이 연구는 중학생 읽기 능력 발달의 양상을 탐색하고, 그 결과를 바탕으로 하여 중학생 읽기 능력 신장을 위한 교육 원리와 교육 방안을 제안하는 데 목적이 있다. 중학생이라는 특정한 시기를 대상을 하여 읽기 능력 발달의 양상을 살피려는 이유는, 이 시기가 읽기 능력 발달의 중요한 분기점이라는 점, 이 시기에 읽기 능력의 중요성이 증대되어 읽기 능력 발달을 돕는 교육 프로그램의 편성이 요구된다는 점, 이를 위해서는 읽기 능력 발달에 대한 실증적인 근거가 필요하다는 점 때문이다. 중학생들은 이전 단계에서 습득한 읽기 기능과 전략을 보다 더 정교화해야 하며, 다양한 주제나 장르를 반영한 읽기를 능동적으로 수행해야 한다. 읽기에 요구되는 배경지식의 범위도 더욱 확장해야 한다. 중학교에 들어서면 읽어야 할 글이 많아지고 글에 담긴 정보의 난도와 복잡도가 증가하면서 사실적 이해, 추론적 이해, 비판적 이해 능력에 대한 요구가 커지기 때문이다. 또한, 중학교 시기에는 읽기 경험이 많아지면서 읽기와 관련된 정의 요인이 분화·형성된다. 읽기 경험과 관련된 정의 요인은 중학생들의 읽기 수행에도 영향을 미친다. 읽기 교육의 도움을 통해 이러한 요구와 교섭하면서 중학생들의 읽기 능력은 크게 신장된다. 이러한 이유에서 여러 연구자들은 읽기 능력 발달 단계에서 중학생 시기를 중요하게 보고 있다. 읽기 능력 발달에 관한 많은 선행 연구에서 중학교 시기를 읽기 발달의 주요한 분기점으로 설정하였고, 읽기 발달은 크게 중학교 때를 기점으로 하여 기능이나 전략, 읽기 이해의 수준, 태도나 동기, 읽기 습관이나 행동의 전 범주에서 큰 변화를 보인다고 하였다. 그러므로 이 연구에서는 읽기 능력 발달에 관한 실제적인 자료를 조사·분석하여 중학생들의 읽기 능력 발달 양상의 특징을 파악하고 중학생의 읽기 능력 발달을 지원하기 위한 교육 원리와 교육 방안을 제안하고자 한다. 이 연구에서는 중학생들이 보이는 읽기 능력 발달 양상의 특징을 분석하기 위하여 먼저 읽기 능력의 개념을 논의하고 읽기 능력을 구성하는 요인을 탐색하였다. 또한 읽기 발달에 영향을 미치는 인지적, 정의적, 환경적 요인들에 대하여 논의하였다. 이 과정에서 읽기 모형을 탐색하고 논의함으로써 읽기 발달과 관련하여 각각의 요인들이 어떤 상호 관련성을 지니는지 살펴보았다. 이를 통해 중학생의 읽기 능력 발달을 돕는 교육 원리와 교육 방안을 제시하였다. 이 연구에서 논의한 내용을 장 별로 정리하면 다음과 같다. Ⅱ장에서는 읽기 능력 발달에 대한 이론적 접근을 통해 중학생의 읽기 능력을 구성하는 요인, 읽기 능력에 영향을 미치는 요인, 읽기 능력 발달의 단계적 특징 등을 논의하였다. 특히, 중학생 읽기 능력 발달에 영향을 미치는 요인들의 관계를 구조화한 여러 읽기 모형을 탐색하여 읽기 능력 발달을 이끄는 요인들의 상호 영향 관계를 살펴보았다. 이 연구에서는 이론적 탐색을 통해 읽기 능력 구성 요인을 어휘력, 사실적 이해, 추론적 이해 비판적 이해로 설정하였다. 읽기 능력에 영향 요인은 인지적, 정의적, 환경적 요인으로 구분하였으며, 어휘 인식, 읽기 전략에 대한 ...
