본 연구는 유아의 사회적 유능성과 공격성 및 정서적 부적응 행동 사이에 어떠한 관련성이 있는지를 검증하고자 하였다. 본 연구의 이와 같은 목적을 달성하기 위해 D광역시에 위치한 유치원 8곳에 재원 중인 만 5세 유아 291명을 대상으로 하였다. 본 연구에서는 유아의 사회적 유능성을 측정하기 위하여 Lafreniere와 Dumas(1996)의 사회적 유능성과 행동평정(Social Competence and Behavioral Evaluation)을 번역한 안라리(2005)의 사회적 유능성 평정 척도를 사용하였으며, 유아의 공격성을 측정하기 위하여 한미옥(2000)의 연구에서 사용한 유아의 공격성 관찰척도(교사용)를 사용하였다. 그리고 유아의 정서적 부적응 행동을 측정하기 위하여 Achenbach(1978)가 제작한 아동행동목록에 관한 질문지(...
본 연구는 유아의 사회적 유능성과 공격성 및 정서적 부적응 행동 사이에 어떠한 관련성이 있는지를 검증하고자 하였다. 본 연구의 이와 같은 목적을 달성하기 위해 D광역시에 위치한 유치원 8곳에 재원 중인 만 5세 유아 291명을 대상으로 하였다. 본 연구에서는 유아의 사회적 유능성을 측정하기 위하여 Lafreniere와 Dumas(1996)의 사회적 유능성과 행동평정(Social Competence and Behavioral Evaluation)을 번역한 안라리(2005)의 사회적 유능성 평정 척도를 사용하였으며, 유아의 공격성을 측정하기 위하여 한미옥(2000)의 연구에서 사용한 유아의 공격성 관찰척도(교사용)를 사용하였다. 그리고 유아의 정서적 부적응 행동을 측정하기 위하여 Achenbach(1978)가 제작한 아동행동목록에 관한 질문지(Child Behavior Checklist)와 Quay(1972)가 제작한 정서적 부적응 행동 질문지를 김영숙(1988)이 번안한 것을 참고로 김순정(2000)이 교사용 질문지로 재구성하여 작성한 것을 사용하였다. 통계적 검증을 위해 SPSSWIN 17.0 프로그램을 사용하여 신뢰도 분석, 빈도와 백분율, 평균과 표준편차, 일원변량분석 및 사후검증(Scheffé-test), 상관관계분석 등으로 통계처리 하였다.
본 연구의 목적을 토대로 한 질문지 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 유아의 사회적 유능성과 공격성 및 정서적 부적응 행동은 전반적으로 높지 않게 나타났다. 그리고 유아의 사회적 유능성과 공격성 및 정서적 부적응 행동은 유아 및 가족배경변인에 따라 다소 차이가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 유아의 사회적 유능성과 공격성의 관계에서 유아의 사회적 유능성은 유아의 공격성 전체 뿐만 아니라 모든 하위영역에서 유의한 상관을 보였다. 셋째, 유아의 사회적 유능성과 정서적 부적응 행동의 관계에서 정서적 부적응 전체는 모든 사회적 유능성 영역과 비교적 높은 부적 상관을 보였다. 넷째, 유아의 공격성과 정서적 부적응 행동의 관계에서 정서적 부적응 전체는 공격성 전체 뿐만 아니라 모든 하위영역과 높은 정적 상관을 보였다. 본 연구의 주요 결과를 토대로 볼 때 유아의 사회적 유능성과 공격성 및 정서적 부적응 행동의 상호관련성을 파악할 수 있었으며, 이는 발달과 인성의 기초가 형성되는 유아기 사회적·정서적 발달의 중요성을 재삼 강조하는 계기를 마련해 주었다. 따라서 본 연구의 결과를 통해 유아 행동에 대한 이해의 폭을 넓히게 되는 계기가 될 수 있을 것이며, 나아가 유아교육기관 및 가정에서의 유아행동지도를 위한 기초자료로 활용될 수 있을 것으로 기대된다.
