최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기디지털콘텐츠학회 논문지 = Journal of Digital Contents Society, v.18 no.6, 2017년, pp.1057 - 1065
Coding education for elementary school student spreads around the world. Game activity that children like is one of coding education methods. Among these, a board game is a tool where 3~4 children can participate together. This study developed a storytelling-based board game to help elementary schoo...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
제4차 산업혁명의 출현이 미래에 끼치는 영향은 어떠한가? | 새로운 기술혁명은 산업·경제를 넘어 우리 생활 전반에 큰 변화를 예고하고 있다. 한 예로, 일자리 측면에서 2025년이 되면 로봇과 인공지능에 의해 약 500만개 이상의 일자리가 사라진다는 전망과 함께 현 초등학생은 지금까진 존재하지 않았던 60%의 새로운 직업을 선택하게 될 것이라고 예측되고 있다[1]. | |
스토리텔링이란 무엇인가? | 스토리텔링은 지식과 정보를 단순히 전달하거나 논증, 설명 혹은 묘사의 양식을 취하는 것이 아니라, 사건과 등장인물, 배경이라는 구성 요소를 갖고 시작과 중간과 끝이라는 시간적 흐름에 따라 기술해가는 양식이다. 동일한 과학적 정보, 역사적 지식 등을 전달한다고 하더라도, 지식, 정보의 형태일 때에는 오직 그 사건이나 정보의 내용만을 전달하는 반면에, 이야기의 형태일 때에는 등장인물이 출연하여 그 정보에 대한 본인의 깨달음이나 체험을 전달하는 형식을 취하게 된다. | |
놀이를 통한 컴퓨터과학 교육의 장점은 무엇이 있는가? | 놀이를 통한 컴퓨터과학 교육의 장점은 즐거운 학습 활동과 몰입 기회 제공, 간단한 도구 활용으로 학습비용의 경제성, 교사와 학생의 친밀감 형성, 특정 학습 공간에 제한되지 않는 다는 여러 장점을 가진다[7]. 무엇보다도 추상적인 컴퓨터과학을 초등학생들도 즐겁게 배울 수 있다는 것이다[8]. |
World Economic Forum. (2016). The future of jobs: Employment, skills and workforce strategy for the fourth industrial revolution. World Economic Forum, Geneva, Switzerland.
J. Sargent, (2014). The U.S. Science and Engineering Workforce: Recent, Current, and Projected Employment, Wages, and Unemployment. Congressional Research Service. Retrieved from http://fas.org/
DFE, U. (2013). National Curriculum in England: Computing Programmes of Study. Retrieved July, 16, 2014.
CSTA, K. (2011). Computer science standards. Computer Science Teachers Association.
White house(2016), Retrieved from : https://obamawhitehouse.archives.gov/blog/2016/01/30/computer-science-all
T., Bell, J. Alexander, I. Freeman, & M. Grimley. Computer science unplugged: School students doing real computing without computers. The New Zealand Journal of Applied Computing and Information Technology, 13(1), pp. 20-29. 2009
B. R. Han, & S. D. Hwang, The Effect of Elementary Students' Creativity on Play-Centered Computer Science Educational Program, Vol 17, No. 2, pp.125-134, 2013.
J. H. Park, Y. K. Bae, T. W. Lee, Computer Education Curriculum and Instruction : The Effects of Computer Science Program based on Specific Manipulative Activities in Achievement and Attitude of Learning, Vol. 10, No. 5, pp.33-42, 2007
C. Kelleher & R. Pausch, Lowering the barriers to programming: A taxonomy of programming environments and languages for novice programmers. ACM Computing Surveys (CSUR), Vol. 37, No.2, pp.83-137. 2005
T. E. Kim, A study on the production of children's storybooks using augmented reality technology, Journal of Digital Contents Society, Vol. 18, No. 3, pp. 435-442, June. 2017
J. H. Park, J. M. Gu, J. B. Song, Y. K. Bae, S. H. An & T. W. Lee, "Development and Application of Storytelling Based Education Model for the Enhancement of the Motivation of Programming Learning," Journal of Korean Association of Information Education, Vol. 13, No. 1, pp.51-60. 2009.
K. Y. Kim., J. B. Song, & T. W. Lee, "Effect of Digital Storytelling based Programming Education on Motivation and Achievement of Students in Elementary school," Journal of Korea Society of Computer Information, Vol. 14, No. 1, pp.47-55, 2009.
C. Roberto, Storytelling and scenario building as an enforcement in LEGO introductory activities, Robotics in Education eJournal Vol 3, pp.6-10. 2010.
D. Williams, Y. Ma, L. Prejean, A Preliminary Study Exploring the Use of Fictional Narrative in Robotics Activities, Journal of computers in Mathematics and Science Teaching, 29(1), pp.51-71. 2010
J. Dewey(1998), Experience and Education. Kappa Delta Pi, Indiana.
A. Egemen, O. Yilmaz , & I. Akil, Oyun, Oyuncak ve Cocuk. ADU Tip Fakultesi Dergisi, 5(2), pp.39-42. 2004.
D. R. Smith, "Voyager" an Educational Card game. Phsics Education, 38(1), pp.47-51. 2003
X. Romine, X. Using Games in the Classroom to Enhance Motivation, Participation, and Retention: A Pretest and Post-test Evaluation. Culminating Experience Action Research Projects, 5, 283-295. 2004.
A. S. Jeong, Effects of Board Game Therapy on Executive Function in Hospitalized Patients with Chronic Schizophrenia," J Korean Acad Soc Home Care Nurs, Vol.18 No.1, pp.40-47. 2011
S. J. Lim & J. W. Lee, A Model of an Educational Board Game for Young Children, The Korea Society for Children's Media, 4, pp.205-221. 2005
F. S. Cardoso, R. Dumpel, L. B. Gomes da Silva, C. R. Rodrigues, D. O. Santos, L. M. Cabral, H. C. Castro, Just Working With The Cellular Machine. Biochemistry and Molecular Biology Education, 36(2), pp.120-124. 2008
H. Y. Kweon & M. A. Lee, JOURNAL OF EMOTIONAL & BEHAVIORAL DISORDERS 28(2), pp.305-324. 2012
M. J. Kim & K. M. Back, Korean Journal of Children's Media 10(2), pp.45-65, 2011
S. J. Lim, H. W. Lee, Studies on Young Children's Strategic Thinking in the Board Games, Korean Journal of Child Studies, Vol. 28, No.4, pp.265-276. 2007
E. A. Hwang, Study on teachers' understanding of group games, Sungshin Women's University, 2002
S. H. Han, Effects of Play Therapy Using Structured Board Games on the Self-Expression and Attention of the Child with Internalized Behavioral Disorders, Dankook University, 2012.
A. L. Lee, The Effects of Board Game Activities on Attention and Spatial Perception of Students with Intellectual Disability, Korea National University of Education, 2014.
Y. H. Jeong, The Effects of Structured Board Games ADHD on Elementary School Children's Attention Ability, Dankook University, 2007
M. Resnick, Technologies for Lifelong Kindergarten. Educational Technology Research and Development, Vol. 46, No.4, pp.43-55. 1998
J. H. Park, A Study on Digital Storytelling Based Programming Education, Journal of the Korea society of computer and information, Vol.19 No.5, pp.119-128. 2014
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
오픈액세스 학술지에 출판된 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.