이 연구는 중학생 읽기 능력 발달의 양상을 탐색하고, 그 결과를 바탕으로 하여 중학생 읽기 능력 신장을 위한 교육 원리와 교육 방안을 제안하는 데 목적이 있다. 중학생이라는 특정한 시기를 대상을 하여 읽기 능력 발달의 양상을 살피려는 이유는, 이 시기가 읽기 능력 발달의 중요한 분기점이라는 점, 이 시기에 읽기 능력의 중요성이 증대되어 읽기 능력 발달을 돕는 교육 프로그램의 편성이 요구된다는 점, 이를 위해서는 읽기 능력 발달에 대한 실증적인 근거가 필요하다는 점 때문이다. 중학생들은 이전 단계에서 습득한 읽기 기능과 전략을 보다 더 정교화해야 하며, 다양한 주제나 장르를 반영한 읽기를 능동적으로 수행해야 한다. 읽기에 요구되는 배경지식의 범위도 더욱 확장해야 한다. 중학교에 들어서면 읽어야 할 글이 많아지고 글에 담긴 정보의 난도와 복잡도가 증가하면서 사실적 이해, 추론적 이해, 비판적 이해 능력에 대한 요구가 커지기 때문이다. 또한, 중학교 시기에는 읽기 경험이 많아지면서 읽기와 관련된 정의 요인이 분화·형성된다. 읽기 경험과 관련된 정의 요인은 중학생들의 읽기 수행에도 영향을 미친다. 읽기 교육의 도움을 통해 이러한 요구와 교섭하면서 중학생들의 읽기 능력은 크게 신장된다. 이러한 이유에서 여러 연구자들은 읽기 능력 발달 단계에서 중학생 시기를 중요하게 보고 있다. 읽기 능력 발달에 관한 많은 선행 연구에서 중학교 시기를 읽기 발달의 주요한 분기점으로 설정하였고, 읽기 발달은 크게 중학교 때를 기점으로 하여 기능이나 전략, 읽기 이해의 수준, 태도나 동기, 읽기 습관이나 행동의 전 범주에서 큰 변화를 보인다고 하였다. 그러므로 이 연구에서는 읽기 능력 발달에 관한 실제적인 자료를 조사·분석하여 중학생들의 읽기 능력 발달 양상의 특징을 파악하고 중학생의 읽기 능력 발달을 지원하기 위한 교육 원리와 교육 방안을 제안하고자 한다. 이 연구에서는 중학생들이 보이는 읽기 능력 발달 양상의 특징을 분석하기 위하여 먼저 읽기 능력의 개념을 논의하고 읽기 능력을 구성하는 요인을 탐색하였다. 또한 읽기 발달에 영향을 미치는 인지적, 정의적, 환경적 요인들에 대하여 논의하였다. 이 과정에서 읽기 모형을 탐색하고 논의함으로써 읽기 발달과 관련하여 각각의 요인들이 어떤 상호 관련성을 지니는지 살펴보았다. 이를 통해 중학생의 읽기 능력 발달을 돕는 교육 원리와 교육 방안을 제시하였다. 이 연구에서 논의한 내용을 장 별로 정리하면 다음과 같다. Ⅱ장에서는 읽기 능력 발달에 대한 이론적 접근을 통해 중학생의 읽기 능력을 구성하는 요인, 읽기 능력에 영향을 미치는 요인, 읽기 능력 발달의 단계적 특징 등을 논의하였다. 특히, 중학생 읽기 능력 발달에 영향을 미치는 요인들의 관계를 구조화한 여러 읽기 모형을 탐색하여 읽기 능력 발달을 이끄는 요인들의 상호 영향 관계를 살펴보았다. 이 연구에서는 이론적 탐색을 통해 읽기 능력 구성 요인을 어휘력, 사실적 이해, 추론적 이해 비판적 이해로 설정하였다. 읽기 능력에 영향 요인은 인지적, 정의적, 환경적 요인으로 구분하였으며, 어휘 인식, 읽기 전략에 대한 상위인지가 속하고, 정의적 요인에는 읽기 동기와 읽기 태도가 속하는 것으로, 환경적 요인에는 읽기 환경과 가정 지원 자극이 속하는 것으로 설정하였다. Ⅲ장에서는 이 연구를 실시하기 위하여 설계한 연구 절차와 연구 대상 선정 방법, 조사 연구에 투입한 검사 도구, 자료 수집 및 분석에 관한 방법을 제시하였다. 이 연구는 중학생의 읽기 능력 발달의 양상을 분석하기 때문에 비교 집단으로 초등학교 6학년과 고등학교 2학년 집단을 선정하였다. 조사에 참여한 대상은 연구 대상은 총 482명이며, 이 중 초등학생은 88명, 중학생은 280명, 고등학생은 114명이다. 이 가운데 남학생은 242명(50.2%)이고, 여학생은 240명(49.8%)이다. Ⅳ장에서는 실증적인 자료 분석을 바탕으로 하여 중학생의 읽기 능력 발달의 양상을 논의하였다. 중학생의 읽기 능력을 구성하는 어휘력, 사실적 이해, 추론적 이해, 비판적 이해와, 이 요인과 관련된 중학교 1, 2, 3학년의 읽기 능력을 초등학교 6학년, 고등학교 2학년 학생들의 양상과 비교하였다. 