본 연구는 유아의 사회적 유능성과 공격성 및 정서적 부적응 행동 사이에 어떠한 관련성이 있는지를 검증하고자 하였다. 본 연구의 이와 같은 목적을 달성하기 위해 D광역시에 위치한 유치원 8곳에 재원 중인 만 5세 유아 291명을 대상으로 하였다. 본 연구에서는 유아의 사회적 유능성을 측정하기 위하여 Lafreniere와 Dumas(1996)의 사회적 유능성과 행동평정(Social Competence and Behavioral Evaluation)을 번역한 안라리(2005)의 사회적 유능성 평정 척도를 사용하였으며, 유아의 공격성을 측정하기 위하여 한미옥(2000)의 연구에서 사용한 유아의 공격성 관찰척도(교사용)를 사용하였다. 그리고 유아의 정서적 부적응 행동을 측정하기 위하여 Achenbach(1978)가 제작한 아동행동목록에 관한 질문지(Child Behavior Checklist)와 Quay(1972)가 제작한 정서적 부적응 행동 질문지를 김영숙(1988)이 번안한 것을 참고로 김순정(2000)이 교사용 질문지로 재구성하여 작성한 것을 사용하였다. 통계적 검증을 위해 SPSS WIN 17.0 프로그램을 사용하여 신뢰도 분석, 빈도와 백분율, 평균과 표준편차, 일원변량분석 및 사후검증(Scheffé-test), 상관관계분석 등으로 통계처리 하였다.
본 연구의 목적을 토대로 한 질문지 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 유아의 사회적 유능성과 공격성 및 정서적 부적응 행동은 전반적으로 높지 않게 나타났다. 그리고 유아의 사회적 유능성과 공격성 및 정서적 부적응 행동은 유아 및 가족배경변인에 따라 다소 차이가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 유아의 사회적 유능성과 공격성의 관계에서 유아의 사회적 유능성은 유아의 공격성 전체 뿐만 아니라 모든 하위영역에서 유의한 상관을 보였다. 셋째, 유아의 사회적 유능성과 정서적 부적응 행동의 관계에서 정서적 부적응 전체는 모든 사회적 유능성 영역과 비교적 높은 부적 상관을 보였다. 넷째, 유아의 공격성과 정서적 부적응 행동의 관계에서 정서적 부적응 전체는 공격성 전체 뿐만 아니라 모든 하위영역과 높은 정적 상관을 보였다. 본 연구의 주요 결과를 토대로 볼 때 유아의 사회적 유능성과 공격성 및 정서적 부적응 행동의 상호관련성을 파악할 수 있었으며, 이는 발달과 인성의 기초가 형성되는 유아기 사회적·정서적 발달의 중요성을 재삼 강조하는 계기를 마련해 주었다. 따라서 본 연구의 결과를 통해 유아 행동에 대한 이해의 폭을 넓히게 되는 계기가 될 수 있을 것이며, 나아가 유아교육기관 및 가정에서의 유아행동지도를 위한 기초자료로 활용될 수 있을 것으로 기대된다.
This study has been designed to investigate the relationship among infant's social competence, aggression and emotional abnormal behavior. To achieve the purpose of the study, 291 infants who are 5 years old and go to the 8 kindergartens in D metropolitan were chosen in the study.
In the st...
This study has been designed to investigate the relationship among infant's social competence, aggression and emotional abnormal behavior. To achieve the purpose of the study, 291 infants who are 5 years old and go to the 8 kindergartens in D metropolitan were chosen in the study.
