과 음악’, ‘정서와 음악’, ‘이야기와 음악’을 선정하였다. 음악 이외의 국어, 과학, 체육, 미술 등 다른 교과를 통합 교과로 정하고 각 교과 내용을 분석하여 선정된 주제에 맞는 통합 가능한 요소들을 추출하여 학습 목표와 내용을 재구성하였다. 셋째, 실제 교육 현장에서 적용할 수 있는 감상 수업 단계를 제시하고 각 단계별로 활용 가능한 활동들을 구체적으로 제시하였다. 각 주제별로 악곡을 선정하고 재구성된 학습 내용을 바탕으로 지도의 실제를 제시하였다. 특히 학생들이 소리, 움직임, 정서, 이야기를 나타내는 음악적 요소를 파악하고, 음악이 표현하는 대상과 음악을 듣고 상상하거나 느낀 점을 다른 교과와 관련지어 신체 활동, 말, 글, 그림, 연극 등의 다양한 방법으로 표현할 수 있도록 하였다. 교과 통합을 통한 표제 음악 감상 활동을 통해 작품 중심의 감상활동에서 활동 중심의 감상 활동으로 감상 수업이 다양화되고 통합화되는 방법을 찾는 한편, 초등학교 학생들이 쉽게 이해할 수 있는 표제 음악에 대한 흥미를 가지고 음악을 즐거워하며 궁극적으로는 음악 전반에 대한 이해와 음악적 능력을 발달시키는 데 도움이 되리라 생각한다.
The ultimate purpose of the elementary school music education is to deliver musical concepts to the young students, so that they can have a confidence in the musical activity involvement, and also expect to increase their own musical capacities. Therefore it is crucial that music lessons help one "i...
The ultimate purpose of the elementary school music education is to deliver musical concepts to the young students, so that they can have a confidence in the musical activity involvement, and also expect to increase their own musical capacities. Therefore it is crucial that music lessons help one "imagine" and "feel" the music during the musical expression processes. Music is a cultural art in that it is closely connected to the periodic, social and religious situations, and has developed along with the growth and the development of the humankind. Therefore, it is necessary that there are activities that teach more than musical concepts to the students; by engaging in the activities students should be able to find the implications within the music. Music appreciation through the curriculum integration can contribute to one's understanding of musical concepts as it classifies certain common factors within the music, and array the lyrics of the same kind. Also, with the understanding of the music, one can enjoy it in his or her daily life. Currently, the elementary school education only have the students listen to couple of songs and learn about it; comprehensive and integrative musical appreciation is not being done. Therefore, in this research, various methods to stimulate students musical interests have been reviewed after analyzing the musical appreciation steps and meanings. Such methods would help students think in creative and view from many different perspective in the education for the whole man. Second, few songs that seem to go with the elementary school 4th grade students music appreciation skills have been reviewed and selected for the education. The selected songs were "Peter and the Wolf," "L'Aresinne," "Pictures at an Exhibition," "Peer Gynt Suite," and "Scheherazade." With such songs, the themes for musical appreciation were selected based on the topics such as "the sound and the music," "the motion and the music," "emotion and the music," and "stories and music." Other than music, Korean, science, gymnastics, arts and other subjects were selected as part of the curriculum integration, and from those contents, study goals and materials were reorganized. Third, the steps for leading the musical appreciation in the real world were suggested and the details were also provided. Songs were selected based on different topics, and with the reorganized contents, the ways of leading the students in the class were also suggested. Especially, such methods have suggested students to comprehend sounds, motions, emotions, and stories, while relating what they have understood with other subjects by expressing their thoughts through activities, speeches, pictures, plays and so on. It is believed that the musical appreciation through the curriculum integration would lead students to engage in various appreciation activities, while having them to truly enjoy the music. On top of that, such methods would ultimately help students understand the music as a whole, while increase their musical capacity.
The ultimate purpose of the elementary school music education is to deliver musical concepts to the young students, so that they can have a confidence in the musical activity involvement, and also expect to increase their own musical capacities. Therefore it is crucial that music lessons help one "imagine" and "feel" the music during the musical expression processes. Music is a cultural art in that it is closely connected to the periodic, social and religious situations, and has developed along with the growth and the development of the humankind. Therefore, it is necessary that there are activities that teach more than musical concepts to the students; by engaging in the activities students should be able to find the implications within the music. Music appreciation through the curriculum integration can contribute to one's understanding of musical concepts as it classifies certain common factors within the music, and array the lyrics of the same kind. Also, with the understanding of the music, one can enjoy it in his or her daily life. Currently, the elementary school education only have the students listen to couple of songs and learn about it; comprehensive and integrative musical appreciation is not being done. Therefore, in this research, various methods to stimulate students musical interests have been reviewed after analyzing the musical appreciation steps and meanings. Such methods would help students think in creative and view from many different perspective in the education for the whole man. Second, few songs that seem to go with the elementary school 4th grade students music appreciation skills have been reviewed and selected for the education. The selected songs were "Peter and the Wolf," "L'Aresinne," "Pictures at an Exhibition," "Peer Gynt Suite," and "Scheherazade." With such songs, the themes for musical appreciation were selected based on the topics such as "the sound and the music," "the motion and the music," "emotion and the music," and "stories and music." Other than music, Korean, science, gymnastics, arts and other subjects were selected as part of the curriculum integration, and from those contents, study goals and materials were reorganized. Third, the steps for leading the musical appreciation in the real world were suggested and the details were also provided. Songs were selected based on different topics, and with the reorganized contents, the ways of leading the students in the class were also suggested. Especially, such methods have suggested students to comprehend sounds, motions, emotions, and stories, while relating what they have understood with other subjects by expressing their thoughts through activities, speeches, pictures, plays and so on. It is believed that the musical appreciation through the curriculum integration would lead students to engage in various appreciation activities, while having them to truly enjoy the music. On top of that, such methods would ultimately help students understand the music as a whole, while increase their musical capacity.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.