읽기 능력 및 영향 요인을 측정하는 검사 도구를 투입하고 이에 대한 검사 결과를 바탕으로 하여 각 학년별 집단에 나타난 차이에 따라 중학생 읽기 능력 발달의 양상을 분석하였다. 또한 검사 결과를 구조 방정식 모형 분석에 활용하여 중학생 읽기 능력 발달에 대한 읽기 능력의 구성 요인과 영향 요인과의 인과적 관계를 파악하였다. 이와 관련된 정보는 중학생 읽기 능력 신장을 위한 교육 원리와 방안을 마련하는 데 활용되었다. 이러한 연구 과정을 통해 얻은 연구 결과를 정리하면 다음과 같다. 첫째, 중학생의 읽기 능력을 구성하는 요인에 대한 분석에서 어휘력, 사실적 이해, 추론적 이해, 비판적 이해로 구성된 읽기 능력의 발달에 대하여 학년이 올라갈수록 읽기 능력의 총체적인 수준도 함께 높아졌다. 읽기 능력 구성 요인과 관련하여, 중학생 읽기 능력 발달에서 어휘력은 뚜렷한 차이를 보이지 않는 것으로 나타났다. 초등학교 6학년과 중학교 전체 집단과의 차이는 유의한 것으로 나타났지만, 중학교 시기에서 어휘력 발달은 유의한 차이를 보이지 않았다. 또, 사실적 이해와 추론적 이해에 대해 초등학교 6학년과 중학교 1학년 간의 유의한 발달 차이는 나타나지 않았다. 단, 중학교 2학년 이후부터는 초등학교 6학년과 뚜렷한 차이가 나타나는 것으로 확인되었다. 다음으로, 비판적 이해에서는 중학생 시기에 뚜렷한 발달을 확인할 수 없었다. 상대적으로 중학생들은 사실적 이해, 추론적 이해가 모두 발달하는 양상을 보였지만, 비판적 이해는 뚜렷한 발달 양상을 보이지 않았다. 이러한 결과를 통해, 중학생의 읽기 능력 발달은 중학교 2학년에서 큰 변화가 일어나며, 따라서 이 시기를 읽기 능력 발달의 분기점으로 설정할 수 있다는 점을 확인하였다. 둘째, 중학생 읽기 능력 발달에 대한 읽기의 인지적, 정의적, 환경적 요인의 영향 관계를 분석한 결과, 중학생들의 읽기 인지적 요인에서 어휘 인식 요인은 학년이 올라감에 따라 급격히 높아지는 것으로 나타났다. 어휘 인식 요인은 여자 중학생들이 남자 중학생들에 비해 더욱 뚜렷한 발달 양상을 보였다. 읽기 전략에 대한 상위인지 요인은 중학교 2학년 때까지 그 수준이 급격히 감소하다가 중학교 3학년에서 다시 높아져, 어휘 인식 발달과는 다른 양상을 보였다. 인지적 요인과 달리, 읽기 동기나 읽기 태도와 같은 정의적 요인은 지속적으로 부정적인 발달 양상을 보였다. 즉, 학년이 올라갈수록 그 수준이 감소하는 경향을 보였다. 이러한 부정적인 양상은 읽기의 환경적 영향 요인인 읽기 환경과 가정지원자극 요인에서도 발생하였다. 셋째, 중학생의 읽기 능력 발달에 대하여 읽기 인지적, 정의적, 환경적 요인은 정적인 영향 관계를 보이는 것으로 나타났다. 특히 읽기의 인지적, 정의적 요인은 읽기 능력에 대한 직접적으로 긍정적인 영향력을 미쳤으며, 인지적 요인에 비해 정의적 요인의 설명력이 더욱 큰 것으로 나타났다. 이에 반해 읽기의 환경적 요인은 중학생의 읽기 능력 발달과 관련하여 긍정적인 영향력을 미치되, 다른 요인에 매개하여 간접적인 영향력을 미치는 것으로 나타났다. 특히 읽기 환경적 요인과 정의적 요인간의 상호작용은 중학생의 읽기 능력 발달에 대하여 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 중학생 읽기 능력 발달의 양상을 분석한 결과를 바탕으로 하여 추출한 교육 원리 및 교육 방안에 대한 결과를 정리하면 다음과 같다. 중학생 읽기 능력 발달을 지원하기 위한 교육 원리는 ‘긍정적 읽기 정서 발달의 원리’, ‘자기 조절적 읽기 수행의 원리', ‘의미 협상적 읽기 수행의 원리' 등이다. 이러한 원리를 바탕으로 하여 중학교 읽기 교육 장면에서 실제적으로 운용할 수 있는 읽기 교육 방안으로 읽기 몰입 프로그램(reading engagement program), 자기 조절적 읽기 프로그램(self-regulated reading program), 협력적 읽기 프로그램(cooperative reading program)을 구성하였다. 이들 프로그램은 중학생의 읽기 능력 발달을 지원하는 교육적 원리를 각각 반영한 것으로, 중학생의 읽기 능력 신장에 유의하고 긍정적인 영향을 미칠 것으로 기대된다.