In the study, the rating scale of social competence made by Ra-ri Ann(2005) who had translated "Social Competence and Behavioral Evaluation" of Lafreniere and Dumas(1996) was used to measure infant's social competence and the observation scale of infant's aggression (teacher's manual) which was used in the study of Mi-ok Han(2000) was used to measure infant's aggression. In addition to, to measure infant's emotional abnormal behavior, Child Behavior Checklist which was made by Achenbach(1978) and teacher's checklist which were reconstructed by Sun-jeong Kim with the help of Yeong-suk Kim(1998) who had translated the emotional abnormal behavior checklist of Quay(1972) were used in the study.
For statistical verification, SPSS WIN 17.0 program was used and then the program handled reliability analysis, frequency, percentage, mean, standard deviation, analysis of unitary variance, Scheffe-test and analysis of correlation, etc. statistically.
The following is the summarization of checklist result, based on the purpose of the study. At first, infant's social competence, aggression and emotional abnormal behavior were generally not high. And infant's social competence, aggression and emotional abnormal behavior were presented with a little difference according to the variation of infant and family background. Second, in the relationship between infant's social competence and aggression, infant's social competence had meaningful correlation with the whole of infant's aggression as well as every subordinate factor. Third, in the relationship between infant's social competence and emotional abnormal behavior, the whole of infant's emotional abnormal behavior had relatively high negative correlation with all domains of social competence. Fourth, in the relationship between infant's aggression and emotional abnormal behavior, emotional abnormal behavior had high positive correlation with the whole aggression as well as every subordinate factor.
Based on the main result of the study, the interrelationship of infant's social competence, aggression and emotional abnormal behavior was grasped and it became the motivation to emphasize the importance of infant's social and emotional development which formed the foundation of both development and humanity. Therefore, through the result of the study, the finding will also become an opportunity to broaden understanding of infant's behavior and it will be expected to utilize as the basic material for infant's behavior guidance in infant education institute and home.
This study has been designed to investigate the relationship among infant's social competence, aggression and emotional abnormal behavior. To achieve the purpose of the study, 291 infants who are 5 years old and go to the 8 kindergartens in D metropolitan were chosen in the study.
In the study, the rating scale of social competence made by Ra-ri Ann(2005) who had translated "Social Competence and Behavioral Evaluation" of Lafreniere and Dumas(1996) was used to measure infant's social competence and the observation scale of infant's aggression (teacher's manual) which was used in the study of Mi-ok Han(2000) was used to measure infant's aggression. In addition to, to measure infant's emotional abnormal behavior, Child Behavior Checklist which was made by Achenbach(1978) and teacher's checklist which were reconstructed by Sun-jeong Kim with the help of Yeong-suk Kim(1998) who had translated the emotional abnormal behavior checklist of Quay(1972) were used in the study.
For statistical verification, SPSS WIN 17.0 program was used and then the program handled reliability analysis, frequency, percentage, mean, standard deviation, analysis of unitary variance, Scheffe-test and analysis of correlation, etc. statistically.
The following is the summarization of checklist result, based on the purpose of the study. At first, infant's social competence, aggression and emotional abnormal behavior were generally not high. And infant's social competence, aggression and emotional abnormal behavior were presented with a little difference according to the variation of infant and family background. Second, in the relationship between infant's social competence and aggression, infant's social competence had meaningful correlation with the whole of infant's aggression as well as every subordinate factor. Third, in the relationship between infant's social competence and emotional abnormal behavior, the whole of infant's emotional abnormal behavior had relatively high negative correlation with all domains of social competence. Fourth, in the relationship between infant's aggression and emotional abnormal behavior, emotional abnormal behavior had high positive correlation with the whole aggression as well as every subordinate factor.
Based on the main result of the study, the interrelationship of infant's social competence, aggression and emotional abnormal behavior was grasped and it became the motivation to emphasize the importance of infant's social and emotional development which formed the foundation of both development and humanity. Therefore, through the result of the study, the finding will also become an opportunity to broaden understanding of infant's behavior and it will be expected to utilize as the basic material for infant's behavior guidance in infant education institute and home.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.