이 연구는 중학생 읽기 능력 발달의 양상을 탐색하고, 그 결과를 바탕으로 하여 중학생 읽기 능력 신장을 위한 교육 원리와 교육 방안을 제안하는 데 목적이 있다. 중학생이라는 특정한 시기를 대상을 하여 읽기 능력 발달의 양상을 살피려는 이유는, 이 시기가 읽기 능력 발달의 중요한 분기점이라는 점, 이 시기에 읽기 능력의 중요성이 증대되어 읽기 능력 발달을 돕는 교육 프로그램의 편성이 요구된다는 점, 이를 위해서는 읽기 능력 발달에 대한 실증적인 근거가 필요하다는 점 때문이다. 중학생들은 이전 단계에서 습득한 읽기 기능과 전략을 보다 더 정교화해야 하며, 다양한 주제나 장르를 반영한 읽기를 능동적으로 수행해야 한다. 읽기에 요구되는 배경지식의 범위도 더욱 확장해야 한다. 중학교에 들어서면 읽어야 할 글이 많아지고 글에 담긴 정보의 난도와 복잡도가 증가하면서 사실적 이해, 추론적 이해, 비판적 이해 능력에 대한 요구가 커지기 때문이다. 또한, 중학교 시기에는 읽기 경험이 많아지면서 읽기와 관련된 정의 요인이 분화·형성된다. 읽기 경험과 관련된 정의 요인은 중학생들의 읽기 수행에도 영향을 미친다. 읽기 교육의 도움을 통해 이러한 요구와 교섭하면서 중학생들의 읽기 능력은 크게 신장된다. 이러한 이유에서 여러 연구자들은 읽기 능력 발달 단계에서 중학생 시기를 중요하게 보고 있다. 읽기 능력 발달에 관한 많은 선행 연구에서 중학교 시기를 읽기 발달의 주요한 분기점으로 설정하였고, 읽기 발달은 크게 중학교 때를 기점으로 하여 기능이나 전략, 읽기 이해의 수준, 태도나 동기, 읽기 습관이나 행동의 전 범주에서 큰 변화를 보인다고 하였다. 그러므로 이 연구에서는 읽기 능력 발달에 관한 실제적인 자료를 조사·분석하여 중학생들의 읽기 능력 발달 양상의 특징을 파악하고 중학생의 읽기 능력 발달을 지원하기 위한 교육 원리와 교육 방안을 제안하고자 한다. 이 연구에서는 중학생들이 보이는 읽기 능력 발달 양상의 특징을 분석하기 위하여 먼저 읽기 능력의 개념을 논의하고 읽기 능력을 구성하는 요인을 탐색하였다. 또한 읽기 발달에 영향을 미치는 인지적, 정의적, 환경적 요인들에 대하여 논의하였다. 이 과정에서 읽기 모형을 탐색하고 논의함으로써 읽기 발달과 관련하여 각각의 요인들이 어떤 상호 관련성을 지니는지 살펴보았다. 이를 통해 중학생의 읽기 능력 발달을 돕는 교육 원리와 교육 방안을 제시하였다. 이 연구에서 논의한 내용을 장 별로 정리하면 다음과 같다. Ⅱ장에서는 읽기 능력 발달에 대한 이론적 접근을 통해 중학생의 읽기 능력을 구성하는 요인, 읽기 능력에 영향을 미치는 요인, 읽기 능력 발달의 단계적 특징 등을 논의하였다. 특히, 중학생 읽기 능력 발달에 영향을 미치는 요인들의 관계를 구조화한 여러 읽기 모형을 탐색하여 읽기 능력 발달을 이끄는 요인들의 상호 영향 관계를 살펴보았다. 이 연구에서는 이론적 탐색을 통해 읽기 능력 구성 요인을 어휘력, 사실적 이해, 추론적 이해 비판적 이해로 설정하였다. 읽기 능력에 영향 요인은 인지적, 정의적, 환경적 요인으로 구분하였으며, 어휘 인식, 읽기 전략에 대한 상위인지가 속하고, 정의적 요인에는 읽기 동기와 읽기 태도가 속하는 것으로, 환경적 요인에는 읽기 환경과 가정 지원 자극이 속하는 것으로 설정하였다. Ⅲ장에서는 이 연구를 실시하기 위하여 설계한 연구 절차와 연구 대상 선정 방법, 조사 연구에 투입한 검사 도구, 자료 수집 및 분석에 관한 방법을 제시하였다. 이 연구는 중학생의 읽기 능력 발달의 양상을 분석하기 때문에 비교 집단으로 초등학교 6학년과 고등학교 2학년 집단을 선정하였다. 조사에 참여한 대상은 연구 대상은 총 482명이며, 이 중 초등학생은 88명, 중학생은 280명, 고등학생은 114명이다. 이 가운데 남학생은 242명(50.2%)이고, 여학생은 240명(49.8%)이다. Ⅳ장에서는 실증적인 자료 분석을 바탕으로 하여 중학생의 읽기 능력 발달의 양상을 논의하였다. 중학생의 읽기 능력을 구성하는 어휘력, 사실적 이해, 추론적 이해, 비판적 이해와, 이 요인과 관련된 중학교 1, 2, 3학년의 읽기 능력을 초등학교 6학년, 고등학교 2학년 학생들의 양상과 비교하였다. 읽기 능력 및 영향 요인을 측정하는 검사 도구를 투입하고 이에 대한 검사 결과를 바탕으로 하여 각 학년별 집단에 나타난 차이에 따라 중학생 읽기 능력 발달의 양상을 분석하였다. 또한 검사 결과를 구조 방정식 모형 분석에 활용하여 중학생 읽기 능력 발달에 대한 읽기 능력의 구성 요인과 영향 요인과의 인과적 관계를 파악하였다. 이와 관련된 정보는 중학생 읽기 능력 신장을 위한 교육 원리와 방안을 마련하는 데 활용되었다. 이러한 연구 과정을 통해 얻은 연구 결과를 정리하면 다음과 같다. 첫째, 중학생의 읽기 능력을 구성하는 요인에 대한 분석에서 어휘력, 사실적 이해, 추론적 이해, 비판적 이해로 구성된 읽기 능력의 발달에 대하여 학년이 올라갈수록 읽기 능력의 총체적인 수준도 함께 높아졌다. 읽기 능력 구성 요인과 관련하여, 중학생 읽기 능력 발달에서 어휘력은 뚜렷한 차이를 보이지 않는 것으로 나타났다. 초등학교 6학년과 중학교 전체 집단과의 차이는 유의한 것으로 나타났지만, 중학교 시기에서 어휘력 발달은 유의한 차이를 보이지 않았다. 또, 사실적 이해와 추론적 이해에 대해 초등학교 6학년과 중학교 1학년 간의 유의한 발달 차이는 나타나지 않았다. 단, 중학교 2학년 이후부터는 초등학교 6학년과 뚜렷한 차이가 나타나는 것으로 확인되었다. 다음으로, 비판적 이해에서는 중학생 시기에 뚜렷한 발달을 확인할 수 없었다. 상대적으로 중학생들은 사실적 이해, 추론적 이해가 모두 발달하는 양상을 보였지만, 비판적 이해는 뚜렷한 발달 양상을 보이지 않았다. 이러한 결과를 통해, 중학생의 읽기 능력 발달은 중학교 2학년에서 큰 변화가 일어나며, 따라서 이 시기를 읽기 능력 발달의 분기점으로 설정할 수 있다는 점을 확인하였다. 둘째, 중학생 읽기 능력 발달에 대한 읽기의 인지적, 정의적, 환경적 요인의 영향 관계를 분석한 결과, 중학생들의 읽기 인지적 요인에서 어휘 인식 요인은 학년이 올라감에 따라 급격히 높아지는 것으로 나타났다. 어휘 인식 요인은 여자 중학생들이 남자 중학생들에 비해 더욱 뚜렷한 발달 양상을 보였다. 읽기 전략에 대한 상위인지 요인은 중학교 2학년 때까지 그 수준이 급격히 감소하다가 중학교 3학년에서 다시 높아져, 어휘 인식 발달과는 다른 양상을 보였다. 인지적 요인과 달리, 읽기 동기나 읽기 태도와 같은 정의적 요인은 지속적으로 부정적인 발달 양상을 보였다. 즉, 학년이 올라갈수록 그 수준이 감소하는 경향을 보였다. 이러한 부정적인 양상은 읽기의 환경적 영향 요인인 읽기 환경과 가정지원자극 요인에서도 발생하였다. 셋째, 중학생의 읽기 능력 발달에 대하여 읽기 인지적, 정의적, 환경적 요인은 정적인 영향 관계를 보이는 것으로 나타났다. 특히 읽기의 인지적, 정의적 요인은 읽기 능력에 대한 직접적으로 긍정적인 영향력을 미쳤으며, 인지적 요인에 비해 정의적 요인의 설명력이 더욱 큰 것으로 나타났다. 이에 반해 읽기의 환경적 요인은 중학생의 읽기 능력 발달과 관련하여 긍정적인 영향력을 미치되, 다른 요인에 매개하여 간접적인 영향력을 미치는 것으로 나타났다. 특히 읽기 환경적 요인과 정의적 요인간의 상호작용은 중학생의 읽기 능력 발달에 대하여 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 중학생 읽기 능력 발달의 양상을 분석한 결과를 바탕으로 하여 추출한 교육 원리 및 교육 방안에 대한 결과를 정리하면 다음과 같다. 중학생 읽기 능력 발달을 지원하기 위한 교육 원리는 ‘긍정적 읽기 정서 발달의 원리’, ‘자기 조절적 읽기 수행의 원리', ‘의미 협상적 읽기 수행의 원리' 등이다. 이러한 원리를 바탕으로 하여 중학교 읽기 교육 장면에서 실제적으로 운용할 수 있는 읽기 교육 방안으로 읽기 몰입 프로그램(reading engagement program), 자기 조절적 읽기 프로그램(self-regulated reading program), 협력적 읽기 프로그램(cooperative reading program)을 구성하였다. 이들 프로그램은 중학생의 읽기 능력 발달을 지원하는 교육적 원리를 각각 반영한 것으로, 중학생의 읽기 능력 신장에 유의하고 긍정적인 영향을 미칠 것으로 기대된다.
The purpose of this study is to find aspects of reading ability development of middle school students and to suggest educational principles and methods improving reading ability for middle school students. The reasons why middle school students was selected as subject in this study is middle school ...
The purpose of this study is to find aspects of reading ability development of middle school students and to suggest educational principles and methods improving reading ability for middle school students. The reasons why middle school students was selected as subject in this study is middle school time is very critical points in reading development stage. Because adolescence is an very important period during which one's reading ability is much influenced. Especially, middle school students are demanded reading ability improvement and moreover, in this time, reading importance is increasing. Thus, it is necessary that reading instruction program based actual grounds are designed for middle school students. Middle school students have to be elaborate their reading skills or reading strategies and to take active part in reading activity reflected diverse topics or genres than the previous development stage. And they must expand background knowledge acquired for reading. Because of growing complexity and difficulty on reading in the middle school, middle school students have to develop their reading ability including vocabulary, literal comprehension, inferential comprehension, critical comprehension. And in middle school time, as more they have reading experience, the students' affect toward reading develop and specialize. The affective factor of reading influence middle school students' reading achievement or performance. Through the intervention of reading education, middle school students' reading ability can be improve. Because of this, several researcher have thought that middle school is prominent stage of reading ability. In the much of study discussed reading development, it was considered that middle school time is watershed of reading development. When middle school, students' reading ability become raise higher level. Their ability of reading comprehension improve with the level of reading skills and strategies. Their affect toward reading, for example, reading motivation attitude of reading, go through a lot of changes during the middle school. These change can be found aspects of reading activities or reading habits, too. Thus, this study attempted to examine all aspects of middle school students' reading ability and to analyze the traits and to find the cause of reading development, and then to suggest educational principles and methods supporting middle school students' reading development. To examine the developmental traits of middle school students' reading ability, it was designed to assess reading ability be composed of vocabulary, literal comprehension, inferential comprehension, critical comprehension, and to measure factors affect reading development. The influence factors were comprised of cognitive factor, affective factor, environmental factor. Subject were 482 students who were tested on reading task that required students to complete reading comprehension related reading activity, and on several instruments to measure influence factor related reading. They were 80 sixth graders in elementary students, 280 all grader of middle school and 114 eleventh graders in high school. Subjects were composed of 242(50.2%) boys and 240(49.8%) girls. The sixth grade and eleventh grade students were comparative group. To find the traits of middle school students' reading development, middle school and another grades were compared using ANOVA and regression analysis with SPSS 12.0 for Window. And according to the results, a hypothetical model of causal relation of the reading development and the influence factors comprised of cognitive factor, affective factor, environmental factor was constructed and analyzed utilizing structural equation modeling procedure with Amos program. Based upon the investigation undertaken in this study, the Following conclusion can be drawn. First, according to constructs analysis of the reading ability, as middle school students moved up grade, their general reading ability were developed. Middle school students' reading ability constructed vocabulary, literal comprehension, inferential comprehension, critical comprehension were developed. There was significant difference of vocabulary between 6th grader and middle school students, but no difference between middle school students. And there was no developmental difference of literal comprehension, inferential comprehension between 6th grade and 7th grade. But the difference was showed apparently between 6th and upper 8th grade level. It wasn't showed positive development of critical comprehension in middle school students. When middle school, the students' reading ability related literal comprehension, inferential comprehension developed, but critical comprehension ability was not developed significantly. According to this results, when 8th grade, the prominent reading development of middle school students was appeared. Thus, 8th grade was explained as important points of reading development. Secondly, according to influence factors analysis of the reading ability, in cognitive factors composed of vocabulary perception and meta-cognition awareness of reading strategy, vocabulary perception of middle school students developed sharply when middle school. And girls had higher level than boys' on vocabulary perception. The meta-cognition awareness of reading strategy decreased from 6th grade to 8th grade, on the contrary to this, when 9th grade, the meta-cognition awareness increased. But there is an obvious contrast between the cognitive factors and affective factors. The affective factors included reading motivation or attitude toward reading had decreased continuously. That is, as middle school students moved up grade, students' reading motivation or attitude developed negatively. Similarly, the reading environment that include school or home reading circumstance and the Support or Challenge in home of middle school students appeared negatively. Thirdly, the results of a causal model analysis on middle school students' reading development showed that there was positive influence relation. Especially, cognitive and affective factor influenced reading ability directly and positively. The affective factor could better explain than cognitive factor on reading ability. And reading environment influenced on reading development positively and indirectly. Because the environment factors mediated another factor then they influenced reading development. Especially, the interaction between reading environment and reading affective factor influenced reading development of middle school students positively. The result of this study exhibited principles of reading instruction that improve reading ability of middle school students. The following conclusion can be drawn. The Principles supporting the development of middle school students on reading ability is (1) positive development of reading emotion (2) active engagement of Self-regulated reading (3) cooperative reading for meaning construction. The methods of reading instruction using virtually in the middle school are (1) reading engagement program (2) self-regulated reading program (3) cooperative reading program. These programs reflect instruction principles supporting reading development of middle school students respectively, and the programs as methods of reading instruction are expected to influence reading ability improvement of middle school students significantly and positively.
The purpose of this study is to find aspects of reading ability development of middle school students and to suggest educational principles and methods improving reading ability for middle school students. The reasons why middle school students was selected as subject in this study is middle school time is very critical points in reading development stage. Because adolescence is an very important period during which one's reading ability is much influenced. Especially, middle school students are demanded reading ability improvement and moreover, in this time, reading importance is increasing. Thus, it is necessary that reading instruction program based actual grounds are designed for middle school students. Middle school students have to be elaborate their reading skills or reading strategies and to take active part in reading activity reflected diverse topics or genres than the previous development stage. And they must expand background knowledge acquired for reading. Because of growing complexity and difficulty on reading in the middle school, middle school students have to develop their reading ability including vocabulary, literal comprehension, inferential comprehension, critical comprehension. And in middle school time, as more they have reading experience, the students' affect toward reading develop and specialize. The affective factor of reading influence middle school students' reading achievement or performance. Through the intervention of reading education, middle school students' reading ability can be improve. Because of this, several researcher have thought that middle school is prominent stage of reading ability. In the much of study discussed reading development, it was considered that middle school time is watershed of reading development. When middle school, students' reading ability become raise higher level. Their ability of reading comprehension improve with the level of reading skills and strategies. Their affect toward reading, for example, reading motivation attitude of reading, go through a lot of changes during the middle school. These change can be found aspects of reading activities or reading habits, too. Thus, this study attempted to examine all aspects of middle school students' reading ability and to analyze the traits and to find the cause of reading development, and then to suggest educational principles and methods supporting middle school students' reading development. To examine the developmental traits of middle school students' reading ability, it was designed to assess reading ability be composed of vocabulary, literal comprehension, inferential comprehension, critical comprehension, and to measure factors affect reading development. The influence factors were comprised of cognitive factor, affective factor, environmental factor. Subject were 482 students who were tested on reading task that required students to complete reading comprehension related reading activity, and on several instruments to measure influence factor related reading. They were 80 sixth graders in elementary students, 280 all grader of middle school and 114 eleventh graders in high school. Subjects were composed of 242(50.2%) boys and 240(49.8%) girls. The sixth grade and eleventh grade students were comparative group. To find the traits of middle school students' reading development, middle school and another grades were compared using ANOVA and regression analysis with SPSS 12.0 for Window. And according to the results, a hypothetical model of causal relation of the reading development and the influence factors comprised of cognitive factor, affective factor, environmental factor was constructed and analyzed utilizing structural equation modeling procedure with Amos program. Based upon the investigation undertaken in this study, the Following conclusion can be drawn. First, according to constructs analysis of the reading ability, as middle school students moved up grade, their general reading ability were developed. Middle school students' reading ability constructed vocabulary, literal comprehension, inferential comprehension, critical comprehension were developed. There was significant difference of vocabulary between 6th grader and middle school students, but no difference between middle school students. And there was no developmental difference of literal comprehension, inferential comprehension between 6th grade and 7th grade. But the difference was showed apparently between 6th and upper 8th grade level. It wasn't showed positive development of critical comprehension in middle school students. When middle school, the students' reading ability related literal comprehension, inferential comprehension developed, but critical comprehension ability was not developed significantly. According to this results, when 8th grade, the prominent reading development of middle school students was appeared. Thus, 8th grade was explained as important points of reading development. Secondly, according to influence factors analysis of the reading ability, in cognitive factors composed of vocabulary perception and meta-cognition awareness of reading strategy, vocabulary perception of middle school students developed sharply when middle school. And girls had higher level than boys' on vocabulary perception. The meta-cognition awareness of reading strategy decreased from 6th grade to 8th grade, on the contrary to this, when 9th grade, the meta-cognition awareness increased. But there is an obvious contrast between the cognitive factors and affective factors. The affective factors included reading motivation or attitude toward reading had decreased continuously. That is, as middle school students moved up grade, students' reading motivation or attitude developed negatively. Similarly, the reading environment that include school or home reading circumstance and the Support or Challenge in home of middle school students appeared negatively. Thirdly, the results of a causal model analysis on middle school students' reading development showed that there was positive influence relation. Especially, cognitive and affective factor influenced reading ability directly and positively. The affective factor could better explain than cognitive factor on reading ability. And reading environment influenced on reading development positively and indirectly. Because the environment factors mediated another factor then they influenced reading development. Especially, the interaction between reading environment and reading affective factor influenced reading development of middle school students positively. The result of this study exhibited principles of reading instruction that improve reading ability of middle school students. The following conclusion can be drawn. The Principles supporting the development of middle school students on reading ability is (1) positive development of reading emotion (2) active engagement of Self-regulated reading (3) cooperative reading for meaning construction. The methods of reading instruction using virtually in the middle school are (1) reading engagement program (2) self-regulated reading program (3) cooperative reading program. These programs reflect instruction principles supporting reading development of middle school students respectively, and the programs as methods of reading instruction are expected to influence reading ability improvement of middle school students significantly and positively.
주제어
#국어교육 중학생 읽기 능력 읽기 능력 발달 읽기 발달 단계 읽기 능력 구성 요인 읽기 능력 영향 요인 읽기 교육 읽기 몰입 자기 조절적 읽기 협력적 읽기 구조 방정식 모형
학위논문 정보
저자
최숙기
학위수여기관
한국교원대학교 대학원
학위구분
국내박사
학과
국어교육학과 국어교육전공
지도교수
한철우
발행연도
2010
총페이지
x, 338 p.
키워드
국어교육 중학생 읽기 능력 읽기 능력 발달 읽기 발달 단계 읽기 능력 구성 요인 읽기 능력 영향 요인 읽기 교육 읽기 몰입 자기 조절적 읽기 협력적 읽기 구조 방정식 모형
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.